Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winora Yakun 12 framemaat advies - Forum Wereldfietser

Winora Yakun 12 framemaat advies

Hallo allemaal. Net nieuw hier op dit forum en gelijk een vraag. Ik ben nu in het bezit van een Winora Yakun 12 ebike met framemaat 55cm. Als ik op de site van Winora mijn framemaat laat berekenen kom ik ook uit op een 55cm..Ben 1,82cm lang, 81,5ck binnenbeenlengte en 62cm armlengte. Deze fiets is voorzien van een dropper seatpost en die staat nu op z'n laagst ingesteld. Als ik op de fiets ziet heb ik het gevoel een beetje dat ik mijn benen te ver moet uitstrekken. Ook wat uitgestrekt op het stuur. Eigenlijk wel een sportieve houding. Nu zou ik de fiets nog kunnen retourneren en kiezen voor een 50cm. Daar twijfel ik nu sterk aan. Ondanks dat een 55cm wordt geadviseerd op de Winora site twijfel ik toch over een 50cm. Zou een 50cm mij beter passen? Waar ik bang voor ben bij de 50cm is dat ik dan meer voorover ga zitten door de kortere zitbuis en dit moet gaan compenseren door het stuur meet omhoog te plaatsen waardoor ik ook korter op het stuur ga zitten.
Wat zou jullie advies hierin zijn?
Welkom hier.

-Je koopt de fiets via het www zonder tussenkomst van een fysieke fietsenwinkel?

-Als je zadel te hoog staat in de laagst mogelijk stand dan gaat er iets niet goed. Want je zadel moet wel op de goede hoogte kunnen. 'gevoel van teveel gestrekt' is een gevoel. Hoe zit het echt? recht op je zadel zitten, hiel op het pedaal laagste stand, knie ontspannen?

-indien inderdaad te hoog: kleiner frame of dropper eruit en een gewone zadelpen erin.

-uitgestrekt op het stuur: te lang of te diep? indien te lang: kortere stuurpen, meer backsweep in het stuur? indien te diep: nog ruimte op de stuurpen over, ruimte voor andere stuurpen met meer graden, ruimte voor stuur met een rise?

-meer voorover door kortere zitbuis. Leg dat nog eens uit?

-kleiner frame: meestal kortere reach. als je inderdaad nu veel gestrekt zit is dat dus gunstig.

-kleiner frame: meestal lagere stack. als je inderdaad nu te diep zit is dat ongunstig.

-stuur omhoog hoeft niet te betekenen dat je korter komt te zitten. Dit is wel het geval als je een verstelbare stuurpen omhoog kantelt. Niet per se als je meer spacers onder je stuurpen kunt plaatsen. of een andere stuurpen pakt. of een variant van stuurpenverhoger gebruikt.
Dank voor je uitgebreide reactie!

De fiets heb ik inderdaad online aangeschaft.

De dropper is kwa montage helemaal maximaal in de zitbuis geplaatst. Ik kan hem dus niet meer lager zetten. Het is voor mijn gevoel net aan. Zet ik mijn hak op het pedaal en strek mijn been dan is mijn been heel licht gebogen. Eigenlijk al wat uitgestrekt. Zit redelijk voorover en de stuurpen is een verstelbare en die staat eigenlijk al bijna maximaal in de hoogste stand. Wat bedoel je precies met te diep zitten?

Kortere zitbuis betekent in de praktijk dat de dropper hoger gezet moet worden dus denk ik dat ik ook meer voorover ga zitten.

Helaas kan ik niet proefrijden op de Winora met framemaat 50cm.

De hoogte kan ik natuurlijk aanpassen met de dropper. Kwa reach heb ik het gevoel dat ik meer rechtop ga zitten, maar wordt het dan al gauw te kort? Het verschil is natuurlijk maar 5cm tussen beide maten, maar hoe uit zich dat in de praktijk?

Moeilijk om op gevoel een goede keuze te maken.
De fiets die ik op de website zie, hierbeneden, heeft een bijzonder steile zitbuis en bovendien geen zadelterugstand. Ik begrijp dat niet goed.
Maar voor de rest is de hoogte van een zitbuis irrelevant omdat je dat met de verstelbate zadelpen kunt oplossen; de hoek blijft hetzelfde. Wat lastiger is, is een te lange fiets. Verreweg de meeste e-bikes die je ziet zijn te groot (lees: te lang tussen zitbuis en stuurbuis); herkenbaar aan de verstelbare stuurpen die vrijwel rechtop staat. Dat fietst niet lekker. Bovendie staat het stuur dan meestal extreem hoog.
Zoals jij het beschrijft lijkt dat bij jou het geval te zijn.

