Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in scandivavie, estland, letland, litouwen, polen - Forum Wereldfietser

fietsen in scandivavie, estland, letland, litouwen, polen

Name: laurah

Email: laurahondshorst@hotmail.com

Deze zomer (mei t/m augustus) ben ik van plan om met de fiets een reis om de oostzee te maken; denemarken, zweden, finland, estland, letland, litouwen, polen, duitsland. Heeft iemand misschien nog wat tips? Alvast bedankt, laurah

Name: Eric Schuijt

Email: schuyt@wxs.nl

Oh ja,

Hans Metz heeft een boekje geschreven over een fietstocht door o.a. Zweden, Noorwegen, Rusland en Estland. Te koop bij de meeste geografische boekhandels, of te bestellen door het overmaken van negen Euro, op giro 4847344, t.n.v. H. Metz, Haarlem.

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Eric Schuijt

Email: schuyt@wxs.nl

Neem en gaasnetje mee, voor over je hoofd. Erg prettig als er erg veel muggen zijn! Ook natuurlijk je andere lichaamsdelen bedekken.
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Hans Metz

Email: hansmetz45@hotmail.com

Ik heb 3 maanden gefietst in een grote boog om de Oostzee: Duitsland, Zweden, Noorwegen, Rusland en Estland. Je vraag is erg algemeen. Wil je iets weten over het weer, de wegen, de overnachtingsmogelijkheden, muggen, de mensen? De muggen vielen mij erg mee. Dat hangt erg van het weer af, bij mij was het meestal vrij koud. Het leuke van Zweden is dat je echt overal kunt kamperen. Ik heb bijv. in een plantsoen van Gällivare m'n tentje opgezet. Of op een grasveldje voor de jeugdherberg, die toen ik aankwam al dicht was. Estland is heel dun bevolkt, daar kan je ook overal kamperen waar je maar wilt. groetjes, Hans Metz
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

:!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:
Cok Oostveen is onlangs in de Baltische staten geweest
cokos@dds.nl
:idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:

Wij hebben 4,5 jaar geleden gefiets in de Baltische staten. Gevlogen met Finn-air-lijnvlucht naar Helsinki (was toen vrij goedkoop en fietsen gingen met gewone bagage zonder meerkosten mee). Vanuit Helsinki zijn we overgestoken per ferry (dagelijks, volgens mij meerdere boten per dag) naar Tallinn. In Estland zijn we langs de kust Westwaards gefietst met een bezoek aan de twee grootste eilanden (Saarame en Hiumaa?). Vandaar naar de Oostzee-badplaats Parnu. Via het binnenland naar Sigulda, Gauga-vallei in Letland, doorgestoken naar Litouwen (o.a. heuvel met de kruisen) tot aan Neringa (het langerekte schiereiland bij de havenstad Klaipeda). Vervolgens terug naar het noorden naar Letland en per trein naar Riga en per bus terug naar Tallinn vanwaar we de oversteek terug
Dat was even in het kort onze route met de plaatsen die ik me zo nog herinner.

Verder herinner ik me: vrij veel regen, maar ook wel mooi weer. Deels onverharde wegen, maar wel fietsbaar. Soms lange stukken tussen de dorpjes. Ook relatief saaie stukken (bos, dennen en berken). De landen hebben verder niet al te veel bezienswaardigheden (Tallin is een aardige hanzestad, op Saaramee staan een paar molens en verder is er veel natuur.Vrijwel alle dorpjes hadden toen al een (kleine) moderne supermarkt en in de grotere dorpjes kan je pinnen (dat is écht geen probleem). In de dorpjes kun je meestal goed eten in eetcafé's. Kamperen kan of wild of bij boeren op het erf. Ook kan je op sommige plaatsen voor weinig geld hutjes/huisjes huren. Veel campings zijn er niet.

Estland is vrij gesloten. Zelfs boeren die op het land werken, groeten je soms niet (wij fietsen nota bene met onze dochter van 2 achterop en meestal geeft dat wel bekijks, maar niet in Estland). Maar je kunt daar wel bij boeren op het land kamperen.

Letland is al iets opener. Bezienswaardigheden: Riga, Jurmala, Sigulda, . . .

Litouwen (katoliek) is nog opener. Bezienswaardigheden: de kruisheuvel bij Siauli (ik geloof dat dat zo heet). En misschien wel Vilnius en Kaunas (maar daar zijn wij niet geweest).

Criminaliteit: niets van gemerkt. In Riga (miljoenenstad) moet je normaal gesproken wel oppassen.

Literatuur: aan te raden Carolijn Visser, "uit het moeras". Carolijn heeft een jaar in Estland gewoond en zij heeft daar een heel leuk boek over geschreven. Ik vond het heel herkenbaar.

Kaarten: ter plekke prima kaarten verkrijgbaar (nationale kaarten met daarop alle doorgaande wegen. Soms zijn ook hoofdroutes nog goed befietsbaar vanwege het weinige verkeer).

