Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prettig kamperen in België. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Prettig kamperen in België.

398 berichten

Bekijk deze eens!!

http://www.roosendael.be/

brammetje99 schreef:Bekijk deze eens!!

http://www.roosendael.be/
Helaas was dit terrein open tot 31 september. Interessant om komend voorjaar een kijkje te nemen.
Wie weet er nog meer leuke mogelijkheden om als trekkende fietser in Vlaanderen te kamperen?

brammetje99 schreef:Bekijk deze eens!!

http://www.roosendael.be/
Dit was het terrein wat ik in een vorige post bedoelde met:
in Mechelen hadden we een heel leuk terrein in de buurt van een landhuis oid.
Op zoek naar fijne campings voor tijdens de Fietsroute Vlaanderen ben ik in dit topic terecht gekomen. Zo te lezen is het met de kwaliteit en kwantiteit niet zo best gesteld.

Nu is dit topic van 5 jaar geleden; is er de afgelopen jaren e.e.a. verbeterd?

Ik heb het boekje Vlaanderen-Fietsroute van BikeLine aangeschaft. Hier staat achterin een overzicht van campings. Nu is dit boekje uit 2007: is er wellicht elders een overzicht van redelijke campings langs deze route te vinden? Bij voorbaat dank.

(hopelijk is het toegestaan oude topics te kicken; zag hier in de forumregels zo snel niets over staan)
Ben wel eens op deze camping geweest. Is wel een kleine camping. http://www.campinggroenpark.be. Ligt bij Zele. Er staan ook wat trekkershutten. Is in de buurt van Dendermonde. Let wel op bij het oversteken van de weg daar. Auto's mogen 50 km maar 100 km per uur is hier echt geen uitzondering. Overigens vind ik Belgié géén fijn fietsland. Maar de mooie plaatsen maken veel goed.
eenzame fietser schreef:Ben wel eens op deze camping geweest. Is wel een kleine camping. http://www.campinggroenpark.be. Ligt bij Zele. Er staan ook wat trekkershutten. Is in de buurt van Dendermonde. Let wel op bij het oversteken van de weg daar. Auto's mogen 50 km maar 100 km per uur is hier echt geen uitzondering. Overigens vind ik Belgié géén fijn fietsland. Maar de mooie plaatsen maken veel goed.
Belgie geen fijn fietsland? Dat zou zo maar eens een nieuw draadje kunnen zijn. Mensen die in Belgie wonen en niet fietsen verklaren mij ook voor gek om daar te fietsen, maar ik heb deels de Vlaanderenroute gefietst, door Wallonie "Onbegrenst fietsen naar Barcelona" en recent in de Oostkantons. Allemaal geweldig!

groet,
Ruud
ruudvp schreef:
eenzame fietser schreef: Overigens vind ik Belgié géén fijn fietsland. .
Belgie geen fijn fietsland?
Als wel fietsende Belg en voorzitter van de Fietsersbond Antwerpen denk ik dat ik hier iets zinnigs over kan zeggen ;-) (En ik verklaar dus sowieso niemand zot om te fietsen, ook niet in België.)

België een fietsland? Neen, niet echt.
Er zijn prachtige stukken om te fietsen, en je kan er heel aangename routes uitstippelen, maar de fietsvriendelijkheid van vele steden en de lange doorgaande gewestwegen (die niet altijd te vermijden zijn) laat vaak behoorlijk te wensen over. Als vakantiefietsers die rustig een eindje om rijdt, heb je natuurlijk veel minder last van de fietsonvriendelijkheid van bepaalde wegen of plaatsen, ... maar als functionele fietser of als je graag steden opzoekt liggen de zaken toch wel anders. De kwaliteit van de fietsinfrastructuur in België komt in ieder geval niet in de buurt van die van Nederland.

Ook het aantal campings komt niet in de buurt van Nederland.

Als ik er even een paar dagen met de fiets op uit wil - en zeker als ik met kinderen ga fietsen - ben ik toch snel geneigd om even de trein naar Nederland te nemen. Dit zowel vanwege de kleinere kans om met gevaarlijk situaties en onaangenaam drukke wegen geconfronteerd te worden als vanwege de handigheid dat er elke paar kilometer wel een camping te vinden is.

Renaat
Een aantal van bovenstaande campings ken ik en zijn prima!
Vooral http://www.roosendael.be/

Laatst werden er in een ander draadje ook nog leuke campings genoemd.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... lit=belgie

Bovendien wil ik noemen Natuurcamping Hammerbrücke.
http://www.natur-aachen.de/camping.htm

Groet,
Ruud
Hier:
http://www.camping-grimbergen.webs.com/ heb ik eens geslapen op 30 oktober. Officieel was de camping toen nog open , maar dat bleek bij aankomst toch niet het geval (dat verklaarde ook het feit dat ik op mijn een week eerder gezonden mailtje nooit een antwoord had gekregen).

