Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ongelukken met e-bikes / fietsers - Forum Wereldfietser

Ongelukken met e-bikes / fietsers

Dan heb jij een ander stuk gelezen dan ik.
Ik las juist dat het vooral jongeren waren die verongelukte
Klopt allemaal van het nieuws. Zeker met de telefoon in de hand tijdens het fietsen of is ons land te vol, zei mn vrouw. Ben nu in de trein voor een mooie fietstocht!
of is ons land te vol,
In Noord Groningen in ieder geval niet :D. En ook in de rest van Nederland niet wat mij betreft. Het zou goed zijn als er heel vlug een helmplicht komt voor E-bikes. Het remt de toename van E-bikes onder jeugdigen en het vermindert het risico van letsel. (We zijn dan ook heel snel weer van de opgevoerde fatbikes af,)
Ūberhaupt beginnen met de huidige regels handhaven lijkt me ook wel wat. Die fatbikes herken je van 300 meter afstand dat het niet klopt.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 10 apr, 2024 00:11
Morgen ga ik een mooie fietstocht maken!
Dat is sowieso de verstandigste keuze!
M276 schreef:
wo 10 apr, 2024 07:42
Dan heb jij een ander stuk gelezen dan ik.
Ik las juist dat het vooral jongeren waren die verongelukte
Kan zijn, dit stond vanmorgen in de NRC:

“Van alle dodelijke ongevallen waren in 2023 de meeste slachtoffers 75 jaar of ouder”.

Staat of valt natuurlijk met je definitie van jonger of ouder :) .
Speeder300 schreef:
wo 10 apr, 2024 11:02
“Van alle dodelijke ongevallen waren in 2023 de meeste slachtoffers 75 jaar of ouder”.
Sec genomen zou dan meer dan de helft van de verkeersslachtoffers boven de 75 zijn.
Volgens mij is er hier na het cherrypicken* dan ook nog iets lost in translation.

Mara ik lees wel bij de NOS: "Van de 270 omgekomen fietsers waren er 122 ouder dan 75". Dat is wel een heel groot deel, want zoveel fietsers boven de 75 zijn er niet en ze fietsen zeker niet dagelijks veel kilometers of door drukke stadscentra.

*: cherrypicken - kersen plukken - is de term die gebruikt wordt voor de gewoonte van schrijvers om de voor hen interessante gegevens uit een gegevensbron te halen en alleen daar over te schrijven, vaak met weglating van dingen die net niet helemaal goed uitkomen voor die schrijver. De gegevens van het CBS zijn altijd een enroge vijver met veel verschillende kersen.
De telegraaf melde dit vandaag :)

Fikse toename e-bike-doden: opvallend veel jonge slachtoffers
De meeste verongelukte fietsers botsten met een auto.
https://nos.nl/artikel/2516186-weer-mee ... elmen-zien
De Volkskrant meldde nog een aardig detail:
‘Opvallend is dat
bij een op de drie overleden fiet­sers
er geen andere persoon bij
het ongeval is betrokken’,
Dat bedoel ik met cherrypicken. Het komt uit de tabel van het CBS, die op zichzelf natuurlijk ook al een simplificatie is van de werkelijkheid. Het gaat om het getal 380, de fietsers die zijn overleden zonder botsing. In de meeste gevallen zullen deze fietsers zijn gevallen.
verkeersdoden-2019-tm-20.jpeg
Wellicht is voor een nóg beter inzicht in deze materie een nuttig stukje additionele informatie hoe het op het moment van aanrijding tussen fiets en auto gesteld was met het gebruik van de telefoon door de fietser en de automobilist, en of de fietser en de automobilist al dan niet de oren hadden afgedekt met geluidsapparatuur.
Vier foto's.jpg
De ongelukken kunnen ook helemaal aan de huidige auto's liggen. Zie de nummers op de foto's:
1. Ik vind dat alle autoramen rondom even hoog moeten zijn voor het goed uitkijken.
2. Kijk maar eens goed rond: het dak vanaf de middenstijl schuin omlaag en vaak veel te kleine en smalle achterruiten. Net schietgaten van een bunker in de Atlantikwall. En dan die afschuwelijke priemende "vingernagel" aan de bovenkant.
3. De achteruitkijkspiegel zit veel te laag, je ziet bijna geen verkeer van rechts (gehuurde auto).
4. Ik moet vaak over de schouder uitkijken. Veel te veel dode hoeken (gehuurde auto).
Sommige achterruiten zijn zelfs van halve hoofdsteun tot halve hoofdsteun breed.
Wat zou helpen is als streng verboden wordt om tijdens fietsen oortjes en/of dichte koptelefoon te dragen.
En erop wordt gehandhaafd!
Het aantal "stille" voertuigen neemt steeds maar toe.

Auto's die te hard rijden. Steeds vaker (?) ook door rood licht rijden (met eigen ogen regelmatig gezien).
Nog net even optrekken naar het volgende stoplicht. Geen gaatje laten vallen om de fietser/voetganger door te laten.
Al zijn er gelukkig uitzonderingen hierop.
In de stad zie ik regelmatig de automobilist met mobieltje in de ene hand, andere hand aan het stuur.
Buiten de stad overigens ook.