Aanvulling: ik kijk nu op de winora-website naar de geometrie en schrik hier van. Zelfs de kleinste framemaat, 45, is bij hun een centimeter langer dan het frame van mijn fiets, en ik ben 185 cm! De fiets met framemaat 50 is 61 cm lang. Dat is bij andere fietsen XL!
En ik zie een zithoek van maar liefst 78 graden.
https://www.winora.com/nl/en/ebikes/tre ... d=44080255

Ik hoop dat ik me vergis en dat het toch vrij normale fietsen zijn.

Afbeelding
Leon schreef:
ma 22 apr, 2024 16:49
De fiets die ik op de website zie, hierbeneden, heeft een bijzonder steile zitbuis en bovendien geen zadelterugstand. Ik begrijp dat niet goed.
Maar voor de rest is de hoogte van een zitbuis irrelevant omdat je dat met de verstelbate zadelpen kunt oplossen; de hoek blijft hetzelfde. Wat lastiger is, is een te lange fiets. Verreweg de meeste e-bikes die je ziet zijn te groot (lees: te lang tussen zitbuis en stuurbuis); herkenbaar aan de verstelbare stuurpen die vrijwel rechtop staat. Dat fietst niet lekker. Bovendie staat het stuur dan meestal extreem hoog.
Zoals jij het beschrijft lijkt dat bij jou het geval te zijn.

Aanvulling: ik kijk nu op de winora-website naar de geometrie en schrik hier van. Zelfs de kleinste framemaat, 45, is bij hun een centimeter langer dan het frame van mijn fiets, en ik ben 185 cm! De fiets met framemaat 50 is 61 cm lang. Dat is bij andere fietsen XL!
En ik zie een zithoek van maar liefst 78 graden.
https://www.winora.com/nl/en/ebikes/tre ... d=44080255

Ik hoop dat ik me vergis en dat het toch vrij normale fietsen zijn.

Afbeelding
Dank voor je duidelijke antwoord!

Eigenlijk zijn de verschillen tussen een 50 en 55cm niet heel groot. De reach bij de 50cm is 1,5cm korter. Mijn gevoel zegt dat ik toch beter af ben met de 50cm uitvoering. Overigens heb ik geen low step maar een uni sex model (herenmodel noem ik het maar).
Begrijp uit je reactie dat een 78 graden zithoek extreem is?
Zeker met een zadelpen zonder terugstand vind ik 78 graden vreemd. Misschien dat anderen hier daar ook op kunnen reageren.
Leon schreef:
ma 22 apr, 2024 18:39
Zeker met een zadelpen zonder terugstand vind ik 78 graden vreemd. Misschien dat anderen hier daar ook op kunnen reageren.
Misschien stomme vraag, maar wat is een zadelpen zonder terugstand? Neem aan een hoek in de pen? Mijn vriendin heeft een Cube en ook gewoon een rechte zadelpen.
https://www.google.nl/search?q=zadelpen ... d&tbm=isch
Hier een met veel terugstand:
Afbeelding

Als je er over nadenkt is het raar: een bepaalde zadelpositie in horizontale zin bereik je dus door de optelsom van de zitbuishoek, de terugstand van de zadelpen plus de verschuiving van het zadel zelf in de pen.
Wat niet kan is altijd elke positie bereiken door het zadel zelf te schuiven. Daarvoor is het schuifbereik van de meest zadels te beperkt. Zo weet ik als gebruiker van mijn Brookzadels dat ik op mijn eigen fietsen een pen met flinke terugstand nodig heb om mijn eigen ideale positie in te kunnen stellen.
Leon schreef:
ma 22 apr, 2024 19:25
https://www.google.nl/search?q=zadelpen ... d&tbm=isch
Hier een met veel terugstand:
Afbeelding

Als je er over nadenkt is het raar: een bepaalde zadelpositie in horizontale zin bereik je dus door de optelsom van de zitbuishoek, de terugstand van de zadelpen plus de verschuiving van het zadel zelf in de pen.
Wat niet kan is altijd elke positie bereiken door het zadel zelf te schuiven. Daarvoor is het schuifbereik van de meest zadels te beperkt. Zo weet ik als gebruiker van mijn Brookzadels dat ik op mijn eigen fietsen een pen met flinke terugstand nodig heb om mijn eigen ideale positie in te kunnen stellen.
De Winora Yakun 12 is denk ik meer een mountainbike georiënteerde fiets kwa geometrie. Ik had het dan toch goed begrijpen wat een zadel met terugstand is.

