Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gates Carbon CDX al versleten na 6000km - Forum Wereldfietser

Gates Carbon CDX al versleten na 6000km

Korte voorgeschiedenis: Koga Pace B10 (25kmh) met riemaandrijving en manuele Enviolo hub versnelling.
Fiets wordt gebruikt voor woon-werkverkeer door weer en wind - enkel asfalt.

Al van bij begin van levering van de fiets problemen gehad met aandrijving. Bij aanzetten van stilstand met aanzienlijke kracht, trapten de pedalen soms door (10° tot soms 180°). (lease)Fiets verschillende malen terug bij de handelaar en nooit een oplossing voor gevonden. Zelf een 2de fiets van Koga gekregen die nog steeds hetzelfde probleem had.
Afspraak met handelaar is dat als dit probleem ooit te erg wordt, de fiets terug naar hen gaat. Op dat moment voorzien ze een vervangfiets en wordt er een oplossing gevonden voor het probleem.

Wat bleek nu vorige week:
Afbeelding

Afbeelding

De riem is na 6000km al tot op de draad versleten. Gemiddelde levensduur van een Carbon Drive Gates CDX riem is tussen 10k en 15k. 6k lijkt me extreem weinig.

Wat heb ik zelf gedaan ondertussen:
- nieuwe riem gestoken - hierbij het voorste tandblad ook 90° gedraaid
- Enviolo freewheel onderhoud gegeven - gekuist en gesmeerd

Wat viel me bij het onderhoud van de Enviolo freewheel op:
De veertjes van de freewheel waren amper gespannen, waardoor de tanden van de freewheel amper naar buiten werden geduwd. Ik heb de veertjes zelf opgespannen en ik heb sindsdien het probleem van doortrappen niet meer gehad. Ook hoor ik de freewheel nu veel harder ratelen dan vroeger (wat me doet vermoeden dat de tanden veel beter ingrijpen).
Ook vond ik kleine metalen deeltjes in de freewheel terecht (zie foto) wat me doet vermoeden dat het probleem van doortrappen ook hier lichte schade heeft veroorzaakt.

freewheel:
Afbeelding

metalen deeltje in freewheel:
Afbeelding

Afbeelding

Nu mijn vragen:

- iemand al ervaring gehad met freewheel van Enviolo die doortrapt en hier een oplossing voor heeft gevonden?

- 6000km is wel heel weinig voor een Gates riem - wat doe ik mis?
De tanden van je tandwielen zijn ook mes scherp, kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat je dat na 6000km voor elkaar hebt.
Werk veel met Gates en dan is dit absurd snel.

Dus vraag me af, is de fiets opgevoerd? rij je veel in zanderige omgeving?
En zijn de tanden voor en achter aan weerzijde van de tandwielen gelijk afgesleten [even dik] ? als dat niet zo is is de boel niet goed uitgelijnd, niet goed uitgelijnd of speling op trapas geven ook snelle slijtage.
Misschien hier eens vragen naar de ervaring met de Koga Pace met belt.
Met 6k versleten wordt het een dure aangelegenheid.

https://speedpedelecreview.com/forum/vi ... t&start=80
Ik zou ook eerst denken aan de uitlijning.

Voorste tandwiel gedraaid? Gezien de staat zou ik deze vervangen want die vreet je riem zo op.
schouwb schreef:
do 28 mar, 2024 10:03
Gemiddelde levensduur van een Carbon Drive Gates CDX riem is tussen 10k en 15k.
Voor fietsen met een 85Nm middenmotor? Of inc fietsen met een naafmotor? Of inc fietsen met alleen een fietser?
Heeft deze slijtage ook niet iets met het doortrappen te maken?
Als ik de riem zie, dan is dit geen slijtage, maar gewoon kapot getrapt. Ik zie ook niet zo snel dat je met een riem, die goed uitgelijnd is en op spanning staat, kan doortrappen. De fiets is meerdere malen terug geweest bij de fietsenmaker, maar ik zou denken dat een fietsenmaker die zijn vak verstaat als eerste naar uitlijning en spanning kijkt en dat naar behoren kan bijstellen wanneer nodig.
Dubbel, kan weg
Als je een ketting moet spannen moet je rekening houden met het strakste punt. Hoe zit dat met een riem. Heeft deze het zelfde verschijnsel. Zou ja dan zou dat de basis van dit geval kunnen zijn.
Mr. Z schreef:
do 28 mar, 2024 20:22
De tanden van je tandwielen zijn ook mes scherp, kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat je dat na 6000km voor elkaar hebt.
Werk veel met Gates en dan is dit absurd snel.

Dus vraag me af, is de fiets opgevoerd? rij je veel in zanderige omgeving?
En zijn de tanden voor en achter aan weerzijde van de tandwielen gelijk afgesleten [even dik] ? als dat niet zo is is de boel niet goed uitgelijnd, niet goed uitgelijnd of speling op trapas geven ook snelle slijtage.
De fiets is niet opgevoerd en rijdt 99% van de tijd op asfalt.
Om een idee te geven; mijn vorige fiets heeft het ongeveer 12.000km uitgehouden met dezelfde ketting op hetzelfde traject. Onderhoud was even regelmatig.

