Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kracht meten op gereedschap - Forum Wereldfietser

Kracht meten op gereedschap

Hallo,

Ik zie bij verschillende bouten een maximaal newton getal staan wat deze aangedraaid mag worden.
Hoe kan ik dit controleren.
Welk gereedschap heb ik hiervoor nodig voor inbus.

gr. Robert
En kijk dan wel naar het bereik. Bovenstaande (2-24 Nm) denkt dan goed de lading aangezien de meeste boutjes tussen de 5 en 8 Nm zitten (en een kleiner bereik - als dat al bestaat - maakt de sleutel weer minder bruikbaar voor andere zaken).
Zo’n momentsleutel knikt subtiel als moment is bereikt. Ik dacht de eerste keer dat ik het wel wist en draaide een bout finaal door. Niet zo slim om de handleiding niet te lezen. Vergeet de sleutel na gebruik ook niet op 0 te zetten. Anders kun het ding weggooien heb ik mij laten vertellen.

Ik dacht dat het een beetje onzin was zo’n ding, maar had er al veel eerder één moeten aanschaffen. Heb er veel plezier van.
Dat is idd wel een leuk setje.
Thx voor de tip.
Nog meer gewicht op de fiets :(
Robert Winkelhuis schreef:
wo 03 apr, 2024 18:37
Dat is idd wel een leuk setje.
Thx voor de tip.
Nog meer gewicht op de fiets :(
Lijkt me meer iets om te gebruiken als je thuis sleutelt. Neem aan dat je geen moment sleutel in je bagage mee gaat nemen?
Robert Winkelhuis schreef:
wo 03 apr, 2024 18:37
.
Nog meer gewicht op de fiets :(
Ik mag toch hopen van niet. Ik denk dat je na een aantal keren gebruik wel een idee in de vingers hebt hoeveel 5 Nm is, al weet ik dat dat van persoon tot persoon verschilt.

Een kracht x arm van 5 Nm is overigens gelijk aan 5 kgf op een arm (de inbussleutel) van 10 cm of 6 kgf op 8 cm. Met dat idee heb ik me tot nu toe gered, plus het proefondervindelijk slopen van wat boutjes en moertjes natuurlijk. :wink:
M.a.w. heb je een keer een fiets die de oudijzerbak in gaat, leef je dan uit.
Berger schreef:
wo 03 apr, 2024 18:49
Robert Winkelhuis schreef:
wo 03 apr, 2024 18:37
Dat is idd wel een leuk setje.
Thx voor de tip.
Nog meer gewicht op de fiets :(
Lijkt me meer iets om te gebruiken als je thuis sleutelt. Neem aan dat je geen moment sleutel in je bagage mee gaat nemen?
Inderdaad, voor meenemen op de fiets lijkt deze set mij ook wat overdone...

Zelf heb ik deze, weegt nog geen 200 gram.

https://webwinkel.nederlandfietsland.nl ... et-lite-dx
Joachim1964 schreef:
wo 03 apr, 2024 19:05
Zelf heb ik deze, weegt nog geen 200 gram.

https://webwinkel.nederlandfietsland.nl ... et-lite-dx
Ja, die mini rateltjes zijn ideaal. Heb er zelf een van Wera, niet kapot te krijgen.
ik heb bij een ouder type momentsleutel een duidelijker/meer herkenbaar beeld van 'kracht maal arm'. kracht in de draaiing, op het handvat. en de stang is de arm.
Schermafbeelding 2024-04-03 om 21.37.11.png
(bron: www.i-mania.nl/)

sommige automobilisten kennen de momentsleutel van het aanhalen van de wielbouten bij de Kwikfit. en dan niet thuisgeven als Kwikfit als na een straat je stuur begint te slaan en het voorwiel loskomt (je kijkt mee en hoort de momentsleutel klikken/knikken, maar ziet niet de ingestelde waarde van de momentsleutel...). "U stond er toch bij toen wij het goed deden?!". mijn ervaring met zo'n firma en de momentsleutel.
Park Tool, een bekend merk fietsgereedschap, produceert eerdere typen van deze klassieke momentsleutels.
hoogframe schreef:
wo 03 apr, 2024 21:45
je kijkt mee en hoort de momentsleutel klikken/knikken, maar ziet niet de ingestelde waarde van de momentsleutel
Ik vrees dat ze bij Kwikfit niet de hele dag door de momentsleutel terugstellen naar nul, en bij de volgende auto weer naar de voorgeschreven waarde. Waarschijnlijk ligt het ding de hele dag op spanning. Dag in, dag uit.
Voor veel fietsklussen zit je in range van 4-6 Nm. Daarvoor bestaan compacte momentsleuteltjes van ongeveer 80 gram, bv. van Ritchey en van Birzman.
Speeder300 schreef:
do 04 apr, 2024 08:04
Kwikfit
Ik vraag me af of ik ooit bij een bandenboer iemand met iets anders dan de slagsleutel met de wielbouten in de weer heb gezien. Zelf heb ik het ook altijd op de ervaring gedaan dat het zes maanden later ongeveer even gemakkelijk los moet gaan dan wanneer de bandenboer het vast heeft gezet.