Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke bidonhouder? - Forum Wereldfietser

Welke bidonhouder?

Ik ben op zoek naar twee goede, betaalbare bidonhouders voor op mijn Koga Signature.
Er zitten geen bevestigingsgaatjes in het frame, dus ik heb iets nodig dat er met tieraps of i.d. op gemonteerd kan worden. Vorig jaar heb ik iets gehaald, dat drie maanden mee is gegaan (voor mijn lichtere Traveler Light), toen was het stuk. Ik zoek dus wat beters.

Als ik online kijk, zie ik veel verschillend aanbod, met enorme prijsverschillen.

Ben jij heel blij met jouw houders? Deel je ervaring! Hopelijk krijg ik goede tips van jullie!
Heb je geen mogelijkheid om gaatjes in je frame te (laten) boren? Dat vergroot het aanbod aanzienlijk, en de kans op bidonhouders met bijv. gebroken riempjes is iets kleiner :oops:

Verder geen ervaring met bidonhouders die je niet met schroefjes op het frame vastmaakt...
De Klickfix Bottlefix https://www.bike4travel.nl/drinksysteme ... 00098.html
Amazon verkoopt deze ook en de reviews zijn overwegend positief.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, wel met de Pumpfix van hun en die zit echt vast.
Geen ervaring met klemmetjes, maar voor de bidonhouder zelf is de King Cage stainless natuurlijk DE keuze :wink:
Shrek schreef:
do 11 apr, 2024 08:15
Geen ervaring met klemmetjes, maar voor de bidonhouder zelf is de King Cage stainless natuurlijk DE keuze :wink:
En ze maken ook bevestigings klemmen: https://kingcage.com/products/universal-support-bolt
Google eens naar “een bidon op je frame zetten” en er gaat een wereld voor je open.
Zitten er echt geen nokken op de buizen? Dat kan ik me namelijk haast niet voorstellen. Zoiets is toch al vele jaren gebruikelijk? Overigens wordt gaatjes laten tappen wel afgeraden. De Klickfix klem is denk ik de beste oplossing, of anders een klem op het stuur of bovenop de stuurpen (zie website van m-gineering).
Verder is het even opletten waarvoor je de bidonhouder wilt gebruiken. Als je een brandstoffles onder de onderbuis hangt heb je met twee complicaties te maken. Allereerst passen die flessen vaak slecht in de normale bidonhouders. In de tweede plaats wordt een hangende bidonhouder zwaarder belast dan eentje bovenop een buis. Ik heb zelf een speciale bikebuddy houder, maar die is geloof ik niet meer te koop. Zie hier voor plaatjes en en filmpje: https://www.cycletourer.co.uk/cycletour ... uddy.shtml
https://b1ke.wordpress.com/cycle-tourin ... e-carrier/
https://www.youtube.com/watch?v=LmYuPgOaWu4
Wim schreef:
do 11 apr, 2024 09:02
Zitten er echt geen nokken op de buizen? Dat kan ik me namelijk haast niet voorstellen. Zoiets is toch al vele jaren gebruikelijk?
Ik ben er ook wel benieuwd naar wat voor frame dat is. Een lage-instap misschien?
Zomaar in frames boren is onverstandig. Bedenk dat framebuizen vaak maar een wanddikte van 0,8 mm hebben. Er een gat in maken is één, er iets op bevestigen (een bidon dus) dat er geheid meerdere keren daags aan de randen van het gat gaat trekken lijkt me echt minder. Je wilt van je Koga ook geen Babboe maken; zelfs zonder garantie want met dat gat hoef je echt niet terug te gaan.

Qua bidonhouders heb ik altijd de goedkope dingetjes gehad. Liefst wel 100% metaal en ontwerpen die niet ontworpen zijn om te breken. Nooit een kapotte gehad.

Té sterk moeten bidonhouders ook niet zijn. Liefst minder sterk dan het frame.
Anders krijg je dit: (Foto M-gineering)
Afbeelding
King Cage stainless natuurlijk DE keuze
Nou, ik zou dan meteen gaan voor de King Case Titanium.
Polariteit schreef:
do 11 apr, 2024 06:36
en de kans op bidonhouders met bijv. gebroken riempjes is iets kleiner :oops:
En de kans op kaakbreuk door bijvoorbeeld gebroken frame iets groter..

Alu frame gok ik. Wand 1mm dik, misschien 1,5mm? Misschien beter niet de boor erin. Dan liever water vanuit een bidonhouder aan het stuur, achter het zadel, in een tas, food pouch.
Noem me naïef, maar ik vind het verdomd verbazingwekkend dat een fietsframe zou kunnen breken door 2 extra schroefgaatjes.

