Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke brander voor Spanje? - Forum Wereldfietser

Welke brander voor Spanje?

Omdat ik inmiddels 3 soorten branders bezit (benzine-, gas- en spiritus-), valt het niet mee om een keuze te maken. Welke neem ik deze keer mee?! De reis gaat dit jaar naar Spanje. Graag wil ik mijn spiritusbrander meenemen maar is spiritus wel goed verkrijgbaar in Spanje? Of wordt het dan toch weer eens mijn gasbrandertje?
Wie kan mij advies geven? Alle voor's en na's van de verschillende branders ken ik wel dus daar gaat het niet om.

Hi Audrey,
Ik denk dat Bert met het antwoord "Gasbrander" komt. Ja toch, Bert (onze Spanje expert).
Groet, Rena :wink:

ik ben voor de spiritusbrander Audrey! Ik dacht dat spiritus in heel Europa wel te krijgen is. Dus ik neem aan ook in Spanje waar het overigens volgens mij alcohol etilico heet. ik zal het even vragen aan vrienden die in Spanje wonen, wordt vervolgd...

De spaanse benaming voor spiritus is Alcohol de Limpieza of Alcohol para Quemar heb ik me laten vertellen. Ik krijg echter tegenstrijdige antwoorden: wel overal te koop, niet te koop, erg duur......
Het lijkt mij dat je het toch wel in grotere supermarkten kan krijgen of anders in "doe 't zelf" zaken.

Ik heb er nooit naar gezocht, want heb een benzinebrander, maar wasbenzine is bijvoorbeeld moeilijk te vinden in (Noord-)Spanje. Je hebt alleen kans in de wat grotere plaatsen. In Spanje kun je ook wekenlang fietsen zonder een grote plaats aan te doen. Ik zou voor de benzinebrander gaan. Pompstations kom je vaker tegen.

Inderdaad is er in Noord Spanje geen wasbezine te vinden. Tanken met bezine is het makkelijkst,vooral omdat ze voor je tanken.

Groetjes uit Spanje. Wederom geweldig gefietst.
Brander? Gewoon gas in de klassieke doorpriktankjes. Overal hier te koop bij iedere ijzerwinkel (ferretaria). Gas doet het goed in de bergen. Let op: je mag ze niet meenemen in het vliegtuig. De brander wel. Voordeel: een gasbrander stinkt niet naar brandstof. Andere branders wel. Kan een hoop problemen schelen op de luchthaven.
Meer informatie over fietsen in Spanje: zie mijn gids FIETSEN IN SPANJE www.fietswegen.nl

orelia schreef:ik ben voor de spiritusbrander Audrey! Ik dacht dat spiritus in heel Europa wel te krijgen is. Dus ik neem aan ook in Spanje waar het overigens volgens mij alcohol etilico heet. ik zal het even vragen aan vrienden die in Spanje wonen, wordt vervolgd...
Hi een vraagje, zelf bezit ik ook een alcohol brander, maar met ethanol duurt het allemaal zo lang, dus koop ik altijd sprit (methanol) maar kan deze buiten een bepaalde outdoor keten in nederland niet vinden, iemand een iedee hoe en wat, want wil deze brander ook graag het buitenland in meenemen maar als er in nederland al nauwelijks aan de juiste brandstof te komen is hoe zit dit in het buitenland?

Tnx

Bas

audrey schreef:De spaanse benaming voor spiritus is Alcohol de Limpieza of Alcohol para Quemar heb ik me laten vertellen. Ik krijg echter tegenstrijdige antwoorden: wel overal te koop, niet te koop, erg duur......
Het lijkt mij dat je het toch wel in grotere supermarkten kan krijgen of anders in "doe 't zelf" zaken.
Volgens de Fuel name FAQ: http://www.ultralight-hiking.com/fuelnames.html is het Alcohol Metilico. Ik zelf kook ook op spiritus en heb nooit problemen gehad met de verkrijgbaarheid, ook in Spanje niet.

De tovenaar schreef:
Volgens de Fuel name FAQ: http://www.ultralight-hiking.com/fuelnames.html is het Alcohol Metilico. Ik zelf kook ook op spiritus en heb nooit problemen gehad met de verkrijgbaarheid, ook in Spanje niet.
Een goede avond,

bij een gemiddelde super koop je idd gewoon brandspiritus, mar dit is methanol, als ik kijk naar mijn brandertje dan duurt het echt een eeuwigheid voor je een litertje water aan de kook hebt maa met methanol (sprit) ist het zo voor elkaar.

waar kok je dan precies op? als ik zo brutaal mag zijn?

Tnx voor de info.

Bas

B@se schreef:bij een gemiddelde super koop je idd gewoon brandspiritus, mar dit is methanol, als ik kijk naar mijn brandertje dan duurt het echt een eeuwigheid voor je een litertje water aan de kook hebt maa met methanol (sprit) ist het zo voor elkaar.

waar kok je dan precies op? als ik zo brutaal mag zijn?
Bas
Gewoon spiritus van de supermarkt, duurt inderdaad wat langer.
In scandinavische landen is het spul rood en heet het rodsprit en brandt idd stukken beter. Schijnt ook veel giftiger te zijn, dus elk voordeel heb z'n nadeel zou Cruyff zeggen.

Volgens mij is het rode goedje methanol en de brandspiritus die je hier koopt ethanol (=alcohol). Om het niet drinkbaar te maken hebben ze er een blauwe kleurstof aan toegevoegd. Methanol zou ik zeker niet drinken, dit is giftig. :twisted:
Zie ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritus_(alcohol)
en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Methanol

De tovenaar schreef:Gewoon spiritus van de supermarkt, duurt inderdaad wat langer.
In scandinavische landen is het spul rood en heet het rodsprit en brandt idd stukken beter. Schijnt ook veel giftiger te zijn, dus elk voordeel heb z'n nadeel zou Cruyff zeggen.

