Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikemap - Forum Wereldfietser

Bikemap

Ik heb even een echte beginnersvraag. Mijn vrouw en ik willen deze zomer wat in zuid Polen gaan fietsen. Kant en klare routeboekjes voor de streek (van Dresden tot Krakow) kan ik niet vinden, maar op Bikemap kan ik via de routeplanner wel iets maken. Ik vroeg mij af hoe Bikemap zo'n route maakt: zit er een algoritme achter zoals bij de routeplanner van de fietsersbond, of plakt het programma stukjes van bestaande door mensen/leden gemaakte tracks aan elkaar?
Zijn er nog andere programma's die zoiets doen? Verder zijn natuurlijk alle ervaringen welkom, ook over fietsen en kamperen in Polen.
Ik heb geen idee hoe Bikemap werkt want daarvoor moet je je kennelijk aanmelden als zou het ook kunnen dat ik door de massa van wervende teksten op die website de routeplanner zelf mis.
Zelf fiets ik liever routes die gemaakt zijn met een combinatie van een algoritme en door mij zelf gekozen delen, waaronder officiële routes. Dat doet ik liever dan vertrouwen op wat iemand anders, die ik verder niet ken, een keer geprobeerd heeft en kennelijk leuk genoeg vond om het op een website te zetten.

Als je ver genoeg inzoomt zijn er in Zuid-Polen best veel officiële routes: https://brouter.de/brouter-web/#map=12/ ... ls-Cycling
Bikemap ken ik niet, heb recent https://cycle.travel/map ontdekt en gebruikt en vind ik erg prettig in gebruik. Hier zie je wel fietsroutes, maar hij plant ook langs gewone wegen waarbij je een indicatie krijgt van de soort wegen. Zowel bij brouter als deze zit er zeker een algoritme achter zoals bij de fietsersbondplanner. Bij bikemap vast ook wel, routeplanneralgoritmes zijn gemeen goed en routinewerk met moderne rekenkracht en decennia nadat Dijkstra het kortste pad algoritme uitvond.
Een andere hier veelgenoemde is BRouter.
Wat ze volgens mij allemaal doen is bestaande routes, dus door overheden of andere instanties gegeven routes, aan elkaar knopen. En ze zijn nogal gek -vind ik- van vrijliggende fietspaden, die juist vaak langs de drukke wegen liggen, en goed zijn om van A naar B te komen, maar geen scenic route vormen.

Ik heb in Zuid Polen rondgefietst. Vond het leuk. In elke dorp is wel zo'n Sklep, een klein winkeltje en meestal gerund door oude dames, waar je alles kunt kopen wat je als fietser wenst. Heel prettig.
Komen aanfietsen in Auschwitz-Birkenau (waarbij je uit het niet in één keer langs de wachttorens met prikkeldraad fietst, alsof het allemaal nog aan de gang is...), en het daarop volgende bezoek, vond ik toch wel het hoogtepunt (natuurlijk is het het absolute dieptepunt) van mijn reis. Het Centre for Dialogue and Prayer in Oświęcim heeft ook een mooi kampeer-terreintje; heel goed geregeld.

Minder vond ik het harde rijden van veel Poolse chauffeurs op de lokale, kleine wegen, waarbij ik het idee had dat dezen ook niet altijd even nuchter waren. Kijk maar eens hoeveel koud bier, dus klaar om te drinken, in die Skleps staat.
Ik zou ook eens naar brouter kijken, veel opties die een fietsersbond routeplanner gevoel geven. Je kan ook andere kaarten kiezen. Daarnaast is Brouter gratis te gebruiken.
blokdoorn schreef:
zo 28 apr, 2024 15:44
... routinewerk met moderne rekenkracht en decennia nadat Dijkstra het kortste pad algoritme uitvond.
Lees https://nl.wikipedia.org/wiki/Kortstepad-algoritme en dan zeker ook de laatste alinea:

"Hedendaagse toepassingen

Het algoritme wordt nog altijd veel toegepast in navigatieapparatuur, zoals de TomTom voor autoroutes of NavKid voor bootroutes. Daarbij wordt een wijziging toegepast; de afstand hoeft niet de echte afstand te zijn, maar kan ook worden uitgedrukt in tijd (voor de snelste route), in energieverbruik (de zuinigste route) of in straf/bonuspunten (voor bijvoorbeeld een mooie route, route met weinig afslagen, of een veilige route). Het principe van "afstand" blijft dan, maar er worden andere grootheden gebruikt.

