Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Nicholas Nootau - Forum Wereldfietser

Van Nicholas Nootau

De Van Nicholas Nootau is in de markt gezet als "ruige" bikepacking/vakantiefiets maar is nog niet zo lang op de markt dus er is zeer weinig over te vinden. Daarom dit topic zodat er hopelijk wat meer informatie over gedeeld kan worden ;)

Ik denk er aan om mijn WTS te vervangen voor de Nootau maar daar zitten - uiteraard - voors en tegens aan. Gisteren bij "De Fietser" een - kleine - proefrit gemaakt op zowel de L als de XL versie (volgens de maattabel zouden beiden mij moeten passen en bij deze mijn bevindingen:

De Nootau is duidelijk meer op MTB-leest geschoeid als de WT, wat zich uit in een zeer lichtvoetig rijgedrag - ondanks de grotere wielen (29" vs. 27,5"). Nu loopt de WT letterlijk "als op rails" maar de Nootau is ook duidelijk speelser als een Travelmaster 3.0.

Beide versies hadden het VNT multi-positions-stuur met de extra beugel vooraan. Het stuur is imho voor een trekkingfiets veel te breed (76cm). Voor plaatsen van een Rohloff-handgreep + rem was de ruimte niet groot en kon er aan beide zijden max. 2 cm vanaf. Dan houd je een stuur van 72cm over. Mijn huidige is 64cm breed en dat vind ik een perfecte maat eigenlijk, al zou voor echt onverhard iets breder wel kunnen. Over de extra handpositie van het multi-positions-stuur heb ik mijn twijfels maar de beugel is wel erg handig om zooi aan te bevestigen zodat er ruimte blijft voor montage van feedbags en handlebar-bag (een normale stuurtas gaat uiteraard niet passen want kan niet open).
De sweep was wel goed, de andere twee opties van Van Nicholas zijn wel in te korten maar hebben een kleinere sweep.
Overigens vinden ook veel MTB'ers 76cm te breed omdat ze in conflict met bomen komen.

Het lagere gewicht was goed merkbaar bij aanzetten (niet kunnen klimmen met de fiets).

Beide versies hadden behoorlijke noppenbanden. Ik zou eerder voor een gravelspecifiekere band gaan die ook op asfalt goed rolt. Minder profiel dus.

Beide versies hadden overigens de Brooks C17. Had ik nog niet eerder op gezeten en zat - met jeans - eigenlijk best goed moet ik zeggen. Maar dat staat los van de fiets uiteraard.

Opvallend: De Rohloffs op beide versies waren vrijwel compleet stil in het gehele bereik. Heel wat anders dan de koffiemolens (vooral in 7) die ik en vele andere hebben. Zouden er verbeteringen zijn doorgevoerd in de laatste paar jaar?


Al met al het het er allemaal nog niet echt duidelijker op geworden. Ook omdat de geteste L een veel kortere stuurpen had als de XL zodat niet eenduidig gekeken kon worden wat de beste maat zou zijn. Daarnaast is imho de geometrie en het stuurkarakter duidelijk op echt off-road gericht, terwijl de meeste tochten toch een mix van verhard en onverhard is, waarbij verhard i.c.m. harde gravel op reizen wel de boventoon voert.
Prima review :)

Het is op de website niet zo duidelijk te zien. Er staat: montage voor achterdrager en spatborden mogelijk. Maar er lijken toch wat punten te missen waar je ze zou verwachten. Weet je hoe dat zit? En montage van een slot, een standaard, niet mogelijk neem ik aan? Verder vind ik het jammer dat er achterop geen flatmount rem kan. Ik vind dat mooier, en groter dan 160mm hoeft van mij toch niet.
Er zijn montagepunten voor een drager maar de onderste zit "vreemd hoog", namelijk boven de splitter voor de achtervork (voor de riem) waarvoor een drager best hoog en ver naar voren komt te zitten. Misschien is dat gedaan vanwege de combinatie grote wielen+banden, dat een normaal montagepunt niet zou passen. De evt. reden dat je zo makkelijker de riem kan vervangen lijkt mij niet echt van belang want hoe vaak gebeurt dat? Spatborden kunnen ook (onderste van de 3 punten op voorvork daarvoor gebruiken?) maar lijkt me niet echt meespelen in het ontwerp. Voor een koplamp op de standaard plek is geen montagepunt (op de Rowtag trouwens ook niet). Voor een ringslot zijn geen mogelijkheden.

Een ander punt wat ze me niet uit konden leggen - er was sowieso niet veel technische kennis aanwezig in "De Fietser" - is waarom voor de Rohloff niet gewoon een dropout i.c.m. QR is gebruikt. Nu zit deze aan 2 kanten vastgebout (een steekas is niet mogelijk bij een Rohloff) wat een wiel er uit halen wat omslachtiger maakt - maar misschien wel een steviger geheel vormt.
Fedor schreef:
za 23 mar, 2024 14:20
Overigens vinden ook veel MTB'ers 76cm te breed omdat ze in conflict met bomen komen.
O, daarom kunnen ze mij nooit volgen in het bos :wink:
Als ik mijn stuur in de standaard MTB-positie vast heb is het effectief 53 cm breed. Mijn bar-ends gaan elk nog tegen de 4 cm naar buiten.
Leuke review!
Fedor schreef:
za 23 mar, 2024 16:21
Er zijn montagepunten voor een drager maar de onderste zit "vreemd hoog", namelijk boven de splitter voor de achtervork (voor de riem) waarvoor een drager best hoog en ver naar voren komt te zitten.
o daar zit ie :D ! inderdaad.

Ik vind het echt wel een mooie fiets. zou ik met rohloff willen rijden (heel soms denk ik dat) dan zou ik serieus een frameset overwegen, nog meer nu je zegt dat ie best speels is. prijs is ook realistisch.
Ik vind het een interessante fiets met een aantrekkelijk frame. In het Duitse blad Tour van deze maand (4/2024) staat een bespreking van 4 gravel fietsen met een Ti-frame. De best verkrijgbare en goedkoopste is die van Decathlon (Triban Grvl 900 ; ca. €3000 compleet). Géén ervan heeft voorzieningen voor een achterdrager, wat de Nootau wel heeft.

Ik reis zelf met een Van Nicholas Zion (2011), met een geveerde voorvork. Het frame lijkt wel wat op dat van de Nootau, o.a. die geknikte zadelbuis. Naarmate ik minder op slechte dirt roads ben gaan fietsen, zou een Ti-frame met vaste voorvork meer in aanmerking komen. De bevestigingsogen voor de achterdrager van de Zion zitten vervelend dicht bij die van de schijfrem en bij de uitvalnaaf. Bij de Nootau liggen die gelukkig veel verder weg. Steekassen, die de Zion niet heeft, lijken me ook een voordeel wat betreft stijfheid en voor het beter positioneren van de remschijf.

Voor mij geen Rohloff en geen riem.
Van Nicholas-2.JPG
math schreef:
za 23 mar, 2024 17:30
Ik vind het een interessante fiets met een aantrekkelijk frame. In het Duitse blad Tour van deze maand (4/2024) staat een bespreking van 4 gravel fietsen met een Ti-frame. De best verkrijgbare en goedkoopste is die van Decathlon (Triban Grvl 900 ; ca. €3000 compleet). Géén ervan heeft voorzieningen voor een achterdrager, wat de Nootau wel heeft.
De Van Nicholas Rowtag (vanaf 3500 euro compleet) heeft wel mogelijkheid voor een achterdrager (al is het wel even klooien want werkt aan één kant met een contrabout door een gat in de achtervork ;)).

Afbeelding