Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke app gebruiken voor fietsroutes - Forum Wereldfietser

Welke app gebruiken voor fietsroutes

Beste mensen,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een gebruiksvriendelijke app om mijn fietsroutes in te bewaren en die mij kan navigeren adhv knooppunten. Voor alle apps moet je betalen dus hier mijn vraag wat de beste app is om in heel Europa te gebruiken?
Hebben jullie hier ervaring mee en zou je die willen delen met mij?

Vriendelijke groeten,
José Bolwerk
Voor mij zijn het mapy.cz en organic maps.
Met beide kan je navigeren maar organic maps heeft het grote voordeel dat het de hele dag werkt zonder de accu leeg te laten lopen.
Dat komt omdat het scherm na een halve of hele minuut op zwart gaat afhankelijk van de instellingen van je telefoon.
Tik je op het scherm dan heb je weer beeld, ook als je een screen lock hebt ingesteld.

Er zullen ongetwijfeld andere zijn, maar dit zijn mijn favorieten.
Ik gebruik Komoot.

Komoot gebruikt gewoon OSM kaarten, maar ik vind het gebruiksgemak een voordeel:
-Heeft zowel een web- als een appversie
-Je kunt routes makkelijk offline opslaan in de app
-Synchroniseert makkelijk met je Wahoo of Garmin
-De 'highlights' maken het makkelijker om een interessante route te bouwen
Het hangt er vanaf welke telefoon je hebt. Voor iPhone / iPad heb ik positieve geluiden gehoord over Pocket Earth. Omdat deze er niet is voor toestellen op basis van Android schijnt OsmAnd een goed alternatief te zijn.

Als je alleen wil rijden via NL knooppunten zou je ook de gratis app van de Fietsersbond kunnen gebruiken. Daarin kan je aangeven welk soort route je wil fietsen (bijvoorbeeld alleen via knooppunten). Nadeel is het gebruik van on-line kaarten en niet handig vind ik dat je positie aangegeven wordt door een balletje zodat je in lastige situaties niet kan zien waar je vandaan kwam en waar je heen moet. Een pijltje i.p.v. een balletje was mijnsinziens beter geweest.

Wat ik altijd wel leerzaam vind is de app gewoon eens downloaden en installeren en dan eens rondkijken. Pocket Earth lijkt kosteloos een volledig werkende versie te bieden op basis van on-line OSM kaarten in meerdere smaken, de betaalde versie werkt met off-line kaarten. Bij OsmAnd kan je gratis een paar kaarten downloaden om daarna eens te testen. On-line kaarten kosten je data uit je bundel en als je geen bereik hebt heb je geen kaart onder je track.

Het uitzetten van een mooie tocht vind ik altijd nog noeste arbeid. Er zijn diverse apps die een track voor je kunnen maken maar dat vind ik zelf een uitgangspunt. Zo liet Komoot me nodeloos langs een drukke weg fietsen terwijl er even verderop rustige landwegen waren. De routeplannerwebsite van de Fietsersbond is vaak een goed begin. Uit https://cycle.travel/ is vaak ook een mooi eerste begin te halen. Daarna ga ik de track naar wens aanpassen.

Zelf werk ik met een GPS device en bewaar al mijn tracks op mijn PC waar ik dan ook weer een goed backup van heb.
Hartelijk dank Willem voor je uitgebreide info!
Voor de iPhone (en iPad) is MapOut een mooie. Kost eenmalig een paar euro, geen abonnement. Op basis van OSM. Tijdens het rijden geen internet vereist. Redelijk steile leercurve maar dan wordt je er ook steeds blijer van en wordt het gebruik steeds intuïtiever.
Ik gebruik op de iphone topogps. Op basis van OSM, snelle en goede navigatie met veel opties. Werkt voor wandelen en fietsen, en met lagen, waaronder knooppunten. Als je thuis een route maakt, kan je direct de kaartdelen downloaden, zodat je verder offline kan rijden. Opslaan en bewaren van tracks is gemakkelijk. Ook inlezen van andere gpx werkt prima.
WillemT schreef:
ma 18 mar, 2024 17:43
Het uitzetten van een mooie tocht vind ik altijd nog noeste arbeid.
Of deel van de voorpret :wink:




Zo liet Komoot me nodeloos langs een drukke weg fietsen terwijl er even verderop rustige landwegen waren.
Idd, zelf nalopen blijft nog nodig wil jet een beetje leuk fietsen.
Ik denk niet dat je door heel Europa op knooppunten kunt fietsen. Volgens mij bestaat dat alleen in België en Nederland. Dan worden het gpx-tracks. Daarvoor kan je de al genoemde apps gebruiken. PocketEarth, OSMand (voor Android) en MapOut als je een bergprofiel wilt zien. Komoot blijft gesproken aanwijzingen geven, werkt dacht ik niet offline. Ik wil sowieso een track en niet een route die bij een klein beetje foutrijden meteen gaat routeren.

