Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke slaapzak voor Noorwegen - Forum Wereldfietser

Welke slaapzak voor Noorwegen

Wij (2 onervaren campeerders)zijn op zoek naar een goede(lichte slaapzak) voor een wandel/fietsvakantie in Noorwegen augustus-september 2006.
In de outdoorzaak vertelde men mij dat we beter voor synthetisch kiezen, maar als ik hier de verschillende paklijsten en reacties van ervaren travellers bekijk lijkt het tegendeel. Wie kan helpen??
Oh ja misschien nog vertellen waard ik ben een redelijke koukleum.


groetjes

Ga je kamperen met tent of alleen met slaapzak?

Synthetische materialen zijn vnl. geschikt voor kamperen in een natte omgeving. Als je in een tent slaapt heb je daar dus al minder last van.

Dons kan geïmpregneerd zijn of niet, bij geïmpregneerd dons is er ook een zekere vochtbestendigheid maar wel minder dan bij synthetisch. Dons heeft wel een groter temperatuurbereik en gaat veel langer mee dan synthetisch maar is echter ook stukken duurder (dus wat is jullie budget?).
Tegenwoordig zijn er ook slaapzakken met een waterafstotende tijk zoals Pertex627. Dit gecombineerd met geïmpregneerd dons levert een slaapzak op die prima geschikt is voor buitenslapen, echter wel onder "droge" omstandigheden (geen regen, dauw kan wel) en een droge ondergrond (matje). Natter dan dat is met dons niet aan te raden.

Niet-geïmpregneerd dons wordt al vrijwel niet meer gebruikt door de fabrikanten.
Geïmpergneerd dons kun je perfect in de regen in een tent of bivakzak gebruiken. Inderdaad niet als het in contact komt met regen. Dan echter, wordt je slaapzak nat. Een natte slaapzak is absoluut onprettig en dient altijd voorkómen te worden. Ook met een synthetische slaapzak.
Zo bekeken hebben donzen en synthetische vullingen hetzelfde inzetbereik.

Robertjan en Fedor, bedankt voor jullie snelle reactie.
De tent zou inderdaad meegaan, mede hierdoor wilden we wat besparen in gewicht en kwamen dan uit op de donzen slaapzakken, doch zoals voorheen gemeld raadde de verkoper dit af wegens de vochtigheid.
Momenteel twijfelen we nog tussen een Northface Cats meow of zoiets en een goedkoper ding van Nomad nml de Travel Compact.


mvrgr

De beroemdste - amerikaanse - slaapzakken voor echte kou (www.westernmountaineering.com) zijn gevuld met dons, en hebben een kunststof tijk. Die kunststof tijk is inderdaad belangrijk: ik heb nog een ouderwetse donzen slaapzak met katoenen tijk, en dat trekt bij lage temperaturen condensvocht aan.
Het mooie van donzen slaapzakken is dat ze vaak ook nog in kleine ateliers gemaakt worden, en ook in Nederland (bijvoorbeeld Tatteljee). Dat geeft je dan de mogelijkheid ze precies naar je zin te laten maken, dus aanritsbare dekenmodellen met verschillende vulling rechts en links, losse capuchons, extra vulling bij je voeten (vrouwen hebben het kouder, en vooral aan de voeten), of combinaties met kunstsof onderkant (of aanriststroken om je slaapzak thuis als dekbed te gebruiken). Je kunt bijvoorbeeld ook een dunne en een dikke dekenslaapzak aan elkaar ritsen. Is het koud, dan doe je de dikke boven, en is het warm, dan doe je de dunne boven. Er kan veel met zulk maatwerk zonder dat het nu ineens bizar veel duurder is.
Wim

Dons heeft nog altijd de beste gewicht+volume/ warmte-ratio, een groter temperatuurbereik en is duurzamer. Het is alleen iets gevoeliger voor vocht en het is duurder.
Nu ben ik een dons-, en Noorwegen-fanaat, en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Als je de financiële middelen hebt zou ik voor dons gaan.
Die NF Cats Meow is trouwens wel een mooie slaapzak, echter ook niet goedkoop.