Hoe ik het zie, zijn de tanden voor en achter wel tamelijk gelijk afgesleten. Wel had ik het gevoel dat de riem zelf niet 100% in het midden van het voorste tandwiel liep.
Daarom heb ik de uitlijning eens gecontroleerd (https://www.youtube.com/watch?v=Fq1XebF ... 6&index=18) en op een 2 mm na lijkt me dit wel oke. Ook is deze speling consistent over de volledige 360° van het voorste tandwiel.

Wat me wel opviel is dat de riem altijd heel gespannen stond in vergelijking met andere fietsen met riemaandrijving die ik in de fietsenstalling zag.
Ik vermoed dat de combinatie van een (te?) hoge riemspanning en het doorslaan van de vrijloop van de Enviolo ervoor gezorgd hebben dat de riem en het voorste tandwiel sneller afslijten dan normaal.

Na onderhoud van de vrijloop heb ik geen enkele keer meer doorgetrapt, zelf bij hard kracht zetten. Dit lijkt me hopelijk opgelost.
Nu alleen hopen dat de combinatie van nieuwe riem en huidig voorste tandwiel het nog uithouden voor de volgende (verwachte) 4000km tot het einde van leasecontract (12/2024) want nog eens +/- €100 investeren zie ik eerlijk gezegd niet direct zitten.
schouwb schreef:
vr 29 mar, 2024 11:19
en op een 2 mm na lijkt me dit wel oke.
Kijk ik naar het gleufje in de riem dan lijkt 2 mm mij te veel.
Hoe zit het met een strakpunt in de riem. Wel of niet. Op de video wordt daar geen aandacht aan besteed.
WimB schreef:
vr 29 mar, 2024 11:36
schouwb schreef:
vr 29 mar, 2024 11:19
en op een 2 mm na lijkt me dit wel oke.
Kijk ik naar het gleufje in de riem dan lijkt 2 mm mij te veel.
Hoe zit het met een strakpunt in de riem. Wel of niet. Op de video wordt daar geen aandacht aan besteed.
Met 2mm bedoel ik dat in de lengterichting van de fiets het voorste en achterste tandwiel 2mm niet in lijn zitten. Ik zie trouwens ook geen mogelijkheid om dit bij te regelen.

Wat bedoel je met strakpunt in de riem?
Op het gevaar af dat ik een stomme vraag stel, maar is het idee achter leasecontracten in het algemeen juist dat onderhoudskosten inclusief zijn?
schouwb schreef:
vr 29 mar, 2024 11:55
WimB schreef:
vr 29 mar, 2024 11:36
schouwb schreef:
vr 29 mar, 2024 11:19
en op een 2 mm na lijkt me dit wel oke.
Kijk ik naar het gleufje in de riem dan lijkt 2 mm mij te veel.
Hoe zit het met een strakpunt in de riem. Wel of niet. Op de video wordt daar geen aandacht aan besteed.
Met 2mm bedoel ik dat in de lengterichting van de fiets het voorste en achterste tandwiel 2mm niet in lijn zitten. Ik zie trouwens ook geen mogelijkheid om dit bij te regelen.

Wat bedoel je met strakpunt in de riem?
Het gleufje in de tandwielen is denk ik ook maar 2 mm. Dus zou er voor mijn gevoel geen meetbaar verschil moeten zijn.
Nooit een fiets zonder derailleur gehad. (lol)
Een ouderwetse fiets tandwiel voor en tandwiel achter moest je als het wiel uit het frame was geweest de ketting spannen.
Je voelde in het midden van de ketting hoe strak deze stond, maar je moest even de boel ronddraaien en gelijk aan de ketting voelen dan ging de ketting slapper of strakker staan. De stand van de ketting op zijn strakst moest de juiste spanning of speling hebben.
Zou een riem die eigenschap ook hebben en je controleert dat niet is dit de verklaring waarom. Denk ik.
Grandonneur schreef:
vr 29 mar, 2024 11:57
Op het gevaar af dat ik een stomme vraag stel, maar is het idee achter leasecontracten in het algemeen juist dat onderhoudskosten inclusief zijn?
Ja, de standaard zaken worden jaarlijks nagekeken en vervangen (remblokjes, remkabels, ...).
Grotere kosten (ketting, cassette, riem, tandwielen) zijn niet inbegrepen.
2 mm verschil tussen het voorste en achterste tandwiel is al teveel. Niet iedere fietsenmaker is gespecialiseerd in Gates Beltdrive dus daar zou ik niet standaard vanuit gaan maar in combinatie met de Enviolo naaf klachten zoals je meld is de kans groot dat de uitlijning en/of de riemspanning niet kloppen (te strakke riem).

