Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets als leek welke is het beste? - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets als leek welke is het beste?

141 berichten
**1. Persoonlijk advies?**

Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar advies voor het kiezen van een fiets voor mijn aankomende bikepacking avontuur deze zomer. Na dit avontuur heb ik nog geen concrete plannen, maar ik ben geen fanatieke racefietser. Wel fiets ik dagelijks minstens 15 km op een stadsfiets. Daarnaast ben ik erg sportief, dus heb ik bijna geen tijd voor lange tochten.

**2. Checklist**

2.1 *Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?*
Voor mijn bikepacking avontuur deze zomer, en daarna voor dagelijks gebruik, voornamelijk voor langere tochten.

2.2 *Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?*
Ik houd van beide, maar ik verwacht wel een gemiddelde snelheid van minstens 25 km per uur.

2.3 *Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?*
Iets tussenin, niet te sportief vanwege de langere tochten.

2.4 *Moet de fiets ook in het donker gebruikt worden en hoe vaak?*
Ja, maar niet heel vaak.

2.5 *Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?*
Ja, voornamelijk onverhard, maar niet erg technische paden.

2.6 *Waar gaan de vakanties naartoe?*
Ik denk richting Italië, maar dat is nog niet zeker.

2.7 *Wat voor vakanties worden dat?*
Bikepacking met tent en alles erop en eraan.

2.8 *Je lichaamslengte:*
191 cm

2.9 *Je gewicht:*
83 kg

2.10 *Je lichaamsbouw:*
Gespierd en afgetraind/atletisch

2.11 *Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?*
Zoveel als genoeg is, ik ben zelf geen kenner.

2.12 *Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)*
Schiedam

2.13 *Wat is je budget?*
€1500

2.14 *Welke fietservaring heb je?*
Niet veel, een paar keer een paar tochten maar eigenlijk nooit meer dan 90 km.

2.15 *Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?*
Eigenlijk nog niet.

2.16 *Welke fietsen heb je (gehad)?*
Cube Attain

2.17 *Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?*
Misschien wel handig, wat denken jullie?

2.18 *Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?*
Ja, zeker.

2.19 *Heb je bepaalde fietsen op het oog?*
Ja, deze: [NS Bikes RAG 3 Road/Gravel Plus 700c Wit](https://www.bike-mailorder.nl/ns-bikes- ... s-700c-wit)

2.20 *Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?*
Ja, graag. Ik wil ook onderweg gaan filmen, etc.

2.21 *Moet de fiets er mooi uitzien?*
Nee, zeker niet.

2.22 *Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?*
Geen haast.

---

Ik kijk uit naar jullie suggesties en adviezen!
Welkom hier!

Eigenlijk blijkt uit je lijstje dat je een gravelbike wilt, waar een beetje dikke banden onder passen. Meer specifiek kun je het eigenlijk niet maken... en daar zijn tientallen of eigenlijk honderden modellen van te koop. Lastig advies geven dus, het gaat dan al snel om de details.

Één vraag heb ik wel: je noemt het bikepacking. In de vakantiefietsenwereld wordt daarmee begrepen reizen zonder bagagedragers, maar tassen op/aan je frame (en dus minimale bagage). Is dat inderdaad ook wat je zoekt? Want je hebt het ook over alles erop en eraan, en filmen, en weinig ervaring (ook paklijst moet nog uitgezocht en aangeschaft?)

Dus weet je of je met of zonder bagagedrager(s) wilt reizen?
rikkertvld schreef:
do 25 apr, 2024 15:34
Geen haast.
Nou, eigenlijk wel een beetje. Als je over twee maanden en een paar weken weg wilt dan kun je je dus geen lange besteltijd van fiets veroorloven. Je wilt immers ook alles nog even proberen.

Bij het begin beginnen. De conditie zit wel goed en je gewicht stelt geen bijzonder hoge eisen. Fietsen in jouw lichaamsmaat zijn ook goed verkrijgbaar. Sterker: menige fiets op marktplaats is bij nader inzien te groot voor de berijder, dus dat treft.

Als je een fiets zou willen gebruiken als die NS (niet die NS die altijd te laat is hoop ik...) zou je eerst moeten bepalen is wat je bagagegewicht wordt, inclusief de tassen. In bikepackingtassen kun je niet heel veel kwijt en niet elke gravelbike is een bikepackingfiets.
Als je dan aan het fietsen slaat wil je dat de lichtste versnelling licht genoeg is voor met je bagage. Eenmaal in het buitenland ben je het grootste deel van de tijd aan het klimmen. Omlaag gaat meestal snel en vlak is er niet heel veel.
De 1x11 die je linkt heeft geen heel lichte verzetten. Waarschijnlijk compenseert je sportiviteit veel. Maar daarvoor dient dus ook een proefweekend in de Ardennen of Eifel.

