Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm of niet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietshelm of niet?

Een paar jaar geleden heb ik het zelf ondervonden. Ik reed op de racefiets, botste frontaal tegen aan auto en klapte met mijn hoofd en schouder tegen de voorruit. Gelukkig droeg ik een helm (draag ik altijd tijdens het wielrennen). De helm ving de klap op en was in twee stukken gebroken. Mijn hoofd was nog heel. Als ik naga hoe hard dit eraan toe ging, moet ik er niet aan denken wat er was gebeurd als ik geen helm gedragen had.
Ik heb trouwens wel eens gelezen dat een goede helm juist wel moet breken bij een harde klap. Ik weet niet meer waarom dit was. Het lijkt mij dat de klap dan juist wel het best wordt opgevangen want als de helm te stevig en hard is(zo hard als beton), krijgt je hoofd alsnog een klap.
Overigens draag ik naar mijn werk geen helm. Tijdens de fietsvakanties soms wel maar als het erg warm is zet ik hem snel af.

audrey schreef: Ik heb trouwens wel eens gelezen dat een goede helm juist wel moet breken bij een harde klap. Ik weet niet meer waarom dit was. Het lijkt mij dat de klap dan juist wel het best wordt opgevangen want als de helm te stevig en hard is(zo hard als beton), krijgt je hoofd alsnog een klap.
je kunt een hoop onzin lezen over helmen, dus waarom dit niet ook.

Neem een gevulde koek: wat kost de minste inspanning, doorbreken of platdrukken ?

[size=small]
1. Are bicycle helmets designed to save lives?
If only they were. Helmets which could provide significant protection (if they existed) would be of such construction that few would care to wear them. Modern bicycle helmets are designed to mitigate the effect of an impact to the head of a person falling off a bicycle. At best, they reduce the chance of minor injuries.

"... it is impossible to build a helmet that will offer significant impact protection"

Dr. George Shively, The Snell Memorial Foundation

"... helmets will mitigate the effects of falling off your bicycle and striking your head... If a cyclist is accelerated by a car, then the helmet will not work and will not prevent a severe or even fatal injury"

Dr. Michael Schwartz, neurosurgeon and member of Canadian Standards Association Committee establishing helmet standards
http://www.magma.ca/~ocbc
[/size]

Maar waar zit dan het overgangspunt tussen een lichte fietshelm en een wel degelijk beschermende motorhelm? Als ik bovenstaande citaten lees zou een helm per definitie niet goed werken. Uit "ervaring" kan ik spreken dat een (goede) motorhelm (integraal) goed het hoofd beschermd. Dit terwijl de opbouw op zich hetzelfde is (piepschuim binnenkant, harde buitenzijde).

... al moet ik er niet aan denken een motor-integraalhelm of een crosshelm op een fiets op te doen ;)

En tijdens wegwedstrijden is de helm geaccepteerd. Dat is toch ook niet voor niets (of wordt het door de sponsors opgedrongen?).

Alsof een willekeurige chirurg verstand heeft van mechanische krachtberekeningen... :( :shock:

Gaan we nu ook allemaal met een dikke tempex heupband fietsen om een bekkenbreuk te voorkomen als een auto je schept? :roll:

Hi,

zelf draag ik eigelijk altijd een helm, zowel bij klouterpartijen buiten, tijdens het werk op een kraan alsmede tijdens de fietsvakantie.

Kort gezegt bestaan er drie typen helmen, de "soft" helmen, de Combi helmen en de hardeschaal helmen. De harde schaal helmen zijn erg bekent in de profi wereld (denk aan bv de "bouwhelmen") en bestaan uit een harde kunstof schaal met een los binnenwerk die de helm op zijn plaats houdt. Binnen de boomverzorgingswereld is bv een helm als de Petzl Ecrin de defacto standaard. De combi helmen bestaan uit een dunnere kunstof, fiberglas of carbonvezel buitenschaal met hierin thermomolded of geplakte polystiereen binnenwerk (piepschuim) welke de klap absorbeerd, de meeste intergraal ce3 (of 5) gekeurde helmen zijn van dit soort, denk aan bv motor helmen. De Soft helmen zijn weer iets anders geconstrueerd, deze helmen bestaan ook uit een kunstof buitenlaag (meestal een ABS of Polycarb resin) welke om een EPS (Expended Polystyrene) wordt gespoten. (deze kant gaat het op met de laatste lichting buitensport helmen)

