Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De NS en de liefde voor de fiets (?) - Forum Wereldfietser

De NS en de liefde voor de fiets (?)

De NS en de liefde voor de fiets

Het heeft even geduurd voordat de NS de fiets omarmde mede door de ENWB, de latere Fietsersbond. Maar de NS houdt duidelijk niet van alle fietsen, want de Nederlandse Spoorwegen zijn voornemens om ligfietsen en tandems niet langer toe te staan als reguliere fiets in de trein vanwege de afmetingen van dit type fietsen.

https://locov.nl/publicaties+en+adviezen/2684104.aspx

Een ligfiets is niet langer, breder of hoger dan een 'normale' fiets. Als er geen krachtig signaal naar de NS gaat dat zij moeten stoppen met deze onzin zou dit wel eens het begin van het eind kunnen betekenen dat je met de fiets in de trein kan.
100% mee eens! Dat zou bijzonder slecht nieuws zijn én het slaat nergens op.

Wat is de weg om dit onder de aandacht te brengen?
Grandonneur schreef:
za 20 apr, 2024 12:46
100% mee eens! Dat zou bijzonder slecht nieuws zijn én het slaat nergens op.

Wat is de weg om dit onder de aandacht te brengen?
De Wereldfietser, de Europafietsers en de Fietsersbond moeten hun krachten maar bundelen en gezamenlijk in actie komen.

Jan
Even advocaat van de duivel: een ligfiets heeft wel een heel andere vorm, 'gewone' fietsen kan je makkelijk in elkaar/ tegen elkaar zetten. En de fietsplek in de wagon is wellicht meteen 'vol' als er 1 ligfiets staat.

Maar ik zou hopen dat er gewoon méér plekken komen, ijdele hoop. NS is dol op fietsreizigers...als je hun fiets op station huurt en niet je eigen ros meeneemt.
inderdaad, en dat vanuit de afrekencultuur op punctualiteit en niet op service.
personeel is geen fan van fietsers en fietsen vanwege de dreigende vertraging door het 'trage' in- en uitstappen, zo bleek laatst al besprekend met een hoofdconductrice nog eens.
Een ligfiets met bovenstuur neemt nauwelijks meer plek in, en vooral de motivatie slaat nergens op. De achtergrond zou de toename van bijzondere fietsen zijn. Daar zou in het algemeen best een toename kunnen zijn, maar juist niet in de vorm van ligfietsen, daar houd de ene na de andere fabrikant er namelijk mee op.
Dus je stelt dat 3 gewone fietsen net zo veel ruimte innemen als 2 gewone en een ligfiets? Ik weet het niet hoor, geen studie van gemaakt. Ben niet bekend met ligfietsen.
Wat met instappen zou schelen: van tevoren weten waar fietscoupé gaat stoppen.
Dat laatste zou inderdaad enorm schelen.

Er is een grote variëteit aan ligfietsen: bovenstuur, onderstuur, 20 inch wielen, 24 inch wielen, 26 inch wielen, 28 inch wielen en combinaties daarvan, brede zitjes, smalle zitjes.
Yamadori schreef:
za 20 apr, 2024 15:24
Wat met instappen zou schelen: van tevoren weten waar fietscoupé gaat stoppen.
Dat is net wat ze in België vanaf gisteren zijn gaan doen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/19 ... -de-trein/

"
Sinds vandaag kan je via de reisplanner op de NMBS-website de samenstelling van een trein bekijken. Zo kan je op voorhand bijvoorbeeld al zien waar het fiets- of het eersteklasrijtuig zich bevinden en of de trein uitgerust is met airco. In de komende maanden zal deze informatie ook toegevoegd worden aan de reisplanner in de NMBS-app.
"
Yamadori schreef:
za 20 apr, 2024 15:24

Wat met instappen zou schelen: van tevoren weten waar fietscoupé gaat stoppen.
Een jaar of 10 geleden heeft de NS daarmee op station Den Bosch een proef gedaan.
Met een soort lichtbakken was op het spoor aangegeven waar de 1e, 2e klas rijtuigen stopten en.....waar de fietsplekken waren. Dat werkte perfect. Helaas, ik heb er daarna nooit meer iets van gezien.

Jan
Volgens mij was er zoiets in de jaren 80 ook al. Daarvoor was ik er niet bij, maar ik vermoed dat het in de jaren 80 van de eeuw ervoor ook wel was.
zojuist even met de rolmaat naast mrs G d'r fietsen gaan staan. Stukje duiding. Ze meet zelf een cm of 167 hoog. breed en lang zeg ik niet.

-Haar stadse boodschappenfiets: lengte 183cm, hoogte 107cm, breedte 63cm.

-Haar MTB: lengte 190cm, hoogte 100cm, breedte 74cm.

-Haar ligfiets: lengte 173cm, hoogte 87cm, breedte 42cm.

Het breedste punt van de boodschappenfiets is het stuur, samen met de boodschappentassen. Het breedste punt van de MTB is het stuur. Het breedste punt van de ligfiets is het stuur. Nou heeft de ligfiets een stoel die ruimte inneemt. de stoel is 32cm breed. breedte die pedalen innemen ligt bijvoorbeeld op haar MTB op 34cm.

