Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Derailleur Kooi goed opgehangen? - Forum Wereldfietser

Derailleur Kooi goed opgehangen?

Hallo,

Bij mij blijft de ketting maar tegen de kooi aanlopen.

Moet de kooi iets lager? Of dien ik iets anders aan te passen.

Hij loopt dus aan de linker kant er tegenaan. De kabel heb ik er 'losjes' aangeschroefd.staat dus niet strak
17106762370312136107029681743449.jpg
gespannen.

Groet,
Joshua
Heb je al geprobeerd het "L" schroefje wat losser te draaien?

Uiteraard moet de derailleur ook op de juiste hoogte hangen, maar dat meet je af aan hoe die tov het buitenblad staat.
in iets meer woorden:
los van hoe de kabel je voorderailleur bedient (schakelt): op je derailleur zitten twee stelschroefjes: bij de ene staat (zoals Shrek al aangeeft) waarschijnlijk een L en bij de andere een H. L van Low en H van High.
met deze schroefjes beperk je de uiterste standen van je derailleur. je derailleur zakt hopelijk iets richting je frame als je het L-schroefje iets losser draait. zo komt de ketting vrij te lopen, met de ketting voor op het binnenste kettingblad ('tandwiel') en achter de ketting op één van de grotere kettingwielen (dus een lichte versnelling/licht verzet).

kijk anders eens hier: https://www.m-gineering.nl/derafst.htm

succea!
Ik heb inderdaad geprobeerd het te stellen met L en H. Maar er beweegt niets. De kooi blijft op zijn plek.

Tsja, dan weet ik het niet meer :roll:

Bijlagen

Volgens mij staat de derailleur te hoog.
Schakel is naar het grootste blad?
Heb je dan ongeveer 2 mm ruimte tussen de tandjes en de derailleur?
Of maak even een foto. Dan kunnen we het zien :)
Ik heb hem ondertussen ietsjes laten zakken.

Nu loopt ie aan de rechterzijde van de kooi tegen de ketting aan op het grote blad en op het kleine blad.

Die L en H zijn er toch voor om de reikwijdte te bepalen?

Als ik er aan draai beweegt er niets.

Afbeelding

Bijlagen

L bepaalt hoever de derailleur naar links KAN.

H bepaalt hoever de derailleur naar rechts KAN.

Binnen die range bepaalt de kabel waar je derailleur heen gaat.
Anders samengevat, voor een drievoudig cranckstel: met de kabel zorg je dat de ketting goed op het middenblad loopt en schakelt van hoog naar midden naar laag en terug. Met de schroefjes voorkom je dat de ketting er links of rechts af loopt.
Er zijn ook veel youtubefilmpjes waar het uitgelegd wordt.
Om de hoogte te bepalen hebben we geen achteraanzicht nodig. Maar vanaf de zijkant. En op het grootste blad

Op de foto in de bijlage staat hij scheef gemonteerd.
Hij moet evenwijdig met de tandwielen lopen.
Als hij tikt op de maximale stand van de schroefjes is de derailleur geroteerd of verbogen (of je hebt de verkeerde derailleur).
De montagehoogte is: 2mm ruimte tussen de tandpunten van het grootste blad (bij een nieuw kettingblad) en kooi, dat is hoe je de derailleur initieel plaatst. De ervaring leert dat dit ook best 1mm kan zijn, als het niet tikt (onder volle belasting) is het OK.
Als je het niet aan de praat krijgt met de YouTube filmpjes of andere topics op dit forum: heeft de derailleur een klap gekregen?
Ik heb wel wat ervaring met het (noodgedwongen) bijbuigen van de kooi, het vereist gepast geweld. Je wil dat het schakelspul 90 graden staat ten opzichte van het frame. Het bijbuigen zelf is niet makkelijk, want de kooi is van taai materiaal, het buigt niet makkelijk en het is verdomd lastig om terug te krijgen in de oorspronkelijk vorm.
Afhankelijk van tijd en geld kan je het ding gewoon vervangen of je best doen met het bijbuigen.
Ik zou beginnen met het opnieuw monteren van de derailleur en daarna bekijken of de boel verbogen is.
Ik heb meerdere malen de derailleurs afgesteld met de H en de L schroef. Zorg wel dat de ketting qua tandwielen niet op de uiterste stand staat. Bepaal eerst of de beweging van de derailleur te ver gaat of niet ver genoeg. Zet dan de ketting in de middenstand, draai de H of de L schroef en probeer dan of het effect voldoende is. Aan de schroef draaien als de ketting al in de uiterste (dus de te corrigeren) stand staat, zal het verstellen van de schroef niet of heel zwaar gaan. Dat is althans mijn ervaring. Moet lukken zo.
Senior2 schreef:
ma 18 mar, 2024 23:17
Ik heb meerdere malen de derailleurs afgesteld met de H en de L schroef. Zorg wel dat de ketting qua tandwielen niet op de uiterste stand staat. Bepaal eerst of de beweging van de derailleur te ver gaat of niet ver genoeg. Zet dan de ketting in de middenstand, draai de H of de L schroef en probeer dan of het effect voldoende is. Aan de schroef draaien als de ketting al in de uiterste (dus de te corrigeren) stand staat, zal het verstellen van de schroef niet of heel zwaar gaan. Dat is althans mijn ervaring. Moet lukken zo.
Bedankt voor de hulp!

Volgens mij is het gelukt.

Ik heb de kooi nog twee keer aangepast en deze hangt nu prima, al zeg ik het zelf.

Het zat hem vooral in de kabelspanning. Ik moest heel wat rondjes draaien aan de stelknop voordat deze daadwerkelijk effect had en de kooi bewoog. Dat had ik eerst niet door dus ik begon mij af te vragen hoe het dan moest. Maar ik moest gewoon blijven draaien. Eigenlijk dus wel eenvoudig.

Even aankijken of het zo blijft. Ik heb er nog niet uitgebreid mee gefietst.

Hartstikke bedankt.
Voor het geval je het niet al gedaan hebt, vervang de kabel nog even (of draai de twist terug en doe er een loodje op)
Wat wel eens wordt vergeten: bij het afstellen van L en H moet de kabel los zijn.
Als de derailleur in de middelste stand staat dan staat er toch geen spanning op die schroefjes?