Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in het land van Don Quichotte - Forum Wereldfietser

fietsen in het land van Don Quichotte

Voor deze zomer hebben we het plan opgepakt om te gaan fietsen in La Mancha. We vliegen op Madrid. Van daaruit wilde ik via Guadelajara met een omtrekkende beweging via Toledo weer drie weken later in Madrid belanden. Nu ik echter op de kaart kijk is het daar wel erg wit, de hoogvlakte, dus weinig bergen (lees koeling). Is het wel verstandig en is de omgeving wel voldoende uitdagend vraag ik me nu af of is het verstandiger om ten zuidwesten van Madrid te gaan fietsen??

Dat gebied is heet, droog en saai. Voornamelijk agrarisch, maar de oogst is dan al lang binnen. Het enige opvallende zijn die paar molens. Leuker en minder heet is bijvoorbeeld de Sierra de Credos. Je kunt ook in Madrid de trein naar Soria nemen. Het berggebied ten noordwesten van deze stad is fabelachtig mooi.

Helemaal met Bert eens !!!

Als je de andere kant van Madrid opzoekt kan je ook de fraaie steden Segovia en Alvila bezoeken.

Typefoutje, Ávila dus :-)

www.avilaturismo.com/

Vanwege de zomerhitte heb ik nooit in centraal Spanje gefietst. Maar het noorden - Pyreneeën, Sierra de la Demanda, Cantabrisch gebergte, Picos de Europa - is prachtig. Boven de 1000m koelt het 's nachts lekker af en is het overdag bijna altijd wel te doen.

Ik weet het van twee jaar geleden, zijn toen met de trein van Madrid naar Burgos gegaan en van daaruit door de Sierra de la Demanda (rondje Ezcaray) via Segovia weer teruggekomen.

We gaan nu dus naar de Sierra de Gredo!! Dit geeft ook ons een beter gevoel. Soms heb je bevestiging nodig. Ik zie dat er in de Sierra de Gredo ruim voldoende campings zijn en heel veel "groene" weggetjes. Ik heb nog twee weken om een route te bepalen van Madrid naar Madrid. Bert, is er nog iets wat ik gezien moet hebben of niet mag overslaan. Ik wil in ieder geval Avila en Toledo aandoen. Eventueel door gebruik te maken (een stukje) van de trein.

Ik zou in ieder geval ook Candelario aandoen. Niet ver van Béjar. Een van de fraaiste dorpen van Spanje! Ook het plaatsje Hervás is apart met een voormalige Joodse wijk. Heb je nog tijd over dan valt La Alberca in de Sierra de la Peña de Francia aan te bevelen.

Inmiddels zijn wij er denk ik uit! De door Bert voorgestelde plaatsen gaan we bezoeken. Via Google hebben we de diverse plaatsen nog eens bekeken en het staat ons erg aan. Vanaf Madrid blijven we rechts van de Sierra de Gredo. Er liggen daar zoveel "groene weggetjes". We willen een uitstapje naar Salamanca maken en pakken daar waarschijnlijk de trein naar Guarda (Portugal) om via de onderkant van de Sierra de Gredo weer naar Madrid terug te keren en eventueel nog Toledo te bezoeken. Als je nu op de kaart gaat kijken zie je ongelooflijk veel campings daar in die streek waar we nu willen gaan fietsen. Ik ben al maanden geleden, op een reis naar Egypte, begonnen met de verhalen van Don Quijotte, en zal er nu niets van terug zien. Binnen twee dagen is het hele reisschema omgegooid. Mooi toch fietsvakanties! Makkelijk ook als je een reisgezellin hebt die er ook in meegaat!

'K heb 'r zin an!!

Bert nogmaals bedankt!