De oude manier van een klap opvangen is idd het geleiden van de impact via een harde schaal, maar de combi en soft helmen werken iets anders, deze absorberen de krachten door het indrukken van de EPS binnelaag en de buitenlaag dient meer voor het weren van UV en het bijelkaar houden van deze laag.

Een klassieke helm lijkt langer mee te kunnen gaan omdat na de valpartij lijkt er weinig aan de hand, maar door de druk op de schaal is het materiaal weldegelijk veranderd. Een EPS helm deukt gewoon in waarmee de impact wordt gedempt. Of de buitenschaal wel of niet heel blijft maakt weinig uit. Alle type helmen dienen na een norm val gewoon vervangen te worden.

Zelf heb ik een aantal maal mogen meemaken dat een helm dragen zeker veel voordeel heeft, zowel in werk als prive situaties, dus draag ik eigelijk altijd een helm.

Bas

B@se schreef:Hi,

zelf draag ik eigelijk altijd een helm, zowel bij klouterpartijen buiten, tijdens het werk op een kraan
Dit is een heel andere situatie, waar de helm zeker prima bescherming biedt. Hier staat het hoofd stil en wordt er bv een vallende hamer van een kilo opgevangen. Dan praat je over een heel ander energieniveau als wanneer je zelf (met 60-100 kg lichaam) ergens tegen optuft
Wellicht een nieuw ideetje naar voren brengen:
Er wordt hier telkens gesproken over zware verwondingen. Dit is iets waarover niet iedereen het eens is.
Maar wat met de verwondingen als open wonden die voork'omen worden door het gebruik van een helm? Dat is wel degelijk aan de hand. Doordat als je valt het de helm is die de wrijving opvangt, voorkom je open wonden aan het hoofd.
Een hersenschudding of whiplash (o.i.d.) kun je met een helm amper voorkomen als de klap hard genoeg is, maar de infectiegevoelige schaafwond of bloeding wel degelijk!
Voorbeeld:
Een oud-collega van me was met helm (harde schaal, a la Petzl Ecrin) op aan het klimmen in een rotswand, en viel 20 meter. Resultaat: hersenschudding. Zijn hoofd was verder intact.

Mijn conclusie:
Een helm helpt bij grote krachten niet om wat zwaardere letsels te voorkomen, maar wel degelijk om ernstige open wonden te voorkomen!

Aardige discussie over de contructie van een helm, maar de vraag was wie en waarom draagt er een helm. Ik draag bijna altijd een helm. Het meest gehoorde argument tegen een helm is volgens mij "een helm is zo warm" Mijn ervaring is dat je ook in de warmte (Spanje) geen last hebt van een helm. Sterker nog ik vind een helm koeler dan een petje. Bij een helm is je hoofd in de schaduw en de wind waait door de sleuven wat verkoeling geeft. Bij woon werk verkeer (150km/week) waarbij ik ook een stuk door Rotterdam rijd draag ik ook altijd een helm. Alleen bij korte tochtjes dicht bij huis en boodschappen doen laat ik de helm meestal thuis.

Groet Ronald

Zeker weten dat ik een helm draag!

Naast vakantiefietsen doe ik de rest van het jaar aan skeeleren en dit jaar (ben net terug van 3 weken frankrijk/spanje) was ik zo verstandig om twee weken voor mijn vakantie een flinke crash te maken op de skeelerbaan. Ging zo'n 30 km/h uur (dat haal je in een pelotonnetje) en landde met mijn hoofd/gezicht op het asfalt. :cry: Resultaat: 3 afgebroken tanden, schaafwonden en een flink beschadigde helm, die aldus de eerste hulp toch een flinke hersenschudding had voorkomen..... :oops:

Nu is fietsen minder crashgevoelig (alhoewel?), toch was ik deze vakantie bij elke afdaling/vals plat naar beneden, blij dat ik mijn (nieuwe) helm op had. Vorige fietsvakantie heb ik hem nog wel eens afgezet, maar hoewel het nu warmer was (35-40 graden) had ik geen last van een oververhit hoofd. In tegendeel, op de camping in de zon had ik daar sneller last van. Kortom, ik ben om, ook in Nederland trouwens, wanneer ik van plan ben langer te fietsen dan 5 minuten naar het station.

