Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar "stop" je je fototoestel? - Forum Wereldfietser

Waar "stop" je je fototoestel?

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje zijn wij (Laura en ik) in het bezit van een digitale camera. Omdat we een camera wilde met redelijk wat mogelijkheden, en een groot zoombereik, is de camera dusdanig groot geworden dat het niet meer in de stuurtas past.

De stuurtas heeft mijn voorkeur omdat je de camera snel en eenvoudig kunt pakken. Handig voor onverwachte situaties zoals bijv. een overstekend hert of beer. Maar ja, die optie kan niet meer aangezien de camera te groot is :lol: .

Omdat er binnen de vereniging nogal wat enthousiaste fotograven zijn vraag ik me af waar jullie de camera laten. Wie heeft er goede tips waardoor de camera weer snel en eenvoudig te pakken is?

Maikell

Hoi!

Welke camera hebben jullie dat 'ie zo groot is? Ik stop mijn 20D mét battery pack en 17-40mm f4.0L incl. zonnekap gewoon in mijn stuurtas hoor. Oke, er kan niks meer bij, maar ik heb 'm zo te pakken, wat ik toch een groot voordeel vind. Wellicht stuurt het anders, maar ik ben niet anders meer gewend.

Marco Meijerink stopt 't in z'n voortas, kun je ook voor kiezen, maar heb je minder snel bij de hand. Is wellicht ook gewenning.

De rest van m'n lenzen zitten achterop m'n achtertassen in die aanzetstukjes, heb ik ook zo te pakken. Het geheel bevalt me goed!
Ik kan niet standaard de 24-70mm f2.8L of de 70-200mm f4.0L erop zetten, dus ik moet wel steeds wisselen, maar daar neem ik wel de tijd voor.

Ellen

Ikzelf heb altijd een kleine camera op het stuur, dan kun je tijdens het fietsen fotograferen! :lol:

De spiegelreflex doe ik in mijn techterlowridertas, waar ook mijn bovenkleding in zit. Dan worden trillingen goed gedempt, en kan ik in de hete zon mijn fleece- of merinojasje eroverheen trekken: dan is de camera meteen tegen de hitte beschermd (ondanks dat een Flashcard daar wel tegen kan)
Mijn oude Canon EOS1000 heeft het op deze manier iets van 100.000 kilometer volgehouden. Uiteindelijk heeft hij er de brui aan gegeven. :twisted:

Hoi,
Ik heb een gepolsterde fototas (Bever), waar ik een paar haken voor gemaakt heb om hem aan de binnenkant van mijn stuur te hangen. De stuurtas zit aan de buitenkant. Het is wel weer meer 'spul' aan je stuur, maar ik heb er geen last van.
Succes met het zoeken naar de beste oplossing!
Evert

3 antwoorden met 3 verschillende opties. Dat had ik eigenlijk al verwacht. Kijk maar naar het forum :lol:

De camera zit tussen een compact- en spiegelreflexcamera in. Omdat we, en dan met name ik, nogal erg zuinig ben op spullen zit de camera in een fototas. Camera met fototas past dus niet in mijn Ortlieb stuurtas. Zonder durf ik niet aan want dan rammelt het naar mijn idee te veel.

De optie die Erik geeft, in je voortas, had ik zelf al ontdekt. Weliswaar met fototas. Misschien moet ik het eens proberen zonder deze tas. Scheelt ook weer ruimte.

Ellen, hoe krijg jij je Canon met lens in je stuurtas? Heb je zo'n grote tas? Op dit moment zijn Laura en ik ernstig aan het nadenken over een nieuwe camera. Een spiegelreflex deze keer. Dit omdat de huidige camera tegenvalt. En doe je de camera zo in de stuurtas, dus zonder fototas, of leg je de camera "in de kleren" zoals Erik?

Eigenlijk komt het er dus op neer dat je zoals Evert het zegt, gewoon moet zoeken naar de voor jou beste oplossing.

Maikell

optie nummer 4 !

Ik heb in mijn Vaude stuurtas, maar dat zal Ortlieb ook wel hebben, een
insert om mijn fotospullen in op te bergen. Eigenlijk een zachte binnentas
met de mogelijkheid om met klittenband verschillende schotjes te
plaatsen. Op die manier hou ik zelfs andere zaken gescheiden van mijn
camera. BTW het gaat om een spiegelreflex met zoom 18-200mm.

succes

hans stalpers

Ik heb ook nog zo'n insert (van Ortlieb inderdaad) hier liggen, maar die gebruik ik niet, want dan past het toestel er niet in.