Een gespecialiseerde zaak heeft een Gates laser om de uitlijning te controleren en een Gates tension tool om de spanning (op 4 punten) te meten. Zeker bij Enviolo (goedkopere naaf als Rohloff) kan er op die vier punten een groot verschil qua spanning zijn.

Ook is de mate van reiniging heel belangrijk, heb je een blauwe riem dan moet de blauwe kleur gewoon zichtbaar zijn. Als er veel vuil en zand op zit halveert dit de levensduur (net als bij je remblokken). Je creëert dan als het ware een ketting met vuil en profiteert niet van de schone beltdrive.

Een riem is onderhoudsvriendelijk maar niet onderhoudsvrij. Zodra er veel vuil opzit verhoogt dit automatisch de spanning op de riem wat weer veel belasting geeft op de toch al gevoelige Enviolo naaf.
schouwb schreef:
Grandonneur schreef:Op het gevaar af dat ik een stomme vraag stel, maar is het idee achter leasecontracten in het algemeen juist dat onderhoudskosten inclusief zijn?
Ja, de standaard zaken worden jaarlijks nagekeken en vervangen (remblokjes, remkabels, ...).
Grotere kosten (ketting, cassette, riem, tandwielen) zijn niet inbegrepen.
Leuk leasecontract ... voor het leasebedrijf.
In het begin schreef je:
schouwb schreef:Afspraak met handelaar is dat als dit probleem ooit te erg wordt, de fiets terug naar hen gaat. Op dat moment voorzien ze een vervangfiets en wordt er een oplossing gevonden voor het probleem.
Dat lijkt me een goed idee. Misschien is een fiets met een ketting in dit geval beter.
John Jongerius schreef:
vr 29 mar, 2024 12:47
2 mm verschil tussen het voorste en achterste tandwiel is al teveel. Niet iedere fietsenmaker is gespecialiseerd in Gates Beltdrive dus daar zou ik niet standaard vanuit gaan maar in combinatie met de Enviolo naaf klachten zoals je meld is de kans groot dat de uitlijning en/of de riemspanning niet kloppen (te strakke riem).

Een gespecialiseerde zaak heeft een Gates laser om de uitlijning te controleren en een Gates tension tool om de spanning (op 4 punten) te meten. Zeker bij Enviolo (goedkopere naaf als Rohloff) kan er op die vier punten een groot verschil qua spanning zijn.

Ook is de mate van reiniging heel belangrijk, heb je een blauwe riem dan moet de blauwe kleur gewoon zichtbaar zijn. Als er veel vuil en zand op zit halveert dit de levensduur (net als bij je remblokken). Je creëert dan als het ware een ketting met vuil en profiteert niet van de schone beltdrive.

Een riem is onderhoudsvriendelijk maar niet onderhoudsvrij. Zodra er veel vuil opzit verhoogt dit automatisch de spanning op de riem wat weer veel belasting geeft op de toch al gevoelige Enviolo naaf.
Het probleem is dat het vertrouwen in en de goede relatie met de fietshandelaar helemaal weg is. Het oorspronkelijke probleem van vrijloop die doorsloeg heeft 1,5j aangesleept zonder een oplossing. Ik denk nu zelf het probleem te hebben opgelost met de stappen omschreven in de eerste post.

Ik onthoud van je post dat ik de riem nog frequenter zal reinigen :)
Leon schreef: In het begin schreef je:
schouwb schreef:Afspraak met handelaar is dat als dit probleem ooit te erg wordt, de fiets terug naar hen gaat. Op dat moment voorzien ze een vervangfiets en wordt er een oplossing gevonden voor het probleem.
Dat lijkt me een goed idee. Misschien is een fiets met een ketting in dit geval beter.
Spijtig genoeg geldt die afspraak enkel over het doortrappen. Niet over het snel slijten van riem/tandwielen.

Ik zal in ieder geval blij zijn om binnenkort over te schakelen naar een andere fietshandelaar. Of het nog een fiets met riem zal zijn, laat ik nog even in het midden. Dat zal afhangen hoe de komende 3/4e jaar verloopt.
John Jongerius schreef:
vr 29 mar, 2024 12:47
Een gespecialiseerde zaak heeft een Gates laser om de uitlijning te controleren en een Gates tension tool om de spanning (op 4 punten) te meten. Zeker bij Enviolo (goedkopere naaf als Rohloff) kan er op die vier punten een groot verschil qua spanning zijn.
Als het onverstandig is om het zelf te doen, dus een touwtje spannen op de voorkant van het voor tandwiel en op de achterkant van het achter tandwiel, is dat goed om te weten.
Dan moet ik hier uit opmaken dat een fiets met een riem op bijna dezelfde manier moet uitvoeren als bij een ketting.

Is 25 seconden wachten voordat de pagina op het scherm verschijnt lang? Ik heb een I7 processor.
WimB schreef:
vr 29 mar, 2024 13:39
Is 25 seconden wachten voordat de pagina op het scherm verschijnt lang? Ik heb een I7 processor.
Nee, het Forum is traag vandaag.