Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Yogabroek geschikt voor fietsvakantie? - Forum Wereldfietser

Yogabroek geschikt voor fietsvakantie?

Ik vind er niet direct iets over in de zoekfunctie. Vandaar dat ik een topic start.

Mijn vriendin zei me dat ze een yogabroek wil aan doen tijdens het fietsen op fietsvakantie. Ze vroeg aan mij of dat een geschikte broek was.
Nu was ik dat eens beginnen opzoeken online maar ik vond er niets over.

Dus stel ik de vraag hier maar eens.

Is een yogabroek geschikt om lange afstanden mee te fietsen? En zou deze broek goed tegenhet schuren van het zadel kunnen? Is zo'n broek wel "warm" of juist "koud" genoeg?

Het zou om een strakke broek gaan zoals op de foto hieronder.
71yrhXdlMxL._AC_SL1500_.jpg
Een broek voor op fietsvakantie, om het even wat voor broek, kun je het beste van tevoren voldoende proberen. (net als zoveel andere dingen)
Of de broek er tegen kan ligt aan het stofje. Wit of heel lichte kleuren blijven op de fiets meestal niet lang mooi.

Edit: essentieel woordje vergeten. :oops:
Leon schreef:
vr 29 mar, 2024 22:59
Wit of heel lichte kleuren blijven op de fiets meestal lang mooi.
Als je zadel niet afgeeft, en je niet in het gras of op een omgevallen boomstam gaat zitten of een roestig hek of eigenlijk alle andere dingen die ik onderweg tegenkom om op te zitten, en je niet tegen je ketting komt of je haringen schoongemaakt hebt en daarna met je handen langs je broek veegt.

Warm en koud zijn erg persoonsgebonden. Als ik op het web zoek op ‘yogabroek’, kom ik dingen tegen van lijkend op een collant tot pijpen als gordijnen. Dingen die schuren of over de huid wrijven, wapperen of tussen de ketting/riem komen, zijn geen aanraders. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om meer dan 15 km op een zadel te zitten zonder zeem, maar dat is indien gewenst met elke broek op te lossen met fietsonderbroeken. Geen idee hoe dat zit onder een yogabroek, en hoe dat oogt en of dat laatste belangrijk is.

Verder, zoals Leon zegt, uitproberen. En niet alleen op een ommetje van een uur.

Alvast veel plezier gewenst,

Carl
Hoi,

Ik draag zelf bij frisser weer een zwarte yogabroek met daaronder een goede fietsbroek.
Ook lekker voor savonds op de kamer.
Het voordeel is dat hij lekker licht is en snel droog. Nadeel is de wat wijde pijp.

Maar inderdaad: uittesten.

succes.

groet, Linda
Wat bedoel je precies met een yogabroek? Een strakke legging achtige broek zoals dit:

Afbeelding

of een wijde slobberbroek zoals dit:

Afbeelding

Die tweede lijkt me prima fietsen, daar kun je ook een fietsonderbroek met zeem onder dragen. Dat is in die eerste lastiger.
Die laatste wordt dus snel vies in de buurt van de ketting, als hij er al niet in verstrikt raakt.
Als ik op yogabroek zoek zie ik veel van de volgende broeken, die dat probleem niet hebben en daardoor misschien best wel geschikt zijn voor op de fiets. Het strakke stuk moet wel lang genoeg zijn.
Afbeelding
Dat ligt wat mij betreft aan het materiaal waar die joggingbroek van is gemaakt en hoe de naden in het kruis lopen. Als die joggingbroek grotendeels van katoen is gemaakt, dan zeg ik nee. Katoen neemt veel vocht op en het moet warm en droog weer zijn om 'm weer droog te krijgen. Van natte kleding krijg je het erg koud en kan je makkelijk onderkoeld raken, ook bij +10°C. Dus als het weer dan een beetje tegenvalt, dan ben je al gauw langdurig ellendig. Er zijn natuurlijk ook meer synthetische sportbroeken te krijgen, die zijn dan mogelijk wel geschikt, omdat die ook rekening houden met beweging. Maar natuurlijk niet specifiek zijn gemaakt voor gebruik op een zadel.

Ik heb een site gemaakt met op de pagina's veel informatie over hoe wij het doen. Je hoeft het niet zo te doen maar het geeft je in elk geval informatie over waar je op kunt letten. Site staat onder de handtekening. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik heb een foto toegevoegd aan mijn origineel bericht om duidelijk te maken over wat voor broek het gaat.
Shorttrack schreef:
za 30 mar, 2024 16:36
Ik heb een foto toegevoegd aan mijn origineel bericht om duidelijk te maken over wat voor broek het gaat.
Meestal zijn dat soort broeken synthetisch en dus geschikt voor gebruik in het gematigde zeeklimaat van Europa. Op de foto zie je dat bij de knie de binnennaad splitst en je dus twee binnennaden krijgt. Dit soort broeken kan wel wat hebben. Of het slijt ligt ook aan het zadel. Op de rubberen zadels van Brooks slijt je broek sneller dan op een leren zadel.
Heb er net 3000 km in gefietst door Arabië, Oman - Palestina en alles er tussen. Maar dus omdat het daar verplicht is. Flinterdun ding en goed ventilerend. En natuurlijk een coursebroek er onder.
Pier