Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stuurtas keuze - Forum Wereldfietser

stuurtas keuze

Ik ben mijn aller eerste fietsvakantie aan het voorbereiden maar loop vast bij de stuurtas.

De Ortlieb ultimate Six 6.5 liter lijkt me een prima ding. Alleen er zit z'n doorzichtigvenstertje boven op. Gaat dat niet vergelen? Of scheuren? Ik ga dat ding sowieso niet gebruiken omdat ik mijn GPS aan het stuur bevestig.

Ik wil graag lang met de stuurtas doen en niet om de 3 jaar vervangen, daar is het wat te duur voor.

Wat zijn jullie ervaringen met deze stuurtas na een aantal jaar? Eventueel alternatieve zonder doorzichtig venster?
Dat doorzichtig plastiekje is om de route die in uw gps staat, te tonen op een kaart die je daarin steekt en dus bij regenweer niet naar de vaantjes gaat.
Het is een 2de optie om bij panne van gps, of stroomuitval, te weten waar je heenmoet, zoals in vroegere tijden zonder gps.
Is toch wel handig.
Veel plezier .
roeliooo schreef:
ma 11 mar, 2024 20:30
.... een prima ding. .... z'n doorzichtigvenstertje ... Gaat dat niet vergelen? Ik ga dat ding sowieso niet gebruiken...
Wat is het probleem? Als je het venster toch niet gaat gebruiken, laat het dan lekker vergelen in de komende 10-15 jaar.

Groet,
Tom.
Grote kans dat die stuurtas langer meegaat dan je gps. De mijne heeft iig al minstens drie mobieltjes overleefd en hij is nog steeds prima.
Wij hebben de Ortlieb Ultimate 6 Classic. En die bevalt prima.
https://www.bike4travel.nl/stuurtassen/ ... kleur-rood
Die is met een los kaartvenster, dat je er ook apart bij moet aanschaffen.
Deze is een halve liter groter en ook wat zwaarder dan de Ultimate six maar heeft dus geen kaartvenster in de klep.
Dit model loopt waarschijnlijk uit, het staat niet meer bij Ortlieb op de site.
Er zijn meer opties dan de Ortlieb tas, bv. de Route Werks
https://routewerks.cc/products/the-handlebar-bag
Deze heeft een gps mount boven op de tas.
Vanaf €213,40 Sonny. :shock:
roeliooo schreef:Ik ben mijn aller eerste fietsvakantie aan het voorbereiden maar loop vast bij de stuurtas.
Het punt met een allereerste fietsvakantie is niet alleen dat je niet zeker weet of er een tweede komt maar ook dat wanneer er wel meer fietsvakanties komen je toch andere wensen zult hebben.
Dus leg je lat niet te hoog.Wij leenden of kregen tassen, vonden tweedehandsjes of kochten er een van 13 gulden. Die laatste was niet best, maar de vakantie onvergetelijk.
^^^ Dit laatste kan ik volledig onderschrijven.
Mijn eerste fietsvakantie, midden jaren 90, in het pre-internet tijdperk werd volbracht met een stuurtas en een achtertas van Halfords.
De prijs was laag, de kwaliteit belabberd, na terugkeer thuis konden ze direct de vuilnisbak in maar dat heeft mijn reis geenszins negatief beïnvloed. Het was geweldig.
Tegenwoordig pluk je zo voor schappelijke prijzen spullen van MP.
Die Routeworks stuurtas ziet eruit als een creatie van SmittyLabs (zeer positief in dit geval) Wat een mooi ding!

TS: Als er een fietscomputer op het stuur zit, is een kleine accessoire-tas misschien ook wel wat.
https://www.ortlieb.com/nl_nl/accessory-pack+F9953
of een maatje groter: https://www.ortlieb.com/nl_nl/handlebar-pack-qr+F9926
Leon schreef:
di 12 mar, 2024 09:38
Vanaf €213,40 Sonny. :shock:
Ja, is niet goedkoop. Maar er werd ook geen budget genoemd, en ik vind het wel een mooi ding.
En TS zal de eerste niet zijn om wel gelijk iets goeds/moois te kopen, zoals sommigen een prijzige reisfiets bij Santos uitkiezen voor hun eerste reis.

