Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen indelen - Forum Wereldfietser

Fietstassen indelen

Ik vroeg mij af hoe deze gemeenschap van ervaren wereld/vakantiefietsers hun fietstassen indelen.
Persoonlijk gebruik ik tassen van Ortlieb, gewoon omdat ze al waterdicht zijn en hun degelijkheid hebben bewezen (getuige de velen fietsers die je ziet met deze tassen) - maar hier gaat deze discussie niet over :D

Dus mijn vraag: welk advies hebben jullie voor minder ervaren kampeerders om de fietstassen in te delen, praktisch en gemakkelijk.
Meer bepaald: kledij (in waterdichte zakken of net niet) - gekleurde tassen om onderscheid te maken - vuilniszakken - netzakken - gebruiken jullie iets in de trand van dozen of ander stevig materiaal ...

Welk materiaal prop je waarin, waarom wel of waarom net niet?
Helpt dit? https://forum.wereldfietser.nl/viewtop ... st#p373370
Dus geen waterdichte zakken in de Ortliebs, ook geen dozen, wel meshzakken om kleding te groeperen.
Aan de linkerkant (de kant van de stander) heb ik dus spullen die ik onderweg in principe niet nodig zal hebben.
Al mijn Ortlieibs zijn in het rood. Soms zie ik fietsers die nog “links”/“rechts” op de tassen hebben geschreven. Dat heb ik niet. Links en rechts is goed herkenbaar aan de vulling van de tassen en aan de onderste haak van de Ortliebs.

PS. Vorig jaar overgegaan naar een setup met een stuurtas/rol van Arkel. Dus geen voortassen en stuurtas van Ortlieb meer.
Mijn indeling is ongeveer linksvoor kleding, rechtsvoor keuken, linksachter slaapzak en rommelhok, rechtsachter tent en andere vochtige dingen. Toch lukt dit niet 100% want je moet ook een goede gewichtsverdeling hebben. Dat bereik ik dan doir sommige zware dingen als haringen en gereedschap toch naar de andere kant te doen.
Stuurtas belangrijke dingen en bovenop regenkleding en boodschappen.
Binnenzakken van mesh ofzo helpen enorm inderdaad. En wat mij helpt is om mijn tassen daarbij op de fiets te laten. Aan de fiets vast met tieraps bijvoorbeeld.
Ik gebruik voor de kleren in de Ortlieb tassen de heel lichte binnenzakken van Eagle Creek met een tussenschot en aan twee kanten een rits. Hierdoor zitten kledingstukken altijd in dezelfde zak en blijft vies en schoon toch gescheiden (https://www.eaglecreek.com/products/pac ... 8362858633).
Dat is geweldig handig. Houd er wel rekening mee dat de definities van 'vies' en 'schoon' veranderen naarmate de fietsreis vordert. :)
Zijn er nog mensen met tips over hoe en waar je een laptop of andere breekbare spullen het beste kunt opbergen?
Ik zag toevallig vanavond op YouTube een filmpje van Roel Peerenboom over insteek sets voor Ortlieb tassen. Daar zat ook een set bij met speciaal laptop vak. Of is dat meer geschikt voor woon-werk? Wil natuurlijk liever zo licht als mogelijk onderweg zijn😃

