Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura 33 integraal remsysteem? - Forum Wereldfietser

Magura 33 integraal remsysteem?

Hallo allemaal.
Op mijn nieuwe fiets heb ik magura 33 hydaulische remmen. Nu zie ik dat er op elke rem vier openingen zitten, waarvan er drie worden gebruikt. Eén voor de aankomende leiding en twee om links met rechts te koppelen.
Nu heb ik een idee waarvan ik de voor en nadelen niet helemaal kan overzien, en de technische uitvoerbaarheid niet op mijn nieuwe speeltje wil uitproberen.
Mijn idee is om het vierde gat in de magura voorrem te gebruiken voor de drukleiding die naar de achterrem gaat.

voordelen die ik kan verzinnen
*slechts één remhandel nodig
*voor en achterrem worden even krachtig gebruikt. optimaler remmen.

nadelen die ik kan verzinnen
*slechts één remhandel. Bij wegvallen remdruk geen reserve rem meer.
*misschien zou je meer je voorrem willen gebruiken dan je achterrem.

Vraag aan jullie is:
*is dit technisch uitvoerbaar
*zijn er nog meer voor en nadelen te noemen?

Benieuwd naar jullie ideeën.
Groet Gerben.

Met datgene wat je het hardst nodig kan hebben zou ik niet mee gaan knoeien. Hoe stel je je rembalans af met 1 handle? Lijkt mij geen goed idee.

De hoeveelheid olie die je met die ene remhandelcilinder moet verplaatsen is onvoldoende voor een dubbel aantal remcilinders. Ofwel je knijpt je handel ongeveer twee keer zo ver in.
Met je idee dat je optimaler remt omdat beide even krachtig gebruikt worden ben ik het niet eens. Dit zal in de praktijk betekenen dat je achterwiel constant geblokkeerd wordt. Bij het remmen wordt je gewicht naar voren verplaatst en zal bij gelijke remkracht je achterwiel dus eerder blokkeren. Marten zal waarschijnlijk wel het een en ander met grafieken en berekeningen aan kunnen tonen maar als je gaat googelen kom je zelf ook genoeg tegen.

Harry heeft gelijk, Bij 1 handel moet diezelfde handel ongeveer 2x de hoeveelheid vloeistof verplaatsen dan bij 2. Ofwel de blokken staan zo dicht bij je velg dat bij elke afwijking erin de velg aanloopt of je hebt kans dat de handel tegen het stuur komt voordat je optimaal kan remmen.

En dan nog, een lange leiding vanaf je voorrem terug omhoog naar het balhoofd en dan naar het achterwiel? Ja, het kan.......

Back to the beginning, met 1 handel in iedere hand kun je veel nauwkeuriger remmen anders had je het in de motorracerij ook allang gezien

Maar het zijn wel mooie remmen.
gerbenK schreef:Hallo allemaal.

Mijn idee is om het vierde gat in de magura voorrem te gebruiken voor de drukleiding die naar de achterrem gaat.

voordelen die ik kan verzinnen
*slechts één remhandel nodig
*voor en achterrem worden even krachtig gebruikt. optimaler remmen.

nadelen die ik kan verzinnen
*slechts één remhandel. Bij wegvallen remdruk geen reserve rem meer.
*misschien zou je meer je voorrem willen gebruiken dan je achterrem.

Vraag aan jullie is:
*is dit technisch uitvoerbaar
*zijn er nog meer voor en nadelen te noemen?

Benieuwd naar jullie ideeën.
Groet Gerben.

In motorracerij wordt de achterrem eigenlijk alleen nog maar gebruikt om de wielspin te doseren bij accelereren. Ik denk dat je recreatief fietsen ook niet moet vergelijken met motorracen.
Er zijn echter wel motorfietsen met een integraal remsysteem. Moto guzzi en Honda hebben bij mijn weten zo iets. Als je je voorrem inknijpt wordt ook je achterrem gebruikt. En andersom ook. Lijkt me nog steeds de moeite waard om eens een tijd te proberen hoe het op een fiets zal bevallen om een integraal remsysteem te hebben.

Technisch zal het inderdaad wel wat meer voeten in de aarde hebben dan een kabeltje aansluiten. Of er nu een kabel van mijn voorrem via het balhoofd naar de achterrem loopt of van een stuurhelft via het balhoofd naar de achterrem, dat lijkt me om het even. Dat je verlies van remdruk hebt omdat je het over vier blokken ipv twee moet verdelen daar kan ik inkomen. Hoe zouden we dit oplossen?

groet gerben.