Dus ik heb huis-tuin-en-keuken sponzen gekocht, die in een waterdicht plastic zakje gepropt en deze dienen als schokabsorberende bodem. Aan de zijkanten heb ik foto-inlegstukken welke ik uit een echte fototas heb gehaald. Zo past het geheel en worden de schokken goed opgevangen. Ik ben namelijk ook heel erg zuinig op mijn spullen... (niemand mag 'm namelijk aanraken... :lol: )

Welk toestel is jullie oog op gevallen dan? Bijv. een eos 350D is weer een stuk kleiner en als je er dan geen battery pack bij gebruikt, nou dan heb je ruimte zat! Zo'n "tussencamera" valt dan toch helemaal mee in grootte? Oke, de lens zit er aan vast, maar dat zijn vaak niet zulke toeters en een battery pack zit er zowiezo niet op.

Probeer anders een ortlieb inleg, maar maak de bodem nog wat dikker met sponzen, want die vind ik zelf te dun om echt de schokken op te vangen.

Succes met zoeken, maar koop eerst de camera die je mooi vindt, en kijk dan naar de opbergmogelijkheden.

Ellen

Als 'insert' kun je ook een goedkoop foam-slaapmatje kopen (bij de Lidl of zo :lol: ). Die kun je dan precies op maat maken. Dan ben je voor 5 euro klaar.
Ik heb dit ook gedaan voor mijn notebook. Die past dan keurig in mijn achtertas.

We zijn er min of meer uit! :lol: Zelf knutselen is naar ons idee de beste oplossing, hoewel ik daar nog mee zal wachten aangezien ons oog inderdaad op de eos 350D is gevallen. Zonder batterypack, maar met extra (300mm) zoomlens.

Volgende week gaat de camera nog op de oude manier, in de voortas dus, mee naar Spanje. Daarna heb ik nog tot begin juli om iets in elkaar te knutselen voor onze vakantie naar Canada. Voordat ik ga knutselen zullen we eerst de camera kopen die we op het oog hebben.:wink:

Maikell

Eric,

Als je onderweg naar binnen moet voor eten kopen of een sanitaire stop, neem jij dan die lowtas mee naar binnen, samen met je stuurtas?

Wie komt er nu op het idee dat ik een dure digitale spiegelreflex in mijn verbleekte fietstassen heb? (Bij deze dus alle forumlezers). Maar ik heb vaak mijn moneybelt ook in mijn voortas zitten, zodat ik de voortas in geval van interne onrust veroorzaakt door externe enge mensen, gewoon meedraag. :lol:

Tijdens onze tochten neem ik één body, 3 lenzen (helaas niet van die kleintjes!) en een hoop ander "rotzooi" mee. Alles past prima in mijn voortas waardoor de tas 3,9 kilo is. Ik heb geen stuurtas.
Tijdens het fietsen gaat het allemaal prima.....maar dan......
Naast het fietsen lopen/klimmen we nog veel. Met een voortas rondlopen is dan geen succes.
Kortom: ik doe al jaren pogingen om systemen te bedenken die bijzonder licht zijn, perfect verankert op mijn fiets zitten (fietsen nogal veel off-road), waar ik mijn camera binnen een mum van tijd uit kan halen, waarbij mijn body op één van de drie lensen kan laten zitten zonder alles weer om te bouwen na het maken van een telefoto, natuurlijk waterdicht is maar wat ook erg makkelijk om te bouwen is tot een comfortabel draagsysteem waarmee ik zonder problemen dagen kan lopen.

Die eerste punten gaan prima maar dat laatste punt wil nog maar niet lukken.
Wie heeft er een goed idee?

Groet,
Marco

Zelf de binnenkant van m'n Ortliefie met zacht schuim geknutseld. Ook de mobiel leeft onderweg rechtop in een uitgesneden stukje foam....beetje krap uitsnijden en je klemt de boel er lekker vast tussen. Onderweg gezien van een Mc-Gyver. Toppie. Ook de digi en knip hebben zo hun plek en als er een boodschappie gedaan word onderweg gaat de stuurtas mee naar binnen.