https://youtu.be/sajH7rfkTpE?si=dcaWnaAb2g4UXMpU
Ik werk met functies: slaapkamer, keuken, kleerkast, reparatie-atelier, badkamer ...
Die verdeel ik dan over twee tassen, erop lettend dat links en rechts ongeveer even zwaar zijn.
Spullen die je overdag misschien nodig hebt, bovenaan.
De tent op de bagagedrager.
De Trangia los erin, de rest in plastic zakken. Behalve gedragen kledij die op de was wacht: die gaat in een mesh zak.
Losse spulletjes (fototoestel, ID, geld, regenjas, snacks) in een klein rugzakje.
Slow Moving Saddles schreef:
do 14 mar, 2024 20:54
Zijn er nog mensen met tips over hoe en waar je een laptop of andere breekbare spullen het beste kunt opbergen?
Wil natuurlijk liever zo licht als mogelijk onderweg zijn😃
Dan zou ik om te beginnen de laptop maar eens thuislaten.
Poppink schreef:
do 14 mar, 2024 21:07
Slow Moving Saddles schreef:
do 14 mar, 2024 20:54
Zijn er nog mensen met tips over hoe en waar je een laptop of andere breekbare spullen het beste kunt opbergen?
Wil natuurlijk liever zo licht als mogelijk onderweg zijn😃
Dan zou ik om te beginnen de laptop maar eens thuislaten.
Hahaha! Maar dat is helaas geen optie😄
Slow Moving Saddles schreef:
do 14 mar, 2024 20:54
Zijn er nog mensen met tips over hoe en waar je een laptop of andere breekbare spullen het beste kunt opbergen?
Volgens mij bescherm je je laptop of tablet beter door te voorkomen dat er vreemde krachten op worden uitgeoefend dan door die spullen in schuimrubber te verpakken.
Ik bescherm mijn laptop door hem thuis te laten. Ik neem wel een tablet mee, vooral om onderweg routes te maken. De tablet schuif ik in het achtervak dat in iedere Ortlieb zit. Met het scherm naar de verharde kant tegen het wiel aan. Ik kies daarbij voor de klerentas omdat daar verder eigenlijk alleen zachte dingen in zitten en er geen onverwachte druk op de achterkant van de tablet wordt uitgeoefend. Tot nu tot is dat altijd goed gegaan. Dat kan waarschijnlijk ook met je laptop.
Mijn tablet, met een stevige cover, gaat ook in een achtertas direct tegen de wielkant aan.
-arnout- schreef:
do 14 mar, 2024 21:14
Slow Moving Saddles schreef:
do 14 mar, 2024 20:54
Zijn er nog mensen met tips over hoe en waar je een laptop of andere breekbare spullen het beste kunt opbergen?
Volgens mij bescherm je je laptop of tablet beter door te voorkomen dat er vreemde krachten op worden uitgeoefend dan door die spullen in schuimrubber te verpakken.
Ik bescherm mijn laptop door hem thuis te laten. Ik neem wel een tablet mee, vooral om onderweg routes te maken. De tablet schuif ik in het achtervak dat in iedere Ortlieb zit. Met het scherm naar de verharde kant tegen het wiel aan. Ik kies daarbij voor de klerentas omdat daar eigenlijk verder alleen zachte dingen zitten en er geen onverwachte druk op de achterkant van de tablet wordt uitgeoefend. Tot nu tot is dat altijd goed gegaan. Dat kan waarschijnlijk ook met je laptop.
Ja deze optie zat ik al een beetje aan te denken. Op basis van gezond boeren verstand zou ik de laptop dan aan de linkerzijde (standaard/stelt) plaatsen. Dit omdat mijn fietsen altijd naar buiten vallen :shock:
De netzakken die in supermarkten op de groenteafdeling te koop zijn gebruik ik voor kleding.
Verder (beetje open deur) waar je overdag bij moet kunnen niet onderop, en kampeerspul daarom wél onderop.
Al te zeer hierover nadenken helpt uiteindelijk niet want fietstassen gaan onherroepelijk op z’n kop en in de ochtend weer opnieuw ingepakt.
Zo min mogelijk meenemen schept wat orde in de chaos.
(Ik gebruik slechts twee Ortlieb voortassen, aan de achtersdrager, dus de mogelijkheden om überhaupt iets in te delen zijn dan ook minimaal)
Slow Moving Saddles schreef:
do 14 mar, 2024 21:21
...omdat mijn fietsen altijd naar buiten vallen.
Bij goed fietsonderhoud hoort dat je deze in dergelijke gevallen krachtig toespreekt in de taal van het land waar je op dat moment bent, zodat je fiets weet dat iedereen het goed hoort. Schoppen is niet nodig. Aan trappen is de fiets gewend.
Als ik met 4 zijtassen fiets, zoals vorig jaar tijdens mijn 3 maanden durende tocht:
*1 achtertas met 'slaapspullen': slaapzak, mat, kussen etc
*1 achtertas met kleding + toiletspullen + kookspullen
*1 voortas met eetvoorraad + 'zooi'
*1 voortas met gereedschap/onderdelen + 'zooi'
*tent, stoeltje, slippers in de roltas op de bagagedrager
*Heuptas voor spul dat ik altijd bij de hand wil hebben

Maak ik kortere tochten dan gebruik ik geen voortassen en zit er meer in de achtertassen en roltas. Verder heb ik dan een frametas met gereedschap+reservespul.

Ik heb overigens een hoop lichtgewicht zakjes van Seatosummit om een hoop spullen in te ordenen. Kleding en slaapzak zitten ook in een compressiezak; dat scheelt een heleboel ruimte!

