Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf verversen - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf verversen

Beste wereldfietsers,

Ik heb vrij recent mijn Rohloff naaf ververst.
Vandaag merkte ik op dat mijn ketting vetter is dan normaal.
Is dit een normaal bij verschijnsel?

Mvg,

Job
Dat zou kunnen betekenen dat er ergens rechts een lekke keerring is.
Je moet het kunnen zien tussen de naaf en het tandwiel of er olie over de naaf is gelopen.
Hoeveel olie heb je erin gedaan? Ik doe altijd maar 10ml, de rest komt er toch binnen de kortste keren weer uit. Kan verder ook geen kwaad. Een keerring die echt lek is zoals Poppink zegt(lekker dan hij mag zijn zeg maar..)zie je wel, dan druppelt het eruit, dat lijkt me hier niet het geval.
Volgens de laatste richtlijnen van Rohloff dien je nu maximaal 12,5 ml olie in te spuiten.
Natuurlijk nadat deze goed is gespoeld met spoelolie (normale hoeveelheid van 20-25 ml) en goed is uitgelekt.
Neem er je tijd voor.
Reden is idd om overdruk en lekkage te voorkomen.
Headley schreef:
zo 03 mar, 2024 21:24
Volgens de laatste richtlijnen van Rohloff dien je nu maximaal 12,5 ml olie in te spuiten.
Natuurlijk nadat deze goed is gespoeld met spoelolie (normale hoeveelheid van 20-25 ml) en goed is uitgelekt.
Neem er je tijd voor.
Reden is idd om overdruk en lekkage te voorkomen.

https://rohloff.nl/pub/media/documents/Olie-lekkage.pdf

Bij een onderhoud, maak de Simmerringen schoon, ... aan de schakelzijde > ..vervang de pakking
controleer het kleine lager ...die mag niet draaien als het binnenwerk stil staat,
controleer of de Silver kleurige ring van het schakelhuis geen in-slijting heeft van de simmerring, dat laatste kan bij de naven
met vele kilometers voor komen.


weetje:
functie van de Olie
90 procent = geluidsreductie
10 procent = smering

Elk jaar spoelen belangrijk is, de olie neemt vocht op....een bruin binnenwerk is geen garantie
job2024 schreef:
zo 03 mar, 2024 14:43
Beste wereldfietsers,

Ik heb vrij recent mijn Rohloff naaf ververst.
Vandaag merkte ik op dat mijn ketting vetter is dan normaal.
Is dit een normaal bij verschijnsel?

Mvg,

Job
Ik heb afgelopen weekend weer mijn Rohloff-naaf gespoeld, leeggetrokken (25ml spoelolie plus 25ml smeerolie = 50 ml) en daarna voorzien van 25 ml nieuwe olie en een nieuwe tapschroef. Er lekt niets dus korte antwoord is: nee. Heb je wel de druk gecompenseerd met de spuit na inspuiten bijvoorbeeld? Of de oude tapschroef zonder genoeg afdichtingsmiddel gebruikt (er zit altijd een nieuwe bij het setje 8411)?
Misschien toch even het bericht van Robertfietst hierboven erop nalezen, vooral de link naar een onderhoudspagina van Rohloff zelf.
Daarin staat om 12,5 ml olie in de naaf te brengen nadat deze gespoeld is.
Hou er rekening mee dat er sowieso +/- 7 ml olie aan de tandwielen blijft kleven, die komen er nooit meer uit.
7 + 25 = op termijn reële kans op lekkage ...
Het is niet voor niets dat de voorschriften van Rohloff nog niet zo lang geleden bijgesteld zijn naar 12,5 ml ...