Je lost nul komma nul probleem op met een verbod op ligfietsen in de trein. Terwijl je wel een groepje mensen opzadelt met een probleem, zij kunnen niet meer met hun fiets in de trein.
In de Arriva zijn ligfietsen al jaren niet toegestaan
https://www.arriva.nl/over-je-reis/met-de-fiets/
Echter nooit een probleem gehad met het meenemen van mijn ligfiets
henkk schreef:
za 20 apr, 2024 12:13
Een ligfiets is niet langer, breder of hoger dan een 'normale' fiets.
Mijn ligfiets is bijna 3 meter lang en 76 cm breed. En als iemand er een andere fiets tegenaan wil zetten, word ik héél boos. :twisted: Hij is dan wel weer een stuk lager dan de meeste fietsen.

Mijn aandacht werd vooral getrokken door dit zinnetje uit de link die bert sitters gaf: ‘Bovendien worden nieuwe fietsen steeds groter.’ (In de pdf staat zelfs: ‘afmetingen fors toegenomen’.) Is er onder fietsen eenzelfde trend gaande als bij auto’s? De SUV-fiets? Rijden op die grotere fietsen langere mensen, en gaat NS maximumafmetingen stellen aan passagiers?
Zou NS cijfers hebben over hoeveel meer ruimte die grotere fietsen innemen in de trein, en wat de gevolgen daarvan zijn? (Mijn eigen indruk is dat ik vroeger in treinen meer van die vouwfietsen zag van het formaat stevige kinderfiets, die dan alleen zijdelings gescharnierd ergens in de weg of helemaal niet gevouwen op een fietsplek stonden, terwijl ik tegenwoordig meer Bromptonachtigen helemaal opgevouwen zie. Maar ik hou d’r geen statistieken van bij.)

Groetjes,

Carl
foutje, laat maar.
Ligfietsen niet meer mee? Wat een nonsens. Mijn ligfiets met onderstuur neemt juist minder ruimte in, er kan vaak een extra fiets mee omdat mijn lage stuur niet in de weg zit. Netto is mijn fiets even lang als de gemiddelde opoefiets. Nee, het werkelijke issue is dat de fietsplaatsen in de nieuwe treinen alleen geschikt zijn voor kinderfietsjes! Bovendien, welk probleem lost NS op met het verbieden van ligfietsen? veel ruimte gaat het niet opleveren, ik reis veel met de trein en heb nooit eerder een andere ligfiets gezien. Nou ja, ik ga er wel een hoes omheen doen met een plaatje van een contrabas erop ofzo. Gezeik.
ach het wachten is op de eerste accu die besluit in de trein in de fik te vliegen. Waarschijnlijk eentje van zo'n micro(vouw)bike die hier volop met de trein mee komt. Benieuwd hoe die dampen zich gaan gedragen in een grote rups zonder raampjes die open kunnen.

Dan is het gauw gedaan met elk vervoermiddel per trein. Wel zo overzichtelijk.
Yamadori schreef:
za 20 apr, 2024 15:24
Wat met instappen zou schelen: van tevoren weten waar fietscoupé gaat stoppen.
Met dat je weet waar de trein stopt en hoe lang die is en dat de fietspictogrammen op de deuren groot zat zijn, is dat niet zo'n bottleneck. De wetenschap vooraf welke van de fietsplaatsen nog beschikbaar zijn zou een groter verschil maken, maar dat is technisch dan weer wat uitdagender.
Bij de adviesaanvraag staat de naam en email van de persoon die namens NS advies aanvraagt. Kon het niet nalaten een mailtje te sturen. Ben benieuwd of ik er wat van hoor. Nou ja, z'n nulzes staat er ook bij, kan ik altijd nog bellen ;-) Overigens, sneaky titel, 'aanpassen voorwaarden ... vouwfiets' en in de slipstream tandems en ligfietsen verbieden...

Geachte heer Douma,

Ik las over het voornemen van NS om de ligfietsen te gaan weren uit de NS treinen. u schreef daar op 15 maart 2024 een adviesaanvraag voor aan Locov. Als aanleiding geeft u aan dat het aantal typen fietsen is toegenomen, ze in afmetingen fors zijn toegenomen en hinder veroorzaken. Ook dat er discussie is tussen hoofdconducteurs en reizigers. En zelfs dat de in omvang toenemende fietsen het in- en uitstappen vertragen en zo vertragingen veroorzaken.

Allemaal heldere zaken. Echter, waarom dan specifiek de ligfiets? Ik neem aan dat u met ligfiets doelt op een ‘open ligger’, een niet omhulde twee wielige ligfiets. Dat is een type fiets dat al zo’n veertig jaar bestaat en al een jaar of vijftien nauwelijks meer wordt doorontwikkeld of gebouwd. Sterker nog, ze zijn doorgaans vele malen lichter en kleiner dan de gemiddelde moderne fiets en nemen in de trein minder ruimte in. Valt er niet veel te weinig mee ’te winnen’ ten opzichte van de door u genoemde aanleidingen? En is het middel (verbieden) dan niet heel zwaar ten opzichte van de opbrengst? Er wordt immers maar zelden een ligfiets meegenomen in de trein.

U zult begrijpen, ik ben een ligfietser en maak regelmatig gebruik van het OV. En het zou mij enorm ontrieven wanneer uw voornemen werkelijkheid wordt. Ik ben erg benieuwd naar uw antwoord op mijn vragen.

Met vriendelijke groet,


UPDATE 24/4: vriendelijke reactie gehad, geen inhoudelijke, maar wel een van ontvangst. 'We nemen het mee'.
Ook een mailtje over de schutting gegooid. Dat is toch wel het minste dat ik doen kan.