Ik heb de verschillen eens van een 50 en 55cm frame vergeleken met elkaar:

Head tube lengte E: 1cm verschil
Top tube horizontaal: 1,5cm verschil
Stack: 0,9cm verschil
Reach: 1,3cm verschil

De verschillen zijn minimaal voor mijn gevoel. Waarschijnlijk net datgene wat ik nodig heb. Mijn knie is nog licht gebogen met de hiel op het pedaal, maar ik voel wel wat spanning in mijn been. Zet ik de dropper ietsje lager, dan voelt het goed. Kwa reach is er denk ik weinig merkbaar verschil. Ga mijn fiets retour sturen en ga de 50cm bestellen. Mocht het niet passen, kan ik de fiets altijd nog retour sturen. Helaas kan ik niet proefrijden op de fiets.
Leon schreef:
ma 22 apr, 2024 19:25
https://www.google.nl/search?q=zadelpen ... d&tbm=isch
Hier een met veel terugstand:
Afbeelding

Als je er over nadenkt is het raar: een bepaalde zadelpositie in horizontale zin bereik je dus door de optelsom van de zitbuishoek, de terugstand van de zadelpen plus de verschuiving van het zadel zelf in de pen.
Wat niet kan is altijd elke positie bereiken door het zadel zelf te schuiven. Daarvoor is het schuifbereik van de meest zadels te beperkt. Zo weet ik als gebruiker van mijn Brookzadels dat ik op mijn eigen fietsen een pen met flinke terugstand nodig heb om mijn eigen ideale positie in te kunnen stellen.
De Winora Yakun 12 is denk ik meer een mountainbike georiënteerde fiets kwa geometrie. Ik had het dan toch goed begrijpen wat een zadel met terugstand is.

Ik heb de verschillen eens van een 50 en 55cm frame vergeleken met elkaar:

Head tube lengte E: 1cm verschil
Top tube horizontaal: 1,5cm verschil
Stack: 0,9cm verschil
Reach: 1,3cm verschil

De verschillen zijn minimaal voor mijn gevoel. Waarschijnlijk net datgene wat ik nodig heb. Mijn knie is nog licht gebogen met de hiel op het pedaal, maar ik voel wel wat spanning in mijn been. Zet ik de dropper ietsje lager, dan voelt het goed. Kwa reach is er denk ik weinig merkbaar verschil. Ga mijn fiets retour sturen en ga de 50cm bestellen. Mocht het niet passen, kan ik de fiets altijd nog retour sturen. Helaas kan ik niet proefrijden op de fiets.
Dan maar hopen dat het heel blijft max naar voren of naar achteren.
WimB schreef:
di 23 apr, 2024 11:32
Dan maar hopen dat het heel blijft max naar voren of naar achteren.
Wat bedoel je met dat het heel blijft?
Mijn Santos Travelmaster E-Neo met lage instap in maat M (51 cm) heeft een reach van 407 mm.
De Winora 50 cm heeft een reach van 471 mm. Dat is een verschil van maar liefst 6,4 cm.
Dus ik denk dat je ook met het kleinere frame nog steeds een behoorlijk gestrekte zit zult hebben (door de mountainbike geometrie).
Ik heb nog even wat gezocht en een bevestiging van de rare geometrie gevonden: https://focus-mobility.de/test/winora-yakun-12-2022.
Ik zou de fiets terugsturen en geen andere maat ervan kopen.
Nick_NG66, even namens iedereen die meeleest: quoten is niet nodig; integendeel maakt het draadje minder leesbaar, zeker als je ook foto's mee-quote.
Je kunt simpelweg op de knop 'Plaats reactie' onder de laatste reactie klikken en dan je antwoord typen, en enkel een (stukje, zinnetje) quoten als je specifiek op iets wilt reageren, of wat in reacties verder naar boven is gezegd.
Leon schreef:
ma 22 apr, 2024 18:39
Zeker met een zadelpen zonder terugstand vind ik 78 graden vreemd. Misschien dat anderen hier daar ook op kunnen reageren.
78 graden is zo'n beetje de standaard voor tijdrit- en triathlonfietsen. Die staan niet per se bekend om hun comfort.

