Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prettig kamperen in België. - Pagina 18 - Forum Wereldfietser

Prettig kamperen in België.

398 berichten
@Peter M. Je geeft zelf het voorbeeld hoe je het probleem van jouw GPS, die rood omzet in groen, kunt oplossen.
Doe dit nog slechts zeven keer en jouw probleem is voor jou uit de wereld.
Overigens zijn er onder die 8 rode camping ook een paar die slechts tijdelijk gesloten zijn, vanwege verbouwing of verkoop.
Peter M schreef:Als ik het hele bestand met de campings download en omzet naar een voor de GPS leesbaar bestand, is het onderscheid wat op de kaart gemaakt wordt tussen rode en groene tentjes verdwenen.
Dat lijkt me inderdaad wel onhandig.
Leon
Peter M schreef:Ter verduidelijking.

Zo ziet de kaart van de Belgische campings er uit:

Ik heb erg veel bewondering voor al degenen die dit hebben opgezet. Ik heb geen moment de intentie om dit initiatief neer te sabelen, maar ik mag toch wel een kritische opmerking plaatsen?

Peter
Het is ook een beetje een uit de hand gelopen hobby. Toen ik begon was de klacht dat er zo weinig campings voor fietsers waren. Dus was het idee geboren die paar die er waren op een kaartje te zetten. Uiteindelijk blijken er heel veel campings in België te zijn geschikt voor fietskampeerders. Ideeën om te professionaliseren zijn er voldoende echter tijd ontbreekt. Inmiddels hebben we wat extra hulp en wie weet kunnen we wat suggesties verwerken, althans zo beschouw ik jouw kritische opmerking.
Het kaartje met de aanklikbare voor fietsers geschikte campings in België staat nu ook op een website: http://www.fietscampingsbelgie.nl
Nieuwe geschikte campings blijven welkom!
Afbeelding
Handig! Een opbouwend puntje van kritiek: de site is wel erg breed. Met een resolutie van 1280x1024 moet ik scrollen in de breedte om de zinnen te kunnen lezen. Het kaartje is dan weer niet beeldvullend. Verder niets dan lof.
Geweldig goed initiatief waar heel veel werk in zit. Nu wordt het overnachten bij onze zuiderburen weer prettig. Allen, hoe nu verder, hoe gaan we al deze moeite die er is ingestopt in de praktijk ervaren.

Stel ik ga bij onze zuiderburen een beetje rondtrekken en aan het eind van de dag wil ik naar een "fietsvriendelijke camping" Hoe vind ik die. Ik heb geen computer bij me die een mooie plattegrond tevoorschijn tovert met een kolom aan campings. In het computer loze tijdperk hadden we boekjes met op alfabet plaatsen met de campings en adressen. Leon, je zegt zelf dat je geen GPS gebruikt, hoe vind jij dan een camping? Ik gebruik een GPS met daarin afzonderlijke lijsten met campings. Zo heb ik er de Archies campings in staan maar in aparte lijsten ook de Groene campings en de goedkope campings van de ACSI. Het zou geweldig zijn als er ook een lijst van deze campings zou komen die we als POI kunnen laden in onze GPS.

Ronald van der Perk
Ronald van der Perk schreef:Geweldig goed initiatief waar heel veel werk in zit. Nu wordt het overnachten bij onze zuiderburen weer prettig. Allen, hoe nu verder, hoe gaan we al deze moeite die er is ingestopt in de praktijk ervaren.

Stel ik ga bij onze zuiderburen een beetje rondtrekken en aan het eind van de dag wil ik naar een "fietsvriendelijke camping" Hoe vind ik die. Ik heb geen computer bij me die een mooie plattegrond tevoorschijn tovert met een kolom aan campings. In het computer loze tijdperk hadden we boekjes met op alfabet plaatsen met de campings en adressen. Leon, je zegt zelf dat je geen GPS gebruikt, hoe vind jij dan een camping? Ik gebruik een GPS met daarin afzonderlijke lijsten met campings. Zo heb ik er de Archies campings in staan maar in aparte lijsten ook de Groene campings en de goedkope campings van de ACSI. Het zou geweldig zijn als er ook een lijst van deze campings zou komen die we als POI kunnen laden in onze GPS.

Ronald van der Perk
Wie pakt dit op?
In de google maps van Ruud vind je een link naar een kml bestand. Die kml kan je weer exporteren naar garmin poi formaat (evt. eerst omzetten naar gpx want direct inlezen in de garmin poi loader lukte me niet).
Hier kan je zo'n poi bestand downloaden: https://www.dropbox.com/sh/01mxyn9uz138xxi/o3sFSFd55x
Kopieer het bestand campbelgie.gpi naar de garmin/poi map op je GPS of de micro SD kaart en je kan de campings zien op de kaart. Op mijn Oregon kan je ze vinden via het menu Waarheen>Extra's

Afbeelding
De tovenaar schreef:In de google maps van Ruud vind je een link naar een kml bestand.
Blijft het probleem dat na deze nabehandeling er in je POI of waypointbestand geen onderscheidt meer wordt gemaakt tussen wel en niet bestaande campings. En dat kan dus tot heel lullige situaties leiden.
Eerder in dit topic heb ik dit al aangekaart, maar vrij vertaald kwam de reactie er op neer dat ik niet moest zeuren.
De enige oplossing die ik zie, is 2 kaarten maken. 1 met bestaande campings en 1 met opgeheven campings. Het is dan wel duidelijk welke eventueel op papieren kaarten vermelde campings niet meer bestaan, maar dat is voor de GPS-gebruiker onnutte info.

