Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets bekijken in showroom , waar op te letten. - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets bekijken in showroom , waar op te letten.

Ik ga morgen eens naar de showroom van Jan Janssen voor een Rohin , was om te vragen of ik ergens specifiek voor moet opletten.


Ik wil eindelijk eens een deftige fiets bezitten die bij mij past en eventueel de droomreis mee kan maken.
Het kunnen schakelen bij stilstand spreekt me erg aan en omwille van mijn onverwoestbare Sturmey Archer, dacht ik aan een fiets met Rohloff Speedhub.

Op het moment op het oog :

1. Jan Janssen Rohin : H60 farme , ketting , allmotion 50 , ergo max stuur , voor de rest standaard. 3400-3800 euro
Afmetingen getest op zo een verstelbaar testframe in winkel.
2. Velotraum Finder , afstelling in winkel was tussen 4000-4500euro
3. Patria ranger , afstelling in winkel was 4000-4500 euro

Jan Janssen Rohin , op het moment eerste keuze , want meeste waarde voor men geld.
Grootste problemen tot nu toe bij fiets uitzoeken:
-draagvermorgen
-geen keuze in onderdelen, rohloff is natuurlijk een premium product ,
maar soms komt dat dan enkel met Gates CDX riem en Son28.Bij testritten snap ik de luxe van een riem
maar het is voor mij persoonlijk niet de 200-300 euro extra waard.
-diefstalschrik , ja verzekering , maar als je alles doet met je fiets dan sta je daar weer 2-3 maanden.


heb vragenlijst ook eens overlopen
==================================================================================

Gebruik fiets:
Dagelijkse boodschappen , dagelijke activiteiten 70%
30% ontspanning , ik droom er eens van richting Noord-Europe , Zweden/Noorwegen te fietsen.

Relax/doorfietsen :
meestal relax , ik schat 15km/u , dat wat de dynamische verkeersborden mij vertellen die snelheidscontrole doen.

Fietspositie :
80graden-recht

Fietsen in het donker :
Ja

Ondergrond :
Gravel/Asfalt

Droomvakantie :
mensen bezoeken in Europa ,eindbestemming Zweden/Noorwegen

Ik ken mensen die wonen in Nederland,Duitsland,Denemarken,Zweden,Noorwegen.
Ik dacht aan combinatie fiets/trein/hotel.
Nog geen conclusie genomen tot nu toe in verband met kamperen.

Lengte :
193cm

Gewicht :
90-97kg laatste 2 jaar , met als doel om toch zeker in de buurt van 90kg te zijn als ik de reis doe.

Lichaamsbouw:
korte benen ten opzichte van bovenlijf , 87-88cm beenlengte bijvoorbeeld , wat meestal kleiner is dan de verwachting voor mijn lengte

Bagage :
In extreme gevallen tot 20kg boodschappen , ben niet van plan met meer dan dat te reizen.

Regio:
Antwerpen

Budget :
Ik heb gemerkt dat ik voor 4500 euro zowat alles op een fiets kan zetten wat ik wil , dus dat is dan ook het budget ongeveer.

Fietsonderhoud :
Het kleine werk
ketting smeren , band vervangen , fietsversnelling terug afstellen bij inzetten wiel. Traag , maar lukt wel.
Altijd teveel schrik gehad voor de Sturmey Archer eens uit mekaar te halen en te smeren , tot mijn stomme verbazing werken die trommelremmen nog altijd zonder groot onderhoud , enkel arm wat smeren.

Fietservaring/fietsafstand:
Voor ontspanning doe ik tochtjes van 28-30km ongeveer , tijdens lente en zomer is dat 2/3 keer per week.

Welke fietsen heb ik :
Een veel te kleine 26" Raleigh Nothingham heren stadsfiets met een onverwoestbare Sturmey Archer 3 versnellingen en trommelremmen

Tweede hands fiets:
niets op tegen maar ik krijg de indruk dat je eigenlijk enkel betrouwbare koopjes vind als je iemand kent of iemand uit de buurt zijn fiets verkoopt.

Moet fiets er mooi uitzien :
functioneel > visueel

Electronica onderweg opladen :
geen idee

Termijn :
2/3 maanden


Groetjes Ward.
plonske schreef:
di 09 apr, 2024 15:50
nieuwe fiets bekijken in showroom , waar op te letten.
Geometrie/pasvorm.
Ward, die Jan Jansen kan de eisen van jou echt wel aan. Of hij lekker stuurt moet je ook maar vertrouwen want dat test je niet met een proefrit van twintig minuten en al helemaal niet met bagage - of je moet daar zelf moeite in gaan stoppen.
Waar je dan nog op kunt letten is of de fietsenmaker bereid is om het stuur met zondig een andere stuurpen echt op wens af te stellen, of hij een prettig zadel kan leveren als het standaard zadel niet bevalt.
Voor een daagse fiets zou ik beslist een naafdynamo nemen. Dat hoeft geen Son te zijn.
JanJansen Rohnin is een prima fiets en als je wensen buiten de configurator hebt id een fietsenmaker zoeken die bereidt is dit voor jou te monteren zonder dat je de hoofdprijs moet betalen.
Wel voor de nieuwsgierige wat foto's van twee Rohin fietsen bij Jan Janssen , natuurlijk hebben jullie in Nederland geen lekkere kasseistrook of fietspaden vlakbij die erger zijn dan een kasseistrook zoals bij mij thuis. Dus zoals iemand zei , echt testen van frame was niet echt mogelijk.


Maar wat vraagjes voor jullie :

Velgen :
Achterwiel was Andre 321
Voorwiel was Rival 21 , urgh vergeten wat hij hier over zei , ik denk eyelets of double butted kon aangepast worden als je het vroeg bij bestelling.
Is dit normaal zo een wielcombinatie van verschillende velgen?

As:
Shimano bb 52 , een goede as?


Remmen :
Ondertussen zijn er extra opties voor schijfremmen
Magura MT4 standaard
Magure MT 5 +111 euro , beetje verrast door prijsverschil met MT4
Shimanu Cues 6000 +12 euro

Ik denk niet dat de MT5 voor mij nodig zijn ? Dus Cues 6000 of gewoon MT 4?





PS hun standaard donker groen , is aan de heel donkere kant afhankelijk van lichtinval , ik vond dat wel goed.

Bijlagen

Gelukkig zijn Andra en Rival beiden velgen van hetzelfde merk en lijken ze sterk op elkaar. Of dat gebruikelijk is zou ik navragen bij JJ zelf.
Het valt me op hun website op dat hun specificaties verre van volledig zijn maar je wel de fiets online kun bestellen en :shock: meteen betalen voordat je meer weet. Dat zou ik dus niet zo doen. Je kunt er wel een boel kleuropties zien. Hun donkergroen vind ik ook wel fraai.

Die trapas zijn hollowpech lagers; daar ontkom je tegenwoordig nauwelijks aan. Goed bijhouden dus.

Dat van die remmen moeten anderen hier even beantwoorden. Daar heb ik geen verstand van.
Het is niet gebruikelijk, maar ik vind het wel slim.
De Ryde Andre 321 is wat degelijker en zwaarder, maar vooral: heeft schuine spaakgaten, wat belangrijk is voor een Rohloffnaaf. De Ryde Rival 21 is 100 gram lichter en prima geschikt voor een minder belast voorwiel.
Remmen; lekker houden bij de MT4. Trapaslager; lekker houden zo. Velgen; heel gebruikelijk. Vroeger Nondisc reden rohlofffietsen vaak met Sputnik vóór/Andra achter.