Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idee: gpx bijvoegen? - Forum Wereldfietser

Idee: gpx bijvoegen?

Op dit moment kun je alleen bestanden met bepaalde extensies toevoegen aan je berichten. Zou het mogelijk zijn om ook .gpx toe te staan zodat we routes kunnen delen?
Ik heb als test een gpx bestand gezipt en toegevoegd.
In dit geval is het gezipte bestand 6 keer kleiner dan het orgineel.
Het antwoord op je vraag is ja maar het voegt m.i. niet veel toe (routes delen kan dus al), iedereen kan (met een klein beetje moeite) een zip bestand uitpakken.


zippedgpxfile.zip
(40.69 KiB) 24 keer gedownload
O, een zip toevoegen kan?
Ik las na het klikken op 'bijlage uploaden' "Je kunt tot 5 bestanden toevoegen. Bestanden mogen tot 8 MB groot zijn, en moeten de extensie jpg, jpeg, png of gif hebben."
Ik nam dat voor waar aan...

Maarre, je zou ze de kost moeten geven die geen idee hebben van het werken met zip.

Even een creatief testje:
KootwijkAmersfoort30km.gpx.zip
test
(53.02 KiB) 31 keer gedownload
Je hoeft dus niet eens een echt zipbestand te maken; de extensie wijzigen is ook genoeg. Helaas zijn er massa's mensen die nooit extensies van bestanden zien omdat hun verkenner op de standaardinstelling staat waarbij je de extensies niet ziet.
ZIP-bestand uitpakken op Mac (Apple): dubbelklikken op zip-bestand. Werkt tot nu toe goed.
Nu krijg ik de boodschap: 'Het bestand heeft een niet-ondersteunde structuur'.....
'Er zou een probleem kunnen zijn met het bestand. Mogelijke oplossing (volgens mijn Mac): 'bestand opnieuw inpakken en versturen'.

Ik zou het ook heel handig vinden als GPX bestanden makkelijk te delen zijn. Nu verstuur / ontvang ik ze per email en kan ze dan openen in navigatie-apps.
Benieuwd naar mogelijke oplossing.
rickie schreef:
ma 11 mar, 2024 12:10
ZIP-bestand uitpakken op Mac (Apple): dubbelklikken op zip-bestand. Werkt tot nu toe goed.
Jazeker. Maar het ging me om het inpakken.
rickie schreef:
ma 11 mar, 2024 12:10
Nu krijg ik de boodschap: 'Het bestand heeft een niet-ondersteunde structuur'.....
Klopt. Mijn truc is dus ook niet voor iedereen weggelegd. (Downloaden, extensie wijzigen, openen)

Nog een truc is om het gpx-bestand als route naar bijvoorbeeld brouter te uploaden en dan de URL van de route te delen. Maar da's ook complex.

Daarom zou het wellicht handig zijn als je rechtstreeks gpx-bestanden zou kunnen toevoegen.
Ik vind het idee van GPX files kunnen delen ook wel aantrekkelijk.
Dat ZIPs kunnen gedeeld worden vind ik wel wat eigenaardig - er zou zo maar een ongewenst/gevaarlijk gezipt EXE bestand kunnen worden verspreid via dit forum, toch? (terzijde: ik besef dat linken naar foute websites eigenlijk ook al kan in het forum, dus overal kan wel gevaar schuilen).
Leon schreef:
ma 11 mar, 2024 11:39
O, een zip toevoegen kan?
Ik las na het klikken op 'bijlage uploaden' "Je kunt tot 5 bestanden toevoegen. Bestanden mogen tot 8 MB groot zijn, en moeten de extensie jpg, jpeg, png of gif hebben."
Ik nam dat voor waar aan...
Ik zag ik 't in m'n upload dialoogvenster:
types.png
Maarre, je zou ze de kost moeten geven die geen idee hebben van het werken met zip.
..

Ik denk dat de meeste mensen die weten hoe ze een gpx bestand kunnen verplaatsen naar hun telefoon/gps apparaat ook wel een zip kunnen openen, een zip bestand maken is wellicht wat ingewikkelder maar dat zijn de alternatieven dan ook.
renel schreef:
ma 11 mar, 2024 12:50
Ik denk dat de meeste ... wel een zip kunnen openen, een zip bestand maken is wellicht wat ingewikkelder ...
It takes two to tango.
Dat ziet eruit als een default-lijstje, en het merendeel van die formaten zou je als beheerder van dit forum absoluut niet moeten willen dat ze überhaupt gedeeld kunnen worden... :roll:

Zo moeilijk is het maken van een zipje trouwens niet; in windows 10- en 11 zit het gewoon in de standaard functionaliteit van de windows-verkenner... (kopieren naar gecomprimeerde map). Heb je geen aparte tools voor nodig.
De lijst met toegestane bestandstypen is aangepast, als het goed is kun je nu gpx-bestanden uploaden.
Dit bericht is de test. :-)

Bijlagen

Mooi, dank!
Nu zou alleen nog de tekst die je ziet tijdens het toevoegen van bestanden aangepast moeten worden, met toevoeging van gpx.
Klopt, het vinden van de plek in de software waar dat aangepast zou moeten worden vergt kennelijk iets meer tijd dan ik nu heb.
De aanduiding "gpx" is nu ook toegevoegd aan het lijstje van toegestane extensies.
Mooi! Werkt! :D