Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bob-yak in Afrika? - Forum Wereldfietser

Bob-yak in Afrika?

Is er iemand die ervaring heeft met het langdurig fietsen met een (zwaar)beladen Bob-yak op slechte wegen?

Ik zelf heb altijd tassen op mijn fiets gehad, maar mijn vriend zweert bij de Bob-yak. Op asfalt gaat dat prima, met als belangrijkste nadelen dat de Bob-yakrijder de tassenrijder niet of slecht uit de wind kan houden en de tassenrijder op moet letten dat hij niet tegen het karretje aanrijdt als hij achter de Bob-yakker fietst. Overkomelijke problemen, en voor sommige mensen opwegend tegen het feit dat je bagagedragers en achterwiel minder te verduren hebben, en dat je wat gestroomlijnder bent en zo minder wind vangt.

Nu zijn we bezig met het plannen van een lange reis door Afrika, met waarschijnlijk behoorlijk wat onverharde wegen. Is er iemand die een dergelijke reis met Bob-yak heeft ondernomen? Iemand die weet hoe lang een Bob-yakband meegaat bij hitte en slechte wegen, en of de fietskar na een paar weken (maanden) diepe kuilen nog steeds leuk vindt?
Ik hoor graag over je ervaringen!

Wiesje Korf
Ha Wiesje,

Ik heb zelf een aatal jaren rondgereden met de bob.
Vorig jaar nog drie dagen in Frankrijk; want toen brak er een onderdeel :-(
Het is een fantastische uitvinding maar let op de volgende dingen:

niet te zwaar beladen; 30kg is echt de max. maar liever minder.
(Eventueel combineren met voortassen)

Zorg dat je de laatste versie hebt; ik heb er een van een aantal jaren terug toen de constructie nog niet optimaal was. Tegenwoordig heb je ze zelfs met vering en zijn ze een stuk beter.

Zorg dat je genoeg reserve-onderdelen meeneemt. Stangetjes en een asje extra kan zeker geen kwaad.

Kortom, prima te doen lijkt me maar bereid het goed voor !

succes

Martijn

HI.

Ik gebruik zelf ook een BoB-Yak, de wat oudere en neem die vaak het onverharde terrein mee in. Ik heb uit voorzorg de standaard buitenband vervangen met een bredere band en wat kevlar aan de binnenkant verwerkt ook heb ik een wat dikkere binnenband gemonteerd. Ik heb nog niet lek gereden met deze combinatie :)