Peter
Peter M schreef:
De tovenaar schreef:In de google maps van Ruud vind je een link naar een kml bestand.
Blijft het probleem dat na deze nabehandeling er in je POI of waypointbestand geen onderscheidt meer wordt gemaakt tussen wel en niet bestaande campings. En dat kan dus tot heel lullige situaties leiden.
Eerder in dit topic heb ik dit al aangekaart, maar vrij vertaald kwam de reactie er op neer dat ik niet moest zeuren.
De enige oplossing die ik zie, is 2 kaarten maken. 1 met bestaande campings en 1 met opgeheven campings. Het is dan wel duidelijk welke eventueel op papieren kaarten vermelde campings niet meer bestaan, maar dat is voor de GPS-gebruiker onnutte info.

Peter
Het gaat om in totaal 8 campings met een rood icoontje. Er zijn erbij die niet meer bestaan, maar nog wel voorkomen op allerlei. Een paar zijn tijdelijk gesloten in verband met een grote opknapbeurt. Een eentje is plotseling zo verslechterd dat we een waarschuwing willen geven.
Het maken van het kaartje is al een enorme klus geweest: ik zie het realiseren van een speciaal kaartje met die slechts acht campings niet een, twee, drie gebeuren.
Ik werk zelf niet met GPS, maar acht campings moet je toch gewoon even op een lijstje kunnen zetten. Bijvoorbeeld op de achterkant van een bierviltje.
Of is er een GPS-er die wél kans ziet om te voorkomen dat "rode" campings groen worden op de GPS?
Als Ruud dat poi bestand ergens kan neerzetten, kan hij toch die even opschonen door de rode eruit te halen? Of een x of * voor de naam plaatsen of (gesloten) er achter.
Maar dat * voor namen van gesloten campings kan toch ook door de makers zelf al worden ingebouwd? Daarmee heb je alles ondervangen.
Je kunt ook met een (plattetekst-) editor de gpx-file aanpassen en de waypoints van die acht campings verwijderen.

Opzoeken op naam en dan alle informatie van de desbetreffende camping verwijderen. Die informatie begint met "<wpt" en eindigt met "</wpt>" .

In het GPX-bestand is de naam van Camping la Couturelle in Cerfontaine (lat="50.165077010169625" lon="4.415666973218322") weggevallen, de waypoint hiervan staat aan het begin van dat bestand.

Aangepast GPX-bestand en nieuw POI-bestand, download hier (Opslaan als..)
Frank schreef: Aangepast GPX-bestand en nieuw POI-bestand, download hier (Opslaan als..)
Dag Frank, jouw link heeft het volgende resultaat: Forbidden, You don't have permission to access /campbelgie.zip on this server.
Althans bij mij.

Groet,

Arno
Glika schreef:
Frank schreef: Aangepast GPX-bestand en nieuw POI-bestand, download hier (Opslaan als..)
Dag Frank, jouw link heeft het volgende resultaat: Forbidden, You don't have permission to access /campbelgie.zip on this server.
Althans bij mij.
Je moet "koppeling opslaan als" kiezen, dan werkt het wel !!
Michael W schreef:Je moet "koppeling opslaan als" kiezen, dan werkt het wel !!
Wellicht wel in IE, maar niet bij mij in de laatste FF-versie.
Maar het nadeel van dit bestand is dat het een statisch bestand is. Het voordeel van een kaart is dat die door de makers bijgehouden kan worden.

Bijgaand een suggestie welke ik aan de makers van de fietscampingkaart had meegegeven. Dit is een kaart met alle op Google-maps aangegeven groene campings. Een zelfde kaartje kan gemaakt worden met alle rode campings.

Het heeft het nadeel dat het misbruik maakt van de mogelijkheden van GPSsies. Om de campings te kunnen opslaan, moet er een track van enige lengte aanwezig zijn. Na het downloaden kan de track echter eenvoudig verwijderd worden.

Het heeft twee voordelen.
- Er kan direct als GPX-bestand worden gedownload. Er hoeft geen conversie van KML naar GPX te worden gemaakt.
- De track is gemaakt rond de vlek Jeuk. En dat geeft redelijk het gevoel weer waar ik erg last van krijg als ik de reacties van de maker(s) zie op de opbouwende kritiek die er geleverd word op de kaart. (Met excuses aan onze Belgische vrienden voor deze flauwe grap.)

link verwijderd


Peter
Peter M schreef:
Michael W schreef:Je moet "koppeling opslaan als" kiezen, dan werkt het wel !!
Wellicht wel in IE, maar niet bij mij in de laatste FF-versie.
Ik doe niks met IE, heb FF 27.0.1 8)
Michael W schreef:
Peter M schreef:
Michael W schreef:Je moet "koppeling opslaan als" kiezen, dan werkt het wel !!
Wellicht wel in IE, maar niet bij mij in de laatste FF-versie.
Ik doe niks met IE, heb FF 27.0.1)
Je hebt gelijk. :D
Je schreef Opslaan als. En en het contextmenu staat bij mij (FF 27.0.1 :D ) Koppeling opslaan als. Daarom had ik er overheen gelezen. :?

Peter
De tovenaar schreef:Als Ruud dat poi bestand ergens kan neerzetten, kan hij toch die even opschonen door de rode eruit te halen? Of een x of * voor de naam plaatsen of (gesloten) er achter.
Lijkt mij een goed en simpel idee als dat helpt voor de korte termijn. Voor de lange termijn kunnen we nadenken over een charmantere oplossing.