Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorvork met vering voor toerfietsen, of niet?... - Forum Wereldfietser

Voorvork met vering voor toerfietsen, of niet?...

Ik vraag mij af wat de ervaringen zijn van andere toerfietsers m.b.t. het volgende; Ik rijd op onverharde wegen, met steile hellingen, op een oude 90's mountain bike (cantilever remmen/ 26 inch wielen/ 2.1 banden). De fiets is omgebouwd tot toerfiets met tassen, bidonhouders etc. Ik heb een wieler achtergrond (klim en daal nogal hard). Ik heb geen verstand van moderne MTB's.

Nu zijn "retro MTB" fietsen veelal uitgerust met een z.g. "suspension voorvork" met vering. Dat lijkt mij best hip en ook handig gezien het feit dat mijn stuur soms begint te "hameren" tijdens snelle onverharde afdalingen. Maar ik zie dat deze verende "suspension fork" tussen 1,6 en maarliefst 2 kg wegen!? Veel te zwaar volgens mij.

Wat mij het meest is tegen gevallen van toerfietsen zijn de afstanden die ik "off road" kan afleggen. Op een racefiets is 125km niets. Maar op mijn MTB met tassen vind ik 60km onverharde weg al veel. Ik wilde een nieuwe lichtere titanium retro MTB bouwen. (Yep, Retro.. want; is goedkoop, ik heb de kennis en het gereedschap en pakkendragers kunnen niet op een carbon frame). Met titanium spaar ik net een paar honderd gram uit.

Misschien zie ik iets over het hoofd? Elke 100 gram telt bij het klimmen. Mijn vraag is dan ook; Is zo'n zware suspension vork wel een aanwinst voor het toeren in de bergen?
Ik geef om meerdere redenen de voorkeur aan een starre vork.
Als je die vork niet nodig hebt is het ballast natuurlijk.

Maarre, die 200 gram gaan je niet veel helpen. Het verschil tussen die 120 en 60 km zit in de optelsom van veel dingen, maar het gewicht is toch wel een van de kleinste oorzaken.