Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kustwegen Sumbawa en Flores in Indonesie - Forum Wereldfietser

kustwegen Sumbawa en Flores in Indonesie

Beste wereldfietsers,

De hoofdwegen op de eilanden Sumbawa en Flores lopen globaal oost-west, heel slingerend. Ik ben van plan om echter een aantal kustwegen te nemen op deze eilanden, dus niet altijd de hoofdweg. De noordelijke kustweg op Sumbawa rond mount Tambora lijkt me interessant.
Op Flores kan je in plaats van via de hoofdweg ook noordelijk langs de kust (onder andere via Reo, Riuing). Op de kaarten staan deze wegen als een klein lijntje aangegeven. Waarschijnlijk zijn dit voornamelijk onverharde wegen.
Heeft iemand ervaring met deze routes? Vooral over de overnachtingen weet ik niets. Mijn Footprint Indonesia vermeldt er niets over. Is het gebruikelijk om te "vragen" bij het dorpshoofd voor een overnachting als er niets officieels is?


Cor Weel

Beste Cor,

Niet zelf gefietst maar wel gehoord toen we daar waren (vorig jaar rond deze tijd):
Rond Tambora (Sumbawa)moet wel te doen zijn, wordt ook door bemo's gereden. Van horen zeggen dat Calabai iets van accomodatie heeft. Ik heb gelezen over een motorrijdersgroep die die route nam en ook bij mensen thuis sliepen.
Op Flores: wij zijn wel op de fiets in Riung geweest, maar als op en neertje vanuit Bajawa. In ieder geval is het mogelijk van Riung naar het oosten langs de kust te gaan via Danga wat ook accomodatie heeft, de lokale bus neemt ook deze weg. In Riung heb ik niets gezien wat op een weg lijkt en naar het westen ,naar Reo ,gaat langs de kust. Volgens mij is die weg er niet, ook niet als een onverhard pad.

Wij vroegen inderdaad weleens in Indonesie een slaapplaats bij de kelapa desa, het dorpshoofd. We sliepen dan in zijn huis waar een kamertje werd vrij gemaakt en betaalde ongeveer dezelfde prijs, als donatie, als aan een losmen (goedkoop guesthouse).
De hoofdweg die door het binnenland slingert is trouwens heel erg mooi en heel erg rustig.
Veel plezier!
groet Hanneke

Voor degenen die nog willen fietsen op Flores en Sumbawa,

Ik ben inmiddels terug! Zowel Flores, Sumbawa als Lombok waren prettig om te fietsen, hoewel FLores erg bergachtig is. Sommige stukken zijn zwaar, en je zou eventueel de bus kunnen nemen als het te vermoeiend wordt. Dat gaat vrij gemakkelijk. Sumbawa is een stuk gemakkelijker.
Vergeet vooral niet om tijd te reserveren voor andere activiteiten. Snorkelen is erg aan te raden, zeker op Flores. Op Lombok en met name op Bali is het koraal voor 90% vernield.
Als je langs het strand fietst heb je de mogelijkheid om je fietstocht te onderbreken voor een uurtje zwemmen en relaxen. Een heerlijke pauze gedurende het heetst van de dag.
Verder zijn de mensen aardig, het eten is heerlijk, en het zonnetje schijnt lekker.

Cor Weel