Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkeersveiligheid - Forum Wereldfietser

Verkeersveiligheid

Ik stuitte op dit artikeltje.
Altijd het achterlicht aan.

Ik bedacht me. Sinds een jaar of 2 heb ik altijd het achterlicht van m'n Poppink aanstaan als ik fiets.
Zo fiets ik op tweebaans wegen ook altijd ietsje uit de kant.
Daarmee voorkom ik dat automobilisten de vouw uit m'n broek te rijden, want ze moeten uitwijken om me te passeren.
Bijkomend voordeel is dat ik gruis en scherp spul mis dat aan de kant van de weg ligt.

Sinds kort ook een voorlamp die automatisch aangaat als het wat schemerig is.
Voelt ietsjes veiliger.
Plus in de winter vaak een geel hesje aan.

Wat doen jullie om aanrijdingen te voorkomen?
Spiegeltje vind ik onmisbaar om veilig langs drukkere wegen (in het buitenland) te fietsen.
En inderdaad, jezelf een beetje marge geven om uit te kunnen wijken.
lampje voor en achter een Garmin Varia Radar. Soms irritant door het vele gepiep bij druk verkeer, maar verder is het fijn om met enige zekerheid te weten dat er verkeer 'achter' aankomt.
*Knipperlicht achter overdag -- alleen als ik lang op een wat drukkere weg moet fietsen waar geen apart fietspad is.
*Spiegeltje -- inderdaad redelijk onmisbaar. sterker nog: ik 'mis' hem ook op mijn racefiets, maar ben nog op zoek naar een galante oplossing :oops:
*Uit de kant rijden -- afhankelijk van wat er 'naast de weg' is. Betonnen muur pal naast de weg? Dan rijd ik gewoon op het midden van de rijstrook. Uiteraard ga ik dan wel netjes aan de kant zodra ik doorheb dat er een auto achter me zit; vandaar het spiegeltje :)
*Oogcontact zoeken met autobestuurders bij kruisingen of op 1/1,5-baans wegen die mij tegemoet komen --> hebben ze me gezien?
Poppink schreef:
di 05 mar, 2024 12:56
Wat doen jullie om aanrijdingen te voorkomen?
Ik vertrouw geen enkele automobilist.
Ik fiets pas door (daar waar ik voorrang heb) als ik oogcontact heb met de bestuurder. Dat heeft mij al meerdere keren gered... en ik fiets tegenwoordig altijd met helm. Mochten ze mij scheppen, dan heb ik nog enigszins kans om mijn hersenen niet (teveel) te klutsen.
Kan weg kan weg
Op alle fietsen een spiegeltje. Verder vaak fluogeel aan en bij slecht zicht de verlichting of iig het achterlicht. Heb op de gravelbike een accu-achterlichtje, denk er aan die ook op de trekkingfiets te monteren zodat alleen die brandt zonder op de dynamo te rijden.

En verder nooit muziek of telefoon als ik aan het fietsen ben.
Polariteit schreef:
di 05 mar, 2024 13:37
*Spiegeltje -- inderdaad redelijk onmisbaar. sterker nog: ik 'mis' hem ook op mijn racefiets, maar ben nog op zoek naar een galante oplossing
Zefal BM-45 past ook prima op een dropbar. Heb hem zelf ook op de gravelbike en geeft prima zicht - ondanks dat ik een smal stuur heb.

Afbeelding
Leon schreef:
di 05 mar, 2024 13:48
Godzijdank is knipperende verlichting nog steeds VERBODEN. Dus ik stel voor om het elkaar hier niet aan te raden.
Forumregels schreef:2. Berichten
a. Wet
We houden ons aan de Nederlandse wet. Het is niet toegestaan om via het forum tips te geven over, vragen te stellen over of hulp te vragen voor activiteiten die bij wet verboden zijn ...
Nou nou... meteen de forumregels erbij gepakt... Je kunt er maar druk mee zijn...

Vooral op saaie lange rechte wegen is zo'n knipperend lampje erg effectief om een automobilist uit zijn "ik staar een beetje in de verte" modus te krijgen.

Zijn vast ook een hoop landen waar je prima met een knipperend lichtje mag fietsen (dus dan overtreed je geen wet, ook de Nederlandse niet) .
Kan weg kan weg
Onzin Leon.
Berger geeft goede argumenten waarom een knipperend lampje een prima optie kan zijn. Dan komt zo'n opmerking bijzonder onaardig over.

Ik zal het even herhalen:
1- op hele saaie, rustige wegen kan dat het verschil maken tussen gezien en niet (bewust) gezien worden.
2- het is op veel plaatsen niet verboden. In NL wordt het trouwens gedoogd; wat je daar dan ook van mag vinden.