Ik pak altijd alles heel netjes in voor vertrek, maar dat is na 2 dagen onderweg altijd alweer helemaal omgegooid :oops:
Ik fiets zonder voortassen. De tent gaat bovenop de drager, en in zijn eigen foudraal - hiervoor een Ortlieb tas of zo gebruiken is nodeloos zwaar, en de tent gaat er alleen maar van meuren. Kleine spulletjes zoals papieren, geld en medicijnen zitten in de stturtas. De rest zit in de twee achtertassen. Als ik alleen ga is dat een stel extra lichte en wat kleinere (33 liter) tassen. In een van beide tassen zitten de spullen die echt niet nat mogen worden zoals mijn slaapzak en de meeste kleren. In de andere tas zitten de spullen die ik eventueel onderweg moet kunnen pakken, zoals een warm vest, eten, en ook de Trangia. Ik verdeel het dan zo dat die laatste tas aan de andere kant hangt van waar ik sta als ik naast mijn fiets sta. Dan kan ik de fiets tegen mijn lichaam laten leunen terwijl ik de tas open maak (ik heb geen standaard). Regenkleding zit bovenop de tassen gebonden, want daar wil je snel bij kunnen, en als ze nat geworden zijn wil dat ook niet in je tas. Mijn brandstof (spiritus) zit in ene fles in en Bikebuddy beugel onder de onderbuis van het frame, want ik wil geen stinkende brandstof in mijn tassen. Voor de gewichtsverdeling is dit ook optimaal.
Als ik met mijn vrouw ga hebben we iets meer mee, en gebruik ik dus een stel Ortlieb backrollers. Aan een kant de tweepersoons slaapzak en twee matjes, aan de andere kant vooral mijn kleren. Mijn vrouw heeft dan de kookspullen, en ik de grote tent op de achterdrager.
Ik doe niet aan binnenzakjes en zo, behalve een klein plastic zakje met sluitstrip voor de toiletspullen. Als je weinig bij je hebt is het in en uitpakken zo gepiept.
Dank allen voor de reacties tot nu toe.
Even zoveel systemen als er deelnemers zijn, maar das de normale gang van zaken denk ik :D
Ik pik hier en daar wat ideetjes mee maar vrees dat de rest persoonlijk ondervinden zal zijn.
Vorige zomer wel al enkele verlengde weekendjes proefgereden.
In april ook een paar proefritten voorzien vooralleer ik vertrek.

Btw: bedoeling is om richting noorden te gaan, als alles goed gaat én ik het volhou zou het zomaar enkele maanden kunnen gaan duren.
Mooiweer kledij gaat zeker mee, maar evengoed een pak regenkledij en koudeweer kledij.
Bedoeling is om te kamperen onderweg, al dan niet wild ... Dus die uitrusting moet ook mee.
Verder voorzie ik om zeer regelmatig de bewoonde wereld op te zoeken, dus bevoorrading mag nooit een probleem zijn.

Als er nog advies is ...
Niet iedereen fiets met 4 Ortliebs rond.... :!:
Het komt er op neer dat de spullen waar je als eerste bij wilt, bovenin de tas zit.
Tent, matje, slaapzak kunnen onderin want die heb je aan het einde van de dag pas nodig, regenjas bijvoorbeeld heb ik altijd bovenóp mijn zadeltas om direct te pakken als het weer omslaat.
Ik heb vandaag eens mijn 2x uitrusting getest op gewicht aangezien ik een luxe en een standaard uitrusting heb.

Voor het vervoer heb ik een grote duffel aangeschaft van Decathlon die je in 80 en 120 liter kunt maken d.m.v. een rits die er midden horizontaal doorloopt.
Deze tas vervoer ik op een Tout-Terrain Mule.
In de 120 liter versie (luxe) heb ik een tent van 240x240x180 met daarin een veldbed, luchtbed, slaapzak, kussen, stoel, tafel, kookset, stekker, tarp, kleren, handoeken en nog een aantal huishoudelijke dingetjes.
De tas kwam ik op een gewicht van 23 kilo en de kar met bidons en 2x tarpstokken weegt 9 kilo.
Als ik mijn minder luxe tent mee neem gaat het veldbed ook niet mee.
Dan kom ik op een gewicht van 17 kg. voor de tas + 9 kilo voor de kar is 26 kilo.
Ook heb ik 2x ortliebs pro achterop de fiets die ieders 35 liter zijn maar de bagagedrager mag 25 kg totaal dragen.
Met mijn uitrusting in de tassen kom ik ongeveer tussen de 5 en 10 kg uit sterk afhankelijk van het eten en drinken wat je bij je hebt.
Al met al kom je toch op een gewicht uit tussen de 40 en 45 kg.
Dan moet ik wel zeggen dat ik alles groot heb omdat ikzelf bijna 2 meter ben.
Ik ben wel benieuwd wat jullie gewicht is wat je meeneemt.
Mijn fietsmaatje van vorig jaar zat ook zeker op 30+ op haar Santos fiets.

Laat het allemaal eens weten>

Gr. Robert
Ik fiets met 2 V en 2 A en stuurtas. Ongeveer 19 kilo.

Stuurtas 1 kilo
Voortassen ongeveer 6 kilo
Achtertassen ongeveer 10 kilo
Boven op tent 2,2 kilo

Mario