Het lijkt wel alsof automobilist, fietser en e-biker/fatbiker denken dat ze alleen op de weg zijn.
Daardoor vertonen ze gedrag dat henzelf en anderen in gevaar brengt; naast elkaar fietsen als dat niet kan, niet kijken of aangeven als ze inhalen, afslaan of de weg op gaan, of met dichte koptelefoon rijden. Ik kom het regelmatig tegen en ben zelf soms bijna slachtoffer hiervan. Vaak gaat het maar net goed. Zelfs als ik ruim bijtijds met mijn arm/hand richting aanwijs voor afslaan en voorsorteer op fietspad, passeert men op hoge snelheid aan mijn linkerzijde. Al verschillende malen voorgekomen en het is dat ikzelf achterom kijk over mijn schouder om erger te voorkomen. Veilig voelt dit niet.

Dan heb je nog de ingeburgerde snelheid van de e-bike die het risico op ongevallen alleen maar doet toenemen.

En dan hebben we nog de van rechts komende fietser waar automobilisten voorrang moeten geven. Sinds 2002 is de wet bijna geruisloos aangepast dat fietsers geen langzaam rijdend verkeer is. Hoeveel automobilisten die voor 2002 hun rijbewijs met theorie-examen hebben behaald zijn hiervan op de hoogte? Wie doet elk jaar een opfris 'cursus'? Houd zijn vakgebied bij?
joukon schreef:
vr 12 apr, 2024 08:52
Wat zou helpen is als streng verboden wordt om ...
Iets verbieden heeft m.i. geen zin zonder handhaving.
Leon schreef:
vr 12 apr, 2024 11:56
joukon schreef:
vr 12 apr, 2024 08:52
Wat zou helpen is als streng verboden wordt om ...
Iets verbieden heeft m.i. geen zin zonder handhaving.
Daarom de zin eronder; "En erop wordt gehandhaafd!"
Leon schreef:
vr 12 apr, 2024 11:56
joukon schreef:
vr 12 apr, 2024 08:52
Wat zou helpen is als streng verboden wordt om ...
Iets verbieden heeft m.i. geen zin zonder handhaving.
Ik weet niet of dat helemaal waar is. Max 50 in de bebouwde kom is ook maar zeer beperkt te handhaven. Toch denk ik dat niemand het in zijn hoofd zou halen om dit artikel te schrappen. En doordat het artikel al zo lang bestaat zijn toch wel heel veel mensen zich er min of meer aan gaan houden, en dat heeft weer een (beperkt???) effect op de anderen. Of zie ik dit verkeerd?
Leon schreef:
vr 12 apr, 2024 11:56
Iets verbieden heeft m.i. geen zin zonder handhaving.
Dat klopt. Maar dat betekent wel dat je qua verzinnen en invoeren van regeltjes en verboden gebonden bent aan je handhavingscapaciteit. Als je echter de handhaving achterwege laat kun je ongelimiteerd regels invoeren, toch een ideale, praktische, oplossing voor een regel-geil land als het onze.
Senior2 schreef:
vr 12 apr, 2024 17:24
Leon schreef:
vr 12 apr, 2024 11:56
joukon schreef:
vr 12 apr, 2024 08:52
Wat zou helpen is als streng verboden wordt om ...
Iets verbieden heeft m.i. geen zin zonder handhaving.
Ik weet niet of dat helemaal waar is. Max 50 in de bebouwde kom is ook maar zeer beperkt te handhaven. Toch denk ik dat niemand het in zijn hoofd zou halen om dit artikel te schrappen. En doordat het artikel al zo lang bestaat zijn toch wel heel veel mensen zich er min of meer aan gaan houden, en dat heeft weer een (beperkt???) effect op de anderen. Of zie ik dit verkeerd?
Handhaving op de 50 km/uur gebeurt wel degelijk. Ik ben zelf een keertje hierom bekeurd toen ik op de laatste werkavond voordat ik met vakantie zou gaan, met auto 60 km/uur de bebouwde kom binnen kwam. Ook op snelwegen zie je handhaving als je goed oplet. Nog afgezien van de flitspalen.

In mijn woonwijk is de maximum snelheid 30 km/uur. Meesten houden zich wel aan deze snelheid. Ik heb zelf een meter die auto's, vrachtauto's, motoren, fietsers (ook ebike, scooter, fatbike) en voetgangers d.m.v. AI en machine learning tellingen verricht incluis de snelheid. Gemeten wordt bij daglicht. Een vernieuwde versie meet ook 's nachts met het licht van lantaarnpalen.

Meten = weten met Telraam; http://www.telraam.net/
Bron: https://samenmetenutrecht.nl/inzicht-kr ... m-gezocht/

In Nederland werd in 2021 6.546.450 snelheidsovertredingen begaan. In 2022 waren dat er meer dan 8 miljoen, maar dan meegerekend door rood licht rijden en handbellen. Verder fout parkeren/stilstaan. Opvallende stijging verder van telefoongebruik op de fiets.
joukon schreef:
za 13 apr, 2024 11:06
Opvallende stijging verder van telefoongebruik op de fiets.
Heb je toevallig nog bekeken of dat getal mogelijkerwijs nog min of meer recht evenredig was met de stijging van het aantal ongelukken waar ‘n fietser bij betrokken was?