Maar het was al veel te laat om een alternatief te zoeken en we konden wel (zonder in te breken) op de camping, dus we hebben er wel gewoon geslapen, al hadden we dus geen sanitair ter beschikking. Het zag er in ieder geval best wel een aangename camping, met zeer proper (maar gesloten ;-) ) sanitair uit.

De volgende dag hebben we op de reeds vernoemde camping roosendael geslapen, op de laatste dag voor hun winterstop. Er stond dan ook nog maar een ander tentje. Zoals anderen reeds aangeven, is dit ook een prima camping.

Renaat
Uit berichten in dit topic van 2006 begrijp ik dat kamperen bij de boer toentertijd verboden was, maar dat hier mogelijk verandering in ging komen. Is het nu in 2012 hier en daar wel mogelijk bij de boer te kamperen?
Rein32 schreef:Uit berichten in dit topic van 2006 begrijp ik dat kamperen bij de boer toentertijd verboden was, maar dat hier mogelijk verandering in ging komen. Is het nu in 2012 hier en daar wel mogelijk bij de boer te kamperen?
Voor zover ik weet is er op dat gebied niets fundamenteels aan de Belgische of Vlaamse wetgeving gewijzigd. Maar zelf als dat wel het geval is, dan is er in ieder geval nog niets veranderd aan de reële situatie. Er zijn dus nog steeds maar erg weinig kleine, aangename campings te vinden in België en boerderijcampings zoals in Nederland zijn (zo goed als) onbestaande. De boerderijen waar je wel terecht kan om te slapen (het zogenaamde hoevetoerisme), beperken zich tot B&B of vakantiewoning.

Er zijn de laatste jaren wel het indrukwekkende aantal van 2 (twee) paalkampeerterreinen aangelegd in Vlaanderen (http://www.natuurenbos.be/paalkamperen).

De wetgeving, een andere cultuur, de relatieve zeldzaamheid van kleine boeren en het gegeven dat het grootste deel van de bossen in privé-bezit zijn zullen allen wel een rol spelen in de zeldzaamheid van kamperen bij de boer en paalkampeerplaatsen.

Renaat
Inmiddels ben ik terug van mijn allereerste fietsvakantie. Ik zet hier even de campings neer, misschien heeft in de toekomst iemand anders er wat aan.

Begonnen in Bocholt (BE) ipv het officiële startpunt Tongeren, eerste overnachting op camping Oosterdriessen, een paar kilometer onder Maastricht. Prima trekkersveldje, kostte geloof ik 6.50 + douchemunten.

Dag 2 was ik van plan te gaan staan op de in dit topic genoemde Les Arpents Verts in Beauvechain, maar die bleek helaas niet meer te bestaan. Balen als je een half uur daarvoor net een pul Hoegaarden naar binnen hebt gegoten, moest nog een kleine 30 km door naar de volgende camping: Zoete Waters in Oud-Heverlee. Deze bleek eigenlijk alleen voor “Caravanning” te zijn, maar ik mocht er voor 1 nachtje toch op. Wel prijzig: 15 e + douchemunten. Misschien handig om hier vooraf even te bellen aangezien ik maar 2 tot 3 plekjes zag voor een tentje.

Dag 3 gestaan op Camping Raspaljers in Geraardsbergen. Kostte geloof ik 7.50 + schandalig dure douchejetons á 1.50. Verder wel prima plekje en je rolt ’s ochtends vroeg zo Leuven in mocht je daar willen gaan kijken.

Dag 4 en 5 op de camping van Jeugdstadion Ieper gestaan. Prima simpele camping met gratis wifi en op loopafstand (minuut of acht) van de Menenpoort waar elke avond om 20:00 The Last Post wordt geblazen. Ook de Aldi met slager zit vlakbij. Kost 6.50 met gratis douchen.

Dag 6 naar de kust gefietst, en daar gestaan in Middelkerke, op Residentie Park Pollentier. Geen aanrader, vrijwel alleen (sta)caravans, duur (15 euro per nacht) en wat saai. In verband met wassen twee nachten gebleven.

Dag 8 en 9 op Blaarmeersen aan de westkant van Gent gestaan. Op zich best ok, vrij groot ongezellig trekkersveld maar voorzieningen waren goed. Rond een tientje per nacht betaalt geloof ik, douchen is inbegrepen.

Dag 10 het advies van Brigitte hierboven gevolgd en speciaal de dagafstand aangepast op Domein Roosendael, was inderdaad een erg mooi en rustgevend plekje! Lekker bier ook. Dacht dat het 11 euro kostte ongeveer.

