Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm of niet? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Fietshelm of niet?

jazeker is tourfietsen geen racefietsen, maar bij een afdaling wil ik de fiets zo goed/technisch mogelijk naar beneden sturen en dat met goede snelheid. dit is toch (in mijn ogen) één van de vele leuke dingen van vakantiefietsen!!! :D

grt ZERO55

Een citaat uit mijn weblog van de fietsvakantie op de Filippijnen, waarvan ik net terug ben:
www.gerdcaarls.waarbenjij.nu schreef:Ik moest uitwijken voor een inhalende tegenligger en de berm in. Zoals hier wel vaker waren ter plaatse nieuwe lagen asfalt gelegd zonderdat de berm was mee verhoogd, zodat de berm een stuk lager was. Bovendien had het geregend en bleek er tot overmaat van ramp een flinke kuil in de berm te zitten die ik zo gauw niet meer kon ontwijken. Kortom een flinke slipper en een smak op het asfalt waren het gevolg. Om met het belangrijkste te beginnen. Zelf kwam ik eraf met een flinke schaafwond op mijn elleboog en een blauwe heup. De klap die mijn hoofd op het asfalt maakte, had slechts nadelige gevolgen voor mijn helm en gelukkig niet voor mijn hoofd.
Blij dat mijn fietsvakantie niet verknoeid is door een hersenschudding en dat ik gewoon door kon fietsen.

Gerd

whisky schreef:
ZERO55 schreef:Tijdens mijn eerste fietsvakantie droeg mijn vriendin wel een helm en ik niet, waarbij wij wel afdalingen maakte van een kleine 60 a 65 km per uur. Met deze snelheden vallen kan zeer ernstig letsel tot gevolg hebben, maar op zo´n moment ben ik bezig met de kick van het zo hard en technisch mogelijk afdalen, dus denk ik niet aan het dragen van een helm.
Hmmm, stukkie langzamer dan misschien? Tourfietsen is geen downhill :-)

Fiets de wereld (rustig aan, boven en beneden komen we allemaal),
Whisky
Een vriend van mij is na een lullige val van een trap (halverwege na zo'n 6 a 7 treden) overleden door hoofdletsel.... stond erbij en ik zag het gebeuren. Ik durf te zeggen dat een helm zeer waarschijnlijk z'n leven had gered.
Een val van een fiets (in toerfietsmodus) is vergelijkbaar en ik geloof dus ook dat een goede helm levens kan redden.
Op de motor eens een ongeluk gehad met zo'n 45 km/u en ik blij dat ik een helm op had. Op de fiets heb ik echter nooit een helm op en dat heeft meer te maken met dat we in nederland zonder helm zijn opgegroeid. Ik kan dus niet zeggen of ik een helm wel of niet prettig vind tijdens het fietsen. Het vrije gevoel zonder helm ken ik wel en is zeer prettig :)

Komende zomer ga ik door de VS fietsen en zal ik ook aan een helm moeten geloven (sommige stukken althans). Enkel en alleen omdat het verplicht is, want de toegevoegde waarde van een helm m.b.t. tot het voorkomen/verminderen van hoofdletsel onder normale fietsomstandigheden daar ben ik wel van overtuigd.
En percentages boeien me niet zo. 1% is al genoeg, toch?!

Helmet Laws for Bicycle Riders

groetjes, Jasper

Misschien heb ik iets gemist maar volgens mij heb ik alleen reacties van bukfietsers gelezen.
Hoe zit het met ligfietsers?

Zelf draag ik alleen tijdens afdalingen een helm en de belangrijkste reden is wel het gevoel van veiligheid. Ik wordt niet driester maar het voelt gewoon safer.
Ik ben twee keer hard gevallen maar niet aan mijn hoofd gewond geraakt. Van nature beweeg je je tijdens een val zo dat je je hoofd beschermd.

Ik hoop dat de valhelm nooit verplicht wordt gesteld door de Nederlandse overheid en dat we vrij zijn te bepalen of we een valhelm dragen of niet.

mazzeltovv schreef:Misschien heb ik iets gemist maar volgens mij heb ik alleen reacties van bukfietsers gelezen.
Hoe zit het met ligfietsers?
Als je vindt dat je een helm opmoet, probeer dan eentje te vinden zonder zo'n aerodynamische 'duckbill' achterkant. Als je op je rug & achterhoofd valt, is die extra hefboom niet gunstig

mazzeltovv schreef:Misschien heb ik iets gemist maar volgens mij heb ik alleen reacties van bukfietsers gelezen.
Hoe zit het met ligfietsers?
Bukfietsers? Nee, Zitfietsers :-). Ligfietsers liggen op hun zadel (matje) en zitfietsers zitten op hun zadel.

