Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prettig kamperen in België. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Prettig kamperen in België.

398 berichten
In het rijtje van Roef past ook nog camping het Zilvermeer in Mol op de grens tussen Antwerpen en Limburg: enorm terrein, maar wel met trekkersveld en superdeluxe sanitaire voorzieningen!


Groetjes,

Astrid

Wij hebben bij de Vlaanderen fietsroute steeds gekampeerd. Ik weet geen namen van campings meer, maar herinner me een leuk terreintje in Tongeren; in Mechelen hadden we een heel leuk terrein in de buurt van een landhuis oid. Verder natuurlijk de camping (jeugdstadion) bij Ieper. Dat is een plek waar we vaker komen om historische tripjes langs de slagvelden te maken. We hebben inderdaad ook bij het zilvermeer gestaan en op de campings bij Brugge en Gent. De enige keer dat we niet gekampeerd hebben was in Leuven (wel lang gezocht naar campings die er niet meer bleken te zijn), maar daar hebben we in de net verbouwde jeugdherberg vlak achter het station geslapen en die lokatie kan ik je ook aanraden.

De camping bij Tongeren, die overigens niet officieel erkend was, is in 2004 gesloten. Het gehele gebied moet onderdeel worden van een groot Themapark van het Land van Ooit.
Camping Zilvermeer bij Mol wilde mij in juni 2005 alleen een plaats aanbieden voor 21 Euro. Moest ik ook nog een douchemuntje kopen a 0,50 Euro!
12 km ten noorden van Leuven is in Werchter, waar de Dijle uitmondt in de Demer, camping Klokkeberg:www.klokkeberg.be
Tent 4,- Euro, persoon 2,50, incl douches.

Beste Bert,
Nu ze in Belgie doorhebben dat het heerlijk fietsen is, dat dit geld oplevert en dat ze zodoende een fietsparadijsje hebben geschapen, wordt het tijd om nog kampeervoorzieningen voor fietsers te treffen. Wordt het niet tijd voor een lobby bij onze vrienden van Toerisme Vlaanderen en het Belgisch Verkeersbureau? Een mooie plaats op een trekkersveldje, een warme douche en een redelijk tarief (Euro 5) lijkt me wel op zijn plaats. Camping de Holsteenbron mag voor mij als voorbeeld dienen.
Rutger
wwww.rutgersreizen.nl

In Brecht is camping "De Groene Linden" met goede voorzieningen en grasveldjes voor tenten. Supermarkt is een paar honderd meter verderop. In Werchter is camping "De Klokkenberg" die naast de vele vaste plekken ook een paar grote grasvelden heeft. Enig nadeel van laatsgenoemde camping is dat het sanitairblok bij de ingang is en de grasvelden acherin. Maar je kunt bij hoge nood met de fiets daar naar toe rijden. Wij kampeerden daar nog in 2005. Erg goedkoop kamperen, voor twee personen betaalden wij 9 euro

Groet Ronald

Leuke camping in de Oostkantons vooral voor gezinnen met kinderen.

Camping Oos Heem in Aubel vlak bij de grens met Luxemburg.


www.campingoosheem.be/
even een reactie op een oudere link:

enkele prijzen in zomer 2007 voor twee fietsers in 1 tentje langs de vlaanderen fietsroute:

camping berkenstrand te retie: 9 euro plus 1 euro p/p voor warm water in douche voor 7 minuten

camping batven te kinrooi: 15 euro plus 1 euro p/p voor warm water, sanitair was in een omgebouwde container, wc in zelfde ruimte als lavabo en douche, werd wel gepoetst en warme water was niet tijdgebonden

jeugdherberg tongeren: 33.10 euro, inbegrepen voldoende warm water, alsook stevig ontbijt,

camping zoete waters te oud-heverlee: 15 euro, het sanitair was vooroorlogs en heel vies, dit is een camping met enkel stacaravans, die hun eigen sanitair hebben, het sanitair voor trekkers is er enkel omdat het er vanwege de wetgeving moet zijn, maar daar is alles mee gezegd

jeugdherberg 't golvend brabant te huizingen: 19 euro, wegens werken was er geen warm water,

trekkershutten camping de gavers: 35 euro, plus 0.50 euro p/p voor douche

camping panorama te kluisbergen: 10.75 euro plus 1 euro p/p voor douche

camping jeugdstadion te ieper (staat niet in topogids): 7.50 euro voor de chip om in het sanitair gebouw te komen moet je een waarborg van 25 euro geven, maar die krijg je terug als je de chip terug inlevert,
deze camping was de beste trekkerscamping die we zagen, het sanitair was heel verzorgd en goed onderhouden, deze camping is een aanrader als je in ieper wil camperen, laat je niet afschrikken door het lawaai van het jeugdstadion want daar heb je op camping totaal geen last van

camping memling te brugge st kruis: 14 euro warm water inbegrepen, deze camping was volzet, reserveren is hier zeker aan te raden, anders kans op geen plek,

verder kan je in elke stad naar het infokantoor of vvv kantoor gaan, daar kan je logies adressen verkrijgen die vaak niet in de topogids staan,

Het beperkte aantal campings in België is soms best frustrerend. Ik ben bezig met het uitzetten van een 200 km lange knooppuntenroute in en rond Haspengouw maar in dat hele gebied komt geen enkele camping of trekkershut voor, en alleen in Tongeren een jeugdherberg.
Het vinden van een overnachtingsmogelijkheid is daar dus nog een uitdaging, helemaal voor kampeerliefhebbers.