Marco, als je Ortlieb tassen hebt, is dit draagsysteem misschien wat?

Lisette

Na ik weet niet wat allemaal uitgeprobeerd te hebben, heb ik een Lowepro Dryzone foto-rugzak gekocht. Je wil niet weten wat dat kost.
Alle kwetsbare en diefstalgevoelige apparatuur in een volledig waterdichte rugzak, die je zowel op als naast je fiets makkelijk meeneemt.
Met een paar eenvoudige snelbinders, gewoon op de bagagedrager. Bovendien lijkt het op het eerste gezich gewoon een rugzak en daardoor niet direct uitnodigend voor jatgraag tuig. In wat risicovoller gebieden stop ik de hele tas in een grote trailer-tas.

Hoi,
Ik stop mijn spiegelreflex in een muts(!) in de stuurtas. Een muts is veel handiger dan een cameratas in zo'n geval. Als ik de muts op mijn hoofd nodig heb stop ik de camera in een ander kledingsstuk, dat ik op dat momen niet nodig heb. :D
Mutsen zijn in meerdere klassen van voorzichtigheid te koop, maar al te voorzichtig moet het niet worden want een camera is om foto's mee te maken, niet om aan je kleinkinderen na te laten.
Leon

Ik heb mijn analoge spiegelreflex in een agu foto stuurtas. Deze kan het gewicht niet aan en is vervormd.

In het begin had ik hem met de lens naar beneden in de tas. Ik heb 2 keer de lens in elkaar gehad, het hobbelt blijkbaar te veel en de schokken worden niet genoeg opgevangen door de vulliing van de tas. Ik rij alleen op asfalt.

Zijn voortassen minder schokgevoelig?

Optie nr. 5.
Ik hou mijn (niet zo grote) camera in een heuptasje die ik altijd draag. Dit nadat een camera ooit eens "uit elkaar" is gerammeld in een stuurtas.

Optie 6:

Een grotere stuurtas... :roll:

Van de meeste merken is een Medium stuurtas toch echt meer dan groot genoeg om een hybride-camera (model dat je omschrijft) te herbergen. Alhoewel je misschien wel een Large nodig gaat hebben nu je een SLR gaat kopen. En wat al eerder is gezegd; een foto-bescherm-inzet of iets zelf knutselen.
Aangezien dit je eerste SLR wordt is het misschien handig als je eerst went aan je camera. Kijken met welke objecieven je graag en het meest foto's schiet, zodat je weet welke je bij de hand wilt hebben.
En bedenken of je al je objectieven in je stuurtas wilt hebben of slechts één/enkele. Het is natuurlijk ideaal als je al je objectieven bij de hand kan hebben, maar bedenk wel dat dat best een zware grap kan worden en dat dat de besturing van je fiets heel erg kan beinvloeden.
Je stuurtas kan beter aan de kleine kant (niet te klein :lol: ) zijn zodat je camera weinig speling heeft en niet kan rammelen. Als hij kan rammelen opvullen! Met whatever je voor handen hebt (ondergoed oid :P )

Moet zeggen dat ik zelf ook al eens naar zo'n stuurtas oplossing heb zitten kijken nu ik mijn gedroomde camera heb aan kunnen schaffen.
Ik heb de tassen van Ortlieb en Vaude bekeken. Ik vindt die foto inserts wel mooi, ik hou namelijk van organiseren, dat ik er gemakkelijk bij kan. Maar ik had ook twee twijfelpuntjes.
  • - waterdichtheid. De bovenflap heeft niet zo'n overlap met de onderkant. Waait hier geen water/vocht onder? Mijn perceptie van waterdicht van deze stuurtassen is dat het een lachertje is vergeleken met de voor/achter tassen. En juist voor je cameraset?!
    - betrouwbaarheid ophang systeem. Bij eerdere tassen (geen Ortlieb/Vaude/Agu) ging het ophang systeem kapot. Hoe gevoelig is een tas voor zeg 2 tot 3 kg aan camera uitrusting?
Ellen, met welke stuurtas fiets je? In welke maat en met welke uitvoering (eigen inleg gemaakt, kleding, foto insert, ...) Jouw 20D + 17-40 (jammer, die heb ik niet :? ) klopt wel redelijk met de maat die ik meeneem voor body + standaard lens dus kan een goede benchmark zijn. Past het ook met je 5D trouwens?