Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kamperen voor solo-fietser te duur! - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Kamperen voor solo-fietser te duur!

151 berichten

Ik zeg niet dat zijstraten niet mag, maar het is niet zo zinvol en leidt de aandacht af. Vervolgens vallen mensen weer over elkaar heen over die zijstraten en is de oorspronkelijke probleemstelling uit beeld.
Dat er tal van positieve ervaringen zijn op campings weet ik ook. De overgrote meerderheid van de campingeigenaren doet zijn best om een goed gastheer en gastvrouw te zijn voor hun gasten. Heb de afgelopen maanden vele tientallen campings bezocht. Heb ook voor het blad FietsActief een selectie gemaakt van de tien leukste natuurkampeerterrein voor fietsers en wandelaars.
Als jezelf geen negetieve ervaring hebt, dan heb je inderdaad een beeld van dat het wel meevalt. Had ik tot voor een paar jaar zelf ook. Totdat je er zelf mee wordt geconfronteerd.
Het gaat nu juist om de uitwassen en dit lijkt toe te nemen. Slecht ook voor de kampeerbranche. Het is inderdaad zo dat je vaker goedkoper terecht kunt in een Jeugdherberg dan op een van die voor solo-fietsers duur uitpakkende camping. Dat moeten die voor solo-fietsers dure campings zich ook realiseren!
Ik ga er vanuit als mensen hun negatieve ervaringen melden, dit ook zo is. Als mensen melden dat zij € 3,50 per fiets extra moesten betalen ga ik er ook vanuit dat dit klopt. Wat is hun belang om daar over te liegen?
Opvallend is diverse campings ook via reacties van verschillende personen naar voren komen. Via dit forum en via andere kanalen.
Als je naar diverse sites gaat van van genoemde campings blijken die tarieven ook te kloppen.
Bij negetieve ervaringen die ik had, was de camping bepaald niet vol.

Dus kom maar op met die campings met voor solo-fietsers dure tarieven!!!!!!
audrey schreef: Waarom moet 1 persoon voor 2 personen betalen??
....
Het is niet alleen in Nederland zo. Ook in Spanje hadden ze hier een handje van. En probeer dan maar eens een discussie te beginnen in je beste Spaans :shock: :wink:
....
Er zijn vast wel meer mensen die hiervan balen. ....
Yep, Ook in Noorwegen moest ik als solofietser meestal evenveel betalen als de "stelletjes". Voor het douchen moet je meestal apart betalen (€ 1,10), dus dat is nog wel evenwichtig.

Echt bont was het in Tromso. Ik betaalde 150 NOK (€ 18 ) voor nacht. De volgende dag kwam ik een stel tegen die maar 100 NOK hoefden te betalen. Ik had geen zin om terug te fietsen om nog verhaal te halen. Blijkbaar had ik bij aankomst niet goed opgelet; logisch want ik had net de hele dag door de regen gefietst.

oh ja, Ik ben wellicht niet zo slim en dat zal wel de verklaring zijn dat ik werkelijk geen jota snap van de discussie die zich hierboven ontwikkeld.

Sjirk
SjirkM schreef:...
oh ja, Ik ben wellicht niet zo slim en dat zal wel de verklaring zijn dat ik werkelijk geen jota snap van de discussie die zich hierboven ontwikkeld.

Sjirk
Of je slim bent, weet ik niet.. :lol: maar ben het met je eens, dat de discussie zich weer op een vreemde manier aan het ontwikkelen is!

Mensen, blijf bij het onderwerp, ga niet tot het oneindige proberen om je gelijk te halen!

Dit mag dan wel kletspraat zijn, maar als het te bont gaat worden, dan grijp ik in.

marcoschriek schreef:ga dan niet op die camping staan. je weet van te voren wat je betalen moet, je hebt dus een keuze. als je een nacht op die camping hebt geslapen dan heb je dus voor die dienst gekozen en zul je MOETEN afrekenen.
Nee hoor, zolang de receptie dicht is (en er geen kaartjesautomaat staat), kún je niet eens betalen...
Op een onbemand natuurkampeerterrein kun je dan een envelopje met geld in de bus gooien, maar bij zo'n megacamping heb ik geen scrupules.

Nòg irritanter zijn de caravanparken (je ziet ze veel in Engeland), waar alleen caravans zijn toegestaan. Eens kwamen we na enkele doucheloze nachten aan op zo'n terrein, de enige camping in de wijde omtrek. Zelfs ons aanbod om er tegen betaling te douchen en niet te overnachten, werd door de beheerder op horkerige wijze afgeslagen!
Uiteindelijk kwamen we terecht bij de Social Club, waar we gratis mochten douchen èn kamperen in de tuin, en waar men zich very sorry voelde voor het ontbreken van warm water...

mario schreef:
Als je lid bent van de jeudherberg centrale, krijg je een speciale pas, waar mee je korting krijgt op de bus en op de boot als je bv naar Engeland vaar.


