Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Warme fietskleding - Forum Wereldfietser

Warme fietskleding

Hallo,

Ik ga in oktober met de fiets naar Praag (toch een poging doen ...). Ik zie me niet in korte broek en sandalen rijden, dus kunnen jullie me iets aanbevelen (beenverwamers, lange fietsbroek, fietspak uit één stuk)?

Welke schoenen doe ik best aan? Ik heb gelezen dat gewone fietsschoenen niet snel droog te krijgen zijn, maar bestaan daar misschien speciale hoesjes voor?

Alvast bedankt,

Wout

Als je met spd fietst: goede fiets/loopschoenen. Verder een regenpak, bij voorkeur Gore-tex materiaal. Lange fietsbroek en korte fietsbroek met evt. losse beenstukken voor de ochtendkou. Fleecevest en fietsshirts.

Waar ik zelf proefondervindelijk helemaal weg van ben is ODLO Effect onderkleding. Isoleert uitstekend, transporteert bij een klim goed het transpiratie vocht en het prettige van het "effect" bestanddeel- de zilverionen- is dat het nogal lang duurt voordat je zelf onwel wordt van je eigen lichaamsgeur. Als deze fase toch aanbreekt dan is effe door een soppie halen en een nachtje drogen genoeg om weer dagen verder te kunnen; geeft dus ook een aanzienlijke besparing van je bagage!
Er bestaan verschillende uitvoeringen van; shirt lange mouw/ korte mouw en verschillende diktes (light, warm extra warm) al nagelang het seizoen.

Voor de voeten: waterdichte sokken gevoerd met merinowol. Voor de benen/bovenlijf aan de buitenkant een broek en jasje van Gore-Tex Paclite.
En vergeet de Odlo, Helly Hansen en Craft synthetische onderkleding maar. Dat is passee. Neem een pully en evt. een lange onderbroek van Merinowol mee en je hoeft het in geen twee weken te wassen! Echt waar: het gaat niet stinken!
En eh.., ik ben allergisch voor wol (alleen al bij de gedachte krijg ik kippevel) maar mijn tere huid kan wel tegen Merinowol. :lol:
- korte fietsbroek
- lange Powerstretch broek (voor over de korte fietsbroek als het koud wordt). sluit qua temperatuur precies aan bij een korte broek.
- Icebreaker, Helly Hansen Prowool, Patagonia Midweight of Powerstretch (fiets)thermoshirt
- softshell om in te fietsen
- eVent regenjack (beduidend beter dan Gore-Tex) en gore-texbroek (vanaf volgend voorjaar verschijnen ook fietsregenbroeken van eVent-materiaal op de markt) voor als het te nat wordt (te lang en/of te hard regent)
- gore-tex regenhoed (fietst veel prettiger dan een dag met de capuchon van de jas, bovendien hoor je verkeer beter aankomen wat in Nederland in de stromende regen soms toch nog zonder licht aan rijdt...)
- Seal Skinz waterdichte sokken
- look-systeem fietsschoenen (spd is koud vanwege gebruik metaal, als het enigszins vriest vriezen na een uurtje je voeten al bijna af),
of hoge bergwandelschoen (Lowa, Meindl, Hanwag) waarmee je gelijk perfecte schoenen hebt om een dagje op te wandelen/slenteren (door Praag bijv.)
- evt. regenkappen voor over de fietsschoenen (VAUDE heeft zoiets)

Laat nu de watervallen maar neerkomen waar je fietst!

Eric Schuijt schreef:
En vergeet de Odlo, Helly Hansen en Craft synthetische onderkleding maar. Dat is passee.
Is dat zo?
Robertjan schreef:Powerstretch Icebreaker Prowool Patagonia Midweight Powerstretch softshell eVent Gore-Tex Seal Skinz look-systeem
Aan de termen te zien gaat dat wel even wat kosten :shock: :? :cry: :wink:

Mijn favoriet voor warm en koud weer is de coolmax kleding van LIDL.
De prijskwaliteit verhouding is super. Als bovenkleding waait de wind er dwars doorheen, het is als of je naakt fietst. Als onderkleding voert het zweet snel af.
Ook kan het spul tegen Indiaas wasmiddel en blijft het na vele wasbeurten goed uitzien. Vergeleken met b.v. ODLO valt het met stank erg mee.

