Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe beveilig je de fiets onderweg. - Forum Wereldfietser

Hoe beveilig je de fiets onderweg.

Na enige overweging of we dit wel of niet als topic op het forum in moesten brengen, doen we het toch. Niet om zielig gevonden te worden echter alleen dat wij maar ook andere zich mogelijk kunnen 'wapenen' tegen het beroofd worden van een fiets of andere spullen.

Wij hebben vanaf april tot 1 juni door Ecuador en Perú gefietst. Opvallend was dat men daar kickt op onderdelen van en fietsen. Met vele inheemse Ciclistas in contact gekomen en die vonden de Shimano XT groep je van het.
Ondanks dat het daar veel goedkoper is kunnen ze zich dat niet veroorloven.

1 juni werd onze tocht abrupt in Lima afgebroken doordat van ons beiden de fiets 'letterlijk'onder ons uit getrokken werd. Marguérite werd aan het stuur getrokken en gelijktijdig (we reden schuin naast elkaar) werd er dusdanig aan de achterzijde van mijn fiets geduwd, dat we beiden over elkaar vielen. Onder bedreiging van messen moesten we fiets van Bob prijsgeven (met komplete Orliebset +inhoud).

Voor onszelf hebben we al heel wat "What if" vragen kunnen beantwoorden. Eén vraag blijft:
Hoe beveiligen anderen zich?
Geen messen of andere wapens, want volgens ons werkt dit averechts!

Zelf zitten we te denken aan een soort alarm, bevestigd aan de fiets en als de bestuurder onvrijwillig van de fiets verwijderd wordt, ontstaat er een onderbreking (uittrekken van een pin/ breken van een kabeltje of zoiets)
en gaat er een (hels) alarmsignaal over, in de hoop dat men het dan op een rennen zet.
Bestaat zoiets? (wij hebben het to nu toe nergens kunnen vinden)

Fietsgroetjes Bob

Oja in 2009 gaan we gewoon weer!

@Bob: Pfffhh..., dat is heftig zeg als dat je overkomt...!

:roll: Oeps,
Klinkt wel heel heftig.... ook verre van leuk (of zo)
Het verhaal wat jullie vertellen is natuurlijk wel een 'worst nightmare'

Je zegt dat je niet aan de messen oid wil,
maar:
sinds een paar jaar fiets ik rond met een zweep (langs mijn buis die van stuur naar zadel gaat). In eerste instantie bedoeld als anti-honden-attribuut tegen zuid-Chileensen honden. ik heb die zweep nog nooit gebruikt, maar het geeft me wel heel erg veel zelfvetrouwen (maar daarmee niet zeggend dat het jullie ook maar iets geholpen zou hebben).

hallo,

Ook ik ben op zoek geweest naar een alarm en ben het volgende tegen
gekomen. Een alarm, geluid 110-120 Db, met bewegingssensoren en
deze wordt in de USA gemaakt. Kost zo'n US$ 45 en heet iets van
BikeAlarm. Even Googlen en dan moet het te vinden zijn.
Nummer twee, heb ik gewoon gekocht bij de ANWB voor zo'n 6-7 Euro.
Geluid 110 Db en het apparaatje is klein en gemakkelijk op je fiets
te monteren (bij mij ONDER mijn zadel en niet zichtbaar) Er zit een
lus/pen aan die gemakkelijk onderweg te pakken is om het alarm af te
laten gaan. 's Avonds staan twee fietsen aan elkaar, de lus wordt met de
tweede fiets verbonden. Wordt de tweede verplaatst dan wordt de pin bij
de andere fiets eruit getrokken met alle gevolgen van dien.

Hopelijk heb je wat aan deze info, veel plezier

hans stalpers

Fietsers,

Met bovenstaande antwoorden ben ik al aardig in de richting gekomen.

http://greenspeed.us/bike_alarm_lock.htm

&

http://www.bikeguardlocks.com/extras/bikealarm.php

maar ik ga ook nog even bij de ANWB langs. Dat laatste klinkt (dat is de bedoeling het moet behoorlijk geluid maken) namelijk ook goed.

Bedankt allen.

Groet Bob

Interesant!
Wie weet of het apperaat welke afgebeeld is op http://www.bikeguardlocks.com/extras/bikealarm.php te koop is in Nederland???
Zou een leuk artikel zijn voor Eric en Marco.

John.