Fiets de wereld (op een zitfiets),
Whisky

Ha! Hoe je kunt vallen over een goed geplaatst woord... :)

"Wij" worden door ligfietsers vaak (laatdunkend) betiteld als bukfietsers.

Ik kan me zo voorstellen dat zij elleboogbeschermers dragen en dan vooral de low riders omdat als ze vallen de elleboog denk ik het eerst in contact komt met het alfalt.

Volgens mij moeten we gewoon stoppen met fietsen, zijn we van al die ellende af :wink:

Hoi,
mazzeltovv schreef:Ik kan me zo voorstellen dat zij elleboogbeschermers dragen en dan vooral de low riders omdat als ze vallen de elleboog denk ik het eerst in contact komt met het alfalt.
Als je op de ligfietst onderuit gaat heb je meestal een schrale kont :-)
Hoofdletsel komt minder vaak dan bij zitfietsers. Ik heb een tijdje geleden nog ergens zo een lijstje gezien met de letstels bij ligfieters, ik kan het helaas niet meer vinden :? Tot nu toe heb ik nog geen liggers met elleboogbeschermers gezien.

Zitfiets de wereld,
Whisky

bij't klimmen draag ik een helm
bij't skiëen draag ik een helm
bij't fietsen niet...

volgens mij ligt het aan het sociaal aanvaard zijn van een helm. Nee?

mijn volgende aankoop dan :roll: :wink:

*

Ik neem mijn hellumpie toch maar gewoon mee naar Rwanda. Als je in een of andere bocht in een net iets te diepe put stuitert, heb je in elk geval ENIGE bescherming.

Ik ga binnen anderhalve maand klimmen en dalen in de Pyreneëen en denk er wel aan een helm te dragen. Aan de ene kant zie ik er echt tegenop, ben eens een keer op mijn hoofd gevallen en dat was op mijn kin. Wat gaat een helm daarbij helpen. Verder ga ik misschien nog gekker naar beneden rijden. Aan de andere kant wil ik in geval van een valpartij mijn hoofd wel wat beschermen. Maar dan ben ik eigenlijk aan het doemdenken. Ik kan ook gewoon niet vallen.

s0lar schreef:Ik kan ook gewoon niet vallen.
Ik zou het eerste (vallen) gewoon laten en het tweede (een helm dragen) gewoon doen.

Gerd

Ik draag zo goed als altijd een helm (uitgezonderd misschien als ik snel naar de bakker ga). Het is een gewoonte.

Ik heb al genoeg fietsers gezien die een ongeluk hebben gehad en daarbij lelijke (oppervlakkige) hoofdwonden hebben opgelopen, die met een helm volgens mij wel zouden zijn vermeden. Voor heel zware letsels zal ik echter niet direct durven beweren dat er een verschil is, daarin heb je gewoon "geluk" of "pech". En voor een hersenschudding gaat het niets uitmaken (tenslotte is dit meestal het gevolg van een verplaatsing van de hersenmassa binnen in de harde schedeldoos oiv de versnelling/vertraging). Voor mij zal het effect dus vooral psychologisch zijn, maar ik ga er niet extra risico's door nemen.

PS: ik heb ook lange haren en vrouwelijk, dus misschien dat het effect van langsrijdende auto's die dichter rijden bij helmdragers voor een stuk wordt gecompenseerd :wink: .

Ik draag alleen een helm als ik in de bergen ga afdalen.
En denk erover om hem niet mee te nemen naar IJsland.

GoDiva schreef:Ik heb al genoeg fietsers gezien die een ongeluk hebben gehad en daarbij lelijke (oppervlakkige) hoofdwonden hebben opgelopen, die met een helm volgens mij wel zouden zijn vermeden. Voor heel zware letsels zal ik echter niet direct durven beweren dat er een verschil is, daarin heb je gewoon "geluk" of "pech". En voor een hersenschudding gaat het niets uitmaken (tenslotte is dit meestal het gevolg van een verplaatsing van de hersenmassa binnen in de harde schedeldoos oiv de versnelling/vertraging). Voor mij zal het effect dus vooral psychologisch zijn, maar ik ga er niet extra risico's door nemen
MILWAUKEE, Wisconsin (AP) -- Ryan Lipscomb lived to tell how it felt to have a truck run over his head. "Really strange," he said.