Leesvoer:
Van een mede-forumlid: https://fietsvakantie.home.blog/
Van een hier gewaardeerd fietsenmaker: https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/
Van ondergetekende: viewtopic.php?t=35578
Van degene waar je ook een sleutelcursus kunt volgen: https://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
Cursusdata 1 en 2 juni!: https://www.m-gineering.nl/
Grandonneur schreef:
do 25 apr, 2024 15:48
Welkom hier!

Eigenlijk blijkt uit je lijstje dat je een gravelbike wilt, waar een beetje dikke banden onder passen. Meer specifiek kun je het eigenlijk niet maken... en daar zijn tientallen of eigenlijk honderden modellen van te koop. Lastig advies geven dus, het gaat dan al snel om de details.

Één vraag heb ik wel: je noemt het bikepacking. In de vakantiefietsenwereld wordt daarmee begrepen reizen zonder bagagedragers, maar tassen op/aan je frame (en dus minimale bagage). Is dat inderdaad ook wat je zoekt? Want je hebt het ook over alles erop en eraan, en filmen, en weinig ervaring (ook paklijst moet nog uitgezocht en aangeschaft?)

Dus weet je of je met of zonder bagagedrager(s) wilt reizen?
Nee niet perse de term kan je loslaten ik wil gewoon fietsen en wildkamperen denk ik. Dat doen de meeste toch wildkamperen of staan de meeste op een camping? Bedankt voor je reactie!
Leon schreef:
do 25 apr, 2024 15:59
rikkertvld schreef:
do 25 apr, 2024 15:34
Geen haast.
Nou, eigenlijk wel een beetje. Als je over twee maanden en een paar weken weg wilt dan kun je je dus geen lange besteltijd van fiets veroorloven. Je wilt immers ook alles nog even proberen.

Bij het begin beginnen. De conditie zit wel goed en je gewicht stelt geen bijzonder hoge eisen. Fietsen in jouw lichaamsmaat zijn ook goed verkrijgbaar. Sterker: menige fiets op marktplaats is bij nader inzien te groot voor de berijder, dus dat treft.

Als je een fiets zou willen gebruiken als die NS (niet die NS die altijd te laat is hoop ik...) zou je eerst moeten bepalen is wat je bagagegewicht wordt, inclusief de tassen. In bikepackingtassen kun je niet heel veel kwijt en niet elke gravelbike is een bikepackingfiets.
Als je dan aan het fietsen slaat wil je dat de lichtste versnelling licht genoeg is voor met je bagage. Eenmaal in het buitenland ben je het grootste deel van de tijd aan het klimmen. Omlaag gaat meestal snel en vlak is er niet heel veel.
De 1x11 die je linkt heeft geen heel lichte verzetten. Waarschijnlijk compenseert je sportiviteit veel. Maar daarvoor dient dus ook een proefweekend in de Ardennen of Eifel.

Leesvoer:
Van een mede-forumlid: https://fietsvakantie.home.blog/
Van een hier gewaardeerd fietsenmaker: https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/
Van ondergetekende: viewtopic.php?t=35578
Van degene waar je ook een sleutelcursus kunt volgen: https://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
Cursusdata 1 en 2 juni!: https://www.m-gineering.nl/
Eens, binnen 5 weken wil ik de fiets wel hebben. Welke andere fietsen zou jij adviseren dan? Of is deze toch wel goed dan bikepacking is niet perse wat ik wil ik wil gewoon wildkamperen en fietsen, met een oke snelheid.
Gravelbike: prima! Als je nog niet zoveel/geen ervaring hebt zou ik uitgaan van een bagagedrager achter en een minimaal bagagegewicht (want kamperen) van 15 tot 20 kg. Dus fiets uitzoeken waar bagagedrager op kan en die dit gewicht kan hebben.
rikkertvld schreef:
do 25 apr, 2024 16:05
Dat doen de meeste toch wildkamperen of staan de meeste op een camping? Bedankt voor je reactie!
Lijkt me toch dat je vooral gaat doen wat jij wilt en niet wat de meesten doen :wink:

Dus ik denk, eerlijk gezegd, dat je het beste eerst nader kunt bestuderen wat je precies wilt gaan doen. En daar blijkt dan vanzelf heel aardig wat voor materiaal daar bijvoorbeeld geschikt voor zou kunnen zijn.