Ter vergelijking: racefietsen zitten rond de 73 graden, mijn favoriete toerfietsen zo rond de 72.
non-fixie schreef:
di 23 apr, 2024 23:08
78 graden is zo'n beetje de standaard voor tijdrit- en triathlonfietsen. Die staan niet per se bekend om hun comfort.

Ter vergelijking: racefietsen zitten rond de 73 graden, mijn favoriete toerfietsen zo rond de 72.
Het lage comfort van tijdrit en triathlon komt door de aerodynamische houding op een ligstuur. Daar is hier geen sprake van.

Een steile zitbuishoek van 78 graden brengt het zadel juist dichter bij het stuur. Bij een binnenbeenlengte van ongeveer 80 cm scheelt dat wel 5 cm tov een hoek van 72 graden. Ik begrijp daarom de typering "gestrekt" en "mountainbikeachtig" niet.
Je kunt juist heel goed een steile zitbuishoek hebben in combinatie met een rechtop-positie.
Als ik mijn zadel te ver naar voren zet en zo een steile zitbuis simuleer dan heb ik het geval naar voren te vallen en leun ik heel zwaar op mijn armen, wat ik na een fietstochtje letterlijk kan zien aan rode handpalmen door de druk. (En na meerdere fietstochten waarschijnlijk kan voelen aan pijn in schouders, ellebogen, polsen en handen.)
Je kunt die druk compenseren door heel hard te fietsen en inderdaad door een ligstuur te gebruiken, maar de vragensteller is daar volgens mij niet naar op zoek.
Leon schreef:
wo 24 apr, 2024 11:34
Als ik mijn zadel te ver naar voren zet en zo een steile zitbuis simuleer dan heb ik het geval naar voren te vallen en leun ik heel zwaar op mijn armen, wat ik na een fietstochtje letterlijk kan zien aan rode handpalmen door de druk. (En na meerdere fietstochten waarschijnlijk kan voelen aan pijn in schouders, ellebogen, polsen en handen.)
Je kunt die druk compenseren door heel hard te fietsen en inderdaad door een ligstuur te gebruiken, maar de vragensteller is daar volgens mij niet naar op zoek.
Precies. Dat is ook waarom je bij dergelijke klachten vaak het advies krijgt om je zadel eens wat verder naar achteren te verplaatsen. Een klein stukje maakt al best een merkbaar verschil, en dus één graad in de zadelbuishoek ook.

Een wat meer comfortabele rechtop-houding creëer je door een kortere bovenbuis en/of stuurpen.
Leon schreef:
wo 24 apr, 2024 11:34
Als ik mijn zadel te ver naar voren zet en zo een steile zitbuis simuleer dan heb ik het geval naar voren te vallen en leun ik heel zwaar op mijn armen, ....
Vanzelfsprekend, als je vanuit een voor jou geoptimaliseerde afstelling het zadel dichter bij het stuur brengt, krijg je een andere verdeling van krachten over het zadel en het stuur, die waarschijnlijk een minder comfortabel gevoel geeft. Maar als je tevens het stuur een flink stuk hoger zou zetten, krijg je vanzelf een meer rechtop-houding met minder gewicht op de polsen.

Het gaat dus om de onderlinge posities van de drie contactpunten van het lichaam met de fiets : trapas, zadel en stuur. Door daarin te schuiven kun je van heel aerodynamisch-gestrekt naar heel-rechtop. Bij heel-rechtop heb je vrijwel nul gewicht op je polsen, want het zwaartepunt van je lichaam ligt recht boven het zadel.
bikefitting.png
bikefitting.png (101.65 KiB) 255 keer bekeken
Hoe hoog staat bij jouw fiets het zadel ten opzichte van het stuur (dwz, de handgrepen! ) ?
Bij de meeste mountainbikers en racefietsers staat het zadel hoger dan het stuur. Bij toerfietsers staat het stuur meestal iets hoger. Bij mijn eigen reisfiets is dat ca. 3 cm.
Kijk naar het plaatje van de Winora Yakun. De handgrepen staan heel hoog boven het zadel (ongeveer 1/3 van de Reach).