Additionally, paste this code immediately after the opening tag: oplader voor mobiel - Forum Wereldfietser

oplader voor mobiel

Hallo fietsliefhebbers,

Een collega vroeg aan mij gisteren of ik een advies kan geven over opladers voor een mobieltje. Hij zoekt een oplader voor op vakantie. En dan eentje die werkt op zonnen-energie of eentje waarbij je handmatig de oplader moet opladen. Heb hem in eerste instantie doorverwezen naar een BEVER winkel waar, ik enkele producten heb gezien.

Maar nu plaats ik deze vraag hiero om te peilen of er iemand toevallig ervaring mee heeft.

is er iemand die hier ervaring meeheeft?\

Groet,
LoneWolf

Hi, zelf ben ik momenteel een accu lader op zonnecellen aan het proberen. Maar wat vaak een redelijke uitdaging is, een lader die of via een dynamo of via een zonnecel wordt aangedreven geeft niet op de jusite manier spanning af. De huidige generatie mobiele telefoons bezitten vaak of Lion of NiMh accu's en deze zijn nogal gevoelig voor verkeerd laden. De afgifte van stroom van bv mijn zonnecel met accu's is verre van optimaal voor het laden van je telefoon. Zelf ben ik nu aan het uitzoeken (laten doen dan he..) hoe ik dit kan oplossen..

Dus ik ben benieuwd wat ze als advies gaan meegeven.

Succes

Bas

Ik weet niet hoelang deze link werkt, maar Vodafone heeft een zonnecel oplader voor een flink aantal mobiele telefoons. Het ding wordt via het web verkocht, maar is ook in de vodafone winkel verkrijgbaar.

Het werkt aardig. Je hebt er wel een lekker zonnetje voor nodig om je mobiel te laden. Laadtijd is bij mij niet anders dan wanneer ik em oplaad in het stopcontact.

Jarno schreef:Ik weet niet hoelang deze link werkt, maar Vodafone heeft een zonnecel oplader voor een flink aantal mobiele telefoons. Het ding wordt via het web verkocht, maar is ook in de vodafone winkel verkrijgbaar.

Het werkt aardig. Je hebt er wel een lekker zonnetje voor nodig om je mobiel te laden. Laadtijd is bij mij niet anders dan wanneer ik em oplaad in het stopcontact.
Hi ziet er goe uit. heb zelf ook zoiets maar een vraagje hoe gedraagd de accu zich? Heb hier een bl05 nu aan gort door het laden met de zonne lader (wel onder "garantie' en neue gekregen) dus ik ben der een beetje huiverig van.

Ben benieuwd.

Bas

Jarno schreef:Ik weet niet hoelang deze link werkt, maar Vodafone heeft een zonnecel oplader voor een flink aantal mobiele telefoons. Het ding wordt via het web verkocht, maar is ook in de vodafone winkel verkrijgbaar.
Ik was net in de anwb/vvv winkel en zag hem daar ook voor 39€. Ze hadden ook iets zwaardere voor meer capaciteit voor 20€ meer.

Ehm, geen idee eigenlijk hoe de accu eronder blijft. Ik heb er geen last van gehad. Maar ik heb het ding zelf slechts een paar keer gebruikt. En heb daar geen problemen door ondervonden.

Hoi eenzame wolf,

Waarom gebruik je niet gewoon je normale lader???
De meeste laders regelen alle spanningen tussen 110 en 240V.
Ook wegen ze minder dan zonne energie of zwengel onzin.
Mijn oude nokia kan met een volle batterij een dikke week toe inclusief één telefoontje per dag.
In die week kom ik voldoende gelegenheden tegen om die telefoon een uurtje
aan het stopcontact te hangen.

Groeten, John.

Voor €9,95 bij de kledingzaak WE (nooit geweten dat ze daar elektro verkochten) heb je er eentje die op zonnencellen werkt. Verder ben ik het wel met John eens maar goed, ik heb dan ook geen mobiele telefoon en voor mijn camera kan ik een maand vooruit zonder opladen

Ik heb een paar jaar geleden de iSun Sport en Powerpack meegenomen naar Australie, maar zelfs in de hete Australische zon is het me niet gelukt om de batterijen in het powerpack op te laden met zonnenenergie.
De volgende keer gaat er weer gewoon een oplader met adapter mee en 1 of 2 doosjes gewone batteijen.

Hoi,

Via de fietsdynamo kan je ook batterijen etc opladen. Ik ben zelf de Forumlader aan het bouwen die onze Duitse medewereldfietsers ontwikkeld hebben (http://www.rad-forum.de).
De handleiding staat op http://www.forumslader.de.vu

Een naafdynamo levert het hoogste rendement maar het gaat ook met een gewone wrijvingsdynamo...
Geen stopcontacten of zon nodig, erg handig in afgelegen gebieden. Dagje fietsen en de accu is vol :D

Fiets de wereld (Bijna met Forumlader),
Whisky

U allen bedankt voor de reacties en zal de tips en suggesties doorspelen naar mijn collega.

grotet,
LoneWolf

Ik ben tijden op zoek geweest naar een mooie oplossing om zowel AA batterijen (NiMH/Nicd) als lithium batterijen zoals uit b.v. een mobiele telefoon of compact camera op te laden (mits ze een beetje in de goede range vallen) m.b.v. een zonnelader. Ik ben geen electrontechnicus, maar geheel onwetend ben ik ook niet. Toch kwam ik er niet uit met veel experimenteren.

Tot nu!

De zonnelader van Vodaphone (of eigenlijk Soldius: http://www.mysoldius.com/ ) werkt prima. Ik heb bij Soldius geinformeerd of er nog meerdere modellen telefoon mee op te laden waren dan alleen degene waarvoor de z.g.n. 'tips' (verloopstekkertjes) waren bijgeleverd. Tevens heb ik gevraagd of ze van plan waren om een soort AA batterijen houder toepassing er aan te koppelen. Hoewel op beide antwoorden een negatief antwoord kwam, ben ik toch wat verder gaan spitten.

Zonder op de technische inhoud in te gaan, kan ik zeggen dat het een oplaadcircuit voor lithium batterijen betreft (niet verrassend natuurlijk), maar waarmee ook AA batterijen opgeladen kunnen worden. Bovendien zijn er met een beetje knutselen makkelijk meer modellen telefoon op te laden dan alleen degene die zij opgeven. Dat komt waarschijnlijk o.a. door dat Soldius de tips niet zelf maakt, maar ook inkoopt en dus afhankelijk is van hetgene aangeboden wordt.

De tips zijn uit elkaar te halen en de mini-USB aansluitingen zijn gewoon om te solderen naar b.v. een batterijhouder aansluiting. Voor 4 AA batterijen levert de Soldius1 een prima output: opladen in 1 dag bij volle zon, reken op 2 bij wat bewolkter weer. Maar met fietsen heb je alle tijd.

Afbeelding

Nog wat verder geprutst met m'n oude Panasonic GD75. Staat niet in de lijst, maar is er ook prima mee op te laden.

Al met al scheelt het dus oplader(s) om mee te nemen en dus gewicht en bovendien heb je een mileuvriendelijkere oplossing. De Soldius1 weegt 85 gram, exclusief de kleine kabeltjes die je nodig hebt.

groet,
Peter.