Dag 11 weer naar Bocholt gereden en daar nog een nacht gestaan op Vakantiepark Goolderheide. Vrij rustig tentjesgedeelte aan een meertje maar verder echt een vakantiepark voor kinderen en stacaravans. Duur ook, 15.80 euro inclusief douchen. Er zijn geloof ik nog 2 campings rond Bocholt dus die zou ik een volgende keer eerder proberen.
Omdat hier nu al zoveel informatie verzameld werd draag ook ik, na enige aarzeling, mijn steentje bij: in mei en september 2011 belandde ik op de camping in fraiture, tinlot. Hier kon ik telkens mijn plekje uitkiezen, zag ik geen mens en maakte ik gebruik van de simpele, doch goede sanitaire voorzieningen. 's Ochtends weer verder, nul euro lichter 8)
Tussen Luik en Esneux. Les Murets in Hony. De camping ligt aan het fietspad van de Ourthe. Eenvoudig maar zeer schoon en heel vriendelijke mensen. De trein of tram stopt er ook. :lol:
Grappig, afgelopen weekend in de omgeving van Spa gefietst en ik heb me geërgerd aan de twee campings waar ik belandde. Groot, veel stacaravans met goed onderhouden tuintje, grote groepen pubers, entertainment-programma en zelfs disco.
Ik zou graag vaker 'spontaan' die kant op willen, maar dan liever niet meer op zulke campings terechtkomen.
Misschien eens vragen bij wereldfietser? En nu komt dit topic weer bovendrijven.

De camping in Hony ben ik vanmorgen nog langsgefietst. Ziet er inderdaad beter uit dan veel van de campings die ik onderweg ben tegengekomen.
Mocht iemand nog tips hebben verder naar het oosten (zeg 30 ZO van Luik) dan hoor ik het graag.
Stavelot, les challes? Waar je ook kampvuur mag stoken.
Gezien jouw bezwaren zou ik voor l'Escargot kiezen. En ligt ca 30 km ZO vanaf centrum Luik.
Roald schreef:Stavelot, les challes? Waar je ook kampvuur mag stoken.
Zit die oudere dame daar nog steeds? Haar bijnaam is de barones. Een paar jaar geleden gaf ze al met pijn in haar hart aan dat ze de camping wilde verkopen. Het werd langzamerhand teveel voor haar. De Barones is echt dienstverlenend ingesteld. Een jaar voor de overgang van de Frank naar de Euro had Belgie toch nog nieuwe biljetten in gebruik genomen. De oude waren niet meer geldig. Veel Nederlanders komen regelmatig in Belgie en bewaarden hun Belgisch geld voor de volgende reis. Ineens dus niet meer geldig. Toch nam de campingeigenares deze bankbiljetten van Nederlandse kampeerders aan en ging persoonlijk naar het kantoor van de Belgische bank in Luik, waar de oude biljetten nog wel ingewisseld konden worden voor nieuwe exemplaren.
De camping ligt leuk aan een beek en niet ver van de RAVel (fietsroute op voormalige spooorbaan) van Troisponts naar Weismes(Waimes). Daar is aansluiting op de Vennbahn.
ruudvp schreef:Gezien jouw bezwaren zou ik voor l'Escargot kiezen.
Nou...
De camping ligt wel ongeveer op de plek waar ik graag een goede camping had gehad. Amper 3 uur fietsen van station Maastricht of Heerlen en toch 'diep' in de Ardennen.
Ik ben er vorig weekend ook een paar keer langsgefietst.
Ik vind een lekkere warme douche wel belangrijk, en die camping biedt op dat gebied misschien wel het allerbeste van de hele Ardennen, maar:
l'escargot schreef:Voor onze kampeerplaatsen hanteren wij een all-in prijs. (Kampeermiddel, auto, stroom, water, douches en toeristenbelasting): € 33,50
Dan zoek ik toch een ander soort camping.
De behoefte aan een overzicht van alle trekkerscampings in België (dwz zowel Vlaanderen als Wallonië) bestaat al heel lang en blijkt weer uit dit item.
Is er in België een organisatie die zich geroepen voelt om aan het trekkersbelang over provincie- en gewestgrenzen heen bij te dragen middels een jaarlijks bij te houden gidsje?
De eisen aan zo'n foldertje zijn eenvoudig: een duidelijke kaart waarop te zien is waar de campings zich bevinden en een zo beknopt mogelijke omschrijving als tekst om het allemaal klein en lichtgewicht te houden.
Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden: als voorbeeld moge wat mij betreft de FFCC-gids van campings in Frankrijk te dienen waarbij een Belgische gids uiteraard naar rato dunner zal worden.
Leon