Sinds een paar jaar draag ik ook een helm tijdens fietsvakanties en weekendtochtjes. Tijdens korte tochtjes eigenlijk niet.

Sandra
Het begint aardig op een tweede kamerdebat te lijken deze discussie een fietshelm ja of nee.
Ik ben een felle tegenstander van een helm niet zozeer om de veiligheid maar om het feit dat wij geleefd gaan worden door verzekeraars en waar is het eind.
Het volgende heeft even niet met fietsen te maken maar was er geen hoge pief van axa die vond dat mensen die teveel eten dan ook maar een hogere premie moeten betalen, dit is een voorbeeld.
En ik ben er ook tegen omdat ik mijn gevoel van vrijheid tijdens het fietsen door een helm kwijtraak, de wind niet meer door mijn haren voel strelen en geen lekker regenbui meer op mijn hoofd.
Mag ik alsjeblief nog een paar dingen zelf bepalen in mijn leven.
zwartekees schreef:het feit dat wij geleefd gaan worden door verzekeraars
Hoezo verzekeraars? Het zijn je medeverzekerden die de rekening mogen betalen van het feit dat jij zonodig principieel zonder helm moet rijden.

Als je zonodig principieel moet zijn, doe het dan ook consequent. Neem dan ook geen verzekering en betaal zelf de kosten als er iets gebeurd.

Gerd
GerdC schreef:
zwartekees schreef:het feit dat wij geleefd gaan worden door verzekeraars
Hoezo verzekeraars? Het zijn je medeverzekerden die de rekening mogen betalen van het feit dat jij zonodig principieel zonder helm moet rijden.

Als je zonodig principieel moet zijn, doe het dan ook consequent. Neem dan ook geen verzekering en betaal zelf de kosten als er iets gebeurd.

Gerd
Ik neem aan dat jij niet rookt geen snacbar bezoekt geen alcohol gebruikt en zich altijd aan de verkeersregels houd niet op skeelers rijd ( zit geen rem op) en zwemt met een zwembandje.
En je stemt VVD.
Misschien weet je dat de WA en de ziektekosten verzekering verplicht is want anders een dikke boete.
En nog wat ik word vijfenvijftig en ben nog steeds gaaf.
Hoezo meebetalen?.

VVD....fietshelm.....ik zie de link niet.
Kan deze discussie terug gaan naar het onderwerp?

Marco Meijerink schreef:VVD....fietshelm.....ik zie de link niet.
Kan deze discussie terug gaan naar het onderwerp?
VVD-Hoogevorst-Verzekeraars-Verplichte ziektekostenverzekering-Bezuinigingen-Fietshelm.
Groetjes einde verhaal.

Ja, ik ben al wat ouder en opgegroeid met het idee dat je alleen `n helm draagt in wedstrijden.
Tijdens mijn fietsvakanties, die vaak plaatsvinden in bergachtige streken, heb ik altijd een helm bij me en draag die alleen in de afdaling. Met mountainbike tochten draag ik altijd `n helm. Als ik met `n groep fiets, altijd `n helm maar alleen nooit. Sinds kort ben ik helemaal om. Al meer dan 40 jaar ben ik een fanatiek schaatser, marathon wedstrijden tot voor 10 jaar terug. Skeeleren doe ik al 18 jaar. Afgelopen winter viel ik nogal hard op het ijs, jukbeen gebroken. Na mijn vakantie ga ik weer skeeleren, nooit gevallen in al die jaren en de enige bescherming `n helm, val ik en m`n arm uit de kom. Onbewust ging ik met de fietstrainingen tellen wie er met `n helm fietste en wie niet. Het resultaat is dat zeker 80 á 90 % `n helm draagt. Ik heb kinderen en die wilde graag dat pa, als hij alleen op pad was, ook `n helm ging dragen. Maanden heb ik er over gedaan om aan dat idee te wennen. We hebben `n warme zomer gehad en, maar dat wist ik al, je hebt totaal geen last van `n helm. Ooit komt de tijd dat Zwarte Kees het zelfde doet als Groot41, z`n verstand gebruiken, en altijd met `n helm op op pad gaat. O ja, zodra er `n goede helm komt voor op de ijsbaan ben ik een van de eerste die er mee gaat rijden.
Groot 41

