Additionally, paste this code immediately after the opening tag: campingkoken, variatie? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

campingkoken, variatie?

Bedankt voor de reacties, we gaan zeker wat van de tips uitproberen deze zomer :) !

Ik heb het voorrecht vele langere fietsreizen te doen met een michelin kok. Veel van deze fietsmaat mogen leren wat dat betreft. Vooraf nemen we liefst 2 branders en 2 rvs-pannetjes met deksels mee en voor minstens 2 dagen warm eten. Vaak is dat spaghetti en rijst (kortkokende!), variatie is mogelijk met andere pasta's, mie, quinoa etc. Kruiden nemen we vooraf mee plus paar teentjes knoflook (peper, zout, evt kerriepoeder etc). Die hele kleine blikjes tomatenpuree ook heel handig. De vooraf spullen zijn zo goed als mogelijk kortkokend, kneusvrij, niet breekbaar (geen glas), lichtgewicht, niet (te) besmettelijk, smakelijk, gevarieerd en energierijk. Blikje garnalen of tonijn is ook makkelijk mee te nemen, bepaalde worst is ook wel dag meestal goed te houden. Klein robuust plastic flesje met olie (bv zonnebloem). Kneusvrije groentes die je evt vooraf mee kunt nemen is bijv winterpeentje goed voor een deel van de salade of warme maaltijd. Appeltje is wat kneuzeriger maar lekker happie voor onderweg en ook lekker voor in de salade. Nootsoorten als bijv gepelde walnoot kunnen ook prima door een warme maaltijd, salade, muesli of gewoon om zo weg te happen tussendoor.

Gedurende de fietstocht doen we iedere dag boodschappen naargelang wat we aantreffen onderweg, vaak seizoens- of streekgebonden (bijv vis in kustgebieden, juni is bijv weer tuinbonentijd in NL, etc). Op basis van wat we kunnen kopen diedag maken we een maaltijd. Vis en vlees kopen we (zeker bij warm weer) als laatste op de dag, verder in ieder geval meerdere groentes & fruit. Minstens een goed scherp mes meenemen & evt een frisbee (ipv bord tevens handig bij het afgieten). Een gereedschapstangetje is handig bij sommige fietsreparaties & klusjes maar is ook bij het afgieten te gebruiken ipv een losse pannesteel.

Hoe dan ook, alvast smaeckelijk eten :D

Kan die Michelin-kok geen cursus geven op een speciaal kookweekend voor wereldfietsers?

Er zijn nu eigenlijk twee onderwerpen: hoe veilig is het om aluminium pannen te gebruiken bij het koken en zorgt dit voor Alzheimer? De andere is hoe kan je een lekkere maaltijd op je brander maken?

Over de aluminium pannen. Ik heb een tijdje terug ook ergens gelezen (waar ben ik vergeten :D ) dat er geen bewijs is tussen het gebruik van aluminium pannen en het krijgen van Alzheimer. Ik denk zelf dat aluminium schraapsel niet lekker is om op te eten, maar gevaarlijk is dit niet. Ik heb zelf overigens gewoons wat RVS pannetjes. Het scheelt niet heel veel in gewicht.

Een lekker recept. Makkelijk en lekker. Ik koop soms een kant en klare rijstmaaltijd voeg daar een lepel pindakaas, salami en cashewnoten bij. Eet smakelijk.

Rutger
We hebben van 17 mei Tm 25 mei in België rondgefietst.

Onderweg maar ook op de Campings geen enkele mede kampeerder / fietsers ontmoet.

Nu moet ik wel zeggen het was één regenbui van het begin tot het einde.

Met een goede (gas)brander kun je prima aardappels koken/bakken een biefstukje bakken en een goede salade is ook niet zo moeilijk om te maken. ( bijv. Witlof, kaas, ananas)

E.e.a. hangt natuurlijk (voor het grootste deel) af van de creativiteit van de "kokkin" bij mij tenminste wel!

Wij gebruiken tefal en aluminium.

Wil

Lekker koken en lekker eten (geen kant en klaar) is voor ons heel belangrijk. We gebruiken spiritusbranders.

Om echt lekker te kunnen koken nemen we 2 spiritusbranders mee want dan kan je langer achtereen koken (1 brander is 25 minuten te gebruiken en met twee branders kan je snel wisselen en bijvullen).

Om nog lekkerder te koken nemen we ook twee spiritusbranderhouders mee voor het gelijktijdig gebruiken van twee pannen of zelfs 4 door te stapelen!
Ook om brandstof te sparen stapelen we weleens pannen op elkaar. Dus pan+deksel+pan of ketel.

En ja hoor, aluminium! De pannen zijn veelvuldig door mijn moeder gebruikt voor ik ter wereld kwam en nu gebruik ik ze regelmatig. Er wordt zeker al 40 jaar zonder klachten mee gekookt. Wie weet is aluminium juist erg gezond. Kijk maar naar de IJslanders, die leven in, om en van aluminium en hebben allemaal van die gezonde koppies!
[/i]

Enof ik het geprobeert heb, voor mij geen weekend meer zonder de verdunde pindakaas-saus met sambal. In mijn tas zit tegenwoordig altijd een potje pindakaas! Heerlijk op brood en door het avondeten!!

Groet, Rena :wink:
Nog een recept... heb ik ooit in Egypte gegeten. Lekker en makkelijk.

Eerst een paar (3-4-5 hoeveel je ook maar lekker vindt) eieren bakken in olie of boter en rustig blijven roeren (= roerei :idea: ).
Dan een blik capucijners iets uit laten lekken en erbij doen.
Naar smaak zout en peper erbij...

Makkelijk, snel klaar, lekker, veel koolhydraten..