Zo is bijvoorbeeld Italië nou net een een land waar wildkamperen (ook bivak) best wel verboden is. Nog zoiets, grotendeels onverhard rijden gaat slecht samen met minimaal 25km/u. De bergen in misschien, onverhard? Dan is het maar de vraag of een gravelisch fiets de meest logische keuze gaat zijn.
Bert van Sprang schreef:
do 25 apr, 2024 16:20
Gravelbike: prima! Als je nog niet zoveel/geen ervaring hebt zou ik uitgaan van een bagagedrager achter en een minimaal bagagegewicht (want kamperen) van 15 tot 20 kg. Dus fiets uitzoeken waar bagagedrager op kan en die dit gewicht kan hebben.
Mee eens gezien de wending in het verhaal dat het niet per se bikepacking hoeft te zijn.
Dus maak het niet te gecompliceerd. Het is eenvoudiger en veel goedkoper om een geschikte fiets te kopen, desnoods een drager los te kopen en vervolgens twee eenvoudige achtertassen en een eenvoudig stuurtasje dan de bikepackingtassen bij elkaar te zoeken voor de toch wel grote hoeveelheid bagage omdat je gaat kamperen.
Als je tassen koopt kun je naar tweedehands Ortliebtassen zoeken want die passen vrijwel altijd maar die zijn erg geliefd dus schaars. Wat je ook kunt doen is met fiets en al de Decathlon inlopen en ter plekke bekijken welke van hun tassen passen, want hun tassen zijn best aantrekkelijk maar passen niet altijd. Ik denk dat als je het gewoon aan het personeel vraagt dat ze je nog helpen ook. De eenvoudigste tassen met een rolsluiting zijn altijd het beste want het lichtste, goedkoopste en meest robuust.

Op de route naar Italië wordt er niet ze heel veel gewildkampeerd denk ik. Meestal zul je op een camping staan.
Bedankt voor alle reacties. Ik ben echt nog volledig oriënterend en een leek dus alle tips ook met bestemmingen zijn welkom! Ik begin echt vanaf 0, heb ook een redelijke goede mountainbike bij mn ouders staan, maar dacht dat een gravelbike beter is. Hoe weet ik of de fiets het gewicht aan kan van een bagage drager, waar kan ik dat zien?
Nee, dat is helaas geen EU-gecertifieerd logootje.
Op zich kan elke fiets het aan, mits er oogjes zijn voor een bevestiging. Veel wielrenfietsen en competitieve fietsen zijn op lichtheid gebouwd en hebben geen oogjes. Dat geeft vaak al aan dat de fiets er niet erg geschikt voor is. Een te fragiele fiets gaat namelijk slingeren als je er te veel achterop hangt. 10 kilo gaat 'altijd wel' maar 20 ik al een flinke hoop. Daartussenin kun je alleen proberen, of een fiets kopen waarvan bekend is dat ze het kunnen hebben. Dan kom je bij de typische vakantiefietsen zoals de bekende Koga's die tweedehands veel te koop worden aageboden omdat mensen overstappen op een E-bike. Als je daar de spatborden en andere overbodige zaken afsloopt heb je ook een best snelle fiets en je hebt meteen spatborden voor in de winter.

MTB's zijn altijd wel sterk genoeg natuurlijk maar kunnen in de uitvoering onhandig zijn. De ouderwetste lompe en eenvoudige MTB's zijn dan vaak het meest geschikt. Wat voor een heb jij? Fotootje? Kun je daar voor langere tijd op fietsen?
Heb helaas geen foto, staat bij m'n ouders in de schuur. Zou het denkje ook op deze fiets kunnen? https://www.bike-mailorder.nl/ns-bikes- ... 09010043.3.

Bedankt ga ook even naar die koga kijken. Zijn dit niet echt meer tourfietsen dus minder voor een beetje offroad/gravel?
"Welke is de beste"
"De beste" bestaat niet.
Wat past je, wat voldoet voor jou.
Je zou zomaar heel gelukkig kunnen worden met deze fiets. (zo maar een voorbeeld van internet)
Haal het uit elkaar maak foto's van alles en schroef het na schoonmaken of met nieuwe onderdelen weer in elkaar.
Heb je gelijk een nieuwe hobby gevonden.
Anderen op dit forum kunnen je mogelijk fietsen aanwijzen op Marktplaats die nog beter bij je wensen, lengte en gewicht passen.

