Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prettig kamperen in België. - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

Prettig kamperen in België.

398 berichten
Omdat ik dit jaar van plan ben door België heen te gaan fietsen (Vennbahn) dit onderwerp met veel interesse gelezen.
Ik ga zeker een aantal campings bezoeken die in de lijst staan.
Nou kwam ik in mijn zoektocht ook camping Wiesenbach bij Sankt-Vith tegen, wie weet wat meer over deze camping die staat niet in de lijst, op ACSI staat;
Camping Wiesenbach is een camping in Sankt Vith (Luik, België), gelegen aan een rivier/beek. De camping heeft plaatsen met afbakening en zonder schaduw.
De beoordeling op de ACSI site zijn ook positief.
Gezien de ligging aan de Vennbahn deze kiezen?
Of toch beter Camping Oos Heem in Amel?
Daarna ga ik richting Luik naar Les murets.
Daarna naar Brussel camping caravanning brussel kiezen of beter Grimbergen?
Daarna naar Antwerpen camping de molen.
Verwacht zeer zeker na mijn tocht recensies van deze campings te kunnen geven.
Ik zie graag reacties.
Nog even op Archie ingaan, ik zie in database van archie 393 campings, waarschijnlijk niet allemaal fietsvriendelijke campings, maar wat is het probleem aan archie te vragen of je deze database mag gebruiken?
Want volgens mij kent Campings Belgie nog geen 393 campings
Robert_Kroon schreef: Of toch beter Camping Oos Heem in Amel?
Amel is leuke kleine camping met trekkersplekken en met gewoon de prijslijst op de website. Amel is ook 'n leuk klein dorpje om een biertje te drinken :wink:
Camping Wiesenbach bij Sankt-Vith heeft in ieder geval het voordeel dat hij zowat op de route ligt. We kampeerden daar vorig najaar. Standaard camping met goed sanitair, en voorzien van prima cafe en restaurant. Stel je niet te veel voor van het beekje: een wat diep gelegen slootje dat je amper kunt zien. De vaste plaatsen zijn alle voorzien van een haag-afscheiding en zijn zo groot dat er twee trekkerstentjes op passen.
Afbeelding
Het beekje ligt achter de haag.
De camping ligt een 100 meter van een wat grotere weg die wel waarneembaar is.
Robert_Kroon schreef:Omdat ik dit jaar van plan ben door België heen te gaan fietsen (Vennbahn) dit onderwerp met veel interesse gelezen.
Ik ga zeker een aantal campings bezoeken die in de lijst staan.
Stel het op prijs als je je bevindingen naderhand deelt met mij.
Robert_Kroon schreef: Nou kwam ik in mijn zoektocht ook camping Wiesenbach bij Sankt-Vith tegen, wie weet wat meer over deze camping die staat niet in de lijst, op ACSI staat;
Als je er toch langs fietst, doe even een eerste indruk op, wellicht kunnen we 'm opnemen in de lijst.
Robert_Kroon schreef: Nog even op Archie ingaan, ik zie in database van archie 393 campings, waarschijnlijk niet allemaal fietsvriendelijke campings, maar wat is het probleem aan archie te vragen of je deze database mag gebruiken?
Want volgens mij kent Campings Belgie nog geen 393 campings
Dat gaat zeker gebeuren, alleen door tijdgebrek nu even niet. Het lijstje Campings Belgie is niet bedoelt om volledig te zijn, maar om een beeld te geven van campings die voor fietsers prettig zijn. Hoe een en ander samengevoegd zou kunnen worden met de Archie database moet(en) ik/(we) tzt naar kijken.

groet,
ruudvp schreef:
Robert_Kroon schreef:Omdat ik dit jaar van plan ben door België heen te gaan fietsen (Vennbahn) dit onderwerp met veel interesse gelezen.
Ik ga zeker een aantal campings bezoeken die in de lijst staan.
Stel het op prijs als je je bevindingen naderhand deelt met mij.
Robert_Kroon schreef:
Komt in orde!

Nou kwam ik in mijn zoektocht ook camping Wiesenbach bij Sankt-Vith tegen, wie weet wat meer over deze camping die staat niet in de lijst, op ACSI staat;
Als je er toch langs fietst, doe even een eerste indruk op, wellicht kunnen we 'm opnemen in de lijst.
Robert_Kroon schreef:
Zie opmerking arno hierboven.

