Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisverhalen schrijven - Forum Wereldfietser

Reisverhalen schrijven

Dag, ik ben nogal gecharmeerd van het lezen van reisverhalen, reisblogs etc. Lezen jullie die ook graag en zijn er mensen die deze schrijven, bijvoorbeeld op hun blog? En als laatste, zijn er mensen die dit zouden willen doen, maar dit nog niet doen om wat voor reden dan ook? Ik ben zomaar eens benieuwd naar jullie verhalen en jullie vragen op dit gebied!
Ik schrijf onderweg altijd een verhaal op mijn ipad of iphone op mijn website. Thuisgekomen kopieer ik de hele tekst naar Word, ga er kritisch doorheen (verbeter fouten, vol de tekst aan met dingen die te privé waren voor de site) en plak er allemaal foto’s bij en vaak ook routekaartjes. Als dat gedaan is, maak ik er een PDF van en stuur hem naar een copyshop ket het verzoek het in kleur te kopiëren en in te binden. En zo heb ik thuis dan binnen een paar dagen mijn vakantieboek in huis. Er staat ondertussen al haast een halve meter aan fietsvakantieboeken…..
Tijdens het fietsreizen schrijf ik (bijna) niet meer. Ik neem foto's.
Terug thuis begin ik met schrijven op basis van route, foto's en mijn geheugen.
Dat verhaaltje bundel ik samen met de foto's in fotoboeken die ik plan te herlezen in de schommelstoel van mijn pensioen.
Een in afleveringen verknipte versie deel ik hier op het forum voor gelijkgezinden (zoek op 'op DEET').
20240504_220423.jpg
Sinds mijn pensionering maak ik jaarlijks fietstochten van 4 weken en meer en schrijf daar een blog over op Crazy Guy on a Bike, een in Amerika zeer bekende website om tochtverslagen te publiceren. Ik heb daar nu 8 verslagen van tochten in de VS staan en van 3 tochten in Spanje.

Ik doe mijn best om na elke fietsdag een verslag te maken en dat in de avonduren nog op de site te zetten. Dat kost soms moeite, maar ik dwing me er toe om drie redenen : het verslag blijft levendig, je maakt je hoofd leeg voor een nieuwe dag en er zitten honderden lezers op mijn verslag te wachten. Liever een minder geslaagd stukje dan wachten op een beter moment later. Van uitstel komt afstel.

Die honderden lezers per dag waren eerst een mooie verassing. Bij vertrek informeer ik misschien enkele tientallen vrienden en familie over mijn tocht. Maar in de loop van de eerste twee weken loopt het aantal lezers gestaag op naar enkele honderden per dag. Dat weet ik omdat Crazy Guy dagelijks het aantal hits op het verslag bijhoudt. Van die honderden volgers ken ik er hoogstens 50 persoonlijk, denk ik. Wie die anderen zijn en waarom ze mijn verslag lezen moet ik maar raden. Het zijn waarschijnlijk merendeels Amerikanen, want mijn verslagen van tochten in Spanje werden veel minder gelezen.

Het verslag van een dag is geen droge opsomming van de weg van A naar B, maar ook geen vrij proza. Ik wissel waarnemingen af met mijmeringen en probeer met foto’s en een kaartje met hoogteprofiel een goede indruk van het gebied en de zwaarte van de etappe te geven. Als je per dag ongeveer 100 km fietst in een groot land, gaat dat meestal van onbekend plaatsje naar onbekend plaatsje. Daarom vind ik het kaartje zeer belangrijk voor de oriëntatie. Gelukkig maakt CGOAB het maken van een kaartje heel gemakkelijk.

Als ik terug ben, corrigeer ik soms storende taalfouten, maar schrap niets.

Ik lees zelf andermans verslagen op CG van wie ik weet dat het goede schrijvers zijn. En ik zoek naar verslagen die informatie bevatten over tochten die ik wel zou willen doen. Veel van mijn verslagen hebben nu boven de vijftigduizend hits. Dat is waarschijnlijk omdat er interesse is in die tochten. Het eerste verlag dat over de 100.000 hits ging was van een tocht over de Great Divide MTB Route vanuit het zuiden in 2010. Toen werd die route meestal gestart vanuit het noorden in de zomermaanden. Onze tocht was een van de eersten die liet zien dat je ook half mei vanuit de Mexikaanse grens kunt vertrekken.

Behalve al uitgestippelde routes, meestal van Adventure Cycling Association, heb ik ook routes zelf ontworpen. Daar heb ik het meeste genoegen aan beleefd, maar het aantal hits blijft lager. Dat geeft aan dat veel lezers op zoek zijn naar aanvullende informatie over de ACA routes.

