Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk mes - Forum Wereldfietser

Welk mes

Ik heb het bidon met belangstelling gelezen.
Vraag is nu: welk mes gebruikt u en waarom.

Voor mij is het de Opinel No 9 en wel in de roestende (carbon) uitvoering want die is scherper.
Klassiekers, uiteraard. Een Japanse Higonokami en een Duitse Mercator K55K:

Afbeelding
Ook een Opinel, nr. 8 RVS.

Waarom? Goede prijs/prestatie verhouding
Een klein zakmesje en verder lexan bestek.
Net als non-fixie een klassieker: een Japanse Higonokami:
1000001426.jpg
Wij gebruiken een Moraknive Kansbol als eenvoudig bushcraft mes. Handig voor koken, als gereedschap, ruimte maken overnachtingsplek. Mooi in een beschermhoes.

Opinel No 8 Carbon.. voor koken en huishoudelijk. Lijkt me verder duidelijk :)
Zo'n topic is helemaal niet goed voor mij als gadgetliefhebber met een verslavingsgen, mijnheer Poppink. :(

Al helemaal niet omdat er een dealer om de hoek woont die niet te beroerd is om aan mijn behoeften te voldoen tegen schappelijke prijzen.

Dus, zojuist toegevoegd aan de verzameling hebbedingen:

Een Sabatier Chef's Mate kokszakmesje van 32 gram en een Baladéo G Series reisbestek van wel 52 gram.

Zo'n Baladéo-setje had ik al eens eerder gekocht, maar dat verdween prompt in mw non-fixie's stuurtas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
non-fixie schreef:
wo 01 mei, 2024 18:02
Zo'n topic is helemaal niet goed voor mij als gadgetliefhebber met een verslavingsgen, mijnheer Poppink. :(

Al helemaal niet omdat er een dealer om de hoek woont die niet te beroerd is om aan mijn behoeften te voldoen tegen schappelijke prijzen.

Dus, zojuist toegevoegd aan de verzameling hebbedingen:
Te wapen!
20240501_182024.jpg
Onmisbare attributen om volle yoghurtbekertjes te lijf te gaan. :wink:
Poppink schreef:
wo 01 mei, 2024 18:25
yoghurtbekertjes
Precies. Die.

Die zat mijn wederhelft dus vorig jaar met zo'n prachtig gemaakte RVS spork te ledigen. En ik noodgedwongen met mijn vingers. :?

Afijn, yoghurt, kaas, worst en oesters zijn nu prima te doen. Eigenlijk zou het mooi zijn als er ook nog een broodzaag in zo'n setje zou zitten:

Afbeelding
Verbazend genoeg nog niet genoemd:

VICTORINOX zwitsers zakmes.

Heb ook een mooie Opinel 7, maar de Victorinox wint het uiteraard op veelzijdigheid. (blikopener, kurkentrekker)
bestek.jpeg
Hier mijn stuurtasbestek. Van die Victorinox KL messen heb ik er drie of vier, jaren geleden lagen die in de legerdumps voor weinig, nu staan ze voor veel meer op Marktplaats. Wat er aan ontbreekt is de kurkentrekker, maar er is ook genoeg wijn met schroefdop te koop.
De spork voor het bekertje yoghurt, ze zijn er ook in RVS en titanium, maar deze kunststof (Light My Fire) voldoen net zo goed.
Het kartelmes is om (stok)brood te snijden en te smeren. Functioneert prima. ondertussen heeft Victorinox hiervan ook een inklapbaar model in de collectie https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-vi ... 833-fb.htm
Lexan lepels, een Opinel no 8 (carbon) en een klein Zwitsers mes van Victorinox om flessen te ontkurken.

Ik vind objecten niet vaak mooi, maar voor die Opinel (en voor mijn Fender Telecaster) maak ik graag een uitzondering. Een magnifiek stuk design. En gaat al meer dan 20 jaar mee.
Joris Flemming schreef:
wo 01 mei, 2024 21:15
Verbazend genoeg nog niet genoemd:

VICTORINOX zwitsers zakmes.
Mag een Victorinox multitool ook? Daar zit ook een mes op. Die heb ik nl. wel in mijn gereedschapsset zitten.
Ooit had ik onderweg ineens een zakmes nodig en toen kocht ik ter plaatse een Wenger Ranger 155. Aardig mes, functioneel, saai en het gaat ondanks mishandeling (van het mes) maar niet stuk.
Ik gebruik ook de Leatherman Signal outdoor. Maar deze reken ik als multitool naast mijn mes.
My First Opinel afgeronde punt voor makkelijk smeren van brood, fel gekleurd handvat zodat het opvalt in het gras. Ja, de carbon-staal versie kun je een fractie scherper krijgen maar dat boeit me niet voor een vakantiemes.
Joris Flemming schreef:
wo 01 mei, 2024 21:15
VICTORINOX zwitsers zakmes.
Wenger!
Wenger is tegenwoordig een merk van Victorinox
Senior2 schreef:
do 02 mei, 2024 18:46
Wenger is tegenwoordig een merk van Victorinox
De mijne is nog van ver voor die tijd ;)

Maar het lijkt erop dat Victorinox de specifiek betere eigenschappen (imho uiteraard) - schaar met kartels, mesblokkering en betere zaag - van Wenger heeft overgenomen in de Delemont-serie.
Sinds vorig jaar heb ik een Gerber armbar slim cut waar ik erg blij mee ben.

Het is een lekker compact mes, met een (voor een zakmes) behoorlijk degelijke schaar die opmerkelijk vaak van pas komt.

En er zit een flessenopener op die ook een handig gereedschapje blijkt te zijn om het dekseltje van van een Trangia brander te kunnen vasthouden (de punt past precies in het gaatje van het deksteltje).

IMG_20240504_085646.jpg