Nog even op Archie ingaan, ik zie in database van archie 393 campings, waarschijnlijk niet allemaal fietsvriendelijke campings, maar wat is het probleem aan archie te vragen of je deze database mag gebruiken?
Want volgens mij kent Campings Belgie nog geen 393 campings
Dat gaat zeker gebeuren, alleen door tijdgebrek nu even niet. Het lijstje Campings Belgie is niet bedoelt om volledig te zijn, maar om een beeld te geven van campings die voor fietsers prettig zijn. Hoe een en ander samengevoegd zou kunnen worden met de Archie database moet(en) ik/(we) tzt naar kijken.

groet,
We wachten af.

@Michael W en @arnob, dank voor jullie terugkoppeling, als ik ook kijk naar de ACSI gegevens is camping Wiesenbach niet echt iets voor fietskampeerders, daar ik de folder van Amel kreeg op de FWB en @Michael W opmerking, nijg ik mij toch meer naar Amel, ik hou persoonlijk niet zo van die camping waar ik een heel veld in beslag neem welke eigenlijk voor caravan bedoeld is en daar ook voor betaal...

Bedankt voor de info!
arnob schreef:Een camping waar ik nog wel eens aanleg is Camping Waterschap in Viersel. De camping heeft twee voordelen: een trekkersveldje en de ligging langs de LF5.
Het sanitair is nogal gedateerd, maar wel schoon en de nieuwe uitbaters hebben ambitieuze plannen.
http://www.camping-waterschap.be/

Ik was vorige week bij deze camping en moest helaas constateren dat er nog weinig terecht is gekomen van de ambitieuze plannen. Het tentveldje lag vol met troep, hout e.d het sanitair was ook verre van schoon. Er waren twee heren aanwezig die mij vertelde dat de eigenaar alleen in het weekend aanwezig is. Ik heb deze camping maar overgeslagen..
@Martie: En waar ben je toen heen gegaan? Er is daar niet veel kampeergelegenheid in de directe omgeving voor zover ik weet.
Het kampeerseizoen staat voor de deur!
Graag dus een oproep om er met fiets en tent op uit te trekken in Belgie op ondekkingstocht naar geschikte campings en voor het beoordelen van reeds vermelde campings, maar nog zonder veel informatie.

In de omgeving van de kust zijn aardig wat camping, maar of deze ook prettig zijn voor fietsers?

Met name in de provincies Henegouwen, Namen en Waals-Brabant zijn er nog wat wat witte vlekken. Overigens wél leuk fietsen daar!
Staan de paalkampeerplaatsen/ bivakzones er al bij? Zie internet: www.bivakzone.be?
Er is pas een nieuwe geopend.

Verder wil ik pleiten voor een wat duidelijker internetlink met de kaart. Als iemand mij vraagt wat is een handige website voor fietskamperen in Belgie welke link moet ik dan doorgeven?
arnob schreef:@Martie: En waar ben je toen heen gegaan? Er is daar niet veel kampeergelegenheid in de directe omgeving voor zover ik weet.
In een straal van 20 km waren nog campings, alleen werd het bijna donker en ben ik uiteindelijk, 5 kim verderop bij B&B, Bouwelhoeve in Bouwel http://www.bouwelhoeve.be/herberg.php, beland. Gerund door hele lieve mensen. Wat mij betreft gaat er (bijna) niets boven kamperen, maar dit was werkelijk een feest. De kamers zijn een jaar oud, groot, luxe en het ontbijt was nog te veel voor 2 personen...Er is een restaurant met een eenvoudige kaart en een ijssalon. :lol:
Rutger schreef:Staan de paalkampeerplaatsen/ bivakzones er al bij? Zie internet: http://www.bivakzone.be?
Er is pas een nieuwe geopend.