Lipscomb, 26 of Seattle, suffered a concussion but was otherwise unhurt. He was shaken up, especially after he saw his mangled helmet.

Lipscomb, a graduate student in medical physics at the University of Wisconsin-Madison, was riding down a bike path in Madison on Friday afternoon. As he approached an intersection, he said, he noticed the oncoming delivery truck preparing to make a right turn in front of him.

The truck wasn't going to stop, Lipscomb said, so he slammed on his brakes, flipping his bike and landing in the street.

A moment later the truck rolled over his head.

"I didn't see it coming, but I sure felt it roll over my head," he told The Capital Times newspaper. "It feels really strange to have a truck run over your head."

His black helmet was flattened, tread marks visible on the cracked frame.

Lipscomb was taken to a hospital and released about three hours later.

Police initially declined to call the incident a hit-and-run, saying it was unclear whether the driver knew someone had been hit. But Sgt. Bernie Gonzalez later updated the accident report to include the designation.

Police spokesman Mike Hanson said Tuesday there hasn't been an arrest because investigators haven't been able to identify the driver.

In a telephone interview Tuesday with The Associated Press, Lipscomb said he has had some lingering headaches and a stiff neck.

"All things considered, that's about as good as it can get," he said.

Despite the close call, he said, he has to focus on school because his qualifying exam for the Ph.D. program is next week.

"I think it will probably hit me when I'm done with exams," Lipscomb said.

Lipscomb does plan to ride again, he just prefers to wait until after exams are over.

"After that, I'll go out and get a new helmet and be back on my bike," he said.
Afbeelding

bron

Ik zou zeggen doe je ding...

Bas

Wat ik regelmatig zie en waar ik me over verbaas zijn kinderen die van hun ouders een valhelm op moeten terwijl de ouders geen helm dragen... :roll:

Hoezoe het goede voorbeeld?
A moment later the truck rolled over his head.

"I didn't see it coming, but I sure felt it roll over my head," he told The Capital Times newspaper. "It feels really strange to have a truck run over your head."
Sterk verhaal, sterke helm, sterk hoofd... :shock:

en alleen wat hoofdpijn en een stijve nek..... Lucky Bastard!

mazzeltovv schreef:Wat ik regelmatig zie en waar ik me over verbaas zijn kinderen die van hun ouders een valhelm op moeten terwijl de ouders geen helm dragen... :roll:

Hoezoe het goede voorbeeld?
Die ouders geven het goede voorbeeld! Ik zie tenminste heel veel kinderen die een helm dragen in de verkeerde maat en achter op het hoofd. Die helm zal meer letsel toebrengen dan voorkomen :D

Het wordt hier eem echte normen en waarden discussie.

Voor mij geldt dat het vooral te maken heeft met snelheid.

Op een racefiets zou ik alrijd een helm dragen, en met de vakantiefiets ook bij langere afdalingen of in een drukke stad cq drukke weg. Maar ik kies bijna altijd rustige weggetjes en als ik met bepakking fiets, ga ik zo langzaam dat de kans op vallen bijzonder klein is.

Er wordt hier gelukkig veel gediscussieerd over de voor en tegens van het dragen van een helm.
Wat ik nu uit eigen ervaring kan melden is dat ik heel heeeeel erg gelukkig ben geweest dat ik een helm droeg. In Engeland ging ik in een afdaling onderuit en maakte met mijn hoofd zijwaarts een enorme klap tegen het asfalt.
Terwijl dat gebeurde was ik me daar heel goed van bewust en voelde ik ook heel duidelijk de helm die tussen het asfalt en mijn schedel zat en mij aldus bescherming bood. Ik ben er stellig van overtuigd dat de helm mij voor veel ellende heeft behoed. Nu hield ik er slechts een buil en enkele dagen lichte hoofdpijn aan over.
Ik draag dus graag een fietshelm, en heb er ook geen last (meer) van, al had ik aanvankelijk eerlijk gezegd ook weerstand om een helm te dragen als "te warm", "schijnbescherming", "niet goed voor je kapsel".
Mijn advies is dan ook: draag een fietshelm, zeker bij afdalingen.

jim