Groeten, John.

Fedor schreef:
Eric Schuijt schreef:
En vergeet de Odlo, Helly Hansen en Craft synthetische onderkleding maar. Dat is passee.
Is dat zo?
Ja... is dat zo?

Ik heb mezelf ook laten verleiden tot dat wollen gebeuren, maar ik werd gek van de jeuk! Ook al is het merino-wol, wanneer je wat gaan transpireren, dan kietelt het toch.. vreselijk irritant! Ik ben weer terug gegaan naar odlo en dat zit gewoon veel prettiger..

Hoi!

Ik geef Eric gelijk :)

Ik heb lang met synthetische onderkleding gefietst maar ik vond het niks. Schuurde en voelde niet 'warm' aan bij koude dagen en wat klammig op hete dagen en na 2 daagjes fietsen stonk ik een uur in de wind.
Geef mij maar die lekkere merinowol dingen van Icebreaker. Zit geniaal lekker, is koel wanneer het heet is en warm wanneer het koud is en jeukt niet (bij mij dan). Heb het uitgeprobeerd hier in de Beierse winter bij -15 als onderlaag en in de Sinai bij +25 als buitenlaag. Gewoon geniaal.
Voordeel: zelfs na een week dragen stinkt het niet, moet je bij een syntethische eens proberen :shock:
En mocht het nat worden isoleert het beter dan dat synthetische spul.

Om op de Oktobervraag terug te komen, ik woon vlakbij de Tsechische grens (60km) en het valt erg mee met de kou. s 'Morgens is het wel fris, 4-8 graden maar de rest van de dag is het zo tussen de 10-20 graden.

Ikzelf draag altijd wandelkleding bij het fietsen met als extraatje een korte fietsbroek en fietshandschoenen.
Dus:
windstopper handschoenen (niet waterdicht want je zweet je dan kapot)
regenkleding (liefst gore XCR, wordt je iets minder nat vanbinnen)
wollen odergoed voor in de slaapzak en koude dagen
1 T-shirt lange mouwen
1x T-shirt korte mouwen
1x wandel afrits broek
1x korte fietsbroek voor onder de afritsbroek.
2x dunne sokken
2 x dikke sokken
1x muts/balacava
wandelschoenen (categorie B)
dikke fleece (200) of 1x dunne fleece en een sofshell.

Ik ben de laatste tijd steeds meer het ouderwetse ui systeem gaan waarderen ipv het de laatste jaren steeds meer ingeburgerde 3 (k)lagen systeem. Nadeel van het 3 (k)lagen systeem is dat je het altijd of te koud en (vooral op de fiets) te warm hebt.

@Wout
Ik zou zeggen kom even langs voor een biertje/bratwurst/kloss mit soss. Plek in mijn kamer heb ik ook nog wel :)
Ik woon tussen Bamberg (70km), Nurnberg (100km) en Cheb (90km). Vooral de Fränkische Schweiz (Dolomiet laaggebergte) tussen Nurnberg en Bayreuth is erg mooi om door te fietsen in de herft vanwege de Indian summer hier. Of anders langs de Main naar Bamberg en dan naar Bayreuth en door naar Cheb via het Fichtelgebirge.

Fiets de wereld (met Merino en laagjes),
Whisky

whisky schreef:Ikzelf draag altijd wandelkleding bij het fietsen met als extraatje een korte fietsbroek en fietshandschoenen.
Dus:
windstopper handschoenen (niet waterdicht want je zweet je dan kapot)
regenkleding (liefst gore XCR, wordt je iets minder nat vanbinnen)
...
1 T-shirt lange mouwen
1x T-shirt korte mouwen
1x wandel afrits broek
1x korte fietsbroek voor onder de afritsbroek.
2x dunne sokken
2 x dikke sokken
1x muts/balacava
wandelschoenen (categorie B)
dikke fleece (200) of 1x dunne fleece en een sofshell.
Op het ondergoed na zit ik identiek :)

Draag een Berghaus Goretexjas op de fiets met slecht weer. Nadeel is wel de vochtigheid bij zwaardere inspanning (al vast dat weer mee bij koudere temperaturen), maar nat wordt je er niet in. Bovendien kan er flink wat ventilatie worden geopend.