Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen bij de Noord-italiaanse meren - Forum Wereldfietser

Fietsen bij de Noord-italiaanse meren

Wij gaan begin juni fietsen in Noord-italie / Zuid Zwitserland. We beginnen in Locarno en willen in twee weken een rondje fietsen. We hebben een boekje met fietsroutes bij het lago Maggiore, maar we willen ook nog wat verder naar het oosten.

Heeft iemand informatie over het fietsen bij de andere meren? we zijn van plan naar Como te fietsen, maar hebben gehoord dat de routes langs de kust van de meren erg druk zijn. Welke stukken zijn wel leuk om te fietsen?

groet
Karin

Hoi Karin,

Twee jaar geleden fietsten wij naar Rome, via onder andere het Lago di Como en het Lago di Mezzola. In mijn herinnering was het gematigd druk op de wegen (we waren er in het hoogseizoen).

Misschien helpt het jullie wat verder om eens in deel twee van de serie 'Onbegrensd fietsen van Amsterdam naar Rome' van Paul Benjaminse te kijken? Daarin wordt het stuk rond het Como-meer beschreven.

Wij vonden het een supermooi gebied, zeker de moeite waard!

Veel plezier en succes met de voorbereidingen,
Gudrun

Het is een erg mooi gebied, alleen erg jammer dat zoveel andere mensen (toeristen, automobilisten e.d.) dat ook vinden. Het is er namelijk druk druk druk.

Samuel

Wat ik me van het Comomeer van lang geleden (bijna 20 jaar) herinner:
Wegen langs de linker en rechteroever zijn erg druk. De tunnel ten noorden van Menaggio nogal link! Bij Menaggio (Daar kun je bv vanuit Lugano zo naar toe fietsen over een wrsch. drukke weg) kun je echter een (prijzige) veerboot pakken naar Bellagio en dan de oevers volgen van een soort schiereiland wat tussen de twee takken van het meer ligt. Erg mooi en rustiger, maar niet vlak! Als je daar het binnenland in fietst tussen de twee takken van het meer heb je helemaal steile bergweggetjes. Bij Sormano ligt de beruchte Colma di Sormano die vroeger scherprechter was in de Ronde van Lombardije en waar zelfs de profs een tripeltje voor monteerden.
Als je in Como een terrasje wilt pikken houd dan rekening met extreme prijzen!

Succes,
Luc

Ik vergat nog wat:
Als je vanuit Bellágio zuidwaarts niet de kust volgt maar naar Madonna del Ghisallo klimt (lastige klim) kom je bij de gelijknamige wielerkapel. Een echte bedevaartplaats. Hij is/ wordt momenteel geheel gerenoveerd zag ik onlangs op TV. Deze kapel is een must voor elke wielerliefhebber en een waar wielermuseum. Fietsen van Coppi en Bartali hangen er en tientallen kampioenstruien etc. Een prachtige plek!
Luc
ikzelf ben al een véél in como geweest en ga dit jaar ook per fiets, als je het doet is het leukst als je de driehoek neemt, como-belaggio-lecco

dit is smaller en zeker niet vlak, en ook wel verkeer maar het is doenbaar hoor, ze hebben allemaal fiat uno 4x4.

en dat is echt wel mooi fietsen maar het is wel lastig sommige stukken, als je in como vertrekt is het direct klimmen, maar niet onoverkomelijk.

wij vertrekken op 10 juni vanuit diest naar pognana lario (ligt tussen como en bellagio)