En goedkope spullen kopen die uit elkaar vallen na/tijdens je reis is ook niet echt duurzaam.
Ik heb een oudere Ortlieb stuurtas met losse kaartentas. Die doorzichtige kaarten tas vergeeld inderdaad, en gaat na verloop van tijd scheuren. Hoewel ik op een Garmin GP rij vind ik het toch handig om het routeboekje met kaart in die kaartentas te hebben.
Het grootste nadeel van zulke stuurtassen is wat mij betreft dat ze wat hoog zitten, en ver naar voren. Tenzij je er heel weinig gewicht in stopt merk je dat wel aan de besturing van je fiets. Wat dat betreft zijn Franse stijl fietstassen zoals van Gilles Berthoud en een zogeheten decaleur veel handiger. Die zitten lager en vlak tegen de balhoofdbuis. Of deze: https://timtas.nl/
Wim schreef:
di 12 mar, 2024 15:09
Het grootste nadeel van zulke stuurtassen is wat mij betreft dat ze wat hoog zitten, en ver naar voren.
Dat is een reden waarom ik nog steeds met een Agu Quorum 10-liter tas met een aluminium beugel fiets. Die zijn niet waterdicht, maar wel handig en regelmatig op mp te krijgen voor weinig. Ze gaan bij mij zo'n 25.000 km mee, dan is het mooie er echt wel af. Het kaartenvak is waardeloos, dat wel.
Wat mijn betreft is geen stuurtas ook een prima keuze.
LHTJoost schreef:
di 12 mar, 2024 20:04
Wat mijn betreft is geen stuurtas ook een prima keuze.
Daar ben ik het mee eens.
Héél veel fietsreizigers rijden met een stuurtas maar een must is dat niet.
Ik heb er een een week gebruikt, en had er een hekel aan. Ik rij er nooit mee.
(Mijn vrouw is er daarentegen dol op.)

Als blijkt dat lange fietstochten toch niet je ding zijn, ga je die stuurtas dan blijven gebruiken?
Als het antwoord "nee" is, zou ik die eerste fietstocht zonder stuurtas maken. Als je dat ding onderweg begin te missen, kun je er altijd een kopen voor de volgende tocht.
Sonny schreef:
di 12 mar, 2024 15:00
En goedkope spullen kopen die uit elkaar vallen na/tijdens je reis is ook niet echt duurzaam.
Dure spullen zijn nooit duurzaam als de verkrijger van het geld daar allerlei dingen mee gaat doen zoals reclame maken, dure beursstands bouwen, mooie winkels, verre reizen al dan niet met het personeel een eigen zwembad etc. Bijna altijd dus.
Het idee dat je met veel geld duurzaamheid kunt kopen is denk ik een mythe die bijna nooit opgaat tenzij je rechtstreeks investeert in zaken die vervolgens meer energie en grondstoffen opbrengen dan je er in stopt.
Leon schreef:
di 12 mar, 2024 21:57
......... zaken die vervolgens meer energie en grondstoffen opbrengen dan je er in stopt.
Je doelt op investeren in de bouw van een waterkrachtcentrale, windturbine et cetera?
Ik wil natuurlijk de discussie ontlopen of de specifieke zaken die je noemt een positieve bijdrage leveren, maar als bijvoorbeeld de verkoper van een exclusieve tandenborstel van 8.999 euro van dit geld een cruise rond de wereld gaat maken dan is de aanschaf van zo'n tandenborstel bepaald geen gunst voor het milieu, ook al zou het ding slechts van wrakhout zijn gemaakt.
Wij hebben ook jaren met de Agu Quorum gefietst, dat wil zeggen, mijn vrouw, ik hou er ook niet van. De Agu lijkt uitverkocht te zijn. Op Amazon we iets vergelijkbaars om uit te proberen. Op het scherm ziet het er aardig uit. Ik heb het nog niet in handen gehad...

4.8L Bicycle Handlebar Bag with Adapter, Quick Installation and Removal,Adjustable Phone Screen Angle,Bicycle Bag Bicycle Basket Mobile Phone Bag with TPU Touch Screen, Black, Waterproof bag with https://amzn.eu/d/8S4oNkm
Leon schreef:
di 12 mar, 2024 21:57
Dure spullen zijn nooit duurzaam als de verkrijger van het geld daar allerlei dingen mee gaat doen zoals reclame maken, dure beursstands bouwen, mooie winkels, verre reizen al dan niet met het personeel een eigen zwembad etc. Bijna altijd dus.
Het idee dat je met veel geld duurzaamheid kunt kopen is denk ik een mythe die bijna nooit opgaat tenzij je rechtstreeks investeert in zaken die vervolgens meer energie en grondstoffen opbrengen dan je er in stopt.
[/quote]

Ik vind deze quote wel wat erg kort door de bocht en generaliserend en ik vraag me ook af of je “bijna altijd dus” kan onderbouwen
Leon schreef:
di 12 mar, 2024 21:57
Sonny schreef:
di 12 mar, 2024 15:00
En goedkope spullen kopen die uit elkaar vallen na/tijdens je reis is ook niet echt duurzaam.
Dure spullen zijn nooit duurzaam als de verkrijger van het geld daar allerlei dingen mee gaat doen zoals reclame maken, dure beursstands bouwen, mooie winkels, verre reizen al dan niet met het personeel een eigen zwembad etc. Bijna altijd dus.
Het idee dat je met veel geld duurzaamheid kunt kopen is denk ik een mythe die bijna nooit opgaat tenzij je rechtstreeks investeert in zaken die vervolgens meer energie en grondstoffen opbrengen dan je er in stopt.
Dan koop je bij de verkeerde makers Leon. Ik heb tassen van oa. Wizard Works, Roadrunner bags en Makeshifter. Gewoon groepjes mensen die mooie dingen maken met liefde voor hun vak. En als er iets is kan je ze direkt benaderen zonder dealer die er tussen zit.
Niet zo negatief, je hebt meer te kiezen/zeggen dan je denkt.

Nu weer back on topic? :)