Als ze daar echt kapot van kunnen gaan, zou ik me bij mezelf ook serieus afvragen of ik er honderden, zo niet duizenden kilometers op wil fietsen met volle bepakking... :roll:
Een gerespecteerd framebouwer vond het onverstandig.
Dank voor jullie reacties!
Frame is inderdaad lage instap. Bouwjaar zou 2009 moeten zijn, volgens het framenummer.

Ik ga met jullie tips aan de slag!
In een alu frame met buizen van 1 á 1,5 mm gaatjes boren kan zeker, en daar M5 schroefdraad in tappen kan ook. Alleen hoe lang blijf een bidonhouder stevig zitten met zo weinig vlees voor de M5 boutjes? Ik ben bang dat de schoefdraad zo naar z'n mallemoer is. En met zelftappers idem.
Dan zou ik er blindklinkmoeren in (laten) zetten, of de genoemde Bottlefix gebruiken.
Ik heb inderdaad een lage instap. Volgens Koga-framenummering is de fiets van 2009.

Boren in frame, daar begin ik niet aan. Heeft Martin me sterk ontraden. Ik hou me aan zijn expertise. :)
Bert van Sprang schreef:
do 11 apr, 2024 09:21
King Cage stainless natuurlijk DE keuze
Nou, ik zou dan meteen gaan voor de King Case Titanium.
Een hoop geld extra voor een paar gram verschil. En ik vind de wat dikkere draad iets minder mooi. Zelfs op mijn Ti fiets heb ik de stalen versie (en die passen er perfect bij).
Polariteit schreef:
do 11 apr, 2024 09:33
Noem me naïef, maar ik vind het verdomd verbazingwekkend dat een fietsframe zou kunnen breken door 2 extra schroefgaatjes.

Als ze daar echt kapot van kunnen gaan, zou ik me bij mezelf ook serieus afvragen of ik er honderden, zo niet duizenden kilometers op wil fietsen met volle bepakking... :roll:
Blindklinkmoeren. Dus gaatje boren en daar de moer in trekken. Google maar even. Het is een systeem wat de industrie ook gebruikt.
Ik heb zelf goede ervaringen met de Topeak Versamount klemmen. Die heb ik gebruikt om een bidonhouder voor een brandstoffles te monteren. Die hing 1500 kilometer dwars door de Balkan onder de onderbuis en bleef daar keurig op zijn plaats.
Wat bidonhouders betreft ben ik niet erg kieskeurig. Op mijn huidige fiets heb ik een paar aluminium Ciussi Elite houders gemonteerd. Op mijn vorige fiets zaten kunststof exemplaren van Topeak waar de bidon zijdelings uit kom; dat paste beter bij de frametas die ik op die fiets had. Met geen van de houders ben ik ooit een bidon verloren.
Pompidompida schreef:
do 11 apr, 2024 10:16
Ik heb inderdaad een lage instap.
Als het dan iets wordt dat er omeen gaat is het dus bepalend of dat past en of dat houdt. Als de buis ter plaatse in één richting dunner wordt, wordt het lastig want dat kan een spanband wegglijden. Heb je een foto van de fiets? Dan kunnen we meedenken.
Misschien is het beter iets op de zitbuis te monteren.
Ik heb een "Bottle Fix" van Marten Gerritsen op een van de fietsen. Niks mis mee. Ergens onderaan op deze pagina: https://www.m-gineering.nl/shopbidon.htm
Een ideetje:
Op de voorvork heb je aan elke zijde een nok voor een lowrider.
Gebruik die voor het onderste gat van een bidonhouder en tiewraps en isolatietape voor de bovenzijde.
Door die ene bout is er geen gevaar dat de houder gaat draaien en in je wiel zou komen. Kan daardoor ook niet naar beneden zakken.
De tiewraps en isolatie tape worden dus eigenlijk weinig belast.
Houden gewoon de bovenkant tegen de vork.
Screenshot_2024-04-11-20-11-16-45_ab7988c7b00b15bc78ec5a428c58236f.jpg

Al rijdend wel moeilijk om te drinken maar je hebt nu toch al twee drinkbussen mee.

Als je wil drinken tijdens het rijden gebruik een "zijwaartse" drinkbushouder die je zo hoog mogelijk monteert op je frame, (tiewraps en tape) zo kun je hopelijk nog steeds vlot op en af stappen. Of hang een of twee feedbags aan je stuur en steek daar dan je drinkbus in.