Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Neodrives lader doet vreemd - Forum Wereldfietser

Neodrives lader doet vreemd

Beste iedereen,

Ik weet dat niet per se het uitgelezen forum is om dit soort vragen te stellen, maar doe het toch want uit andere draadjes blijkt dat er aardig wat kennis van het Neodrives systeem in huis is. Bovendien zijn hier ook mensen die nogal wat kennis van elektrotechniek e.d. hebben.

Ik ben aan het rondtoeren door de VS met een Santos TL+ met Neodrives ondersteuning. Deze wordt bediend door de nieuwe simplyRemote unit.

De BMZ lader (charger) die ik hier gebruik, heb ik apart aangeschaft bij HP Velotechnik, want de origineel geleverde charger was alleen geschikt voor 230V. Die ik hier in gebruik heb is voor 100-240 VAC~50/60Hz 2.5A; output 42.0V 4.5A. Deze heeft 2 jaar geleden 70+ dagen prima gewerkt.

Nu doet zich het volgende probleem voor:
Ik steek altijd eerst de lader in het stopcontact; het groene ledje begint langzaam te pulsen, dat ie klaar is om te laden, stop ik de Rosenberger stekker in de accu. Even begint groen sneller te knipperen, en dan stopt het; geen groen, maar ook geen rood ledje. Ook als ik de Rosernberger stekker eruit haal, gebeurt er niks meer. Trek ik nu de stekker uit het stopcontact en wacht even, en doe ‘m er weer in, dan werkt ie wel zoals bedoeld. Hoor nu ook het relais aanslaan, en de lampjes op de accu beginnen te knipperen. Bijna altijd bij de 2e poging raak; heel soms bij de eerste, of pas bij de derde.

Support van Alber zegt dit:
Your description indicates that there is a defect in the charging cable. Are the contacts corroded or dirty? It appears that the charger is not switching through. Please try a different charging cable.
De contacten zien er schoon en onbeschadigd uit, en de charging cable zit vast aan de behuizing, dus hoe ze dat verwisselen voor ogen hebben? En het lijkt niet zo random te zijn, omdat ie normaliter op de 2e keer aanslaat

Anyway, heeft iemand een idee wat er hier aan de hand kan zijn?

Want het geeft me nu een beetje een unheimisch gevoel. Daarom durf ik ook geen experimenten aan, want vooralsnog werkt het zo in ieder geval wel.
Heb je al eens geprobeerd om de lader eerst met de accu te verbinden, en na een paar ogenblikken wachten pas de stekker in het stopcontact?
Sommige laadapparaten “denken” via de spanning die afkomstig is van de accu, en anderen weer met de spanning van het net.
Het is in jouw geval niet zo waarschijnlijk omdat je tot nu toe altijd de door jou genoemde volgorde aanhield, maar je zou het kunnen proberen.
Volgens mij moet de lader eerst op de accu aangesloten worden en dan pas in het stopcontact (na 5-10 seconde moet hij dan starten met laden) heb je dit al geprobeerd?
Hmm je hebt gelijk, in zoverre dat Neodrives dat noemt in haar manual (zelfs in twee verschillende). Maar BMZ, de fabrikant van de accu en de lader zegt het precies omgekeerd, en daarom heb ik het ook op die manier gelezen in de info van Neodrives.
Ik doe het al jaren dus in de volgorde: 1-lader in stopcontact een 2-lader in accu, en dat ging altijd goed.
Maar Speeder300 geeft ook een goede argumentatie waarom die volgorde van belang zou kunnen zijn.
Ik ga het overmorgen eens proberen (morgen rustdag) en post mijn bevindingen hier.

Heren, bedankt zover voor het meedenken; als iemand anders nog ideeën heeft: laat maar horen.
Speeder300 schreef:Heb je al eens geprobeerd om de lader eerst met de accu te verbinden, en na een paar ogenblikken wachten pas de stekker in het stopcontact?
Sommige laadapparaten “denken” via de spanning die afkomstig is van de accu, en anderen weer met de spanning van het net.
Het is in jouw geval niet zo waarschijnlijk omdat je tot nu toe altijd de door jou genoemde volgorde aanhield, maar je zou het kunnen proberen.
John Jongerius schreef:
di 16 apr, 2024 20:23
Volgens mij moet de lader eerst op de accu aangesloten worden en dan pas in het stopcontact (na 5-10 seconde moet hij dan starten met laden) heb je dit al geprobeerd?
Soms begrijp ik de wereld niet helemaal :wink:
Volgens mij bevestigt John gewoon jouw advies, maar dan vanuit wat Neodrives voorschrijft.
Dus ik ben wel blij met die bijdrage, en uiteraard zeker ook met die van jou met daarin wat achtergond info.
Ik begrijp de wereld dus no best wel :wink: en beiden bedankt.
Kom er op terug.
Jullie beiden 10 punten!
Vanavond de volgorde veranderd, en het werkte direct zoals het hoort: acculampjes begonnen te knipperen, etc.

Vraag ik me nu af of ik zelf abuis was en eerder ook deze volgorde just wel aanhield, maar dat kan ik niet achterhalen. BMZ zegt eerst lader aan netstroom en dan aan accu, en Neodrives zegt juist wat ik nu ook op advies gedaan heb: lader eest aan accu en dan pas op netstroom.

Hoe dan ook: erg bedankt jullie alle twee!
Dan heb ik nog een piepkleine toevoeging, gewoon als informatie. Mijn moeder heeft een Koga, en die moet je qua volgorde ook “eerst accu / dan stroomnet” - aansluiten, en de fiets geeft dan op twee manieren aan dat het laden begonnen is: op het display staat “accu wordt geladen” samen met het accu-percentage van dat moment, en op de accu zelf gaan er een aantal groene lampjes branden die aangeven hoe vol hij is, waarbij het (op dat moment) bovenste lampje knippert om aan te geven dat er geladen wordt.
Welnu: héél soms (een keer of drie per jaar) geeft het display bij mijn moeder’s fiets na correct aansluiten gewoon aan dat er geladen wordt, maar er knippert dan op de accu zelf géén groen lampje, en het percentage blijft gewoon hetzelfde, hoe lang je ook doorgaat. Met andere woorden, er wordt in de praktijk niet geladen. In dat geval de zaak ontkoppelen en rustig volgens volgorde opnieuw aansluiten, en de zaak werkt bij ons dan gewoon weer.
Ik weet uiteraard niet of dat bij jou situatie ook zou kunnen gebeuren, maar het is maar even een tip, mocht je het ook eens hebben dan weet je dat dat wel eens voor kan komen, en de zaak niet kapot is. Want als je dat niet in de gaten hebt zet je je fiets aan de lader, kom je een uur of twee, drie later terug, en blijkt er nog net zo veel in de accu te zitten als toen je ging :wink: .
Bij Neodrives werkt het anders; daar trek je de stekker van het aandrijf en regelsysteem uit de accu, en stop je dezelfde stekker van de lader erin. Daarmee is het een 'simpel' systeem geworden, met alleen communicatie tussen de lader en de accu.

Maar ik herken het wel; voor de simplyRemote ging het ging bij het aanzetten of wegrijden wel eens fout met de hele zaak. Kwestie van de software (firmware) opnieuw laten opstarten. Daarvoor haalde je de stekker van het systeem uit de accu, een minuutje wachten en weer aasluiten en eventueel de accu opnieuw ontwaken door de ingebouwde knop ingedrukt te houden.
Komt nu nooit meer voor.