Dat wist ik niet, terwijl ik wel lid ben.
Met die pas krijg je ook een paar euro korting in iedere jeugdherberg waar ook in de wereld. Je betaald dan tussen de 12,50 en 18,00 euro per nacht.
Die 12.50 ben ik nergens tegen gekomen, die €18.00 wel of oplopend naar €22.50 wat ik voor een overnachting in een jeugdherberg nog steeds te bilijken vind.

Na onze fietsvakantie (we zijn net terug van drie weken fietsen door Frankrijk en een klein stukje Spanje) kwamen we de volgende camping tegen met absurd hoge tarieven:

Camping Le Vaubarlet in Ste Sigolène (Haute Loire): een voorbeeld van het soort camping waar toeristen komen die je als fietskampeerder niet wenst tegen te komen die €17,- per nacht rekent. Helaas was de volgende camping onzeker kwa bestaan (hij kwam van een lijst af die ergens anders al een camping aan had gegeven die niet bleek te bestaan), en bovendien lag er een beklimming tussen die we op dat moment niet meer konden doen.

Er waren overigens wel meer campings met hoge prijzen, maar die zouden lager zijn uitgevallen als ik alleen was gaan reizen (we waren met zijn tweeen). Dus die voldoen niet aan het criterium.

keesswart schreef: Nòg irritanter zijn de caravanparken (je ziet ze veel in Engeland), waar alleen caravans zijn toegestaan. Eens kwamen we na enkele doucheloze nachten aan op zo'n terrein, de enige camping in de wijde omtrek. Zelfs ons aanbod om er tegen betaling te douchen en niet te overnachten, werd door de beheerder op horkerige wijze afgeslagen!
Uiteindelijk kwamen we terecht bij de Social Club, waar we gratis mochten douchen èn kamperen in de tuin, en waar men zich very sorry voelde voor het ontbreken van warm water...
Ik was eens terechtgekomen op z'n soort caravanpark in Duitsland; regelde ze even dat ik bij de boer ernaast in het weiland kon staan (er stonden toch geen koeien) en kreeg ik van de vaste bezoekers enkele muntjes voor de douche. Ok, het gras was dan niet gladgemaaid, maar ik heb daar prima gepit en kon om 7.00 uur 's morgens weer goed uitgerust verder (en het koste me dus niets).

Volgens mij moet Bert gewoon even een nieuwe topic openen uitsluitend voor het melden van dure campings en diegene die hier al staan even meekopieren.

Arnoud Gietema schreef: Camping Le Vaubarlet in Ste Sigolène (Haute Loire): een voorbeeld van het soort camping waar toeristen komen die je als fietskampeerder niet wenst tegen te komen die €17,- per nacht rekent. Helaas was de volgende camping onzeker kwa bestaan (hij kwam van een lijst af die ergens anders al een camping aan had gegeven die niet bleek te bestaan), en bovendien lag er een beklimming tussen die we op dat moment niet meer konden doen.
Wat zijn dat dan voor toeristen die je als fietskampeerder niet tegen wenst te komen?
De enige toeristen die ik als fietskampeerder niet wens tegen te komen, zijn keiharde snurkers en andere lawaaimakers midden in de nacht, maar die kun je helaas overal treffen.
En € 17 is in het hoogseizoen voor twee personen beslist geen uitzonderlijk hoog tarief.
In het voorseizoen heb ik in Frankrijk vele malen €12 tot € 14 betaald voor twee personen.
Kortom: ik geloof dat de meningen omtrent wat een te hoog tarief is, nogal uiteenlopen...
Daarom vind ik deze discussie niet geheel zuiver. Er worden campings aan de schandpaal genageld die misschien een heel hoog voorzieningenniveau hebben met animatie, zwembad en wat al niet meer, waar je als fietskampeerder geen gebruik van wenst te maken omdat je de volgende ochtend vroeg weer vertrekt. Je kunt die campings dan toch niet verwijten dat jij die voorzieningen niet wilt gebruiken?

peter de rijk schreef: En € 17 is in het hoogseizoen voor twee personen beslist geen uitzonderlijk hoog tarief.
In het voorseizoen heb ik in Frankrijk vele malen €12 tot € 14 betaald voor twee personen.
Het gaat er hier om dat je dan in je eentje ook dat bedrag betaald !!