Wij dragen altijd een helm, naar school of werk, in het bos, of op vakantie. Met kinderen kun je niet onderhandelen over de preciese modaliteiten van wanneer wel en wanneer niet. En je moet het voorbeeld geven. Of het helpt? Ik heb in elk geval mijn zoontje met helm twee keer een smak zien maken waarvan ik denk dat hij zonder helm op zijn minst in het ziekenhuis zou zijn beland. Een van beide keren was dat misschien niet meer nodig geweest: zijn voorwiel blokkeerde omdat hij ergens in vast kwam te zitten, hij werd voor mijn ogen omhoog geslingerd en belandde met zijn hoofd naar beneden op de rand van de stoep. Hij had zijn helm op - en was ongedeerd. Statistisch betekent dit niets, maar ik kan het beeld niet uit mijn geheugen wissen.
Persoonlijk ken ik twee mensen wier leven eigenlijk verwoest is door hersenletsel bij een fietsongeval. Een daarvan was een zeer ervaren wereldfietser die vlak bij huis omver werd gereden door een pizzakoerier.... Of een helm geholpen had?
Voor veel informatie: http://www.bhsi.org/index.htm
Wim

Willem Jongman schreef: Voor veel informatie: http://www.bhsi.org/index.htm
Wim
Caveat emptor.
Weer een site die nog met droge ogen met de 85% Rivara 'studie' aan durft te komen zetten! (http://www.bhsi.org/limits.htm)

m-gineering schreef: Caveat emptor.
Weer een site die nog met droge ogen met de 85% Rivara 'studie' aan durft te komen zetten! (http://www.bhsi.org/limits.htm)
Wat is er dan mis met deze 'studie'?

Niet mis met je mening overigens maar ik zoek bewijzen voor beide standpunten (al moet ik zeggen dat het vooruitzicht van een wesp in m'n helm niet prettig is... ;))

Ik ben er nog niet uit iig. Afgelopen zaterdag in een groep ook ff (< 1 minuut) 40+ gereden, zijn dat de momenten dat het nuttig is?

Fedor schreef:
m-gineering schreef: Caveat emptor.
Weer een site die nog met droge ogen met de 85% Rivara 'studie' aan durft te komen zetten! (http://www.bhsi.org/limits.htm)
Wat is er dan mis met deze 'studie'?
Men vergeleek twee totaal verschillende groepen en kwam zo tot 'prachtige' resultaten. De auteurs misten dat een helm ook net zo effectief tegen beenletsels was en dat je er opeens een rijk middleclass blank kind mee werd ;)
Het onderzoek is het meest bekende voorbeeld van slecht helmenonderzoek en uitgebreid weerlegd. Ook de auteurs hebben inmiddels toegegeven de conclusies niet staande te kunnen houden. De cijfers nu nog gebruiken is of oliedom of doortrapt.


Niet mis met je mening overigens maar ik zoek bewijzen voor beide standpunten (al moet ik zeggen dat het vooruitzicht van een wesp in m'n helm niet prettig is... ;))

Ik ben er nog niet uit iig. Afgelopen zaterdag in een groep ook ff (< 1 minuut) 40+ gereden, zijn dat de momenten dat het nuttig is?
Grootste positieve effectiviteit van een helm is bij lage snelheden te verwachten, zoals bij kinderen of MTB-en