Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zonnebril voor op grote hoogte - Forum Wereldfietser

Zonnebril voor op grote hoogte

Samen met 3 vrienden vertrek ik in juli voor een maand naar Noord-India om daar te gaan fietsen over enkele hoge passen (5000m en meer). Welk type (categorie-merk) zonnebril is dan aan te raden?

Ik heb reeds een categorie 4 bril van Julbo voor gletschertochten e.d. maar die is wel heel donker...

Filiberke

Hoi,

Ik heb een Julbo cat 3 (Colorado) met Alti Spectron X6 lenzen. Deze is niet zo heel erg donker. Ook met bewolkt weer zie ik nog genoeg en heb ik ook nog genoeg dieptegevoel. Hij heeft buigbare pootjes, erg handig, zo kan je hem stevig achter je oren buigen. Verder heeft hij zijkleppen van leer, voelt prettig aan. Op de gletchers in de Ötztaler Alpen (inc. Wildspitze, 3.772m) en Grandparadiso (inc.Grand Paradiso, 4.061m) deed hij prima zijn werk.

Daarvoor had ik een Julbo Nomad (cat 4). Deze vond ik net als jij te donker voor het fietsen en dagelijks gebruik en overkill voor in de bergen. Mijn dieptegevoel met deze bril was echt slecht, ik kon vaak de breedte op graten tot de afgrond slecht inschatten. Verder moet je deze bril met pootjes op je hoofd klemmen. Die bleef dus niet goed op mijn hoofd zitten en ook de plastik zijkleppen irriteerden.

India heeft hoge passen maar 5000 is toch zo een beetje het maximum? Reflexie zal er niet veel zijn (of je moet over sneeuw fietsen), wel veel intens direct zonlicht. Ik denk daarom dat een cat 3 bril genoeg zal zijn.
Ikzelf plan een reis over o.a. de himalaya en neem mijn cat 3 bril mee, die kan je ook nog bij donkerder weer en in lager gelegen gebieden dragen...

Misschien is anders een megadure en megasnel gejatte zonnebril met meekleurende Chamelonlenzen (Cat 3-4) wel wat:
De Nomad Chameleon kost 'slechts' 120E en de Typhoon 'maar' 130E :shock: :D

Fiets de wereld (met cat 3),
Whisky

Beste Whisky,

ik ben eens gaan kijken naar de site van Julbo, en die Colorado is een cat. 4 bril (idd met Alti Spectron X6 lenzen, zelfs één van de sterkste die er bestaan; enkel de Altitude Arc is sterker). Meer nog, dat is de Cat. 4 bril die ik al heb gebruikt bij een paar "beklimmingen" in de Alpen (Allallinhorn & Breithorn) en juist deze vond ik zeer donker, zelfs bij het wandelen en voor het fietsen lijkt me dat al helemaal te sterk.
Die Nomad biedt de keuze tussen drie soorten van lenzen: wederom de Alti Spectron X6 van daarnet (cat.4), Alti Chrome X4 (cat. 3-4) en de geprezen en dure Cameleon lens (cat. 3-4). M.a.w. die Nomad is zeker niet sterker dan die Colorado.
Lijkt me wat vreemd... Ergens van type bril vergist?

Groeten, Filiberke.

Eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht of dit nodig zou zijn op grote hoogte. Is dat echt nodig? Zijn er ervaringsdeskundigen?

Nee, je hebt op deze hoogte en in dit gebied niet een heel speciale zonnebril nodig. Gewoon een normale bril is meer dan voldoende.

Groet,
Marco

Hoi,
Ergens van type bril vergist
Je hebt gelijk.
Ik heb in 4 jaar tijd al 4 zonnebrillen verloren (nr 1 vergeten, 2 op gezeten, 3 brug gebroken, 4 gejat) dan vergeet je al die modellen wel eens :-)
Er zijn 5 Julbo brillen met die handige verbuigbare pootjes en leren zijkleppen (sherpa, micropores, drus, colorado en tasman).

Ik heb de Tasman maar deze heeft dezelfde Alti Spectron X6 lenzen als de Colorado en ook de Nomad. Maar toch geeft hij een fijner lichtbeeld dan de Nomad die ik had. De Nomad vond ik net als jij erg donker maar bij de Tasman is dat gevoel veel minder. Vreemd... Misschien de coating?

De categorien kloppen ook niet overal.
De Colorado staat hier te boek als cat 3:
http://s38951751.einsundeinsshop.de/ses ... shopscript
Maar hier weer als 4??
http://www.globetrotter.de/de/shop/deta ... b1ecd5fa34

Erg verwarrend allemaal dus.
Ik denk dat je het met een gewone zonnebril ook wel redt als je de Nomad te donker vindt. Ik heb maar 1 zonnebril dus bij mij is mijn Gletcherbril ook mijn allround (stad, fiets, wandel, klim, gletchertocht) bril. Alleen voor duiken is hij ongeschikt helaas :wink:

Fiets de Wereld (met Tasman, of was het nu toch Colorado, eeeehm),
Whisky