Fedor schreef:Het beperkte aantal campings in België is soms best frustrerend. Ik ben bezig met het uitzetten van een 200 km lange knooppuntenroute in en rond Haspengouw maar in dat hele gebied komt geen enkele camping of trekkershut voor, en alleen in Tongeren een jeugdherberg.
Het vinden van een overnachtingsmogelijkheid is daar dus nog een uitdaging, helemaal voor kampeerliefhebbers.
Dat ontbreken van campings in de Haspengouw klopt. Toch zijn er wel adressen te vinden waar je kunt kamperen. Zie mijn gids Fietsen bij de Zuiderburen. Een van de meerdaagse routes gaat door de Haspengouw, maar ook andere delen van Belgie komen aan bod.
Weet iemand of er een overzicht is van mooie campings in België?

Wij (mijn gezin) hebben gekampeerd aan de Semois in Herbeumont (prov. Luxemburg). Prachtige ligging aan het water, het is me nog bijgebleven.

Helaas is dat overzicht er niet.

Er is een brochure met campings in Wallonie.
En er is een brochure met campings in Vlaanderen.
Helaas kun je daaruit niet opmaken of de campings echt leuk zijn. Een indicatie kan wel het aantal "vaste plaatsen" op een camping zijn, hoewel dat niet altijd wat zegt. Zo heeft camping Le Vieux Moulin in La Roche-en-Ardennes leuke en niet al te dure plaatsen voor trekkers aan het water, maar je ziet daar niet dat de camping verderop vol staat met sta-caravans.
Overigens mooi en rustig gelegen, maar wel vlakbij de Place Bronze met heerlijke Belgische biertjes.
De brochure van Vlaanderen bevat slechts een selectie van campings.

In mijn gids Fietsen bij de Zuiderburen staan diverse voor fietsers leuke campings.


De vraag van Martin van Doornik is een overzicht van mooie campings.
Deze sites hebben dezelfde gebreken als de brochures. Ze zijn verre van volledig. Een aanzienlijk aantal voor fietsers leuke campings staat er niet op, terwijl er wel diverse campings opstaan die ik echt niet zou aanbevelen: absoluut geen "mooie"campings dus!
Verder staan op de site van kempencampings alleen campings in de Kempen in de provincie Antwerpen.

De vraag van Martin van Doornik is een overzicht van mooie campings.

mooi , niet duur , voor fietsers interessant ...
en dan nog een comleet overzicht ...

http://www.allecampingsinfrankrijk.nl/
maar zoiets bestaat bij mijn weten niet voor belgie

de fietsreiziger brengt voor de campinguitbater weinig op denk ik
meer iets voor "erbij"

macdavid schreef:mooi , niet duur , voor fietsers interessant ...
en dan nog een comleet overzicht ...
http://www.allecampingsinfrankrijk.nl/
maar zoiets bestaat
Vraagje. Als ik bijvoorbeeld ga fietsen in Isêre, hoe moet ik dan uit die site een kaartje toveren waar ik op kan zien waar de campings zich bevinden? Ik wil immers de afstanden wel kunnen schatten als fietser.
Groetjes,
Leon

leon

als u over de camping gaat met muis
dan licht de plaats op de kaart op (tentje)
ook onderaan in de browser staat de plaats
naast de campings staat ook de plaatsnaam

handig is tegelijkertijd openstaan van bvb
http://www.viamichelin.fr/viamichelin/f ... mePage.htm

via google earth kan je ook afstanden meten in vogelvlucht
kan u ook tegelijkertijd openzetten

[/img]

Had iemand camping Druivenland in Overijse al genoemd?
Bij deze.
Een mooie camping. OK, hier is er eentje.
Had best wel moeite om een camping te vinden in deze hoek. Als je op west-vlaanderen gaat zoeken dan krijg je vrijwel alleen campings bij de kust.
Camping Groeneveld in Bachte Maria Leerne (Deinze) oftewel een 15 km onder Gent.
Fietsvriendelijk, ligt in een mooie omgeving vlak bij kasteel Ooidonk. Diverse fietsroutes in de omgeving en de knooppuntbordjes vliegen je om de oren.
Prijzen 2007 per nacht:
tentje 3,50
persoon 3,50
auto 3,50
Dus heel betaalbaar.
Ook 4-persoons trekkershutten á 34 euro aanwezig.

Douches, warm en koud water zijn bij de prijs inbegrepen.
Bij de douches staat een vrieskist die vrij te gebruiken is.

Reclame-mode off
Precies nogal wat negatieve ervaringen met kamperen in België en Vlaanderen.

Wat meestal wel vrij goed is, zijn de trekkershutten. Ze liggen altijd in het groen en vaak heel dicht bij de fietsroutenetwerken. Op http://www.vlaandereneenverademing.nl/t ... utten.html vind je er meer over.

Een alternatief is 'Vrienden op de Fiets' Ontzettend veel adressen in Nederland, maar België blijft niet achter. Er zijn 200 adressen in Vlaanderen (zowel op het platteland als in steden als Brugge, Gent, Antwerpen, Ieper, Leuven, Mechelen, ...). In Wallonië zijn er een paar adressen en in Brussel (nog) geen.

www.vriendenopdefiets.nl

Veel fietsplezier in 2008
Fietslogies - Gent

Ik ken nog andere gidsen en sites met goedkope overnachtingsadressen in Belgie, zoals: Gezinnen op de fiets, Gilberts list, maar dat is de vraag niet!

Veel Nederlanders die op de fiets rondtrekken willen graag kamperen:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: !!!!!!!!!!
Echt kamperen dus, in een tentje op een leuke plek. Dat is helaas, vooral in Vlaanderen, slechts beperkt mogelijk:cry: :cry: :cry: :cry: !