Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kabelkniptang - Forum Wereldfietser

kabelkniptang

Dag lezer,
Kan ik een kabelkniptang voor rem- en versnellingskabels kopen bij een gereedschapswinkel? Of is het speciaal fietsgereedschap en kan ik er beter eentje kopen via een fietsenmaker? Alvast bedankt voor een reactie.
orelia schreef:Dag lezer,
Kan ik een kabelkniptang voor rem- en versnellingskabels kopen bij een gereedschapswinkel? Of is het speciaal fietsgereedschap en kan ik er beter eentje kopen via een fietsenmaker? Alvast bedankt voor een reactie.
fietsenmaker denk ik, de kabelkniptangen uit de gereedschapshandel zijn niet geschikt voor staaldraad.

Die van Pro ziet er zeer indrukwekkend uit maar is shit, origineel Shimano werkt wel (45 euro)

Als je geen indexbuitenkabel wil knippen doet een scherpe zijsnijtang het ook
m-gineering schreef:
orelia schreef:Als je geen indexbuitenkabel wil knippen doet een scherpe zijsnijtang het ook
Officieel "mag" je zelfs met een zijkniptang geen indexbuitenkabel knippen, maar off the record: ik doe het al jaren 8) :D
Wel even "terugknijpen".
Leon
Zo'n ding
Afbeelding

Zonder beschadiging!!
Groot41

Aha, zo'n zijkniptang heb ik ook, maar helaas, zij knipt niet (meer).
De kabel kreeg een uiteinde zoals anneke tanekke's kapsel. Misschien knijp ik niet hard genoeg, kan ook natuurlijk. Ik ga toch maar voor die Shimano-tang. Jammer dat ik het online moet bestellen. Vreemd dat er in de hoofdstad geen winkel is met een zeer breed assortiment fietsgereedschap.
Bedankt voor de tips!

Na ongeveer drie tangen te hebben kapotgedaan, heb ik uiteindelijke een professionele kabelkniptang gekocht (Park Tool). Had ik meteen een goede tang gekocht, dan had mij dat veel geld bespaard. Probleem met gewone tangen is dat ze snel bot worden doordat ze niet tegen geharde staalkabels kunnen.

Je moet een tang kopen die pianosnaren kan knippen, deze zijn veel harder dan gewone kniptangen.
gewoon die van BBB bij de fietsenboer kopen gaat je leven mee en is goedkoop.

heb me een tang van Extreme aangeschaft niet de goedkope maar de proversie, ben benieuwd of hij me lang van dienst zal zijn :twisted:

orelia schreef:Aha, zo'n zijkniptang heb ik ook, maar helaas, zij knipt niet (meer).
De kabel kreeg een uiteinde zoals anneke tanekke's kapsel. Misschien knijp ik niet hard genoeg, kan ook natuurlijk. Ik ga toch maar voor die Shimano-tang. Jammer dat ik het online moet bestellen. Vreemd dat er in de hoofdstad geen winkel is met een zeer breed assortiment fietsgereedschap.
Bedankt voor de tips!
Jawel bij Tromm kun je behoorlijk wat krijgen, als ze teminste niet te chagerijnig zijn. Want een los tandkransje waar ook een borgstiftje door kan, dat kan je niet krijgen bij Shimano volgens Tromm. En dat is dan Shimanoservice dealer. Laat het nou bij Lohmann geen enkel probleem zijn. Maandag bestelt, woensdag in huis, en die zijn niet officiële Shimano dealer. Hebben ook veel gereedschap. Ze moesten zich schamen bij Tromm.