Ik bedoel dit niet als flauwe opmerking want je kunt met zo'n fiets ervaring opdoen, er lekker mee rondfietsen en als je hem daarna netjes oppoetst ben je mogelijk ook nog een keer uit de kosten.
ik sluit me soort van aan bij de vorige spreker want ik dacht te zeggen: "ben je niet gewoon nu prima geholpen met een goede trekkingfiets?"
bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd

zo'n fiets is, als je dat wilt, vlot om te bouwen naar een krom stuur (race-stuur). kan ik je bij helpen. heb ook wel een sterk achterwiel voor je te leen. en deze fiets staat niet te ver van Schiedam.

of ietsje (ahum) verder weg: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... a05595518d

ik kan moeilijk inschatten of dit frame voor jou wat aan de grote/hoge kant is want ik kan niet zien hoe lang je benen zijn en hoe je op een fiets zit (houding/verhoudingen).
en dan waarschijnlijk een stijver stuur dan deze krakeling, bandjes met voldoende profiel, enzovoort.

of toch iets 'sportievers' , uit het deel van NL waar 's-nachts altijd het licht brandt: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 4833b53cbc ?
https://www.canyon.com/nl-be/gravel-fie ... nce/grail/

Deze fietsen zijn zeer bekend zeker als gravelbike.

Mario
Mooi hoor, maar niet voor 1500 euro.
Bedenk dat je eerste vakantiefiets waarschijnlijk niet de perfect juiste is en wanneer je een nieuwe fiets na de vakantie weer verkoopt hij een flink stuk minder waard is. Op een tweedehands schrijf je waarschijnlijk veel minder af, als je er al op afschrijft.
is dit wat (ik ken dit model niet): https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 0-garantie ?
rikkertvld schreef:
do 25 apr, 2024 17:54
Heb helaas geen foto, staat bij m'n ouders in de schuur. Zou het denkje ook op deze fiets kunnen? https://www.bike-mailorder.nl/ns-bikes- ... 09010043.3.

Bedankt ga ook even naar die koga kijken. Zijn dit niet echt meer tourfietsen dus minder voor een beetje offroad/gravel?
Als deze fiets voor jou de juiste maat is en binnen je budget valt, lijkt me dat een prima keuze voor wat je er in eerste instantie mee wilt doen, je bikepacking avontuur naar wellicht Italië.

Voor dagelijks gebruik is de fiets misschien wat minder geschikt, tenzij je er spatborden opzet, om een beetje schoon te blijven als het wegdek nat is.
Wat mij betreft in ieder geval beter dan die ouwe tweedehandse meuk op marktplaats die je voorgesteld wordt. Dit is tenminste een nieuwe fiets, waarvan je kunt verwachten dat je heelhuids over gaat komen, zonder al teveel technische ellende.

Tegen de tijd dat je vanuit NL de Alpen bereikt hebt, heb je al aardig wat km’s in de benen en wat leuke oefenklimmetjes kunnen doen. Dat i.c.m. je conditie, lichaamsbouw, gewicht en leeftijd, maakt dat 1x 11 voldoende bereik biedt om de Alpen over te komen, zeker op zo’n fiets die al gauw zo’n 6 kg lichter is dan de meeste vakantiefietsen.

De meeste forumleden hier zijn 50+ en is het lang geleden dat men 27 jaar en atletisch gebouwd was. Vanuit dat persectief krijg je allerlei goedbedoelde adviezen.

Ook ik ben 50+, maar als ik naar onze zoons kijk, inmiddels 25 en 17 jaar, dan zie ik een paar jonge kerels, die met redelijk gemak een klimmetje pakken, ongeacht op welke fiets ze zitten, met of zonder bepakking.
Naarmate je ouder wordt zoek je compensaties in gewicht van de fiets, je bagage, etc. om je eigen tekortkomingen proberen te compenseren 😄. Daar heb jij (nog) geen last van.

Ergo: koop die fiets (als het de juiste maat is), bikepackingtassen erop en gaan! Genieten maar…

Zo… en nu eerst een Proostje van Schiedam!
IMG_8773.jpeg
Ter inspiratie mijn gravelbike met bikepackingtassen.

(De compensatie voor één van mijn tekortkomingen, leeftijd, is 2 x 10 i.p.v. 1 x 11 😊)