Volgens mijn gegevens mogen in de trein naar Portugal géén fietsen mee!
Let ook op bij andere treinen vanuit Salamanca: de meeste zijn TRD-treinen. In deze treinen mogen géén fietsen mee! Is ook geeen ruimte voor.
Vanuit Salamanca kunnen fietsen alleen mee in de Regional van 14:30 uur naar Ávila.
Je kunt ook vanuit Plasencia met de trein naar Madrid. Ook vanaf hier niet in de TRD, maar wel met de moderne R-598. Deze trein stopt o.a. in Talavera de la Reina en Torrijos (voor Toledo)

Hoi allen,

De trip naar de Sierra de Gredos was geweldig. Inderdaad Bert, een schitterende omgeving! Vanuit Madrid is het echter een hel om zonder op een snelweg terecht te komen, Madrid uit te komen. Eenmaal op de juiste weg gaat het wel weer. We hebben eerst de noordkant van de Sierrra gedaan tot aan Plasencia en van daaruit weer de zuidkant richting Madrid via Avilla. Alles bij elkaar zo'n 1000 km in 15 fietsdagen.

Inderdaad is Bejar en Candelario de moeite waard! Alleen als je in Candelario bent geweest en de camping zoals op de kaart staat aangegeven in Bejar gaat zoeken, kom je bedrogen uit. Er is in Bejar geen camping. Je moet dan de klim naar Candelario weer terug maken en in Candelario komt het opnieuw op klimmen aan.

Goed, we hadden die dag, een zaterdag, de camping in Candelario gevonden. De eigenaars vertelden wel dat er die week een fiesta was en dat er veel jeugd op de camping zou staan. Ja dat kan dachten wij, wij hielden vroeger ook van een feestje. Eerst maar even naar de tour kijken en dan de tent opzetten. In die tussentijd zagen we steeds meer jeugd komen met volle tassen uit de supermarkt. Op een moment zijn we toch maar een plaatsje gaan zoeken voor onze tent. Tegen 21.00 uur zat de camping afgeladen vol met jeugdige kampeerders en was het een gezellige boel, voor hen. Wij begonnen al enige twijfels te krijgen. We zijn maar naar beneden naar het dorp gelopen om ons in het feestgedruis te storten na eerst wat te eten. Rond 23.00 uur was ons diner gedaan en hadden we al wat rondgelopen maar jeugd zagen we niet? Het bleek dat de feestband pas om 0.00 uur zou beginnen. Wij hadden er een flinke fietsdag op zitten dus we konden niet wachten. Dan maar terug naar de camping waar de jeugd al flink was "ingedronken". Sommigen konden maar beter plat gaan maar het was de bedoeling dat ze rond 0.00 uur naar het dorp zouden gaan. Dat moment hebben wij maar niet afgewacht. Het bleef nog lang onrustig omdat vanaf 03.00 uur de eersten al weer van het feest terugkwamen. Dat duurde zo de hele ochtend door, al moeten we zeggen dat het heel gedisciplineerd ging. Je hoort natuurlijk alles maar echte overlast hebben we absoluut niet gehad. Hulde aan de Spaanse jeugd! Vertel het jullie kinderen!

De volgende dag zijn we ondanks een ingeplande rustdag, toch maar vertrokken. Binnenkort staat heel ons verhaal op www.fransencarmen.nl.

Groeten,

Frans

Hoi Carmen in Frans,

Ik neem aan dat jullie gekeken hebben op de Michelin kaart naar de camping die er niet meer was bij Bejar.
Op de Michelin kaarten staan campings vermeld die al jaren gesloten zijn.
De voormalige camping van Bejar was langs de oude weg van de Puerto de Bejar. Bij die camping was een cafe en restaurant. De horeca zorgde voor meer inkomsten dan de camping zelf. Na de in gebruikname van de nieuwe weg kwamen er geen passanten meer in het cafe en restaurant en dus werd de zaak gesloten. Helaas sluiten er de laatste jaren veel Spaanse campings.
Het beste kun je de campingkaart gebruiken van het Spaans Verkeersbureau.

Inderdaad gebruiken wij de Michelinkaart, ook in Avilla hadden we daarom een probleempje. Nou ja, het hostal was niet duur en midden in de stad.
Verder hebben we niet zoveel campings gemist. We hebben al eerder meegemaakt dat er meer campings waren gesloten. Ik heb al eens geopperd om hier op het forum ergens een lijst bij te gaan houden van gesloten campings per land want het is maar lastig. Gelijk werd ik als moderator hiervan gevraagd. Dat was nou ook weer niet de bedoeling.