Is 17 euro voor 2 personen misschien nog redelijk, voor 1 persoon zeker niet !!!

Michael W schreef:We gaan morgen eens op onderzoek uit Bert

Wel alvast deze

Camping- und Ferienpark Markgrafenheide in Duitsland
Dünenweg 27, 18146 Markgrafenheide

50 tot 60 euro voor 2 personen met klein tentje.

Ik heb dit uit betrouwbare bron, de receptioniste adviseerde deze mensen om naar een volgende camping te gaan.
Aha, dat moet die volledig gedigitaliseerde strandcamping aan de Internationale Hanzeroute zijn! Zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages/Hanzeroute.htm onder het kopje 'koude douche'.

keesswart schreef:
Michael W schreef: Camping- und Ferienpark Markgrafenheide in Duitsland
Dünenweg 27, 18146 Markgrafenheide
50 tot 60 euro (of guldens in 2001 ?) voor 2 personen met klein tentje.
Aha, dat moet die volledig gedigitaliseerde strandcamping aan de Internationale Hanzeroute zijn! Zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages/Hanzeroute.htm onder het kopje 'koude douche'.
Dat is 'm Kees, ik heb er zelf gelukkig nooit gestaan !! Wel veel gemopper op gehoord dat ie zo duur is.

Wat zijn dat dan voor toeristen die je als fietskampeerder niet tegen wenst te komen?

De enige toeristen die ik als fietskampeerder niet wens tegen te komen, zijn keiharde snurkers en andere lawaaimakers midden in de nacht, maar die kun je helaas overal treffen.

Dat soort mensen ja, maar ook hen die asociaal dicht langs je tent lopen onder het mom van "zo liep ik ook al toen die tent er nog niet stond". Die kom ik trouwens van meer nationaliteiten tegen dan alleen die van de meesten van ons (niet alleen Nederlanders dus).

Voor de rest kent iedereen het gevoel wel dat je eindelijk lekker ligt te slapen, komen er weer een paar krijsende kinderen langs rennen.... Maar daar gaat de discussie verder niet over.

En € 17 is in het hoogseizoen voor twee personen beslist geen uitzonderlijk hoog tarief.

Daar heeft Michael W reeds op gereageerd, maar inderdaad was het zo dat €17 op deze camping een standaardtarief voor een plaats + 2 personen + auto was. Dus niet helemaal ongeacht het aantal personen, maar 1 persoon zou dit dus ook hebben moeten betalen. Wij vonden het met zijn tweeen wel duur, maar nog net betaalbaar, zeker omdat de kwaliteit op zich behoorlijk was kwa hygiene.

Wat je opmerking betreft, Peter, over dat campings aan de schandpaal genageld worden die op en top verzorgd zijn en daarom duur zijn: Feit is dat er ook campings zijn met eenzelfde voorzieningenniveau waar je als fietskampeerder veel minder betaalt. Dus het gaat om andere dingen dan het puur terugverdienen van de investering door zo'n camping, want dat kan dus ook anders. Het zijn in dat geval de beslissingen van de campingleiding die ze kunnen maken omdat ze ook een zekere mate van monopolie hebben in de directe omgeving, en zekerheid van vraag, met als gevolg opstuwing van de prijzen.

Overigens schiet me er nu nog zoeen te binnen. Ooit heb ik 6 jaar geleden op een camping gestaan (alleen!) in Bransgore (Engeland), en daar 13 pond per nacht betaald (1 pond was toen f3,60), dus dat is omgerekend bijna 20 euro geweest (ook een standaardtarief)! Dat is ook voor Engelse begrippen duur (de volgende 2 campings kostten een derder van deze prijs). Ik stond gewoon op een trekkersveldje en een zwembad was er niet, alleen een luxe toiletgebouw. Ik herinner me de naam niet meer helaas...

[i]"Er worden campings aan de schandpaal genageld die misschien een heel hoog voorzieningenniveau hebben met animatie, zwembad en wat al niet meer, waar je als fietskampeerder geen gebruik van wenst te maken omdat je de volgende ochtend vroeg weer vertrekt. Je kunt die campings dan toch niet verwijten dat jij die voorzieningen niet wilt gebruiken?"[/i]

Dit is echt de omgekeerde wereld! Ik zou voorzieningen moeten afnemen die ik als solo-fietser niet nodig heb? Animatie is vooral voor kinderen, maar ik heb als solofietser geen kinderen bij mij!

Het gaat niet om een schandpaal. Het gaat om het naar buiten brengen van het probleem dat een solo-fietser met een klein tentje in toenemende mate hetzelfde betaalt voor een kampeerplek, als 2 volwassenen met 2 kinderen, een caravan en een auto.
Voorkomen moet worden dat dit een breed aanvaarde regel wordt!

