Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vervoer brussel- avignon (dep. provence) - Forum Wereldfietser

vervoer brussel- avignon (dep. provence)

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar fietsvervoer (trein of bus) voor 2 naar avignon of omstreek in september. Volgens de site van tgv kan je in sommige treinen je fiets vervoeren zonder hem te demonteren. Ik heb reeds wat zitten opzoeken , maar dit lijkt toch nooit het geval voor de combinaties (data-bestemmingen) die ik invoer. Is er iemand die hier het fijne van weet?
Ook een bus waarop je je fiets kan meenemen zou eventueel interessant kunnen zijn.

Thx,

Ruth

Het antwoord qua treinen laat ik graag aan Bert over :-)
De laatste fietsbus van Cycletours rechtstreeks naar Avignon gaat 1 september. Maar tot 13 oktober rijden er wekelijks bussen op Suze-la-Rousse en Nîmes.
Vanaf Suze ben je zo over een eenvoudige route in Avignon (56 km als je de route uit mijn gids Fietsen langs Zuidfranse Gorges deel 1 zou volgen) Tussen Suze-la-Rousse en Avignon is die trouwens goeddeels gelijk aan die uit de Groene weg naar de Middellandse Zee. Van Nîmes naar Avignon is ongeveer net zo ver.
Luc

O ja, vergat ik nog.
Voor deze fietsbus zul je vanuit Brussel naar Amsterdam, Utrecht, Eindhoven of Maastricht moeten; de opstappplaatsen.
Zie verder www.cycletours.nl

Beste Ruth,

Ik weet niet hoe het in belgie geregeld is, maar vanuit Nederland vertrekken er fietsbussen en slaaptreinen waarin de fiets mee mag naar verschillende plaatsen in Frankrijk en zo ook avignon. Een goede website voor informatie is http://www.fietsvakantiepagina.nl/fiets ... ervoer.htm

Verder heb ik via internet ook nog het volgende gevonden, zelf ken ik deze organisatie echter niet:
http://www.france-individuelle.com/fietsbussen/

Neem anders even contact op met de Fietsvakantiewinkel;
www.fietsvakantiewinkel.nl

Vorig jaar konden zij namelijk ook de Duitse fietsbussen boeken. Wie weet zijn zij op de hoogte van Belgische fietsbussen en/of treinen naar Avignon.

Succes! Groet, Rena
Gewoon.. lekker snel de TGV: Brussel-Avignon met directe verbinding in ca. 5 uur. Fiets mag in een tas gratis mee, maar er is weinig plaats om hem neer te zetten.

Er zijn twee types TGV's: met fietsplaatsen en zonder fietsplaatsen.
In de treinen met fietsplaatsen kunnen ongedemonteerde fietsen mee, je moet wel reserveren en een toeslag betalen . In Nederland kan dat via de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl
Helaas gaan vanaf Brussel-Zuid alleen TGV's zonder fietsplaatsen.
In TGV's zonder fietsplaatsen mag een fiets wel verpakt mee. Het pakketje moet echter passen in de bagagerekken bij de ingang. Die rekken zijn 125 cm breed en 90 cm diep. Bekent dus wielen, stuur, lowriders, achterdager en achterspatbord van je fiets af. Zorg dat je op een beginstation opstapt en als eerste instapt, want anders heb je kans dat het rek al volzit met andere bagage.
Je kunt via Rijsel in TGV's met fietsplaatsen. Je moet dan in Parijs fietsen van het Gare du Nord naar het Gare de Lyon.
Er een kaartje met fietsroutes in Parijs. o.a. in de Fietsvakantiewinkel; www.fietsvakantiewinkel.nl
Wellicht ook bij Atlas & Zanzibar in Gent of Nomade in Leuven.

Zie volgende dienstregeling:
LILLE EUROPE 09h02 treinnummer 7030

PARIS NORD 10h04


pARIS GARE DE LYON 10h44 treinnummer 6193
AVIGNON CENTRE 14h16

Vind je het wat krap in Parijs, dan moet je zorgen dat je in Rijsel de volgende TGV neemt:

LILLE FLANDRES 08h30 treinnummer 7028

PARIS NORD 09h34

Rerverveer dus wel tijdig een plaats voor jezelf en voor de fiets!!!!

Succes en laat even weten hoe het is afgelopen.
Die info klopt niet Bert, je mag echt in alle TGVs Brussel-Frankrijk je fiets gratis meenemen, als ie maar in een tas zit en de wielen zijn er uit, stuurtje gedraaid. Op een cm meer of minder let geen hond, die bagagerekken slaan sowieso nergens op. In de drukke periodes zien die TGVs eruit als derdewereldtreinen, zo'n chaos is het met bagage.