Mijn laatste verslag gaat over de Great American Rail-Trail, een transcontinentale route die ik in 2022/2023 heb gereden. Het is een nog weinig bekende route omdat er in de staten Wyoming en Montana weinig rail-trails zijn en je de ontbrekende trajecten zelf moet uitstippelen. Ik ben zeker van dat ik niet de eerste ben die de route in zijn geheel heeft gereden. Maar ik ben wel de eerste die er een compleet verslag van heeft gemaakt, met kaartjes van dagetappes e.d. Bij het voltooien van de route, begin oktober 2023, had het verslag 31000 hits. Nu, ongeveer een half jaar later, staat de teller op 42000. Dat betekent het blog sinds oktober gemiddeld meer dan 50 keer per dag is bekeken. Dat geeft me het gevoel dat het schrijfwerk niet voor niets is geweest.
Nieuw volgens mij:
Als je word op je ipad hebt, kun je je reisverhaal ook inspreken en dan verschijnt het in tekst. Dat kost je dan maar heel eventjes tijd en thuis haal je de vele fouten eruit maar weet je zeker dat je niets vergeten bent.
@math: leuk dat je zoveel lezers hebt! Bij mij kwam dat door een andere oorzaak: ik werkte vele jaren in een grote verpleehuisketen in een functie waarin velen mij kenden. Toen ik vertelde dat ik op fietsvakantie ging, vertelden collega’s in diverse huizen dat ze mijn fietsverslag dagelijks wilden voorkezen in de huiskamers aan de bewoners. Erg leuk, gaandeweg kreeg ik nog veel meer lezers omdat ik echts werk vaan het schrijven maakte. Je vindt een aantal van mijn verslagen op www.aartveldhuizen.nl waarbij je moet klikken op ‘ga toch fietsen’.
Ik lees heel graag en heb dus een hele collectie (fiets-)reisboeken. Beste fietsreisboek vind ik dat van wijlen Neil Peart, ook drummer van Rush: The masked rider. Blogs volg ik ook, van bekenden.

Ik heb zelf geblogd tijdens onze deelname aan de Tour d'Afrique in 2008 en dat heeft uiteindelijk, na grondige bewerking, geleid tot een boek: Afzien voor beginners. Ik schrijf nog steeds wel op elke reis, sinds 2017 op Polarsteps, wat een fraaie combinatie met foto's en kaart biedt. Zie https://www.polarsteps.com/LouiseCornelis. Fietsreizen daarop zijn Down Under (Nieuw-Zeeland en Tasmanië), Groote Rivieren, Langs de Randjes (2X Nederland, in coronatijd) en De tiende Trappist (Engeland - ooit eerder waren we al langs/naar 9 andere Trappistenkloosters gefietst in Nederland en België, er resteren er nog 3, in Spanje, Italië en Oostenrijk - we maken alweer plannen).

Voordeel van Polarsteps vind ik dat het niet per se meteen openbaar is allemaal, zodat het ook niet zo heel zichtbaar is dat er lang niemand thuis is. Dan is het eerst alleen voor volgens of mensen aan wie je de 'geheime' URL geeft. Je kunt het achteraf openbaar maken.

Van Jan Donkers is er wel een aardig boek over reisverhalen schrijven, in de Augustus-schrijfbibliotheek.

Louise
Ik heb een verzameling boeken van fietsreizigers rond de wereld. Ik vind de mooiste van Alistair Humfreys over zijn tocht om de wereld. Daarna die van Ingrid & Nicole. Weer heel anders dan Alistair Humfreys. Met Josie Dew heb ik weer minder wat. Niet over fietsen maar wandelen: The Salt Path.

Op internet vond ik het reisverhaal van Richard van Dijke erg interessant, ik heb er een blogpost over geschreven met diverse quotes en links omdat de navigatie op waarbenjij.nu nogal tekortschiet.

Zelf schrijf ik ook, op Kampeerwijzer.com. Vroeger deed ik dat live, elke avond een stukje schrijven en foto's bewerken en plaatsen. Tegenwoordig vind ik het wat link om iedereen te laten weten dat je op reis bent dus schrijf ik met balpen in een notitieboek van steenpapier (kan tegen nat worden). Thuis werk ik dan de dagverslagen uit en zo kan iedereen meelezen vanaf de dag dat we thuis zijn, met enkele weken vertraging. De inner crowd kan onze reis live meebeleven op Polarsteps.

Mijn lief verslindt op reis tientallen boeken en ik schrijf er zo ongeveer een. Het is mijn favoriete tijdsbesteding. Het valt me ook op dat na jaren van reizen ik veel beter nog allerlei details kan herinneren. En als we iets willen weten maar niet meer zo goed weten, is Kampeerwijzer.com ons eigen archief.

Ik weet niet waarom je de vraag stelt maar de meeste hits gaan niet naar onze reisverslagen maar naar artikelen waar reizigers zelf naar op zoek gaan. Artikelen over kampeeruitrusting, fietsklussen, koffie zetten op de camping, je was doen onderweg of zadelpijn worden het beste bezocht.