Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd over keuze van trekking/vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd over keuze van trekking/vakantiefiets

Beste mensen,

graag zou ik advies willen over de aankoop van een andere trekkingfiets.
I.v.m. meerdere prioriteiten tegelijkertijd is mijn budget momenteel niet zo groot; rond de € 400 ( minder is ook wel goed :) )
Een oudere/vintage fiets is prima.
Belangrijk is dat het een heel sterke fiets is, i.v.m. bepakking en manier van gebruik. Zo mogelijk moet hij ook licht lopen en snel zijn ( voor zover dat combineerbaar is ).
Hij moet geschkt zijn voor toeren van een maand of daaromtrent.
Het hooggebergte hoef ik er niet mee over, maar wel over heuvellandschappen zoals de UK , Zweden of de Ardennen.
Ik rijd niet alleen op asfalt, ook over moeilijker begaanbaar terrein ( hobbelige zandpaden, grind, modder, gras etc ).
Mijn lengte is 165 cm.

Ik denk aan bijvoorbeeld misschien een Koga Miyata Randonneur, maar zou ook graag willen weten over andere opties.
Qua fietsen heb ik vnl. ervaring met trekkinghybrides en racefietsen.
Een mountainbike of gravelbike heb ik nog nooit gehad en er zelfs nog nooit op gereden, dus weet helaas niets over wat er in die orde geschikt is voor mijn doeleinden.

Daarom ben ik bij voorbaat dankbaar voor raad!

Groet 🚴
Ongeveerde mid-90's mtb met 3x8 of 3x9 drivetrain ombouwen naar reisfiets?
Of koop meteen een tweedehands 3x8 of 3x9 reisfiets uit die tijd (of later). Dan heb je ook niet de typische problemen van de tweedehands MTB: te diepe zit, te korte achtervork, vaak verwaarloosd/afgeragd/geroest/brakke vervangingsonderdelen gebruikt.
400 euro is echt krap. Vergeet dus dingen als Magura's, versnellingsnaven, mooie merken en dynamonaven. Concentreer je op wat echt nodig is: een passende fiets in de juiste maat waar je lekker op zit (ja dit is 3x hetzelfde :D ) in nog goede staat en waarvan de te vervangen onderdelen door jezelf te vervangen zijn. Dus zoek een tweedehands voor weinig met een kapot zadel, beschadigde handvatten, lekke banden etc. etc. maar die in de kern nog goed is. Houd er rekening mee dat de draaiende delen standaard vervangen moeten worden net als alle kabels, remblokjes, zadel en banden. Dat kost wel wat.
Shrek schreef:
vr 22 mar, 2024 15:37
Ongeveerde mid-90's mtb met 3x8 of 3x9 drivetrain ombouwen naar reisfiets?
Wat een snelle reactie, dank! Idd heb ik gedacht aan zoiets en dan ombouwen. Dat laatste moet dan wel i.s.m. een expert, want helaas behoor ik niet tot de fietsenombouw-kenners alhier... ( en petje af voor degenen die dat wél zijn ).

Dan zal ik ook op zoek moeten gaan naar MTB's en uitproberen welke maat ik hebben moet en hoe de zit is.
Probeer te vermijden:
1. Vering
2. Carbon frames

Kijk naar de merken en de modellen die de bekende Vakantiefietser-achtige winkels verkopen. En ga dan zoeken op Marktplaats en bijvoorbeeld Jan Hoedje in Haarlem.
De Vakantiefietser schreef:
vr 22 mar, 2024 16:34
Kijk naar de merken en de modellen die de bekende Vakantiefietser-achtige winkels verkopen. En ga dan zoeken op Marktplaats en bijvoorbeeld Jan Hoedje in Haarlem.
is Erik z'n account gehackt :shock:?

ps slash toegevoegd
Geen eenvoudige opgave hoor. Ik ben het 100% eens met de optie van oude MTB als basis. Maar inderdaad, complete ombouw vraagt best wat kennis, en alleen op het inkopen van onderdelen kun je zomaar een flinke hap uit je budget stukslaan. Maar: ook als je voor dat geld een complete fiets koopt die klaar is loop je een bepaald risico dat er wat vervangen moet worden.