Dan zal er vast wel ergens een knop zitten om de rembalans te regelen, biij je fiets moet je dat zelf gaan uitvinden.
Maar blijft natuurlijk wel geinig om over dat soort fingen na te denken.

Als ik naar de moderne karts met voor en achterremmen kijk heb je het linkerpedaal dat de remmen bedient. Die gaat met een stang naar 2 rempompen, hier zit ook de regelaar voor de rembalans en wordt de druk van de stang overgezet naar de 2 zuigers van de rempompen en daarvandaan vertrekken de hydraulische slangen naar de remcylinders
Confused? :? HIER, (pdf-je) een schemaatje en foto van een remsysteem van een kart. Het rempedaal met de stang en rembalans is hier niet op aangegeven.

Voor een fiets zou dit allemaal lichter en kleiner kunnen.
Met dit systeem heb je dan wel 1 remhandel maar gebruik je nog steeds niet het 4e gaatje van je remcylinder.

gerbenK schreef:In motorracerij wordt de achterrem eigenlijk alleen nog maar gebruikt om de wielspin te doseren bij accelereren. Ik denk dat je recreatief fietsen ook niet moet vergelijken met motorracen.
Er zijn echter wel motorfietsen met een integraal remsysteem. Moto guzzi en Honda hebben bij mijn weten zo iets. Als je je voorrem inknijpt wordt ook je achterrem gebruikt. En andersom ook. Lijkt me nog steeds de moeite waard om eens een tijd te proberen hoe het op een fiets zal bevallen om een integraal remsysteem te hebben.

Technisch zal het inderdaad wel wat meer voeten in de aarde hebben dan een kabeltje aansluiten. Of er nu een kabel van mijn voorrem via het balhoofd naar de achterrem loopt of van een stuurhelft via het balhoofd naar de achterrem, dat lijkt me om het even. Dat je verlies van remdruk hebt omdat je het over vier blokken ipv twee moet verdelen daar kan ik inkomen. Hoe zouden we dit oplossen?

groet gerben.

Zoals je zegt Henk het blijft wel leuk om hier over te filosoferen.
Zo'n systeem als op een kart wordt al weer veel te ingewikkeld. Zeker om gewoon wat uit te proberen. Dan moet het gewoon eenvoudig zijn. En dan is het vierde gaatje best makkelijk.
Zat zelf te denken om de rembalans te tunen door verschillende diameter van leiding voor de voor- en achterrem te gebruiken. Dat zo uit te vogelen dat de voorrem meer druk en dus remkracht heeft dan de achterrem. Maar dan is de mogelijkheid om de achterremleiding zomaar op de voorrem te schroeven al weer weg.
Een andere (low tech) oplossing is volgens mij om voor en achter verschillende remblokken te gebruiken. Voor met wat meer frictie dan achter. Zo krijg je voor meer remkracht dan achter. Is zoals gezegd een low tech oplossing. Maar daarom misschien wel charmant.
Blijft de vraag wie gaat dit eens echt uit proberen. Zou het best willen, maar mijn speelgoed is echt nog veel te nieuw om mee te experimentern. Misschien heeft iemand dit wel eens al uitgeprobeerd. Laat van je horen mocht dat zo zijn!

groet gerben

Wat ben ik blij dat ik mijn voor-, en achterrem onafhankelijk kan doseren! Ik moet er niet aan denken dat ik bergaf op een glibberig modderpaadje, of juist op een stoffig grintpaadje, geen keus meer heb om vóór minder hard te remmen dan achter!
Zolang er nog geen ABS voor fietsen is moet ik het toch zelf "in de hand" houden...

Geen goed idee lijkt mij.

