Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke wereldfiets camera? - Forum Wereldfietser

Welke wereldfiets camera?

Hoi allemaal!

Mijn Canon powershot A95 compact camera kan na 4x repareren vanwege de beruchte E18 error de prullenbak in :(
Kosten per reparatie: 80E.
Deze foutmelding plaagt de hele Canon Powershot serie en kan op ieder willekeurig moment optreden, bij mij al direct na aankoop. De lens wil dan niet meer in de behuizing en is geblokkeerd. Het is een productiefout maar Canon legt de verantwoordelijkheid bij de gebruiker...

Kortom, ik ben op zoek naar een nieuwe betrouwbare compact camera die in mijn ruime wandelbroekzak past en waar je ook nog wat kleine dingen in kunt stellen (diafragma, etc).
Dat telelenzen speigelreflexspul is wel erg mooi maar helaas ook erg duur, groot en zwaar :-)

Eisen:
AA batterijen
Minsten 5 Megapixel
Optische zoeker
Manueel instelbaar
Robuust (liefst alu of stalen behuizing)
Storingsvrij


Wie kent een storingsvrije digitale compact camera die aan de meeste van deze eisen voldoet?

De Sony Cyber-shot DSC-W7, W5 en W1 voldoen aan de eisen en zijn goede camera's maar hebben ook last van errors: de E:61 en de C:13:01 error. Bij de eerste is de lens geblokkeerd en bij de tweede kan de memmorycard niet meer worden uitgelezen. Weg foto's...

Alvast heel erg bedankt en fiets de Wereld (nu zonder camera),
Whisky

Ik zou als ik jou was je Canon niet zomaar afdanken. Telefonisch of per email zal men altijd beweren dat het geld gaat kosten. Toch hebben wij de A70 gratis gerepareerd gekregen! Hadden ook de befaamde E18. Stuur hem ter reparatie naar Firma Etb-ass Gewentem 43 4704 RE Roosendaal (Tel: 0165 850500) Schrijf er een mooie brief bij, dat je hevig teleurgesteld bent en hem onder coulance gerepareerd zou willen hebben, aangezien het apparaat op deze leeftijd niet voldaan heeft aan de verwachtingen die je volgens de consumentenbond mag hebben ten opzichte van de aanschafprijs hiervan. De kans is groot dat het lukt. Zo niet dan zeg je als je de P.O. hebt ontvangen dat je afstand doet van het toestel, en kost het je ook niets. Mocht je een nieuwe kopen, Wanda, mijn vriendin is erg tevreden over de Fuji finepix E550.
Succes

Er staat duidelijk in de wet beschreven wat onder garantie valt en wat niet, en ook een firma als Canon dient zich daar aan te houden..... niks gaan smeken of ze hem alsjeblieft nog willen repareren, ze zijn verplicht een deugdelijk product te verkopen.

Maare... alternatief?? :D Ik heb een Olympus Camedia C-350 zoom met 3.2 pixels en ben daar heel tevreden over. Zag dat ze in dezelfde serie nu er ook een hebben met 5.zoveel pixels voor minder geld dan waar ik de mijne destijds bij Appie Hyn gekocht heb. Misschien is dat wat.

Door zoveel elektronica in zo'n klein doosje te stoppen, met nog een serie mechanische onderdelen er bij, zijn alle digitale cameraatjes volgens mij gevoelig voor storingen en defecten, "elk foordeel hep zun nadeel" om met een bekende voetballer te spreken. Als je naar fora met reviews van camera's surft, zul je dan ook bij ieder merk en type wel euforische en rampzalige verhalen vinden. Zo ben ik behoorlijk tevreden over mijn Minolta Dimage (die in een nieuwere uitvoering trouwens uitstekend aan jouw technische eisen voldoet), terwijl ik van anderen weet dat ze er niets dan ellende mee hebben.

Ik hoop dat je met een andere camera gewoonweg meer geluk hebt!

Groet,

Astrid

Hoi,

Helaas heb ik geen garantie meer dus dat wordt echt een nieuwe camera :(

Bedankt voor de tips tot dusver, ik wil er nog meer en meer en meer :D


Fiets de wereld (snel weer met digicam),
Whisky

Wat dacht je van een Nikon Coolpix S4.
10 maal optische zoom, kantelbaar objectief.........om stiekem toch die ene foto te nemen, zonder dat ze het in de gaten hebben.

Bevalt me prima.