Dit schoot me zo te binnen. Als je meer wilt weten, bel me gerus: 026-4434779

Jan Willem

Vorig jaar hebben we gefietst op Funen (kleinste van de grote eilanden van Denemarken). Uitstekend fietsland, prima wegen, geweldig weergehad. De campings zijn meestal groot en van een hoog niveau. En dus duur. Zoals trouwens vrijwel alles in Denemarken. Een aanrader is een Deenstalig boekje met zo'n 800 adressen van particulieren, natuurkampeerplaatsjes etc. speciaal voor wandelaars en fietsers. In ieder geval verkrijgbaar bij de fietsvakantiewinkel in Woerden.

Sandra
Ik heb het afgelopen jaar in Finland gewoond, qua fietsen weet ik niet veel. Maar misschien kan ik je helpen, met andere info.

Ik weet niet waar je wilt gaan fietsen, maar er zijn redelijk goede fietskaarten te koop in de boekhandel (kirjasuomalainen). Over het algemeen zijn de kaarten veel beter dan die in Nederland te verkrijgen zijn. Finland is opgedeeld in 6 regio's. Ik heb van Lapland tot het merengebied (300km boven Helsinki) thuis liggen, maar het zuidelijke en westelijke gedeelte niet. Mocht je ze willen inzien, laat het me even weten. De Kings Road schijnt absurd mooi te zijn. Mocht je een oversteek willen maken van Stockholm naar Turku, dan raad ik je aan de boot in de haven pas te boeken.
Neem niet de Vikingline, want deze is meestal volgeboekt en veel duurder dan Siljaline en SeaWind. Bij Seawind heb je een gratis hut (incl wc en douche, sauna op de gang, eten verkrijgbaar), maar verder is het een vrachtschip (wel erg gezellig). Silja is een stuk sjieker (verschillende restaurants en 12 verdiepingen), maar hier gaan veel lui mee om zichzelf totaal te bezatten. Seawind is verweg het goedkoopste, als er ook een auto mee gaat. Voor alleen een fiets weet ik het niet.

Verder kun je in geheel Scandinavie veel wildkamperen (Everone's right), mocht je veel tijd hebben om dingen uit te zoeken, dan zijn er gratis cottages te vinden.

Finnnen zijn heel erg behulpzaam, maar je moet zelf met de vragen komen. Het respect voor privacy is enorm, waardoor je het gevoel kunt krijgen dat ze niet geinteresseerd zijn oid. Maar als je zelf contact zoekt, de weg vraagt of op het land wild kamperen, zullen ze je altijd helpen.
In lapland spreken veel inwoners Duits, mensen die enige binding hebben met toeristen vloeiend engels. Finnen zijn opgegroeid met het idee dat je een taal pas mag gebruiken als je het vloeiend spreekt, hierdoor zijn ze erg bang om fouten te maken en dus terughoudend. Vaak is hun engels en duits ook echt minimaal, maar veelal spreken ze het ook vloeiend (maar dus te bang om fouten te maken).

Ik zette in de winter zelden mijn fiets op slot (aangezien mijn slot dan vast vroor), en mijn fiets is nooit gejat. Hoewel je natuurlijk voorzichtig moet zijn, heb ik steeds geroepen dat je alles overal kunt laten liggen en weken later het weer op kunt halen (erg handig voor iemand die constant sleutels en portomonnai ergens achter laat) .

Het afgelopen jaar is de temperatuur ontzettend 'vreemd' geweest. Afgelopen zomer was een van de beste van Europa, de herfst duurde 2 weken en de winter begon veel te vroeg. In nov was het -20, maar in de normaal koudste maand (wat -30 betekent), wisselde het dagelijks af tussen de -24 en -3. Dus 20 graden verschil binnen 24 uur.
Ik kom net terug van mijn vakantie daar en het 'snachts nog vorst gehad en elke dag hoosbuien. Terwijl nu de zon schijnt de schijnen. De muggen zijn er al volop, houdt daar echt rekening mee. Zelf heb ik door alle steken een allergie opgebouwd, en dit is zeker geen aanrader.

Maar het land is verder fantastisch, de natuur indrukwekkend en de mensen aardig. Er wordt veel gedronken (vooral in de zomer), mensen zijn dronken tot in hun tenen, maar ontzettend aardig. Ik heb totaal geen agressie mee gemaakt, maar wel dronken mannen die vroegen of ze mee naar huis mochten lopen midden in de nacht. Ze lopen mee, totdat zij thuis zijn, en pogen dan de sleutel in het sleutelgat te stoppen. Geen ongewenste intimiteiten oid.

Voor de oversteek Helsinki-Tallin is de goedkoopste Eckroline (als ik de naam goed onthouden heb). meer info www.talinn.ee

Succes met de voorbereidingen!
Groeten Ilse