Je hebt volgens mij, net als in een auto, een remdrukverdeler nodig. Met of zonder bepakking maakt enorm veel uit. Inderdaad, zonder bepakking blokkeert je achterwiel steeds en met bepakking.......

gerbenK schreef:Moto guzzi en Honda hebben bij mijn weten zo iets. Als je je voorrem inknijpt wordt ook je achterrem gebruikt. En andersom ook.
Bijna goed ........
De Moto Guzzi heeft 3 schijfremmen, 2 in het voorwiel en 1 in het achterwiel.
Het integrale remsysteem werkt op 1 schijf in het voorwiel en de schijf in het achterwiel. Bij de bediening van de voetpedaal wordt 80% van de remwerking op het voorwiel uitgeoefend en 20% op het achterwiel. De andere schijf van het voorwiel bedient alleen de andere schijf van het voorwiel. Bij een noodstop zal het achterwiel soms blokkeren, maar door de remkrachtverdeling blijft alles keurig in het spoor.

Johan Wellens schreef:Geen goed idee lijkt mij.

Je hebt volgens mij, net als in een auto, een remdrukverdeler nodig. Met of zonder bepakking maakt enorm veel uit. Inderdaad, zonder bepakking blokkeert je achterwiel steeds en met bepakking.......
Daarvoor heb je toch die remdrukverdeler, kwestie van tijdens het rijden even aanpassen. Doen die Formule-1 jongens ook :D

gerbenK schreef: Zat zelf te denken om de rembalans te tunen door verschillende diameter van leiding voor de voor- en achterrem te gebruiken. Dat zo uit te vogelen dat de voorrem meer druk en dus remkracht heeft dan de achterrem.
denkfout, enige wat je beinvloed is de responstijd. wordt wel spannend, een achterrem die laat inkomt ;)

Maar dan is de mogelijkheid om de achterremleiding zomaar op de voorrem te schroeven al weer weg.
Een andere (low tech) oplossing is volgens mij om voor en achter verschillende remblokken te gebruiken. Voor met wat meer frictie dan achter. Zo krijg je voor meer remkracht dan achter. Is zoals gezegd een low tech oplossing. Maar daarom misschien wel charmant.
lastig blokken te vinden die warm/koud droog/nat dezelfde remverhouding houden


In duitsland wel een beweegbare achterrem gezien, die met die beweging de voorrem aantrok. Werkt ook niet.
Wat je wel kunt doen is een remdrukregelaar sturen met de uitvering van de verende achtervork. Maar al dit soort oplossingen hebben als nadeel dat je een intelligente onafhankelijk gestuurde remdrukregeling vervangt door lompe mechanica met maar een programma

Bedankt allemaal voor jullie meedenken over de mogelijkheden.
Was meer een brainwave dan een serieus plan. Toch leuk om over de mogelijkheden te filosoferen. Denk dat ik de remmen maar gewoon zo laat zoals ze zijn. Zijn prima remmen toch! Maar ik vind het altijd leuk om over nieuwe dingen te denken. Vind het ook leuk om daar met jullie over te denken.
groet gerben

wil niet stoken, maar een paar jaar geleden iemand ontmoet die ook HS33 had met een remhandel. Was een Duitser. Bij hem was het ook noodzaak, de beste man had maar 1 arm. Hoe hij eea had afgestelt weet ik niet, maar kwam hem regelmatig tegen en het voldeed hem prima. Dus is dus wel mogelijk...

Zou je een remhandel nodig moeten moeten hebben met een dubbel volume in de cilinder?
Tenslotte moet je met die ene handel ook een dubbel volume aan remcylinders tegen de velg drukken.
Of had die man met maar een arm zijn blokjes heeeeel dicht bij de velgen afgesteld?
Misschien zijn die handels gewoon in de handel.
Bergaf is afwisselend met voor en achter kunnen remmen wel zo handig ivm oververhitting van de velgen en de daar op volgende bandenplof.
niko

Erik73 schreef:wil niet stoken, maar een paar jaar geleden iemand ontmoet die ook HS33 had met een remhandel. Was een Duitser. Bij hem was het ook noodzaak, de beste man had maar 1 arm. Hoe hij eea had afgestelt weet ik niet, maar kwam hem regelmatig tegen en het voldeed hem prima. Dus is dus wel mogelijk...
Als je een magura inknijpt komt de greep tot ongeveer halverwege het stuur. Je kunt dus net twee remmen bedienen, maar dan hou je geen reserve meer over. Maar met een dergelijke opstelling kun je toch niet hard remmen omdat dan het achterwiel onderuit giert. Ook speelt mee dat het met een hand (ookal monteer je een heel kort stuur) hard remmen moeilijk is omdat je het stuur niet recht kunt houden. In dit specifieke geval is het dus een acceptabele methode