Om het algoritme in de praktijk te kunnen gebruiken, zijn er enkele aanpassingen nodig, omdat niet de hele graaf (kaart) in het geheugen past. Ook kunnen er beperkingen zijn zoals de afmetingen van het voertuig of vaartuig, en bepaalde verkeersinformatie of stremmingen. "


Bij fietsroutes kunnen routesegmenten bonuspunten krijgen voor goed wegdek, mooiigheid en wat je maar kunt verzinnen en strafpunten voor slechte dingen. Ook zitten er altijd rekenmethodes in voor afslagen waarbij vooral linksaf strafpuntjes krijgt. Kortom er zit heefl veel in. Bij Brouter-web kun je zelf het hele profiel, zoals dat heet, aanpassen maar dat valt niet mee - ik heb nog nooit iets zinnigs kunnen veranderen.
Klik maar eens rechts in beeld op de steeksleutel en dan op Profiel. Bij scrollen kom je wel wat termen tegen die wijzen op wat er berekend wordt.
Veel dank voor jullie. Dit is een terrein waar ik zelf nooit in gedoken ben, maar waaraan ik nu niet ontkom. Ik ga dus ook BRouter maar eens bekijken. En ja, ook ik ben wel wat bezorgd over aangeschoten chauffeurs, dus de fluo hesjes gaan zeker aan.
De meeste van dat soort sites maken gebruik van de Openstreetmap database, die wordt gevuld door vrijwilligers en die maken vaak gebruik van wegendata van overheden, fietsroutenetwerken etc. en eigen waarnemingen. Sommige sites nemen ook nog de data mee die door hun gebruikers worden geupload (de zgn heatmaps) in hun algoritmes (strava, rwgps?). Of bikemap het ook zo doet weet ik niet, ik vermoed van wel zie https://blog.bikemap.net/functions-en/h ... ect-route/
Inderdaad, de bron is eigenlijk altijd hetzelfde, namelijk osm, het algoritme in de kern ook, alleen de soorten van parameters en hoe makkelijk je die kunt aanpassen varieren nogal. Brouter is prachtig qua mogelijkheden, maar mij toch wat te onhandig.
Wat is er voor jou onhandig aan?
Waymarked trails is in dit draadje nog niet genoemd. Inzoomen en klikken op een routeindicator.
Wim schreef:
zo 28 apr, 2024 14:21
Verder zijn natuurlijk alle ervaringen welkom, ook over fietsen en kamperen in Polen.
Ik kan het Eagle's nest trail aanbevelen. Rond Katowice ligt een gigantisch industriegebied waar je komende vanuit het westen beter omheen rijdt, hetzij met een noordelijke of zuidelijke boog. Ik ben dus via het noorden gereden, Wroclaw-Opole-Cestochowa en dan de Arend naar Krakow.

Er zijn wel wat campings, vaak bij de steden (Wroclaw, Krakow...) maar ik heb nogal veel wildgekampeerd. Polen zetten graag een tent op langs het water om te vissen en bier te drinken, dus kan je wel eens op een soort wildkampeercamping rond pick-nicktafels terecht komen. Grote stukken van Silezië en ook het ENT zijn zeer zanderig van ondergrond. Van zodra je van het asfalt afgaat zit je in het soms ook losse zand, brede banden waarvan je de druk ook nog eens laag houdt zijn dan een must. De kleinst mogelijke wegen en paden uitzoeken loont overal wel natuurlijk maar van Polen onthoud ik toch het beeld van agressief autoverkeer op smalle doorgaande wegen en daar wil je zo weinig mogelijk tussen zitten. O ja, ik heb nergens zo veel teken gezien als in de Poolse bossen, dus daar moet je wel wat voor opletten.
Poppink schreef:
zo 28 apr, 2024 23:21
Waymarked trails is in dit draadje nog niet genoemd. Inzoomen en klikken op een routeindicator.
Je bedoelt de knop Routes rechtsonder? Dat is inderdaad een prachtmanier om heel veel info over routes te krijgen. Dit ontbreekt in Brouter, maar het zijn (gelukkig, vind ik) wel dezelfde routes die je ziet.
CarlW schreef:
ma 29 apr, 2024 08:45
Polen zetten graag een tent op langs het water om te vissen en bier te drinken, dus kan je wel eens op een soort wildkampeercamping rond pick-nicktafels terecht komen.
Ha, dan voel ik me thuis, want de plaatselijke Polen hier doen dat ook bij de vele grindgaten rond Roermond.

Teken, FSME, kamperen in bossen in Polen = inenting overwegen?
Brrr. Voor wat betreft die routeplanners, hebben de ervaringsdeskundigen nog voorkeuren?
Met welk apparaat/apparaten ga je navigeren? Hoe ga je dat doen? Alles thuis voorbereiden of elke avond de volgende dag verzinnen? Wil je routeren, dwz onderweg spontaan van de route af?
Ik wil thuis tracks downloaden op mijn Garmin Etrex 30, en eventueel ook op een telefoon.
Begin hier: https://brouter.de/brouter-web/#map=12/ ... 9/standard
Het kan op een mobiel device maar thuis op een groot scherm gaat lekkerder.
Gebruiksaanwijzing: Klik op startpunt. Klik op eindpunt. Tussenpunten slepen. Exporteer. Vis het bestand op uit de map downloads en kopieer het naar je Garmin.

Oefen daar eens wat mee. Ik heb er al honderden dagtochten mee gemaakt én gefietst met mijn Etrex 30x.