Heej, ik heb een "newsflash"...

Het merendeel van de kampeerders zijn geen fietsers... sterker nog, ik denk dat het maar een heel klein deel is. Denk je nou echt dat die ene camping met al haar voorzieningen rekening gaat houden met die ene fietser die een keer langskomt? Uhhhhhhhhh!!!!!! NOT!

Wij hebben ook eens op zo'n camping gestaan in het zuiden van Frankrijk en we betaalden er ook een boel geld voor, maar ja, er was van alles en wie zegt dat je daar als fietser geen gebruik van gaat maken?

En schreeuwende kinderen, dronken lui, langslopende mensen etc, daar hebben we ook wel eens last van (zelfs in IJsland), maar je kunt moeilijk die hele camping claimen?!? Dan, lieve mensen, wordt het pas echt een duur nachtje!

Oh en Bert, als je in een afgelegen dorpje belandt met alleen een duur 5-sterren hotel zonder de mogelijkheid om te kamperen of om ook maar verder te reizen, zeg je dan ook: sorry, maar ik gebruik maar 1 ster, waarom moet ik voor die andere 4 betalen????

:roll:

Beste El,
Een vijf-sterren hotel is integraal vijf-sterren. Je kunt daar niet vragen om slechts een ster te gebruiken, want alles is vijf-sterren, anders wordt het niet als vijf-sterren hotel erkend. Meestal hebben vijf-sterren hotels wel eenpersoonskamers en wordt ik in mijn eentje niet verplicht om voor vier personen te betalen. Hotels hebben dikwijls uitgebreide arrangementen in de aanbieding. Hoef je geen gebruik van te maken, als je alleen maar een kamer wenst.
Overigens kom je weinig vijf-sterren hotels tegen in afgelegen dorpjes.

TIP: van avond op RTL 7, ziekenhuisverhalen van 19:50 tot 20:30.

Dit programma gaat over de mooiste plekken en de enorme leegte van Schotland, waar door het voor mensen moeilijk is om bij de dokter te komen.

Misschien een tip om daar op vakantie te gaan plek genoeg toch, zijn we gelijk van deze filosofische moraal kwestie af.

Mario

mario schreef: Misschien een tip om daar op vakantie te gaan plek genoeg toch, zijn we gelijk van deze filosofische moraal kwestie af.
Mario
Mario, als iedereen bereid is om nu die paar extreem dure campings te accepteren, en zich er dus maar bij neerlegt, dan kunnen we er op rekenen dat heel veel andere campings straks ook de prijzen gaan verhogen en er heel veel trekkersveldjes zullen verdwijnen.

Persoonlijk vind ik het een goed idee van Bert om er iets mee te doen.

Om bij het onderwerp te blijven:
Om met z'n allen naar Schotland te gaan los je niks mee op. Ik kom er net vandaan en de prijzen waren er over het algemeen erg duur. Hier moest je ook op een trekkersveldje net zoveel betalen als een heel gezin met auto, caravan en electriciteit met als hoogtepunt de camping in Hexham voor €22.00
Overigens Schotland erg mooi!

Ik wil nog maar even kwijt dat je als je bij zo'n dure camping komt dit zo maar niet hoeft te accepteren. Ik zeg zelf altijd dat ik het niet eerlijk vind om zo veel te betalen. Mocht er niet geluisterd worden en er wat van de prijs af gaan, dan ben ik (moe of niet) bereid om weer te vertrekken. Ik rijd dan daarna niet heel ver door (een paar kilometer), maar bel dan aan bij zo maar een huis waarvan ik denk dat ze een mooi veldje hebben om te kamperen. Ik vraag dan eerst niet zo zeer om een kampeerplaats, maar of ze wat water hebben, begin dan een gesprekje waar ik vandaan kom en zo en breng dan ter sprake dat ik een kampeerplaatsje zoek. Je kan er bijna zeker van dat ze je dan naar de dure camping verwijzen, maar dan zeg je dat je low-budget rondreist en onmogelijk deze prijs kan betalen. De reactie kan soms goed uitpakken en dan zeggen ze dat je op hun veldje kan staan of vaak weten ze wel iemand die dat leuk vindt. Ter plaatse een fietser aanspreken en je probleem voorleggen, kan ook vaak gunstig uitpakken. Je moet even durven, maar je zult versteld staan hoe gastvrij de bevolking is voor een fietser met bepakking. Het heeft mij in ieder geval heel wat gezellige avonden opgeleverd. En bovendien leer je de lokale mensen ook zo kennen.

Rutger