Ik ga zelf dit jaar met een Lezyne Strip Drive Pro Alert 400+ Rear de weg op. Max 400 Lumen. Voor de VS is zo'n lampje van levensbelang.
Ik zie wel een verschil tussen het ter discussie stellen van de zin of onzin van wet- en regelgeving en het oproepen tot het overtreden van de wet.
Ik wist niet dat het tonen van een link naar een onderzoek al wordt gezien als overtreding van de forum regels.
Leon, ik vind wel dat je een beetje streng bent hoor.

Veiligheid:
Jawel ik heb ook altijd een helm op en een achteruitkijkspiegel op m'n Poppink.
Volg deze link voor de regels wat betreft fietsverlichting https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -een-fiets

Navraag bij de verkeerspolitie heeft geleerd dat knipperende verlichting op een fiets zowel overdag als in het donker volgens de regels niet is toegestaan.
Waarvan acte!
Artikel uit OP schreef:Automobilisten schatten de afstand tot een fietser met een knipperend achterlicht beter in dan bij een achterlicht dat continu brandt.
Ik rijd geen auto, maar ervaar het op de fiets precies andersom. Naast het feit dat ik die knipperende lampjes (confrontatie met andere fietsers in het donker vindt bij mij in 99% van de gevallen in de (drukke) stad plaats) enorm irritant vind.

Ik wil geen afbreuk doen aan de hypothese dat op een saaie, rustige weg (en dan in (ten minste schemer-)duister) het netto opvaleffect naar automobilisten wel beter uitpakt voor het knipperlicht t.o.v. het continu brandende licht, maar tot die tijd schaar ik mij achter Leon in deze. Dan maar #teamonaardig
Flix schreef:
di 05 mar, 2024 15:23
Onzin Leon.
Berger geeft goede argumenten waarom een knipperend lampje een prima optie kan zijn. Dan komt zo'n opmerking bijzonder onaardig over.

Ik zal het even herhalen:
1- op hele saaie, rustige wegen kan dat het verschil maken tussen gezien en niet (bewust) gezien worden.
2- het is op veel plaatsen niet verboden. In NL wordt het trouwens gedoogd; wat je daar dan ook van mag vinden.

Ik ga zelf dit jaar met een Lezyne Strip Drive Pro Alert 400+ Rear de weg op. Max 400 Lumen. Voor de VS is zo'n lampje van levensbelang.
Onzin Flix.
De forumregel is er niet voor niets. Ookal kan je allerlei voor jou valide redenen bedenken om je niet aan de wet te houden, dan is het jouw verantwoordelijkheid enz ijn de gevolgen ook voor jou. Maar als je dat als advies op het forum gaat zetten, dan worden de forumeigenaren formeel mee-verantwoordelijk voor de gevolgen van dat advies, en die gevolgen kunnen verstrekkend zijn.

Nou zal dat bij dit advies zo’n vaart niet lopen, maar daar kan je als forumbeheerder geen onderscheid in maken bij het opstellen van forumregels.
Voor mij: helm, twee kleine spiegeltjes, constant voor- en achterlicht en een geel hesje bij slecht zicht/schemer/donker.
De moderator heeft gesproken, laten we de knipperlicht discussie beëindigen en terug gaan naar de zeer interessante vraag van Poppink: Wat doen jullie om aanrijdingen te voorkomen?
En het belangrijkste: proactief rijden, vooruitkijken en anticiperen. Geen haast, liever 5 minuten later dan risico’s nemen.
Verlichting op voertuigen heeft een 3 ledig doel. Om te zien, gezien te worden en herkent te worden. Om die laatste reden is knipperlicht verboden. Meer dan de wettelijke verlichting of knipperend verlichting is niet altijd beter. Ook hoef je niet aan een lumen wedloop deel te nemen. Maar er zit ook een nadeel aan knipperend achterlicht. De persoon die langdurig achter je rijdt kan er door worden gehinderd en de achterop komende automobilist die wordt getriggerd door het knipperlicht. En waar je naar kijkt stuur je onwillekeurig naar toe. De bedoeling is dat de fietser ruim wordt gepasseerd en niet door de getriggerde bestuurder van die auto wordt overreden.
Verlichting voor fietsers mag niet verblinden, niet knipperen en aan de voorzijde voortdurend zichtbaar zijn voor tegemoetkomende weggebruikers en aan de achterzijde voortdurend zichtbaar zijn voor van achteren naderende weggebruikers. (art. 35a RVV 1990) De enige knipperende verlichting op de fiets mag zijn ambergele richtingaanwijzers.

Waar ik veel baat bij heb is de wettelijk vereiste retroreflectie op de fiets. Dat is 24 uur uur van de dag wettelijk verplicht en het werkt ook 24 uur van de dag.