Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In mei een maand op de fiets in Frankrijk - Forum Wereldfietser

In mei een maand op de fiets in Frankrijk

Hoi allemaal!

Wij zijn van plan in mei een maand onze fietsen op te springen richting Frankrijk. Jullie zien een ongeveer route hieronder. We willen graag flexibel zijn, eventueel af en toe een trein nemen als het vb. slecht weer is of de beentjes willen niet mee, en vooral willen we heel graag zoveel mogelijk kamperen!

Hoogstwaarschijnlijk staat het hier al vermeld, maar ik zie af en toe het bos door de bomen of de bomen door het bos niet meer dus: hebben jullie tips van waar we minicampings of fietscampings kunnen vinden? Ervaringen met wildkamperen of vragen aan onze medemens of we een lapje grond voor een nachtje mogen bezetten? Ervaring met warm showers? Alle tips zijn welkom!!

Het is voor ons de eerste keer voor zo'n lange tijd dus lekker spannend :shock: :D
route ongeveer.PNG
route ongeveer.PNG (278.52 KiB) 601 keer bekeken
Minicampings in België: zeldzaam. Fietsvriendelijke campings in België: https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 000031&z=8
Wildkamperen in België: niet echt. Vragen aan mensen: geen ervaring, maar weet dat vrijwel alles op mooie plekjes buiten de bebouwde kom in Wallonië ofwel toeristische huur is ofwel tweede huis.

In Frankrijk: hier heb je niet bepaald het meest campingdichte gebied uitgekozen. Ook niet het meest café- of winkeldichte gebied. Als je op zeker wilt spelen zoek je op https://www.campingfrance.com/nl of, als je het gepruts op de onhandige site moe bent, koop je de Guide FFCC, een lijvig boekwerk met handige kaartjes waar je in één oogopslag kunt zien of er een camping in de buurt is. In dat boek staan namelijk álle campings van Frankrijk. Maar gewoon op Google maps kijken zal natuurlijk ook lukken.

Beide landen: goed opletten of de camping al open is, of hij nog bestaat en of het een camping is die passanten toelaat.
Leon schreef:
di 02 apr, 2024 14:53
Minicampings in België: zeldzaam. Fietsvriendelijke campings in België: https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 000031&z=8
Wildkamperen in België: niet echt. Vragen aan mensen: geen ervaring, maar weet dat vrijwel alles op mooie plekjes buiten de bebouwde kom in Wallonië ofwel toeristische huur is ofwel tweede huis.

In Frankrijk: hier heb je niet bepaald het meest campingdichte gebied uitgekozen. Ook niet het meest café- of winkeldichte gebied. Als je op zeker wilt spelen zoek je op https://www.campingfrance.com/nl of, als je het gepruts op de onhandige site moe bent, koop je de Guide FFCC, een lijvig boekwerk met handige kaartjes waar je in één oogopslag kunt zien of er een camping in de buurt is. In dat boek staan namelijk álle campings van Frankrijk. Maar gewoon op Google maps kijken zal natuurlijk ook lukken.

Beide landen: goed opletten of de camping al open is, of hij nog bestaat en of het een camping is die passanten toelaat.
Dankje!
In België gaan we waarschijnlijk werken met bivakzones of iets dergelijks, het is vooral voor Frankrijk dat we nog wat zoekend zijn.
Klopt inderdaad dat we niet het meest camping/café/winkeldichte gebied hebben gekozen, maar dat is natuurlijk ook wat we graag willen :wink:
Om ideeën op te doen en voor informatie zijn er nogal wat routes te vinden op europafietsers.nl en op Cyclingeurope.nl. Daarvan zijn boekjes met routes en overnachtingsadressen (campings, hotels, e.d.) die je kunt aanschaffen, maar enige informatie is al op de websites aanwezig. Daarnaast heb je bij de fietsvakantiewinkel.nl een gratis app waarop je veel routes met informatie van Europafietsers kunt laden. De routes zelf zijn niet gratis.
Campings zoeken blijft altijd wel een dingetje. Ben het met de vorige schrijvers eens dat het ook 'oppassen' blijft of een camping nog wel bestaat. Er zijn veel websites met campings, soms is het ook persoonlijk omdat je die ene website gewend bent.

