Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke maat band moet ik kopen? - Forum Wereldfietser

Welke maat band moet ik kopen?

Een jaartje geleden ging ik naar de fietsenmaker voor een wat bredere band voor meer grip op onverharde wegen. Hij had nog een paar Mythos Slick 700x380 liggen die ik goedkoop kon krijgen. Helaas lopen ze snel aan, ze passen maar net onder de spatborden van mijn Giant Expedition. Nu ik er in 2 weken ook nog 5 lekke banden mee heb gehad (op verschillende plaatsen) ben ik ze wel zat. Ik overweeg de Marathon Plus te kopen. Maar welke maat moet ik dan nemen, ook 700x38? Of zou die dan ook aanlopen? Er is ook een 700x35, of moet je dan smallere velgen hebben? Kortom: wat betekenen die maten?

dirkjan schreef:Een jaartje geleden ging ik naar de fietsenmaker voor een wat bredere band voor meer grip op onverharde wegen. Hij had nog een paar Mythos Slick 700x380 liggen die ik goedkoop kon krijgen. Helaas lopen ze snel aan, ze passen maar net onder de spatborden van mijn Giant Expedition. Nu ik er in 2 weken ook nog 5 lekke banden mee heb gehad (op verschillende plaatsen) ben ik ze wel zat. Ik overweeg de Marathon Plus te kopen. Maar welke maat moet ik dan nemen, ook 700x38? Of zou die dan ook aanlopen? Er is ook een 700x35, of moet je dan smallere velgen hebben? Kortom: wat betekenen die maten?
Als je meer grip op onverharde wegen wil zou ik geen Slick nemen maar iets met profiel.

Een Marathon plus is een prima band, maar vooral als je veel door glas denkt te rijden. Voor vakantiegebruik lijken mij de onplatbare eigenschappen overkill.
Een 32 of 37 mm brede gewone Marathon lijkt mij een uitgewogener oplossing.

Of een band aanloopt hangt af van de vorm, het breedtegetal zegt niet alles

De ene band is wat vierkanter en loopt tegen de achtervork, een volgende is juist weer wat hoger en krijgt ruzie met het spatbord. In grensgevallen moet je dat gewoon proberen. Velgbreedte is niet zo kritisch, zeker bij dit soort formaten. Tegen de tijd dat je een 65mm band op een inwendig 18mm breed velgje zet moet je wel oppassen voor de afstelling van de remblokken