Wim

Haike schreef:Er staat duidelijk in de wet beschreven wat onder garantie valt en wat niet, en ook een firma als Canon dient zich daar aan te houden..... niks gaan smeken of ze hem alsjeblieft nog willen repareren, ze zijn verplicht een deugdelijk product te verkopen.
Wat onder garantie valt en wat niet, staat in de door hun zelf opgestelde voorwaarden en niet in de wet.
Fabrikanten zijn inderdaad verplicht een deugdelijk product te verkopen, dat zeg je helemaal goed, hiervoor zijn richtlijnen opgesteld door de consumentenbond. In andere woorden zei ik het al: je mag verwachtingen hebben van de levensduur, die dient in overeenstemming te zijn met de hoogte van de aanschafprijs. Canon is geen B merk, ze kosten een hoop geld. Dus ook als de garantie voorbij is, dan nog mag je een beroep doen op een coulance regeling. En al helemaal als je al 4x 80 euro aan reparatiekosten heb betaald.
In de eerste plaats is elk bedrijf er op uit om geld te verdienen en zal men zich strikt aan de garantievoorwaarden zeggen te houden. Men filtert zo heel eenvoudig degenen er uit die hun mond niet durven open te trekken of toch geld zat hebben en het leuk vinden om weer wat nieuws te kopen.
Canon staat wel voor kwaliteit, ze hebben een naam hoog te houden. In de praktijk blijken ze behoorlijk coulant te zijn en dat is niet voor niets.

Ik kan aanvullien met een paar goede forum's:
Fotoapparatuur.nl
Photo.net

en 'n review-site:
DPreview.com

Maar geef mij maar 'n ouwe onverwoestbare Nikon FM2 (*), waarop ik het scherpstellen, licht meten, transporthendeltje overhalen, filmrolletje terugwikkelen, enz., nog allemaal zelf mag doen. Heerlijk!

(*) T-400 onder de foto toestellekes. :wink:
Een digitale camera.

Ik heb de afgelopen maanden gezocht en heb de volgende camera gevonden die aan mijn eisen voldoet: :lol: :lol:
De "olympus 720" een camera die tegen een stootje kan (2 jaar garantie) 1,5 meter val kan overleven en, heel belangrijk voor wereld fietsers, waterdicht is tot een diepte van 3 meter. :mrgreen:

Nu ben ik niet van plan te gaan waterfietsen, maar het betekent wel dat het toestel tegen vocht kan en belangrijker, ook tegen stof.

deze laatste, stof, is een belangrijke veroorzaker van problemen.

Eind deze maand, begin volgende maand wil ik hem gaan kopen.

Heeft iemand ervaring met deze camera?

(ligfiets-)groet,

Menno

Hoi,

Helaas eet de Olympus 720 geen AA batterijen. Ik wil persee AA omdat ik die met mijn naafdynamo acculader onderweg kan laden :D
Ik wil mijn uitrusting daarom zo AA vriendelijk houden. Mijn hoofdlamp eet AA, mijn GPS eet AA en mijn camera dus het liefst ook.

Heeft een van jullie ervaring met de Sony Cyber-shot DSC-W7, W5 en W1 of andere Cyberhots en iets van foutmeldingen gemerkt? Anders zou dat een ideale camera zijn met een goede beeldkwaliteit.

Ik heb ook overwogen om een 6-10x zoom camera te kopen vanwege natuurfotografie. Kan ik net dat kleine vogeltje hoog in de boom nog fotograferen. Ze zijn wel iets groter en zwaarder dan een compact camera.

De Olympus SP500 UZ, Fuji S7000, Sony Cyber-shot DSC-H1 eten AA's en hebben een goede fotokwaliteit.
Kent iemand deze camera's of andere semicompact camera's?

Bedankt :)

Whisky

Jammer, dat je geen Canon meer wilt. Mijn Canon Powershot S2 IS bevalt mij (tot nu toe) uitstekend.

Als je belangstelling hebt kun je voor € 75,= mijn oude Olympus C-700 Ultra Zoom (10x) overnemen. Voordeel eet AA's. Nadeel eet Smartmedia-kaartjes. Je krijgt er een kaartje van 128 Mb bij.

Gerd

Hoi,

De rede dat ik geen Canon meer wil is alleen vanwege die vreselijke en maar al te vaak voorkomende E:18 error in de gehele powersho(i)t serie waar Canon geen verantwoordelijkheid voor neemt hoewel het echt een fundamentele fout is in de constuctie van hun zoomlenssysteem.
Type voor de grap maar eens canon E18 error in in google. Meer dan 50.000 hits :shock:
Hier een van de vele websites met meldingen van de E18 error, soms al direct na aankoop.... http://e18.bitnet.cx/comments.php

Voor de rest zijn het super camera's maar als ik ergens midden in de woestijn die error krijg (had ik met mijn powershot A95) is het erg lastig mijn camera te laten repeareren :?