Als je 10cm groter was geweest had ik hier zo een prima Giant ATX staan. Achterdrager d'r op en gaan. Ze zijn er wel. Selecteer MP eens op Giant en Trek, en dan liefst met traditionele stuurpen in plaats van Ahead. vaste vork, nokjes voor een achterdrager en je bent al een eind in de goede richting.
Grandonneur schreef:
vr 22 mar, 2024 17:40
Als je 10cm groter was geweest had ik hier
Dan had ik deze voor je: viewtopic.php?t=39349#start
N.b. Dit is en was geen MTB maar een trekkingfiets.
Daar zijn best overeenkomsten inderdaad. Erg bruikbare fiets.
Nb de eerste travelmaster was ook een mtb. What’s in a name.
Dank, ook voor het opzoeken, Edwin. Op MP had ik al gekeken, aanbod genoeg. Gezien wat ik met m'n fiets doe, vrees ik dat lang niet elk ijzeren ros daarvoor gemaakt is en ik wil zo graag een fiets waarvan ik weet dat die me zonder mankementen thuisbrengt, al moet ik er 100 km mee met 25 kg bagage achterop. Overigens, de tweede link is een Randonneur kleine maat; een Koga-kenner heeft me eens verteld dat een maat 54 het meest geschikt is voor een lichaamslengte van plm. 165 cm. Dat is ook nog een punt: welke framemaat is in de praktijk nu het meest passend voor welke lichaamslengte.Ik geloof dat er hier op het forum wel ergens tabellen voor staan.
De Vakantiefietser schreef:
vr 22 mar, 2024 16:34
Probeer te vermijden:
1. Vering
2. Carbon frames

Kijk naar de merken en de modellen die de bekende Vakantiefietser-achtige winkels verkopen. En ga dan zoeken op Marktplaats en bijvoorbeeld Jan Hoedje in Haarlem.
Dank VF. Het zal zeker staal worden, al zijn die niet zo snel. De bekende winkels verkopen volgens mij veelal dure nieuwe modellen, maar kan zijn dat ik het mis heb en dat ze ook goeie betaalbare tweedehandse hebben. Zal toch eens nader kijken. Wat die handelaar uit Haarlem betreft, daar houd ik mij verre van, want heb allerminst een goed gevoel bij diens praktijken en vind hem tevens veel te duur.
Leon schreef:
vr 22 mar, 2024 15:53
Of koop meteen een tweedehands 3x8 of 3x9 reisfiets uit die tijd (of later). Dan heb je ook niet de typische problemen van de tweedehands MTB: te diepe zit, te korte achtervork, vaak verwaarloosd/afgeragd/geroest/brakke vervangingsonderdelen gebruikt.
400 euro is echt krap. Vergeet dus dingen als Magura's, versnellingsnaven, mooie merken en dynamonaven. Concentreer je op wat echt nodig is: een passende fiets in de juiste maat waar je lekker op zit (ja dit is 3x hetzelfde :D ) in nog goede staat en waarvan de te vervangen onderdelen door jezelf te vervangen zijn. Dus zoek een tweedehands voor weinig met een kapot zadel, beschadigde handvatten, lekke banden etc. etc. maar die in de kern nog goed is. Houd er rekening mee dat de draaiende delen standaard vervangen moeten worden net als alle kabels, remblokjes, zadel en banden. Dat kost wel wat.
Bedankt Leon, voor je snelle reactie.
Mee eens, het leek me het gemakkelijkst om op zoek te gaan naar een goede reisfiets uit die tijd, de luxe te vergeten ( ...hoe meer 'basic', hoe minder kan er stuk, zeg ik dan maar... :D ) en zoveel mogelijk zelf te vervangen wat nodig.
Als eventueel alternatief overweeg ik dan om naar een oudere MTB i.g.s. te zoeken en te pogen die om te bouwen, maar op dat gebied ben ik nog totaal leek, zoals gezegd.

Wat betreft oudere reisfietsen: vorig jaar heb ik een Giant Trooper als extra fiets erbij gekocht om te zien hoe die beviel en ben er pas onlangs mee gaan rijden, maar ik zit er niet lekker op en hij blijkt ook niet sterk genoeg voor, bijv., 15+ kg lading op ongeasfalteerd terrein. Hoe charmant ik die oudere fietsen ook vind, de paar die ik had, zijn gewoon niet gemaakt voor wat ik ze aandoe.
Een tijdje had ik trouwens het idee om een stalen Peugeot racefiets om te vormen naar reisfiets en dan weinig bagage mee te nemen, maar naar wat ik erover lees, is ook dat geen goed plan.