Ik ben even zijn naam kwijt maar die jongen die bij Beagle Bikes in Utrecht werkt geeft een fijne cursus in PocketEarth. Het is onze favoriete app boven alle andere.
-arnout- schreef:
ma 18 mar, 2024 18:17
Voor de iPhone (en iPad) is MapOut een mooie. Kost eenmalig een paar euro, geen abonnement. Op basis van OSM. Tijdens het rijden geen internet vereist. Redelijk steile leercurve maar dan wordt je er ook steeds blijer van en wordt het gebruik steeds intuïtiever.
Hoi Arnout, weet jij hoe je in één keer in MapOut de hele route kunt selecteren van A naar B, dus niet alleen het deel waar je op dat moment bent ingezoomd? Ik wil graag het bergprofiel voor de hele dagetappe in beeld houden, maar als ik per ongeluk het scherm aanraak, of bijvoorbeeld het scherm aanraak om te zoomen of koers voor aan te zetten, dan kan ik dat iedere keer opnieuw doen. Dus uitzoomen, de A en de B verslepen, dan weer inzoomen en hopen dat het niet weer fout gaat. Ik zou willen dat het zoiets simpels was als dubble-tap.
Belle schreef:
di 19 mar, 2024 15:12
Hoi Arnout, weet jij hoe je in één keer in MapOut de hele route kunt selecteren van A naar B, dus niet alleen het deel waar je op dat moment bent ingezoomd?
Ha Belle, het enigszins teleurstellende antwoord is dat dat je het hoogteprofiel van de gehele route niet in beeld kunt houden als je iets meer met het scherm doet dan met twee vingers inzoomen of de kaart met één vinger verplaatsen. Bij alle andere aanrakingen verdwijnt het hoogteprofiel en verschijnen de getallen voor hoogte en snelheid weer. Dat is soms jammer :)
Belle schreef:
di 19 mar, 2024 15:08
Ik denk niet dat je door heel Europa op knooppunten kunt fietsen. Volgens mij bestaat dat alleen in België en Nederland.
Ook in Duitsland is het al best wijdverbreid: https://de.wikipedia.org/wiki/Knotenpun ... Wegweisung
In Frankrijk heb je ook al bescheiden gebieden tegen België aan die zich aansluiten.
Maar je hebt in een groot deel van de wereld fietsroutes. In Tsjechië, Slowakije en Zwitsersland hebben ze vergelijkbare netwerken. Die zijn dan niet gebaseerd op genummerde knooppunten maar op genummerde trajecten.
Osmand (android en iphone) is een gratis programma, het werkt onderweg volledig offline en het pakt elk GPX bestand, dat je op je telefoon plaatst, op. Het is even oefenen op de menustructuur. De eerste 6 kaarten die je download zijn gratis. Als je meer kaarten wilt, dan moet je wat betalen.
-arnout- schreef:
di 19 mar, 2024 15:44
Ha Belle, het enigszins teleurstellende antwoord is dat dat je het hoogteprofiel van de gehele route niet in beeld kunt houden als je iets meer met het scherm doet dan met twee vingers inzoomen of de kaart met één vinger verplaatsen. Bij alle andere aanrakingen verdwijnt het hoogteprofiel en verschijnen de getallen voor hoogte en snelheid weer. Dat is soms jammer :)
Hier was ik al bang voor. Ik heb op zich geen last van dat het hoogteprofiel weg gaat maar dat ik het hoogteprofiel krijg van alleen het kleine stukje dat op dat moment zichtbaar is op de kaart. Het probleem dat jij beschrijft, dat je de getallen voor hoogte en snelheid te zien krijgt, dat is met een tik op het dashboard terug te veranderen naar hoogteprofiel. Zie de handleiding.
Mic schreef:
wo 20 mar, 2024 12:54
Osmand (android en iphone) is een gratis programma, het werkt onderweg volledig offline en het pakt elk GPX bestand, dat je op je telefoon plaatst, op. Het is even oefenen op de menustructuur. De eerste 6 kaarten die je download zijn gratis. Als je meer kaarten wilt, dan moet je wat betalen.
Of onbeperkt gratis kaarten updaten (met live updates!) als je regelmatig als editor op openstreetmap bezig bent. En dan hoef je niet eens zoveel bewerkingen uit te voeren om in aanmerking te komen, enkele edits per maand volstaan denk ik al
https://osmand.net/docs/user/plugins/osm-editing/
FYI: Pocket Earth toont ook een hoogteprofiel. Weet niet of het zo mooi is als bij andere apps; het blijft bij zoiets behelpen op zo’n klein schermpje.
Je kunt ‘m wel in-/uitzoomen.
Hoe krijg ik het hoogteprofiel te zien bij Pocket Earth?
Selecteer de gpx in de kaartweergave, klik bovenaan op de naam van de track, dan krijg je de detailgegevens van de track.
Naar beneden scrollen tot aan "grafiek".
Klik op de grafiek, en nu kun je deze zelfs in/uitzoomen.

Ik wist zelf niet dat dit kon, maar even snel testen en hop ...
Inderdaad, supersimpel, dankjewel!
Ik zocht naar Pocket Earth (zal wel alleen voor iPhone zijn) en vond toevallig All-in-one offline maps.
Ben benieuwd of dat wat is. De ontwikkelaar vraagt de hoofdprijs voor alle add-ons.