Hoe lang heb je de Canon Powershot S2 al? Waarom is het de Powershot geworden en welke andere kandidaten stonden er nog meer op de lijst?

Whisky

Hoi Whisky,

Ik heb mijn Canon S2 inmiddels ruim 1 jaar. Zoals gezegd was mijn oude camera een 10x zoom (de Olympus C-700). Toen ik besloot dat ik een nieuwe camera wilde (met name vanwege de traagheid van de Olympus), stond meteen vast dat ik weer een 10x of liever 12x-zoom wilde. Ik vind het het gewoon leuker om al tijdens het fotograferen de juiste uitsnede te bepalen in plaats van achteraf met Photoshop. Verder heb ik kennelijk het voyeuristische trekje waardoor ik het leuk vind om mensen close-up te fotograferen zonderdat ze merken dat je een foto maakt (zie bijv. mijn foto's van het Fietsen langs brouwerijen-weekend: http://www.mijnalbum.nl/Album=BDFKRRQ7).

Voor mij was ook het "eten" van AA- batterijen een belangrijk criterium. Ik heb een Varta Charge and Go-lader die de bijbehornde AA(of AAA)-batterijen in 15 minuten oplaad. Inderdaad je kan je batterijen opladen terwijl je op de camping een douche neemt. Daardoor vielen een aantal camera's (bijv. de Panasonic) af

Uiteindelijk ging - toendertijd - mijn keus tussen de Canon S2 en de Sony H1 (inmidels hebben beiden een opvolger). Beiden waren ook in de reviews heel vergelijkbaar. De Sony had een vrij groot, maar vast LCD-schermpje. De Canon had een vrij klein, maar uitklapbaar en draaibaar LCD-schermpje. Dat laatste gaf voor mij uiteindelijk de doorslag.
Ik heb daar absoluut geen spijt van.


Gerd
[quote="whisky"]Hoi allemaal!

Mijn Canon powershot A95 compact camera kan na 4x repareren vanwege de beruchte E18 error de prullenbak in :(
Kosten per reparatie: 80E.
Deze foutmelding plaagt de hele Canon Powershot serie en kan op ieder willekeurig moment optreden, bij mij al direct na aankoop. De lens wil dan niet meer in de behuizing en is geblokkeerd. Het is een productiefout maar Canon legt de verantwoordelijkheid bij de gebruiker...

Kortom, ik ben op zoek naar een nieuwe betrouwbare compact camera die in mijn ruime wandelbroekzak past en waar je ook nog wat kleine dingen in kunt stellen (diafragma, etc).
Dat telelenzen speigelreflexspul is wel erg mooi maar helaas ook erg duur, groot en zwaar :-)

Eisen:
AA batterijen
Minsten 5 Megapixel
Optische zoeker
Manueel instelbaar
Robuust (liefst alu of stalen behuizing)
Storingsvrij


Wie kent een storingsvrije digitale compact camera die aan de meeste van deze eisen voldoet?

De Sony Cyber-shot DSC-W7, W5 en W1 voldoen aan de eisen en zijn goede camera's maar hebben ook last van errors: de E:61 en de C:13:01 error. Bij de eerste is de lens geblokkeerd en bij de tweede kan de memmorycard niet meer worden uitgelezen. Weg foto's...

Alvast heel erg bedankt en fiets de Wereld (nu zonder camera),
Whisky[/quote]


Ik zou graag in contact komen met mensen die ditzelfde problemen hebben. Ik heb zelf ook de E18 foutmelding en val buiten de garantie. Ivm de mogelijkheid om stappen te ondernemen tegen Canon en/of wat druk uit te oefenen hoop ik graag voorbeelden van andere mensen te hebben. Ik ben al in contact met een consumentenprogramma

whisky,

Aanvullend op de andere antwoorden en zeker dat van Haike is het ook zo dat de dealer verantwoordelijk is voor garantiezaken en dat deze nageleefd worden. Dus een smoes van Canon geeft geen garantie hoef je niet meer te pikken.
Waar ik de wijsheid vandaan haal weet ik zo 1,2,3 niet maar daar kun je eventueel bij de consumentenbond achter komen. Er is ooit een zaak geweest maar of dat een rechterlijke uitspraak is (en deze gelden meestal voor het geval waar het voor diende, maar geeft wel richting)
Natuurlijk ken ik niet de voorwaarden of dit wel of niet onder garantie valt, mij lijkt van wel, al hoor ik voor het eerst van E18 enz.
Maar ik zou eens met de dealer -hopelijk niet via internet gekocht - gaan praten.