Verder wil ik pleiten voor een wat duidelijker internetlink met de kaart. Als iemand mij vraagt wat is een handige website voor fietskamperen in Belgie welke link moet ik dan doorgeven?
Ik zal die bivanzones toevoegen. Er staan er nu 3 op, maar ik hoorde tijdens de paastocht dat er meer zijn.
Een handige site is natuurlijk de Fietsvakantie Wiki. Daar staat onder Belgie ook de link naar het kaartje. Het huidige kaartje is een vorig jaar uit de hand gelopen knutsel. Met Bert heb ik wel al globaal nagedacht wat een volgende stap zou kunnen zijn. Wat mij betreft KISS rules.

Groet,
Rutger schreef:Staan de paalkampeerplaatsen/ bivakzones er al bij? Zie internet: http://www.bivakzone.be?
Er is pas een nieuwe geopend.

Verder wil ik pleiten voor een wat duidelijker internetlink met de kaart. Als iemand mij vraagt wat is een handige website voor fietskamperen in Belgie welke link moet ik dan doorgeven?
Die nieuwe paalkampeerplaatsen/bivakzones Het Vinne en Steenberg in Vlaams-Brabant staan er nog niet op. Een welkome aanvulling, want in de omgeving van Leuven en Zoutleeuw was nog weinig mogelijkheid om te kamperen.

Ik denk dat het van belang is dat zoveel mogelijk kamperende fietster meewerken aan de opbouw van dit project.
Een speciale site zou wel handig zijn, maar dan moet iemand die wel eerst bouwen.
Zin om mee te werken, Rutger?

Groetjes uit Sint Maarten,

Bert
bert sitters schreef: Die nieuwe paalkampeerplaatsen/bivakzones Het Vinne en Steenberg in Vlaams-Brabant staan er nog niet op. Een welkome aanvulling, want in de omgeving van Leuven en Zoutleeuw was nog weinig mogelijkheid om te kamperen.
Zoutleeuw ligt vlak bij Neerlinter - Leeuwerikenveld
Bij Leuven kies ik Au Val Tourinnes‎
bert sitters schreef: Ik denk dat het van belang is dat zoveel mogelijk kamperende fietster meewerken aan de opbouw van dit project.
Een speciale site zou wel handig zijn, maar dan moet iemand die wel eerst bouwen.
Zin om mee te werken, Rutger?

Groetjes uit Sint Maarten,

Bert
Misschien iets samen met parafoeter?
Afgelopen weekend op de paalkampeerplaats/bivakzone Steenberg Meerdalwoud (Oud-Heverlee) en op camping http://www.roosendael.be/ in Sint-Katelijne-Waver gestaan.

In camping Roosendael stonden we helemaal alleen (de week ervoor stonden er volgens de beheerder wel een 15-tal tentjes), de mensen in de trekkershutjes hebben we niet gezien.
Alles in orde. Prima verwarmt sanitair, kampvuurplaats, enkele tafeltjes (waarschijnlijk niet voldoende als het er druk is), in de nabijheid een 'fietscafé, ...

Naar de paalkampeerplaats Steenberg Meerdalwoud was het eventjes zoeken, zorg dat je een gedetailleerd plan hebt of een gps met coördinaten. Reken niet op pijltjes!
Mooie plaats 'midden' in het bos (eigenlijk naast een open veld, dus toch de mogelijkheid om van het zonnetje te genieten). Pomp was in orde, houten platform om op te koken, bankjes, een proper composttoilet. Men was ook een kampvuurplaats aan het inrichten, maar die is voorlopig nog niet in gebruik en er stond een kastje met wandelplannen en informatie over de omgeving.
We stonden er wel met 8 tentjes (het maximum is normaal gezien 3) en 13 personen (maximum 10), maar toen de beheerders kwamen kijken deden die er niet moeilijk over omdat ze zagen dat alles rustig verliep. We hadden wel wat last van muziek van een of ander festival of fuif in de buurt (ik ga er vanuit dat dat niet elke weekend is). Op zo'n 2 km afstand (Zoet Water) is er een bron met lekker drinkbaar water en wel wat horeca (restaurants en cafés, frituur, ...).

Renaat
Gisteren zag ik dat men deze paalkampeerplaats in Zingem (zuid Oost-Vlaanderen) aan het opbouwen is.

Als 't goed zit kun je er binnenkort ontwaken met het gezang van Sprinkhaanzanger.
Revanho schreef:Afgelopen weekend op de paalkampeerplaats/bivakzone Steenberg Meerdalwoud (Oud-Heverlee) en op camping http://www.roosendael.be/ in Sint-Katelijne-Waver.