Volgens mij is het rode goedje methanol en de brandspiritus die je hier koopt ethanol (=alcohol). Om het niet drinkbaar te maken hebben ze er een blauwe kleurstof aan toegevoegd. Methanol zou ik zeker niet drinken, dit is giftig. :twisted:
Zie ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritus_(alcohol)
en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritus_(alcohol)
Hi, das idd wat ik bedoel, met ethanol vindt ik een spiritus brander dus weinig an, zelf stook ik dus ook sprit ofwel methanol. De brandspiritus in nederland heeft een aardige vervuilingsgraad wat betreft methanol, daardoor kun je deze niet drinken. Vroeger was het zo dat je brandspiritus gewoon kon drinken maar das al weer even geleden. (en ja de spiritus is een fabriek bij mij in de buurt die een paar jaar gelden 5 dagen in de hens heeft gestaan..)

Zelf ben ik dus meestal ook opzoek naar rodsprit, litertje water op brandspiritus is meestal 20 minuten dan heb je dus nog 5 minuten over (ongeveer...) en met sprit is dit iets van 7 tot 9 minuten, scheelt nogwel wat met een benzine brakbeest maarja is wel wat rustiger...

Ik ben ook bang dat men in dit draadje opzoek was naar rodsprit?? of zit ik er naast?

greetz.

Bas

Gas heet hier in Spanje GAZ. Geen gezoek dus op wikipikkiepedia. Gas kun je ook niet drinken, dus geen onzekerheid over toevoegingen of hittebeperkers. Gewoon te koop bij de ijzerwinkel, of hier in het schap van de supermarkt op de camping 4 km van de luchthaven van Barcelona!

Waarom moeilijk doen met spiritus of benzine als het makkelijk kan met gas? De cartouches zijn overal in Europa te koop, binnen twee minuten kookt een pan water, gas is uitstekend regelbaar en een gasbrandertje neemt weinig ruimte in. En zoals Bert al zei, geen gezeur als je gaat vliegen.
Buiten Europa ligt het anders (verkrijgbaarheid), maar binnen Europa kan ik echt geen nadelen van een gasbrandertje verzinnen.

peter de rijk schreef:binnen twee minuten kookt een pan water
Het is maar hoe klein het pannetje is, maar met een benzinebrander is dat pannetje van jou na twee minuten al half weggekookt!
Met de definitie van "overal verkrijgbaar" ben ik in Zuid-Frankrijk al een paar keer geconfronteerd. Ik was kennelijk "nergens", en de campingbaas wilde ineens zes euro hebben voor 190 gram gas, waar het normaal maar twee euro kost. :shock: :?
Leon

León, dat heb je nu met Franse campingbazen! Wat zou die vent voor een paar druppeltjes benzine gevraagd hebben? Snap je nu waarom ik de voor de andere kant van de Pyreneeen kies? Overigens was de vraag ook 'gasbrander in Spanje'!

Leon schreef:
peter de rijk schreef:binnen twee minuten kookt een pan water
Het is maar hoe klein het pannetje is, maar met een benzinebrander is dat pannetje van jou na twee minuten al half weggekookt!
Ach ja, het verschil tussen kort en kort...

Leon schreef:Met de definitie van "overal verkrijgbaar" ben ik in Zuid-Frankrijk al een paar keer geconfronteerd. Ik was kennelijk "nergens", en de campingbaas wilde ineens zes euro hebben voor 190 gram gas, waar het normaal maar twee euro kost. :shock: :?
Leon
Als je het erop aan laat komen, dan kan het wel eens fout gaan natuurlijk.
Maar die gascartouches zijn echt in elke iets grotere franse supermarkt verkrijgbaar.

Daar hoe ik toch de Pyreneeen voor over naar de verkeerde kant, als ik dezelfde tankjes in iedere Spaanse ijzerwinkel kan kopen.

Ik denk dat je naast verkrijgbaarheid ook moet nagaan hoe je je eten bereidt. Benzine gaat een stuk sneller dan gas, zeker als het gastankje halfleeg is. Ikzelf heb vanwege vliegtuig net in Spanje met gas gekookt, inderdaad goed te verkrijgen, maar even vlug wat roerbakken is er al snel niet meer bij.

Ik vraag me zelfs af of ik de volgende keer naar Spanje überhaupt wel kookspullen meeneem: het uit-eten is er zo leuk en goedkoop, en in sommige gebieden zijn er echt veel meer eetgelegenheden dan winkels, dat ik het niet meer weet.

Spironski schreef:Ik vraag me zelfs af of ik de volgende keer naar Spanje überhaupt wel kookspullen meeneem: het uit-eten is er zo leuk en goedkoop, en in sommige gebieden zijn er echt veel meer eetgelegenheden dan winkels, dat ik het niet meer weet.
Dat is eigenlijk nog wel de beste tip. Overal in Spanje kun je een driegangenmaaltijd inclusief wijn en koffie krijgen voor een eurootje of 8. Daar valt niet tegenop te koken of je moet het natuurlijk echt leuk vinden om voor je tentje te zitten pruttelen met je pannetjes en potjes. In Frankrijk koken we regelmatig zelf omdat uit eten daar vaak meteen zo echt uit eten is, maar in Spanje kun je werkelijk overal een simpele voedzame maaltijd krijgen voor geen geld. Hoe vaak we al niet meegemaakt hebben dat we de enige gasten in een hostal waren, maar dat er toch speciaal voor ons die avond uitstekend gekookt werd...