Nu wil ik dus graag op zoek naar fietsen die bekend staan om hun 'onverwoestbaarheidsfactor'.
Er is, vzv ik weet, zoal de KM Randonneur, Giant Expedition, KMWT, Snel Safari en dan met name bepaalde jaargangen en ik weet niet precies welke er aanbevolen worden als de sterkste 'werkpaarden'. Ook naar andere merken ben ik benieuwd.
Mocht dat ergens op het forum staan, dan heb ik niet goed gekeken en houd me graag aanbevolen voor een link.
Met jouw budget maak je meer kans als geen erg specifieke eisen voor bepaalde types fietsen hebt, net als een harde eis voor staal. De kans dat een fietsenwinkel een compleet opgeknapte tweedehands verkoopt die helemaal goed is voor 400 euro lijkt me ook best klein.
Over framematen is er leesvoer: https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/
wat vind je van zo'n fiets, net als wat oa Grandonneur hier ook al schetst? : viewtopic.php?p=455299&hilit=terrago+500+600#p455299

rondkijkend op MP kun je ook zoeken op Vittorio, Avaghon, Villiger (van: Villiger Cabonga) of bepaalde modellen Terraliner van Koga. of: van Herwerden. van Snel had je naast de Safari ook de Savanne (wielmaat 26 inch) , Explorer en Expedition.

als ik klassiek (of voor de echte liefhebbers: 'ouderwets' :D ) de framemaat bereken:
framemaat klassiek bij 165 cm lichaamslengte.png
framemaat klassiek bij 165 cm lichaamslengte.png (33.47 KiB) 570 keer bekeken
op wat voor fiets zit en fiets je nu fijn? misschien je zitpositie eens opmeten en stuur (als dat bevalt) overnemen naar de volgende fiets?
Grandonneur schreef:
vr 22 mar, 2024 17:40
Geen eenvoudige opgave hoor. Ik ben het 100% eens met de optie van oude MTB als basis. Maar inderdaad, complete ombouw vraagt best wat kennis, en alleen op het inkopen van onderdelen kun je zomaar een flinke hap uit je budget stukslaan. Maar: ook als je voor dat geld een complete fiets koopt die klaar is loop je een bepaald risico dat er wat vervangen moet worden.

Als je 10cm groter was geweest had ik hier zo een prima Giant ATX staan. Achterdrager d'r op en gaan. Ze zijn er wel. Selecteer MP eens op Giant en Trek, en dan liefst met traditionele stuurpen in plaats van Ahead. vaste vork, nokjes voor een achterdrager en je bent al een eind in de goede richting.
Dank, G. Soms wou ik dat ik wat langer was :) ... Als ik iets vragen mag, is van Giant alleen de Expedition geschikt, of ook andere types? En is het nu wel of niet waar dat aluminium af te raden is voor langere tochten met gewicht erop over zwaarder terrein? ( eerlijk gezegd voel ik me wel een beetje dom om dit soort dingen te vragen tussen al die kenners hier, maar anderzijds is het een goede kans om te leren... )
Op de leeftijd van een student en bij het kopen van een tweedehands fiets, moet je helemaal niet zo moeilijk doen over framematen. Elke fiets heeft veel aanpassingsmogelijkheden en je jonge lijf went aan heel veel. Ik zou die fiets van Leon gewoon gaan bekijken; je mag aannemen die in orde is. Misschien heb je nog een OV-reispas, dan is Maastricht ook niet ver weg.
Leon schreef:
vr 22 mar, 2024 18:09
Grandonneur schreef:
vr 22 mar, 2024 17:40
Als je 10cm groter was geweest had ik hier
Dan had ik deze voor je: viewtopic.php?t=39349#start
N.b. Dit is en was geen MTB maar een trekkingfiets.
Hoe heb ik die over het hoofd kunnen zien, zeg. Druk geweest met andere zaken, week niet op het forum gekeken en dan mis je dat. Ook nog: i.t.t. MP, waar je het niet altijd zeker weet, had ik hier geweten dat het een 100% goede fiets betrof.
En deze? https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... herenfiets
Een 54 cm Giant Jubilee.