Ik heb op mijn GPS ook allerlei campings staan, daar kijk ik vaak eerst op. Ook gebruik ik wel Google Maps, maar dat klopt ook niet altijd. Toevallig kwam ik deze website, https://opencampingmap.org/, nog tegen die ook redelijk uitgebreid lijkt. Als ik de campings in mijn omgeving bekijk dat klopt dat allemaal wel.

Wildkamperen kan, WarmShowers ook. Met WarmShowers had ik persoonlijk in Frankrijk weinig succes. Maar voor mij is gewoon dat één van de opties die je gedurende de dag (of soms een dag vooraf) bekijkt.

Maar goed, ik zou gewoon op pad gaan en onderweg vind je vast wel een camping. Niet teveel vooraf plannen, al weet ik niet of dat de bedoeling was.

Anno
Fytsreizger schreef:
di 02 apr, 2024 19:36
Ook gebruik ik wel Google Maps, maar dat klopt ook niet altijd.
Dat is niet erg. Je klikt immers door naar de website van de camping zelf. Als daar openingstijden en tarieven van 2024 staan weet je het.
Blijft het feit dat in die regio van Frankrijk waar jullie gepland hebben te reizen zowel campings als Chambres d'hôtes dun gezaaid zijn.
Campings.jpg
Voor zover ik dat kan afleiden uit het kaartje, is jullie route zeer ruw geschat 1400 kilometer of minder. Als je in die maand 25 dagen fietst, dus vijf of zes rustdagen neemt, komt dat neer op minder dan 60 kilometer per dag. Dat is niet zoveel in dat gebied, zelfs niet voor een relatief ongeoefende fietser.
Vandaar mijn vraag: doen jullie het liever heel ontspannen, of houden jullie die geplande gemiddelde dagafstanden kort omdat jullie ermee rekening houden dat jullie af en toe kilometers extra zullen moeten maken om een overnachtingsplaats te vinden?
In het eerste geval zou ik net wél goed plannen, want zoals al opgemerkt zijn campings in dat deel van Frankrijk niet zo dik gezaaid. Jullie zouden wel eens voor een verrassing kunnen staan als jullie op de bonnefooi rijden.

(Ik kan me natuurlijk vergissen wat betreft die totale afstand ...)
Vriendenopdefiets is ook goed, maar noorden van Frankrijk valt dat mee, elders wordt het moeilijker.
Is wel fijn.
In België en in mindere mate in het noorden Frankrijk heb je "welcome to my garden". Kamperen bij particulieren. Je moet je wel eerst aanmelden als lid. https://welcometomygarden.org/
derdekeer schreef:
di 02 apr, 2024 20:43
Voor zover ik dat kan afleiden uit het kaartje, is jullie route zeer ruw geschat 1400 kilometer of minder. Als je in die maand 25 dagen fietst, dus vijf of zes rustdagen neemt, komt dat neer op minder dan 60 kilometer per dag. Dat is niet zoveel in dat gebied, zelfs niet voor een relatief ongeoefende fietser.
Vandaar mijn vraag: doen jullie het liever heel ontspannen, of houden jullie die geplande gemiddelde dagafstanden kort omdat jullie ermee rekening houden dat jullie af en toe kilometers extra zullen moeten maken om een overnachtingsplaats te vinden?
In het eerste geval zou ik net wél goed plannen, want zoals al opgemerkt zijn campings in dat deel van Frankrijk niet zo dik gezaaid. Jullie zouden wel eens voor een verrassing kunnen staan als jullie op de bonnefooi rijden.

(Ik kan me natuurlijk vergissen wat betreft die totale afstand ...)
We kiezen voor een lager gemiddeld aantal km's zodat we de vrijheid hebben om meer te fietsen waar het kan (voor een overnachting bijvoorbeeld of omdat we daar zin in hebben), maar dat je ook rustig en ontspannen kan doen als dat is waar we meer zin in hebben :D

Dit is een mogelijke route, we zijn ook aan het denken om eventueel tot Frankrijk te fietsen en dan eventueel daar af en toe een trein te nemen richting Marseille om dan terug te fietsen.

Zoveel opties :o
bert sitters schreef:
wo 03 apr, 2024 08:18
In België en in mindere mate in het noorden Frankrijk heb je "welcome to my garden". Kamperen bij particulieren. Je moet je wel eerst aanmelden als lid. https://welcometomygarden.org/
Heb jij hier ervaring mee? Ik hoorde dat er vaak niet gereageerd wordt. Ik wil het alleszins graag eens proberen, lijkt me leuk.