Ik heb al 3 jaar de A75 maar daar heb ik nog geen problemen mee gehad.

Ik heb leuk gefotografeerd met de Konica-Minolta Z6, zijn een tijdje goedkoop geweest want Konica heeft de zooi overgedaan aan .......... Maar deze pas niet in je broekzak.
Groetjes Bob

Wellicht totaal niet wat je zoekt... Maar ik heb zelf onlangs een nieuwe mobiele telefoon gekocht; de Sony Ericsson K800i. Daar zit ook een camera op met 3.2 megapixels. Met veel mogelijkheden. Maakt echt mooie foto's niet veel minder dan mijn finepix camera van 4 megapixels. Past uitstekend in je broekzak! Verder kan je je laptop, je wekker, je radio, je mp3speler ook nog eens thuislaten! Je krijgt er ook nog een gratis 512MB memory kaart bij! Ik ben echt razend enthousiast over dat super hippe ding. :wink:

Harrie Schreef:

>Wat onder garantie valt en wat niet,
> staat in de door hun zelf opgestelde voorwaarden en niet in de wet.
Door leveranciers opgestelde garantievoorwaarden kunnen nooit afbreuk doen aan wettelijke minima.

> Fabrikanten zijn inderdaad verplicht een deugdelijk
> product te verkopen, dat zeg je helemaal goed,
> hiervoor zijn richtlijnen opgesteld door de consumentenbond.

Even preciezer: de consumentenbond was een belangrijke speler in de totstandkoming van bedoelde wet, maar de rechten van de consument zijn wel degelijk in een wet opgenomen.
Van een A-merk camera mag je verwachten dat hij meer dan één jaar meegaat, dus een garantiebepaling dat je na een jaar niet meer kunt aankloppen met problemen die al aanwezig waren bij aankoop is nietig.

> Canon is geen B merk, ze kosten een hoop geld.
> Dus ook als de garantie voorbij is, dan nog mag je een
> beroep doen op een coulance regeling.

Dat heet dan geen coulance, dat is echt iets anders. Coulance is als een leverancier meer doet dan de wettelijke verplichtingen nakomen.

Leon

deze zomer een Pentax Optio W10 gekocht. dit toestel is waterdicht tot 1,5m en stofdicht , licht en klein en het grote voordeel tov andere toestellen is dat er geen uitschuivende lenzen zijn . alles zit in het waterdichte huis.
de lithium 3,7v accu is ook via een naaf dynamo op te laden. zelf wil ik het laadprobleem volgend jaar oplossen met een zonne paneeltje. dit is voor mij goedkoper dan een nieuw voorwiel met naaf dynamo te laten maken , want ik heb 2 zo goed als nieuwe voorwielen bij mijn nieuwe ligfiets.op dit moment gebruik ik 2 accu's en in europa kom je genoeg stopcontacten tegen.

wim

wimligfiets schreef: de lithium 3,7v accu is ook via een naaf dynamo op te laden.
Ik ben wel benieuwd hoe je dat doet. Is zo'n oplader te koop of moet je daarvoor 2 rechterhanden hebben?

Tovenaar,

eigenlijk een nieuw onderwerp. voor het gelijkrichten van de 6v wissel van je naafdynamo kun je het eerste gedeelte van het schema gebruiken dat Whisky verleden jaar op het forum zette tot aan de 2,5mm klink. maar er is zoveel oude laadapparatuur van mobile telefoons ,printers in omloop dat je daar meestal wel gebruik van kunt maken. je maakt zo'n ding open demonteerd de trafo en op de aansluitpunten van de secondaire zijde van de trafo op de print sluit je de 6V wisselspanning van je naaf dynamo aan.dan heb je dus ongeveer 8,5V gelijkspanning. vervolgens koop je bij Conrad.nl een Automatische Laadmodule bestnr 191418-89 en sluit die hierop aan en bouw het geheel in een waterdicht kastje wat je in de electro of electronica handel kan kopen. hiermee kun je vrijwel elke accu laden.
ik wil wel een en ander op papier zetten, maar ik kan dat niet op het forum zettten, dan moet ellen of iemand anders die dat wel kan mij even prive zijn adres mailen dan stuur ik het op.

wim