Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Liner (lakenzak) of slaapzak? - Forum Wereldfietser

Liner (lakenzak) of slaapzak?

Hoi,

Midden september ga ik bikepacken.
‘S nachts overnachten we in een trekkershut bij, wellicht, een gemiddelde temperatuur van 10°C.
Ik vroeg me af wat jullie zouden adviseren: een slaapzak gebruiken of een lakenzak?
En met welke comforttemperatuur of materiaal jullie dan rekening zouden houden?
Enige suggesties uit ervaring?
Ik ben een man en meet 1m89. Vermits we gaan bikepacken is het gewicht ook wel van belang,
Bedankt voor jullie adviezen!

Groetjes,
Dennis
Ik gebruik beiden; en dan gebruik ik de lakenzak IN de slaapzak om die schoner te houden. Of als het erg warm is(25+), dan gebruik ik alleen een lakenzak.

In mijn beleving is een lakenzak alleen een dun laagje stof zonder vulling. Of dat voor jou genoeg is bij 10 graden, dat kan alleen jij bepalen :lol:

Let vooral op het volume van je slaapzak; dat is nog interessanter dan het gewicht. een ultralightweight van 50 gram is supergaaf, maar als hij opgevouwen/gepropt/etc een formaat van een skippybal heeft dan is het wat minder interessant om mee te nemen op de fiets.

Ik heb trouwens een donzen slaapzak met comf-temp van -5 geloof ik. Die kan je echt superklein opproppen (kleine voetbal) en vind hem ideaal. Wordt wel wat warm zodra het boven de 20 graden is, maar goed dat is persoonlijk.
Bij temperaturen boven 15 graden zou ik het wel aandurven met een lakenzak in mijn kleine tent Bij 10 graden in een grote geïsoleerde trekkershut zou ik altijd gaan voor de slaapzak.
Slechte nachten doordat je (net) niet lekker slaapt is niet bevorderlijk voor je plezier overdag. Bij 10 graden is alleen een lakenzak wel heel mager (en gemiddeld 10 graden betekent dat je ook 0 graden kunt hebben hè :wink: ). Bij Decathlon kun je donzen slaapzakken kopen die ingepakt niet veel groter zijn dan een lakenzak. Ik zou geen risico nemen en wel een slaapzak meenemen...

Veel plezier alvast!

Eric

https://www.decathlon.nl/p/slaapzak-voo ... -10-c-dons
Dsysmans schreef:
vr 05 apr, 2024 10:43
‘S nachts overnachten we in een trekkershut bij, wellicht, een gemiddelde temperatuur van 10°C.
Ik vroeg me af wat jullie zouden adviseren: een slaapzak gebruiken of een lakenzak?
Je hebt het over ‘we’, kennelijk ga je dus niet alleen. Ik zou adviseren die reisgenoot een dekenmodel slaapzak mee te laten nemen en daar, als het toch te koud blijkt in je lakenzak, onder te kruipen. ;)
Mijns inziens hangt het van heel veel factoren af of je met alleen een lakenzak toe kunt. Waaronder je eigen ‘comforttemperatuur’, de afwijkingen van die gemiddelde 10 graden (zoals eric190173 al aangeeft: schommelt de temperatuur tussen de 8 en de 12 of tussen de 0 en de 20?), de grootte en isolatie van de ruimte waarin je slaapt en het aantal personen dat daar naast jou nog warmte in ligt te produceren. Ik heb nog nooit in een trekkershut geslapen dus ik weet niet of het vergelijkbaar is, maar ik slaap met Pinksteren (Roparun) altijd in een camper met 6 personen heel comfortabel in alleen een lakenzak, terwijl ik sommige van de anderen onder dikke slaapzakken zie liggen.
Ik zou denk ik in jouw positie eens proberen voor een nachtje een trekkershut in Nederland te boeken die lijkt op wat je op je reis gaat tegenkomen, en daar met slaap- en lakenzak naar afreizen om uit te proberen. Je bent precies op tijd! https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/verwachtingen ‘Komende nacht is het droog. De minimumtemperatuur ligt rond 11°C.’ :)

Groetjes,

Carl
Dankjewel alvast voor jullie ervaringen!
Wat ik nu al meeneem is dat het (uiteraard) iets heel persoonlijks is.
Maar ik lees ook dat een lakenzak gebruiken bij (neem nu even) 10°C niet voor iedereen weggelegd is.
Ikzelf heb het in de zomer vaak heel warm, maar lig nu bvb. nog onder een redelijk donsdeken in bed... .
Ik vermoed dat die 10°C eerder daarbij zal aanleunen en - gezien de feedback hier - een slaapzak of deken toch eerder aan te raden zal zijn. Die kan ik natuurlijk nog altijd openritsen als het te warm blijkt.
(De tip m.b.t. het gewicht vs het pakkingsformaat neem ik ook mee. Dat had ik al wel in m'n achterhoofd, maar je wordt idd snel verleid door dat gewicht. En waarom eigenlijk hé?).

Eric, Wat dat uitproberen betreft: daar heb je ook helemaal gelijk in. Misschien moet ik dat, nu het weer een ideaal vergelijk biedt, dat wel eens uitproberen ja.

Bedankt alvast (voor nu). Meer ervaringen blijven altijd welkom natuurlijk!
Ik weet wel zeker dat bij een omgevingstemperatuur van 10, of zelfs 15°C, je lichaam in die nachtelijk uren niet op 36, 37°C is te houden, met enkel een lakenzak.
Geen haar op mijn hoofd om met 10 graden in de nacht zonder slaapzak op pad te gaan. Ook al produceert je lichaam veel warmte, een lakenzak houdt dat amper vast, een verstoorde nachtrust is heel vervelend.
Wat is een trekkershut? Als daar (zoals in berghutten) dekens en kussens aanwezig zijn dan is een lakenzak zeker voldoende. Anders niet.

Maar overnachten in een huisje van hout bij een nachttemperatuur van een graad of tien (minimum temperatuur) vereist geen hele dikke slaapzak. Midden september is nazomer. Echt koud is het dan nog niet. Het hangt natuurlijk wel af van WAAR je gaat fietsen, in de Benelux of in de Alpen kan nogal verschil maken.

Neem ook een kussensloop mee. Wel zo hygienisch. Ik heb er een van zijde, weegt vrijwel niets. Ik heb trouwens ook een lakenzak van zijde. Scheelt al gauw de helft t.o.v. katoen, zowel in gewicht als in pakvolume.

Maar goed ik zou dus zelf eerst bij de betreffende hutten informeren of er dekens aanwezig zijn. Maar misschien heb je dat al gedaan.
Als je een zijden lakenzak gebruikt kun je toe met een iets minder warme slaapzak, die dan ook beide weer minder volumineus zijn. Wel oppassen met scherpe nagels, zijde is wat dat betreft wel erg gevoelig daarvoor.