In camping Roosendael stonden we helemaal alleen (de week ervoor stonden er volgens de beheerder wel een 15-tal tentjes), de mensen in de trekkershutjes hebben we niet gezien.
Alles in orde. Prima verwarmt sanitair, kampvuurplaats, enkele tafeltjes (waarschijnlijk niet voldoende als het er druk is), in de nabijheid een 'fietscafé, ...

Naar de paalkampeerplaats Steenberg Meerdalwoud was het eventjes zoeken, zorg dat je een gedetailleerd plan hebt of een gps met coördinaten.
Mooie plaats 'midden' in het bos. Pomp in orde, houten platform om op te koken, bankjes, een proper composttoilet. Men was ook een kampvuurplaats aan het inrichten, maar die is voorlopig nog niet in gebruik en er stond een kastje met wandelplannen en informatie over de omgeving.
We stonden er wel met 8 tentjes (het maximum is normaal gezien 3) en 13 personen (maximum 10), maar toen de beheerders kwamen kijken deden die er niet moeilijk over omdat ze zagen dat alles rustig verliep. We hadden wel wat last van muziek van een of ander festival of fuif in de buurt (ik ga er vanuit dat dat niet elke weekend is). Op zo'n 2 km afstand (Zoet Water) is er een bron met lekker drinkbaar water en wel wat horeca (restaurants en cafés, frituur, ...).

Renaat
Renaat,

Bedankt!
Xyuny schreef:Gisteren zag ik dat men deze paalkampeerplaats in Zingem (zuid Oost-Vlaanderen) aan het opbouwen is.

Als 't goed zit kun je er binnenkort ontwaken met het gezang van Sprinkhaanzanger.
Bedankt,

Er lijkt nu schot in de komen in de paalkampeerplaatsen in Vlaanderen. Een waardevolle aanvulling, want sinds desluiting van de Kompascamping in Oudenaarde gesloten waren er niet zoveel mogelijkheden meer om een tentje op te zetten in die omgeving. Volgens mij is camping Camping Canteclaer in Munkzwalm niet zo geschikt voor trekkende fietsers met een klein tentje. Klop dit?
Weet jij nog meer kampeermogelijkheden? Met name in West-Vlaanderen (met uitzondering van de kust) lijken de kampeermogelijkheden dun gezaaid.
Een paar jaar geleden heb ik gekampeerd bij de Christoforusgemeenschap in Munte. Prachtig plekje in de boomgaard. Niet helemaal vlak, maar verder prima in orde.
liz schreef:Een paar jaar geleden heb ik gekampeerd bij de Christoforusgemeenschap in Munte. Prachtig plekje in de boomgaard. Niet helemaal vlak, maar verder prima in orde.
Liz,

Bedankt, met de nieuwe paalkampeerplaats en jouw adresje ziet deze leuke en bij veel Nederlandse fietsers helaas te onbekende omgeving in de provincie Oost-Vlaanderen er een stuk aantrekkelijker uit voor een fiets/kampeertocht.
We kent dergelijke creatieve mogelijkheden in de provincie West-Vlaanderen?
Campings zie je daar alleen maar langs de kust, in Brugge en omgeving en in het zuiden in Ieper en omgeving.
martie schreef:
arnob schreef:Een camping waar ik nog wel eens aanleg is Camping Waterschap in Viersel. De camping heeft twee voordelen: een trekkersveldje en de ligging langs de LF5.
Het sanitair is nogal gedateerd, maar wel schoon en de nieuwe uitbaters hebben ambitieuze plannen.
http://www.camping-waterschap.be/

Ik was vorige week bij deze camping en moest helaas constateren dat er nog weinig terecht is gekomen van de ambitieuze plannen. Het tentveldje lag vol met troep, hout e.d het sanitair was ook verre van schoon. Er waren twee heren aanwezig die mij vertelde dat de eigenaar alleen in het weekend aanwezig is. Ik heb deze camping maar overgeslagen..
Tip, stuur mailtjes met de vraag, wanneer de troep op het tentveldje wordt opgeruimd, het sanitair wordt gekuist en de ambitieuze plannen worden uitgevoerd.