Zelf gedaan, en afgezien van het ruimteprobleem reuze comfortabel. Veruit te preferen boven een overstap in Parijs, al was het maar omdat je er dan 2x zo lang over doet.Voor verdere info kun je uiteraard terecht op de site van de nmbs: www.nmbs.be.

Groetjes,

Astrid

Bedankt allemaal voor de reacties!

Bus van cycletours ziet er handig uit. Niks overstappen, en ik weet tenminste zeker dat mijn fietske comfortabel staat. Grote kans dat dit het wordt.

Heb nog even naar de TGV's via Lille gekeken. Volgens de site is er geen plaats voorzien voor fietsen tussen Lille en Parijs in tegenstelling tot de informatie van Bert.

Nog dit vraagje: weten jullie soms reisverslagen staan over fietsen in de provence?
En wat vinden jullie van de Mont Ventoux? Ik heb zo'n vermoeden dat er wel meer bobbeltjes de moeite zijn en dat ie misschien geen omweg waard is. (Natuurlijk kunnen we er dan achteraf niet mee uitpakken, of er moest photoshop aan te pas komen :roll: )
Als we hem doen, gaan we wel voor een dagje de pakken beneden laten staan!

Greets,

ruth

Kijk even bij het landen informatie
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=697

Groet, Rena :wink:

Astrid,
Volgens de regels van de SNCF (Franse spoorwegmaatschappij) mag het pakketje van de verpakte fiets in TGV's zonder speciale fietsplaatsen niet groter zijn dan 120 x 90 X 60 cm. Alleen maar meegenomen dat het treinpersoneel daar niet moeilijk over doet, als dit toch groter blijkt te zijn. Hoop niet dat het toevallig in jouw trein zo was en een andere chef van de trein er de meetlat bijhaalt en de fiets weigert als mensen het op grond van jouw informatie het er toch maar op wagen.

Ruth,
De site van de SNCF geeft een fietspictogram aan op de TGV's die ik heb aangegeven tussen Rijsel en Parijs, dus kunnen fietsen mee. Wel reserveren!!!!!!!!!!! In Nederland kan dat via de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl
Er schijnt een kantoor van de SNCF in Brussel te zijn. Wellicht kun je daar ook reserveren voor je fiets.

Zie ook de volgende sites
www.velo.sncf.com
http://fubicy.org/train/
Voor in het Engels:
http://fubicy.org/train/bike.html

Als je routes zoekt in de Provence kijk dan even op www.opdefiets.net onder Frankrijk. In mijn gids Fietsen langs Zuidfranse Gorges vind je een heel netwerk in de Provence en Côte d'Azur en daar zitten inderdaad heel wat meer beklimmingen in. Als je een klim zoekt niet al te ver vande Mont Ventoux met bijna dezelfde allure, maar een stuk minder zwaar en totaal uitgestorven (De Mont Ventoux is stervensdruk; een echte bedevaartsplaats intussen) Fiets dan de Signal de Lure (1826m) ten noorden van Forcalquier! Heel mooi is ook de Lubéron met de autovrije Route du petit Lubéron door het Massif des Cèdres. Beide uitgebreid beschreven in de boven genoemde fietsgids.
Overigens vind ik de Mont Ventoux wel een omweg waard. Maar wil je de drukte ontlopen sla dan je kamp op in Sault (en niet Malaucène of Bédoin) en begin vanaf Sault met de fantastische aanloop door de Gorges de la Nesque!
Succes,
Luc
Nog dit vraagje: weten jullie soms reisverslagen staan over fietsen in de provence?
En wat vinden jullie van de Mont Ventoux? Ik heb zo'n vermoeden dat er wel meer bobbeltjes de moeite zijn en dat ie misschien geen omweg waard is. (Natuurlijk kunnen we er dan achteraf niet mee uitpakken, of er moest photoshop aan te pas komen )
Als we hem doen, gaan we wel voor een dagje de pakken beneden laten staan!

Ruth,

Er gaat ook een rechtstreekse nachttrein van Rijsel naar Avignon waarin de de fiets meekan. Wel reserveren!
Vertrek vanaf Rijsel 21:25 en aankomst Avignon-Centre 06:30.
Slapen in een couchette in deze trein is stukken aantrekkelijker dan zittend in de bus met beperkte beenruimte.